• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403030100648
  • خبرنگار : 50471

فعال عرصه جمعیت در شهرستان نهاوند:

نیازمند تحول جمعیتی هستیم

نیازمند تحول جمعیتی هستیم

ایسنا/همدان فعال عرصه جمعیت در شهرستان نهاوند گفت: بیشترین آسیب‌هایی که کشور در راستای جمعیت دچار شده رواج باورهای غلط و سبک زندگی نامناسب است.

فاطمه خلقی‌اولادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مسئله جمعیت یکی از مسائل مهم در حال حاضر کشور ما و بحران تاریخ جمعیت ایران است و اگر در این سیاه چاله بحران قرار بگیریم تا ۱۵۰ سال دیگر قابل جبران نخواهد بود و کشور دچار پیری جمعیت می‌شود.

وی با بیان اینکه برای نجات از این بحران نیازمند یک تحول جمعیتی هستیم که برای این تحول باید مسئولین، مردم و هم خانواده‌ها پای کار بیایند، ادامه داد: اهمیت این مسئله را در سخنان رهبر معظم انقلاب بیشتر می‌توان دید که در هر سخنرانی اشاره‌ای به آن داشته و تاکید دارند که مسئله جمعیت را باید جدی گرفت.

وی تصریح کرد: اگر جمعیت یک کشور جوان نباشد خسارات سنگین اول برای کشور و بعد برای خانواده‌ها و مردم به وجود می‌آورد و برای کشور بحث امنیت و نیروی کار مطرح می‌شود زیرا کشوری که جوان نباشد به‌طور قطع از نظر دفاعی و امنیتی هم نمی‌تواند قوی باشد چراکه جوانی جمعیت برای هر کشوری ثروت محسوب می‌شود.
خلقی‌اولادی تاکید کرد: بزرگ‌ترین باورهای اشتباه ما تأخیر در فرزندآوری بعد از ازدواج، رواج تک فرزندی و غافل بودن از آسیب‌های تک فرزندی، جایگاه اجتماعی پدر و مادر و ارجحیت دادن موقعیت اجتماعی، ازدواج‌های سنگین و تجمل‌گرایی و به دنبال آن افزایش سن ازدواج، سبک زندگی غلط و راحت‌طلبی والدین را شامل می‌شود که باید این باورهای غلط را تغییر داد و فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
این فعال عرصه جمعیت در نهاوند خاطرنشان کرد: این فرهنگ‌سازی نیازمند نیروی فعال، متخصص و کنشگران جمعیتی دارد که با مردم ارتباط‌گیری کرده و آسیب‌های تک فرزندی، ازدواج دیرهنگام، پیامدهای فاصله سنی زیاد فرزندان با هم، عوارض و پیامدهای سقط و مشکلاتی را که برای مادران به همراه می‌آورد  را بیان ‌کنند.

به گفته وی از طرف دیگر دولت و مسئولین هم باید تمام تلاش خود را برای رهایی از بحران پیری جمعیت به کار گیرند و طرح‌های تشویقی برای چند فرزندی و امکانات و مزایایی را برای خانوارها و مادران به صورت قانونی تصویب و اجرا کنند.

خلقی اولادی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای فرزندآوری و جمعیت در شهرستان نهاوند، بیان کرد: فعالیت‌هایی که ما در شهر نهاوند در راستای فرزندآوری و جمعیت انجام دادیم شامل حضور در هیئت‌ها و برگزاری غرفه‌های جمعیت و تبلیغ چهره به چهره با مادران، حضور در موکب‌های اربعین و اهدای بسته‌های فرهنگی به زائرانی که از مسیر نهاوند به کربلا مشرف می‌شدند، حضور در بیمارستان و زایشگاه و اهدای هدایای متبرک به مادران، شناسایی مادران جوان زیر ۴۰ سال و دارای سه و چهار فرزند به بالا و تشویق و اهدای لوح و تندیس شکوه مادری به آن‌ها بود.
وی اضافه کرد: برگزاری اولین اعتکاف مادر و فرزند در راستای حمایت از مادر و فرزندان و تشویق مادران چند فرزندی در اعتکاف، برگزاری غرفه نیمه شعبان نسل ظهور و ثبت‌نام طرح نوسرباز، حضور در روضه‌ها و جشن‌های خانگی و تشویق به فرزندآوری و اهدای بسته فرهنگی جمعیتی از دیگر فعالیت‌های ما در این بخش بوده است.

به گفته وی همچنین تجلیل از مادران چهار فرزندی در مصلی نهاوند، ایجاد کارگاه‌های مشاوره در رابطه با آسیب‌های تک فرزندی و عوارض سقط و احکام سقط، اهدای بسته‌های معیشتی و کمک‌های مالی برای مادرانی که از سقط منصرف می‌شوند و حمایت از مادران باردار و شیرده که نیازمند هستند و تهیه البسه و سیسمونی نوزاد و وسایل مورد نیاز مادر باردار نیز در شهرستان انجام شده است.
این فعال عرصه جمعیت در خاتمه با اشاره به اینکه جوانی جمعیت شادی و نشاط را بر جامعه حاکم می‌کند، یادآور شد: جوانی جمعیت موجب پیشرفت در حوزه‌های مختلف می‌شود و جامعه سالمند نه تنها شادی و نشاط را از بین خواهد برد بلکه اقتصاد را هم با مشکل روبرو خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha