• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403030100247
  • خبرنگار : 71654

فضانورد طرد شده توسط ناسا سرانجام به فضا رفت و از تجربه‌اش می‌گوید

فضانورد طرد شده توسط ناسا سرانجام به فضا رفت و از تجربه‌اش می‌گوید

اولین کاندیدای سیاه پوست فضانوردی پس از تجربه یک پرتاب زیرمداری از احساس خود می‌گوید.

به گزارش ایسنا، اد دوایت(Ed Dwight) پس از سالها توانست رویای پرواز فضایی خود را که مدت‌ها به تاخیر افتاده بود تحقق بخشد و در این روند رکوردی را نیز به نام خود ثبت کرد.

به نقل از اسپیس، در سال ۱۹۶۱، رئیس جمهور جان اف کندی، دوایت را برای آموزش در دانشکده خلبانی تحقیقات هوافضای نیروی هوایی ایالات متحده انتخاب کرد. دانشکده خلبانی در آن زمان به طور گسترده‌ای به عنوان مجرای ورودی به گروه فضانوردان ناسا در نظر گرفته می‌شد و بنابراین این انتخاب، دوایت را به اولین کاندیدای سیاه پوست فضانوردی ایالات متحده تبدیل کرد.

او هرگز فراتر از وضعیت کاندیدا حرکت نکرد و اگرچه دوایت آموزش خود را به پایان رساند و نیروی هوایی او را برای گروه فضانوردان پیشنهاد کرد اما ناسا او را انتخاب نکرد.

فضانورد طرد شده توسط ناسا سرانجام به فضا رفت و از تجربه‌اش می‌گوید

بنابراین دوایت هرگز به فضا نرسید البته تا روز یکشنبه(۱۹ مه)، زمانی که او در ماموریت NS-۲۵ شرکت بلواوریجین(Blue Origin) به فضای زیر مداری پرواز کرد و بازگشت.

دوایت کمی پس از فرود روز یکشنبه، در مصاحبه‌ای که بلواوریجین به عنوان بخشی از پخش زنده اینترنتی خود ترتیب داده بود، گفت: فکر می‌کردم در زندگی‌ام به این کار نیازی ندارم، اما اشتباه می‌کردم واقعا به آن نیاز داشتم. او با اشاره به عدم انتخابش توسط ناسا افزود: این اولین کار واقعی بود که در آن شرکت کردم و در آن موفق نبودم. ای کاش آن موقع به آن دست می‌یافتم، اما این عالی است. این تنها چیزی است که می‌توانم بگویم.

دوایت ۹۰ ساله همچنین با فاصله حدود یک ماه از ویلیام شاتنر، مسن‌ترین فردی بود که به فضا رسیده است. کاپیتان مجموعه‌های «پیشتازان فضا» نیز ۹۰ ساله بود که با بلواوریجین در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ به فضا پرواز کرد.

شرکت بلواوریجین ترکیبی از یک موشک و کپسول قابل استفاده مجدد به نام نیوشپرد(New Shepard) را استفاده می‌کند که افراد و محموله‌ها را در سفرهای کوتاه به فضای زیر مداری از مرکز پرتاب غرب تگزاس این شرکت می‌برد.

فضانورد طرد شده توسط ناسا سرانجام به فضا رفت و از تجربه‌اش می‌گوید

ماموریت روز یکشنبه NS-۲۵  نام داشت، زیرا بیست و پنجمین ماموریت نیو شپرد تا به امروز بود. این هفتمین پرواز سرنشین‌دار این وسیله نقلیه به طور کلی و اولین پرواز از ماه اوت سال ۲۰۲۲ تاکنون بوده است. در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲، نیو شپرد در طی یک پرواز تحقیقاتی بدون سرنشین دچار نقص و این فضاپیما برای حدود ۱۵ ماه زمین‌گیر شد.

در این ماموریت ۶ مسافر از جمله دوایت به فضا رفتند. پنج نفر دیگر شامل میسون آنجل(Mason Angel)، سرمایه‌دار، سیلوین شیرون(Sylvain Chiron)، نجیب‌زاده فرانسوی؛  کنت ال. هس (Kenneth L. Hess)، کارآفرین، کارول شالر(Carol Schaller)، حسابدار بازنشسته و گوپی توتاکورا(Gopi Thotakura) خلبان و هوانورد بودند.

طبق گفته بلواوریجین، این ماموریت در ساعت ۱۰:۳۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی آغاز شد و به حداکثر ارتفاع ۶۵.۷ مایلی(۱۰۵ کیلومتری) رسید. شش مسافر چند دقیقه بی وزنی را تجربه کردند و قبل از فرود آمدن در ساعت ۱۰:۴۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی توانستند زمین را در برابر تاریکی فضا ببینند.

دوایت که از دیدن این منظره تحت تاثیر قرار گرفته بود گفت: این منظره که حتی اگر نابینا بودم، می‌توانستم آن را ببینم. کاملا فوق العاده است. این تجربه زندگی من را تغییر داد. همه باید این کار را انجام دهند.

به گفته بلو اوریجین، هزینه صندلی دوایت در ماموریت NS-۲۵ توسط سازمان غیرانتفاعی فضا برای بشریت(Space for Humanity) پرداخت شد.

پنج نفر دیگر از سرنشینان احتمالا هزینه بلیت خود را پرداخته‌اند. بلواوریجین قیمت بلیت خود را اعلام نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha