• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403030100840
  • منبع : نمایندگی سمنان

اوقات فراغت؛ بزرگ‌ترین رویداد تربیتی در سراسر کشور

اوقات فراغت؛ بزرگ‌ترین رویداد تربیتی در سراسر کشور

ایسنا/سمنان مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از مجموعه برنامه‌های اوقات فراغت به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد تربیتی در کشور نام برد و گفت: باید از ظرفیت این دوره‌ها بهره‌برداری حداکثری شود.

سیدجمال وزیری امروز (یکم خرداد ماه) در ستاد اجرایی غنی‌سازی اوقات فراغت آموزش و پرورش استان، خرداد را ماهی سرشار از رویدادهای ماندگار دانست که در دفتر تاریخ انقلاب ثبت‌ شده است و اظهار کرد: در برابر تقدیر الهی چاره‌ای جز تسلیم نداریم.

وی با بیان اینکه بی‌تردید پاداش خدمت صادقانه، شهادت است ادامه داد: همان‌گونه که خون سردار سلیمانی، پایان داعش را در پی داشت، امید می‌رود که با خون رئیسی، پایان اسرائیل نیز رقم بخورد.

وی با اشاره به لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت اوقات فراغت از معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان خواست: تا ستاد اجرایی غنی‌سازی اوقات فراغت را با تعیین نهادهای متولی امر تشکیل دهد تا از موازی‌کاری، پرهیز و فعالیت‌ها، ضابطه‌مند اجرایی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، با تأکید بر این‌که تمامی کلاس‌ها دانش‌آموزمحور باشد، افزود: شهرداری‌ها بنرها را با عنوان ستاد اجرایی اوقات فراغت در سطح شهر نصب کنند و میزان ارائه خدمات از سوی دستگاه‌ها، ارزیابی و در پایان از دستگاه‌های برتر تجلیل شود.

وزیری تأکید کرد: از ظرفیت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به‌ویژه پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده بهینه شده و تعرفه برگزاری کلاس‌ها تعیین و از سوی ستاد اجرایی تصویب شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان این‌که توجه به اولیای دانش‌آموزان مهم‌تر از خود دانش‌آموزان است، پیشنهاد داد تا کلاس‌ها و کارگاه‌های تابستانه ویژه والدین و فرزند برگزار شود.

وزیری، اوقات فراغت را آغاز بزرگ‌ترین رویداد تربیتی کشور برشمرد و گفت: یک‌روز از این رویداد مانند المپیادهای ورزشی و.. به افتتاحیه اختصاص داده شود.

وی همچنین با بیان این‌که تربیت، ساحت‌های متفاوتی دارد، به برنامه های امسال این اداره کل در تعطیلات تابستان پرداخت و افزود: تشکیل تیم‌های جهادی به‌منظور بهسازی مدارس، سپردن مدیریت برنامه‌های مساجد به دانش آموزان با مشارکت کانون بسیج مساجد، برگزاری اردوهای حماسی به‌صورت خانوادگی، برگزاری شب‌های فرهنگی در هر محله‌ با هدف آشناسازی مخاطبان با آداب و رسوم و فرهنگ محله ، تشکیل گروه‌های نقالی، تعزیه‌خوانی و نمایش‌های خیابانی و اجرای نهایی در بازه زمانی مشخص در مکان‌های مناسب، گسترش ورزش زورخانه‌ای در راستای طرح شهید طوقانی، کارگاه معرفی مشاغل، ایجاد تشکل‌های مردم‌نهاد، اعزام دانشجو معلمان به روستاهای محروم و کم‌برخوردار در قالب اردوهای جهادی به‌منظور برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و تربیتی، برگزاری کلاس‌های زیست عفیفانه ویژه معلمان و دانشجومعلمان و...از جمله برنامه‌های امسال در استان سمنان است.

وزیری خواستار برگزاری نمایشگاهی از دستاوردها و توانمندی‌های دانش‌آموزان شرکت‌کننده در طرح غنی‌سازی اوقات فراغت در هفته دولت شد و گفت: انتظار می‌رود که گزارش متعددی از این فعالیت‌ها تهیه و به اطلاع مردم برسد.

 محمد اسقایی رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش استان سمنان نیز اظهار کرد: مسئولیت اصلی غنی‌سازی اوقات‌ فراغت برای تمام گروه‌های سنی به ۲۲ دستگاه با تولی‌گری اداره‌کل ورزش و جوانان محول شده و بنابراین موضوع جوانان فرابخشی است و یک دستگاه نمی‌تواند مشکلات این گروه را مرتفع سازد و در حال حاضر آموزش و پرورش نقش بیشتری را نسبت به سایر دستگاه‌ها  ایفا می‌کند، بنابراین نیازسنجی دقیق و مهارت‌آموزی به‌صورت ویژه در موضوع غنی‌سازی اوقات فراغت متناسب با زیست‌بوم هر منطقه انجام نمی‌شود و با این وصف، تدوین یک سند راهبردی در زمینه اوقات فراغت یک ضرورت است.

وی افزود: در حال حاضر دانش‌آموزان تغییر نگرش دادند و درگیر آسیب‌های اجتماعی نوپدید و مسائل جانبی هستند و بیشتر وقت‌شان صرف بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی می‌شود که  مشارکت پلیس فتا می‌تواند در زمینه آگاه‌سازی اولیا و دانش‌آموزان برای تبیین آسیب‌های اجتماعی نقش به‌سزایی ایفا کند.

اسقایی یادآور شد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با توجه به تکالیف قانونی و اعتبارات ویژه فرهنگی می‌تواند نقش مؤثری در پوشش دادن به برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزی داشته باشد و همچنین راه‌اندازی مدارس کسب و کار با استفاده از ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌تواند اتفاق‌های خوبی را در این زمینه رقم زند.

وی تأکید کرد: با توجه به تمایل دانش‌آموزان به خوابیدن بیش از ساعت معمول، پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای و... نیاز است تا در زمینه تقویت اوقات فراغت در منزل نیز برنامه عملیاتی داشته باشیم.

اسقایی در پایان تصریح کرد: با توجه به سند تحول بنیادین و تربیت تمام‌ساحتی که مورد تأکید است دانش‌آموزان بایستی حداقل از میان رشته‌های ورزشی، هنری، ادبی، قرآنی و... سالانه یک یا دو مهارت جدید کسب کرده و در صورت نیاز، مهارت‌های قبلی را تقویت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha