• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403030100453
  • خبرنگار : 71654

اولین هواپیمای فضایی جهان در شرف پرواز به ایستگاه فضایی

اولین هواپیمای فضایی جهان در شرف پرواز به ایستگاه فضایی

اولین هواپیمای فضایی تجاری بالدار جهان به مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا رسیده و اینجا مقصد نهایی آن قبل از اولین ماموریتش به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) در اواخر سال جاری خواهد بود.

به گزارش ایسنا، پس از آزمایش‌های دقیق در مرکز آزمایش نیل آرمسترانگ اوهایو، هواپیمای فضایی دریم چیسر  دی-سی ۱۰۰(Dream Chaser DC-۱۰۰) به نام تناسیتی(Tenacity) چراغ سبز دریافت کرد تا آماده‌سازی‌های نهایی قبل از پرتاب، مانند تکمیل سیستم حفاظت حرارتی و ادغام محموله را قبل از متصل شدن به موشک ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (ULA) برای ارسال ۷۸۰۰ پوند(۳۵۴۰ کیلوگرم) غذا، آب و آزمایش‌های علمی به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهد.

به نقل از نیواطلس، این راهی طولانی برای تناسیتی و سازندگان آن، بوده است. هواپیمای دریم چیسر(Dream Chaser) از زمان معرفی در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۴ در حال توسعه بوده است و در ابتدا قرار بود بخشی از برنامه خدمه تجاری ناسا باشد و فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کند. اما این حوزه در سال ۲۰۱۴ تحت سلطه اسپیس‌ایکس و بوئینگ قرار گرفت.

اولین هواپیمای فضایی جهان در شرف پرواز به ایستگاه فضایی

با این وجود دریم چیسر به سرعت در کانون توجه ناسا قرار گرفت و در سال ۲۰۱۶ یک هواپیمای فضایی فشرده‌تر و بدون سرنشین توسط آژانس فضایی انتخاب شد تا اولین مورد در نوع خود باشد که محموله‌های حیاتی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل می‌کند و همچنین محموله‌های حیاتی را از ایستگاه فضایی بازمی‌گرداند.

تناسیتی اولین هواپیما از ناوگان هواپیماهای فضایی همه کاره و قابل استفاده مجدد خواهد بود که برای تحویل محموله در مدار پایین زمین طراحی شده است. دو رانشگر داخلی آن با سه حالت برای مانور دقیق برای اتصال به ایستگاه فضایی و بال‌های ثابتی که به آن اجازه می‌دهد دوباره وارد جو زمین شود و به‌طور مستقل روی باند مرکز فضایی کندی فرود بیاید، امکان رفت و آمد آن را فراهم می‌کنند.

اولین هواپیمای فضایی جهان در شرف پرواز به ایستگاه فضایی

آن چه که به صورت یکپارچه به زمین بازنخواهد گشت، ماژول باربری زوج شوتینگ استار تناسیتی است که در روز ۱۱ مه به مرکز کندی رسید. محموله و یک محفظه خارجی اضافی، برای سوختن در هنگام ورود مجدد طراحی شده‌اند.

انتظار می‌رود تناسیتی از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال پرتاب شود و حدود ۴۵ روز را به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل بماند و در نهایت فرودی افقی بر روی باند کندی داشته باشد. این هواپیما با ۳۵۰۰ پوند محموله که حامل داده‌های علمی مهم از کارهای انجام شده در ایستگاه فضایی است، به زمین بازخواهد گشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha