• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403030100181
  • خبرنگار : 71381

خلاصه اخبار مجلس، یکم خرداد؛ مجلس در سوگ شهید جمهور/آخرین مصوبات

خلاصه اخبار مجلس، یکم خرداد؛ مجلس در سوگ شهید جمهور/آخرین مصوبات

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه شنبه) یکم خرداد ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش ایسنا، در پی به شهادت رسیدن رئیس جمهور، صحن مجلس شورای اسلامی سوگوار شد.

در صحن مجلس و مقابل جایگاه هیأت رئیسه مجلس، در کنار تصاویری از رئیس جمهور شهید و همچنین آیت‌الله سیدمحمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، مالک رحمتی استاندار تبریز، سردار سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهوری، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی، گلدان‌هایی از گل گلایول سفید برای ادای احترام به شهدای حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور قرار داده شد.

در آغاز جلسه علنی مجلس عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست این جلسه را برعهده داشت، شهادت حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خادم الرضا و همراهانش را تبریک و تسلیت گفت.

نایب رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود نیز تصریح کرد: رئیس جمهور ما در مواجهه با نقدها، خواسته‌ها و انتقادات همواره صبور بوده و مجاهدی خستگی‌ناپذیر بود. ایشان همیشه دغدغه محرومان را داشت.

مصری در ادامه با اشاره به اینکه رسیدگی به برخی طرح‌ها و لوایح انجام شده و نیازمند رای صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌باشد تا تعیین تکلیف شود،‌ گفت: اگر نمایندگان موافق باشند، ساعت ۱۴ امروز آخرین جلسه علنی مجلس برگزار شود.

در نهایت با موافقت نمایندگان مقرر شد که آخرین جلسه علنی مجلس یازدهم ساعت ۱۴ امروز برگزار می‌شود.

خلاصه اخبار مجلس، یکم خرداد؛ مجلس در سوگ شهید جمهور

در جریان جلسه علنی امروز، نمایندگان ی جهت تامین نظر شورای نگهبان موادی از لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران را اصلاح کردند.

همچنین پس از بررسی یک مورد ایراد شورای نگهبان درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، با اصرار نمایندگان بر مصوبه قبلی خود طرح شفافیت قوای سه‌گانه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

درادامه نمایندگان گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع  طبیعی و محیط زیست در خصوص اعمال ماده ۲۳۴ قانون آئین نامه داخلی مجلس  درباره نقض در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی را با اصلاحات و الحاقات بعدی بررسی کرده و در نهایت با ارجاع این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند.

با ۱۶۸ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس نیز گزارش کمیسیون کشاورزی درباره نقض، استنکاف و اجرای ناقص قوانین مرتبط با جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی پالایشگاه آبادان به قوه قضائیه ارجاع شد.

ناطقین مجلس

ذوالنوری: شهادت آیت‌الله رئیسی در حد دوران حیاتش به مملکت خدمت خواهد کرد

مقصودی: آیت‌الله رئیسی دایرةالمعارف تلاش‌هایی از خدمات صادقانه ارائه کرد

زنجانی: مردم از وضعیت بازار خودرو رضایت ندارند

اسحاقی: شهید رئیسی با دلی آرام و قلبی مطمئن به مردم خدمت می‌کرد

رئیس کمیسیون اقتصادی: کمیسیون اقتصادی رتبه فعال‌ترین کمیسیون تخصصی مجلس یازدهم را کسب کرد

موسوی: راه رئیس‌جمهور شهید را ادامه دهیم

فرهنگی: مسیری را انتخاب کنید که رضایتمندی حداکثری مردم را به دنبال داشته باشد

***

خلاصه اخبار مجلس، یکم خرداد؛ مجلس در سوگ شهید جمهور

یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را اعلام وصول کرد.

در ادامه این جلسه هم نمایندگان گزارش کمیسیون  قضایی و حقوقی در خصوص  طرح حمایت از مالکیت صنعتی را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات صورت گرفته در این طرح موافقت کردند.

یکی دیگر از طرح هایی که جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شد، طرح «اصلاح قانون مجازات اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» بود.

امروز همچنین با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه جهت رسیدگی به قوه قضائیه ارسال شد.

گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درباره تحقیق و تفحص از دریافت و پرداخت حقوق‌های نجومی هم در دستور کار قرار گرفت که با تصمیم نمایندگان  این گزارش با استناد به ماده ۲۱۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور رسیدگی به تخلفات، به قوه قضائیه ارجاع شد.

همچنین با استناد به ماده ۲۱۴ قانون آئین نامه داخلی مجلس و با موافقت مجلس گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروند کنار به قوه قضائیه ارجاع شد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

احمدی: به وضعیت مردم بعد از آتش سوزی در روستای امام‌زاده ابراهیم شفت رسیدگی شود

رئیس فراکسیون مستقلین: مسیر خدمت به مردم ادامه دارد

سلیمی: نه طعن ملامت‌کنندگان و نه توهین، رئیس جمهور شهید را از خدمت به مردم دور نکرد

***

پس از بررسی  ایرادات شورای نگهبان در طرح الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، با اصرار نمایندگان مجلس، طرح مربوط به تغییر در شیوه برگزاری کنکور برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

نمایندگان گزارش نهایی تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، کشاورزی ایران و شهرستان‌ها را نیز جهت رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع دادند. 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گزارش این کمیسیون در مورد طرح تحقیق و تفحص از سازمان های ایمیدرو و ایدرو را در اجرای ماده ۲۱۲ آئین نامه داخلی قرائت کرد که این گزارش با ۱۷۶ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر برای بررسی به قوه قضائیه ارجاع شد.

در جلسه علنی امروز، ۲۶۲ نماینده با امضای بیانیه‌ای از تلاش‌های سیدمحمد حسینی در کسوت معاونت پارلمانی رئیس جمهور و جمعی از نمایندگان با صدور بیانیه‌ای از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی تشکر و قدردانی کردند.

درپایان مجتبی ذوالنور اعلام کرد که آخرین جلسه علنی مجلس یازدهم راس ساعت ۱۴ امروز برگزار خواهد شد.

بنا بود اختتامیه مجلس یازدهم صبح فردا برگزار شود اما باتوجه به برگزاری مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و هیات همراه در صبح فردا، این جلسه به عصر امروز موکول شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha