• چهارشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403030200987
  • خبرنگار : 30057

دهقانی فیروزآبادی اعلام کرد

تحقق گفتمان علمی و فناوری شهیدجمهور در دستور کار معاونت علمی

تحقق گفتمان علمی و فناوری شهیدجمهور در دستور کار معاونت علمی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در نشست پاسخگویی برخط مرکز ارتباطات مردمی تاکید کرد: تحقق گفتمان علمی و فناوری شهیدجمهور در دستور کار معاونت علمی ریاست‌جمهوری است.

به گزارش ایسنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست ارزیابی عملکرد و پاسخگویی برخط در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری که با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد صالحی، رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، رضا اسدی‌فرد معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، به سؤالات و درخواست‌های نخبگان، فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان، مخترعان و پژوهشگران پاسخ گفت.

معاون علمی رئیس‌جمهور ضمن گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله رئیسی، نائل شدن به فیض شهادت حین سفر خدمت را پاداش تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان برای اعتلای ایران عزیز و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: این ضایعه عظیم را به محضر بقیةالله الاعظم، مقام معظم رهبری و مردم شریف ایران تسلیت می‌گوییم. اکنون که در این نشست حضور داریم، ایشان از آخرین سفرشان در راه خدمت به مردم بازگشته‌اند و امیدوارم اجر تمامی بی‌خوابی‌ها و خستگی‌های ایشان نزد حضرت امام رضا (ع) مأجور باشد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: خداوند متعال عزت را بر این سید شهید تکمیل کرد و علیرغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفت تا گردی بر چهره نورانی اخلاص، تلاش مجدانه و بی‌ریا، تواضع و مردمی بودن ایشان بنشیند، موفق نشدند. زیرا خداوند متعال این سید خادم الرضا علیه السلام و تلاش‌های او را شناخت و به این شکل مأجور ساخت.

وی، اخلاص و تلاش بی‌وقفه را دو ویژگی مهم و شاخص آیت‌الله رئیسی برشمرد و افزود: شهیدجمهور ویژگی‌هایی داشت که هر کس حتی اگر بسیار کوتاه ایشان را ملاقات می‌کرد، این دو خصیصه را به وضوح مشاهده می‌کرد. یکی از این ویژگی‌ها اخلاص بود و کارشکنی‌ها، محدودیت‌ها و طعن‌های کین‌ورزانه، باعث نمی‌شد که ذره‌ای از انگیزه، جدیت و مجاهدت شبانه‌روزی این شهید بزرگوار کم شود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که آیت الله رئیسی به معنای واقعی کلمه، خستگی را از پا انداخته بود، اظهار کرد: ایشان تلاش و مجاهدتی مثال‌زدنی و الگو برای مردمش داشت، به‌طوری‌که این انرژی و اراده، برای دیگر اعضای هیات دولت، شگفت‌انگیز بود و همه تلاش می‌کردند پابه پای ایشان در صف اول خدمت گام بردارند.

نگاه علمی و فناورانه آیت الله رئیسی

رئیس بنیاد ملی نخبگان، به حمایت از علم و فناوری و حمایت مجدانه آیت‌الله رئیسی اشاره کرد و گفت: ایشان به معنای واقعی کلمه حامی جدی گفتمان توسعه علم، فناوری و حامی و همراه شرکت‌های دانش‌بنیان بود. رویکرد حمایتگرانه ایشان از توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در تمامی برهه‌های خدمت‌رسانی و مسئولیتی ایشان مشهود است. زمانی‌که تولیت آستان قدس رضوی را داشتند، بخشی با عنوان معاونت علمی و فناوری ایجاد کردند، چرا که باور قلبی آیت‌الله شهید این بود که کلید حل مشکلات کشور، علم، فناوری و نوآوری است.‌ ایشان در قوه قضاییه هم نگاه نوآورانه داشتند و بسیاری از اسناد تحولی، تسهیل فرآیندها به کمک فناوری و نوآوری از جمله راه‌اندازی سامانه‌ها و نرم‌افزارهای خدمت برخط، که فضای سنتی را در قوه قضاییه متحول کرد، در دوره ایشان اتفاق افتاد.

دهقانی فیروزآبادی، دیپلماسی علم و فناوری را پرچمدار تعاملات بین‌المللی آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم دانست و افزود: در یک دیدار یا سفر خارجی سراغ نداریم که ایشان صحبت کرده باشند و علم و فناوری محور اصلی صحبت‌ها نباشد. شهید امیرعبداللهیان که همواره همراه و یار معاونت علمی در توسعه گفتمان علم و فناوری بودند نیز در این مسیر خالصانه و با جدیت تلاش‌های بسیاری انجام دادند و محور قرار گرفتن علم و فناوری به عنوان گفتمان اصلی جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی مرهون تلاش‌های این شهید بزرگوار است.

مجاهدت رئیس‌جمهور مردمی در تصویب و اجرای «قانون جهش تولید دانش‌بنیان»

معاون علمی رئیس‌جمهور، تصویب و اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان را ماحصل پیگیری‌های شخص آیت الله رئیسی دانست و افزود: رئیس‌جمهور شهید دولت سیزدهم، به اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان باوری عمیق داشت و در راستای تحقق تاکیدات و مطالبه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ضرورت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، ارائه لایحه جهش تولید دانش بنیان به مجلس، تصویب این قانون و اجرایی شدن آن را شخصا پیگیری کرد، چراکه این موضوع را بر خود فرض می‌دانست.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: بزرگترین اثر شهید جمهور در عرصه علم و فناوری کشور را ایستادن پای کار قانون جهش تولید می‌دانم و ایشان شخصا ایستادگی کردند تا این قانون به مجلس برود و تصویب شود و تمام کسانی که در این عرصه نقش داشتند، گواه این حقیقت هستند که بدون تلاش‌ها و پیگیری‌های ایشان، چنین تحولی که هزینه‌های سنگینی هم برای دولت داشت، میسر نمی‌شد.

وی، رشد و رونق صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت صنایع بزرگ از محصولات ایران‌ساخت و حل راهبردی‌ترین نیازهای گلوگاهی صنعت را مرهون نگاه ویژه رئیس‌ دولت سیزدهم به این حوزه دانست و افزود: شاهد بودیم که صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به دو و نیم میلیارد دلار رسید که رشد سه برابری نسبت به سال قبل خود و ارزش بالای دو و نیم برابری را نشان می‌دهد. این موفقیت بزرگ نشان از توجه جدی دولت و شخص ریاست محترم جمهور به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مشکلات صنایع، رونق صادرات و توسعه اقتصاد دارد. رشد 6 برابری همکاری صنایع بزرگی همچون نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش حجم قراردادهای خارجی و رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، حاصل تلاش‌ها، توجه‌ها و تاکیدات ایشان بود و بارها از ایشان شنیده بودیم که وارادت و خرید کالایی که در سطح کشور و به دست تولیدکننده داخلی ساخته می‌شود و می‌تواند نیاز کشور را برطرف کند، ناروا است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهل عمل و اجرا بودن شهید آیت الله رئیسی گفت: رئیس‌جمهور دولت مردمی، به گونه‌ای تلاش می‌کرد که عمل ایشان، نمود بارز خلاص و تواضع بود. هیچ‌کس نمی‌تواند اخلاص و تواضع این فرد را انکار کند و تمامی هم و غم ایشان عمل برای رضای خدا و رهبر معظم انقلاب بود.

وی افزود: شهید جمهور ما نیز همچون شهید میدان دفاع از کشور، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی که از یک مکتب خاص و مبرز در عرصه عمل برخوردار بود، به معنای واقعی کلمه مصداق آیه شریفه «کونوا دعاة للناس...» بود و یک مکتب خالصانه در خدمت به مردم به یادگار گذاشت.

تأسیس مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوانتوم و مرکز آفرینش ملی هوش مصنوعی تا پایان دولت 

دهقانی فیروزآبادی شکل‌گیری شورای ملی راهبری هوش مصنوعی و ایجاد مرکز توسعه هوش مصنوعی و نیز توسعه مرکز آفرینش ملی کوانتوم را حاصل حمایت‌ها و تأکیدات رئیس‌جمهور شهید دانست و گفت: با هدف حرکت ایران همگام با پیشرفت‌های فناورانه دنیا در این حوزه‌ها ایجاد شورای راهبری ملی هوش مصنوعی و مرکز ملی هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت و مقدمات راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی فراهم شد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وی خاطرنشان کرد: این شورا به ریاست شخص رئیس‌جمهور و نایب رئیسی معاون علمی‌ و فناوری تشکیل شد. تا پیش از پایان دولت سیزدهم قطعا مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوانتوم و مرکز آفرینش ملی هوش مصنوعی راه‌اندازی خواهد شد یا ساختمان آن تخصیص خواهد یافت. 

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: مرکز ملی هوش مصنوعی یک مرکز و نهاد متمرکز و چابک برای راهبری و پیشبرد هوش مصنوعی است. از وظایف این مرکز کمک به توسعه زیرساخت‌ها، تربیت و آموزش نیروی انسانی در این حوزه، تسهیل‌گری‌ها، تنظیم‌گری‌ها و پیگیری‌های قانونی برای پیشبرد و پیشرفت فناوری هوش مصنوعی است.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز قرار است نقش هدایتگر و پیشران در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی را ایفا کند و متولی یا متصدی نیست. به طوری که صاحبان نوآوری و ایده بتوانند به خلق محصولات نوآورانه و فناورانه بپردارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha