• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۲:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403030100022
  • خبرنگار : 30147

یک ملت سوگوار خادم ملت

یک ملت سوگوار خادم ملت

ایسنا/خراسان رضوی هنوز دقایقی از بازگشت بالگرد آیت‌الله رئیسی و تیم همراه وی که برای افتتاح سد خدا آفرین و سد قیز قلعه‌سی به استان آذربایجان شرقی سفر کردند نگذشته بود که اخبار ناگواری فضای مجازی را پر کرد «بالگرد آیت‌الله رئیسی ناگزیر به فرود سخت شد».

دل نگرانی‌ها هر لحظه بیشتر می‌شد هرچند هنوز مکان دقیق سقوط بالگرد مشخص نبود ولی سیل نیروهای محلی که برای کمک به امدادگران روانه محل سقوط بالگرد شده بودند هر لحظه بیشتر می‌شد.

هر کس در هر گوشه‌ای از کشور دست به دعا برداشت و برای سلامتی‌ آنها دعا و نذر صلوات می‌کرد، زائران حرم امام رضا (ع) با چشمانی گریان دست به آسمان بردند اما خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسید.

سرانجام انتظار تلخ به خبری تلخ‌تر انجامید و اعلام شد آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان به ملکوت اعلی پیوستند. برای مردم ایران و حتی بسیاری از کشورها باور این خبر سخت بود. خادم الرضا که برای خدمت به مردم شب و روز نمی‌شناخت دیگر در بین مردم نبود. حال مستضعفان و محرومان بیشتر از همه داغدار عزیز سفر کرده‌شان بودند.

«آیت‌الله رئیسی مردی که خستگی نمی‌شناخت، برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌ها از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه‌روزی او برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد». این جملات بخشی از تعابیری است که رهبر معظم انقلاب در وصف شهید آیت‌الله رئیسی شهید خدمت به کار بردند.

او که اهل خراسان بود و خادم الرضا، سال‌ها مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت و دلش برای این آستان پر می‌زد، در مسیر خدمت به مردم به شهادت رسید و اینک مردم این خطه شیعه و سنی همچون همه مردم ایران عزیز، سوگوار هستند.

آنچه مردم در وصف شهید خدمت می‌گویند

جواد رمضانی یکی از شهروندان خراسانی است که در مراسم عزای شهادت آیت‌الله رئیسی شرکت کرده است، او با چشمانی گریان و با بغضی در گلو گفت: هنوز باور این موضوع برایمان سخت است و دعا می‌کنم خوابی بیش نباشد.

او در میدان بودن را مهمترین شاخصه آیت‌الله رئیسی ‌دانست و اظهار کرد: ایشان فقط برای یک جناح و گروه خاصی نبود و برای همه مردم تلاش می‌کرد.

زهرا دلبریان یکی از هزاران بانویی است که به همراه دو فرزند خردسالش در مراسم شهدای خدمت شرکت کرده است، پس از اینکه اشک چشمانش را با گوشه چادرش پاک ‌کرد، گفت: مدام دعا می‌کردم تا خبر سلامتی‌شان را بشنوم اما افسوس.

وی با بیان اینکه باور رفتنش‌شان از بین مردم بسیار سخت است، عنوان کرد: نمی‌دانم چه حکمتی است که خداوند انسان‌های خوب را زود می‌برد.

یک ملت سوگوار خادم ملت

وی با اشاره به اینکه مردم ایران یکی از خادمین بزرگ خود را از دست دادند، تصریح کرد: از همان روز اول برای مردم کار کرد چون از وضعیت سفره مردم خبر داشت.

اما این صحبت‌ها تنها مختص مردم نبود بلکه مسئولان و علمای اهل تشیع و تسنن هم ایشان را یکی از خادمین واقعی ملت ایران می‌دانستند و این روزها سوگوار از دست دادنشان هستند.

آیت‌الله رئیسی در سختی‌ها و مشکلات کنار مردم بود

امام جمعه اهل سنت سرخس در همین خصوص گفت: آیت‌الله رئیسی همیشه در سختی‌ها و مشکلات در کنار مردم بودند.

مولوی سید عبدالعزیز پارسا با بیان اینکه ایشان برای عمران و آبادانی کشور همیشه تلاش‌های به یاد ماندنی از خود به ‌جا گذاشتند و محبوب قلب‌های مردم مستضعف بودند، تصریح کرد: آیت‌الله رئیسی فردی خادم بودند و به تمام معنا در راه خدمت به همه اقشار مردم سر از پا نمی‌شناختند.

امام جمعه اهل سنت سرخس اذعان کرد: با وجود مقام معظم رهبری، هیچ خللی در خدمت‌رسانی به مردم به وجود نمی‌آید و علیرغم خواسته‌های دشمنان، خدمت‌رسانی در کشور بهتر از گذشته جریان دارد.

فرماندار شهرستان مرزی کلات هم ضمن بیان اینکه حادثه دل‌خراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور و همراهانشان، بسیار تأثرانگیز است، افزود: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا (ع) و خادم ملت ایران در تمامی دوران مسیر خدمت، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر لحظه‌ای آرام نداشت و بر عهد صادقانه خود با خداوند متعال، مجاهدانه ایستاد.

علی صلاحی تصریح کرد: شهید آیت‌الله رئیسی با نیتی صادقانه و خالصانه، اندیشه‌ای ژرف و اراده‌ای جدی همواره برای حل مشکلات مردم به‌ویژه طبقه کم‌درآمد، تلاشی وافر و شبانه‌روزی داشتند و دغدغه‌مندانه مسائل را پیگیری و رصد می‌کردند.

فرماندار تایباد هم با اعلام اینکه شهید آیت‌الله رئیسی چهره‌ای متفاوت از خدمت را به یادگار گذاشت، خدمت به مردم را یکی از بارزترین ویژگی‌های اخلاقی آیت‌الله «رئیسی» در طول دوران فعالیت خود دانست.

مهدی شیردل با اشاره به اینکه آیت‌الله رئیسی در راه خدمت به مردم به شهادت رسید، عنوان کرد: ویژگی‌های برتری که ایشان را رییس جمهور مردمی کرد، مشی برگرفته از آرمان‌های امام، رهبری، انقلاب و در مسیر شهدا حرکت کردن بود که برای نسل‌های آینده ماندنی خواهد شد.

یک ملت سوگوار خادم ملت

وی حضور در مناطق محروم و جای جای ایران، دیدار صمیمانه با اقشار مختلف مردم و تلاش جهادی برای رفع مشکلات آنان را از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این رییس‌جمهور مردمی دانست.

یکی از علما و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در خصوص شهید آیت‌الله رئیسی گفت: ایشان مردی به معنای واقعی با اخلاص، پرکار، خستگی‌ناپذیر و در وسط میدان بود.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین با اشاره به اینکه آیت‌الله رئیسی مصالح مردم، انقلاب و کشور را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌داد و هیچ‌گاه در کارش حب و بغض‌های شخصی وجود نداشت، افزود: گذشته از پرکاری و پرتلاشی آیت‌الله رئیسی، او بسیار معتقد به تبعیت و اطاعت از ولی‌فقیه بود به طوری که ولی‌فقیه را جانشین امام معصوم می‌دانست و حمایت و اطاعت از رهبر معظم انقلاب را با تمام وجود درک کرده و به معنای واقعی مطیع بود.

وی گفت: شهید آیت‌الله رئیسی طی دورانی که در آستان قدس رضوی، قوه قضائیه و دولت مسئولیت داشت نه تنها هیچ‌گاه اهل مماشات و سهل‌انگاری و کار نکردن نبود بلکه شبانه‌روز برای کشور و مردم به خصوص محرومان تلاش می‌کرد.

این نماینده مجلس نیز اظهار کرد: آیت‌الله رئیسی به معنای واقعی کلمه رئیس‌جمهور مستضعفان و محرومین و خادمین به مردم بود، ایشان سید شهیدان اهل خدمت بود که در مسیر خدمت‌رسانی به مردم هم به شهادت رسید.

فرماندار نیشابور هم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی، سبک زندگی ایشان را سالم دانست و گفت: شاید ما شهید رجایی را درک نکرده باشیم ولی روحیه خدمت را در آقای رئیسی دیدیم.

مهدی دونده بیان کرد: اکنون سرمایه عظیم ملی، شخصیت برجسته علمی، عرفانی و جهادی را از دست دادیم ولی امیدمان ناامید نمی‌شود، زیرا طبق فرمایش رهبر که نقشه راه ماست، مسائل جاری کشور انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: دولتِ برخاسته از مردم، از همان لحظه اول، خدمت را شروع کرد. ٣۶ ماه از دوران تصدی‌گری دولت گذشته و گشایش‌های زیادی انجام شده بود.

فرماندار کاشمر نیز گفت: شهادت خادم الرضا، سیدالشهدای خدمت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در مسیر خدمت به ایران اسلامی غم و اندوهی بی‌پایان است که سرتاسر وجود مردم را فرا گرفته است.

 حجت‌الله شریعتمداری بیان کرد: امروز مردم ایران نظاره‌گر از دست دادن خادمی مردمی، عالمی متقی و سیاستمداری متدین هستند که مسیرش در تقوا و سیاست همان مسیر جد بزرگوارش علی بن ابی‌طالب (ع) بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خدمتگزار صدیق ایران اسلامی در طول عمر با برکت خود منشأ خدمات و تحول گسترده در بخش‌های مختلف بوده‌اند و تمام تلاششان در طول حیات پربرکتشان برای حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور برآمده از سیره و منش انقلابی آن شهید والامقام است.

یک ملت سوگوار خادم ملت

فرماندار کاشمر تأکید کرد: بی‌شک همه خادمان مردم در ادارات و دستگاه‌های اجرائی شهرستان، حسب فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و با تأسی از سیره رئیس جمهور شهید با تمام توان و با انگیزه مضاعف و بدون وقفه مسیر خدمت شبانه‌روزی و گره‌گشایی از مشکلات همشهریان عزیز را در کنار اجرای پروژه‌های مهم و زیرساختی ادامه خواهند داد.

امام جمعه بردسکن هم ولایت‌پذیری و ولایت مداری را از مهم‌ترین ویژگی‌های ممتاز آیت‌الله رئیسی برشمرد و گفت: حقیقتاً این شهید بزرگوار به معنای واقعی خود را خادم مردم می‌دانست و به خدمت به مردم افتخار می‌کرد.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر امینی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه این شهید بزرگوار از دوران جوانی تا مقام رئیس جمهوری در پست و مقام‌های مختلفی مسئولیت داشت ولی پست و مقام‌ها، ایشان را پست نکرد بلکه با همان روحیه متعالی، فرصت خدمت‌گزاری به مردم را برای خود یک توفیق می‌دانست و تا آخرین روز عمرش از مردم جدا نشد.

وی اذعان کرد: تلاش مخلصانه و خستگی‌ناپذیر رئیس جمهور برای حل مشکلات مردم آیت‌الله رئیسی را در منظر مردم محبوب و عزیز کرد او مرد عمل و اخلاص بود که با تمام وجودش عشق به خدا، ولایت، مردم و ملت بزرگ ایران داشت.

امام جمعه بردسکن گفت: سفرهای استانی رئیس جمهور آن‌هم در روزهای جمعه او را هیچ وقت خسته نمی‌کرد و حتی در میان مردم حضور پیدا می‌کرد و به صورت چهره به چهره با سعه صدر مشکلات مردم را حل می‌کرد.

این روزها تمامی مردم ایران به خصوص همسایگان امام رئوف و مهربانی دل‌شکسته و سوگوار فرزند دیارشان شهید خدمت آیت‌الله رئیسی هستند و در تمام شهرهای استان خراسان رضوی مراسم بزرگداشت و سوگواری عروج آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان همچنان در حال برگزاری است، بدون شک راه خدمت صادقانه خادم الرضا نه تنها در تاریخ ماندگار می‌شود بلکه با سرعت بیشتری از قبل ادامه خواهد یافت.

بر اساس اعلام معاون اجرایی ریاست جمهوری برنامه تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی بدین ترتیب است که سه‌شنبه صبح ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه از میدان شهدا تا مصلی تبریز، عصر سه‌شنبه در قم از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه از مسجد جمکران تا حرم حصرت معصومه برگزار می‌شود. همچنین در ساعات پایانی روز سه شنبه پیکر شهدا به مصلی تهران منتقل می‌شود تا مراسم وداع برگزار شود. چهارشنبه صبح شهر تهران و پنج‌شنبه صبح در شهر بیرجند مراسم تشییع برگزار خواهد شد. عصر روز پنج‌شنبه این مراسم در مشهد برگزار شده و پیکر آیت‌الله رئیسی در شب جمعه در حرم مطهر رضوی دفن می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha