• چهارشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: چهره‌ها
  • کد خبر: 1403030201033
  • خبرنگار : 71943

شهید «آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم»، امام‌جمعه‌ای انقلابی و پدری مهربان

شهید «آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم»، امام‌جمعه‌ای انقلابی و پدری مهربان

شهید «آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم»، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز، که در سانحه تلخ سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و هیات همراه در ورزقان به درجه رفیع شهادت رسید، نه‌تنها امام‌جمعه‌ای انقلابی بلکه پدری مهربان برای جوانان تبریزی بود که بدون تشریفات و تکلّفات برای حل مشکلات مردم با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سید محمدعلی آل‌هاشم، فرزند آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم از روحانیون برجسته و بنام تبریز بود.  وی پس از شهیدان محراب آیت‌الله قاضی و آیت‌الله مدنی، مرحوم آیت‌الله مشکینی، مرحوم آیت‌الله ملکوتی و آیت‌الله مجتهدشبستری، ششمین نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز از ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ تاکنون بود که به فرموده مقام معظم رهبری جایگاهی بس رفیع، حساس و مهم است.

از عقیدتی سیاسی ارتش تا نمایندگی ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی

شهید آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم، تحصیلات مقدماتی را تا دوران دبیرستان در تبریز گذراند و پس از آن برای تحصیل علوم حوزوی راهی حوزه علمیه قم شد و تا مقطع سطح چهار حوزوی را سپری کرد. او همچنین مدت ۱۴ سال را در درس خارج آیت‌الله خامنه‌ای حضور داشته و مدرک دکترای فقه و مبانی را نیز دارا بود.

شهید آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم سابقه حضور در جبهه‌های دفاع مقدس را داشت و از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی را بر عهده داشت و با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی‌فقیه در ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. از سال ۱۳۹۶ تا لحظه شهادت(۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نیز به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز خدمت کرد.

برخی دیگر از مسئولیت‌های برجسته شهید آیت‌الله «سید محمدعلی آل‌هاشم» عبارت بود از: مسئول ستاد نماز جمعه تبریز، رئیس عقیدتی سیاسی لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان، رئیس اداره عقیدتی سیاسی و معاون تبلیغات و روابط عمومی منطقه‌ای آذربایجان، جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش، جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا، همچنین وی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران، عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، منتخب مردم استان آذربایجان‌شرقی در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و عضو میز آذربایجان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.
شهید «آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم»، امام‌جمعه‌ای انقلابی و پدری مهربان
از برداشتن موانع میان مردم و مسئولان تا حضور در استادیوم

شهید آیت‌الله آل‌هاشم اولین امام‌جمعه‌ای بود که در روزهای اول مسئولیتش دستور داد تا نرده‌های موجود بین مردم و مسئولان در مصلای نماز جمعه تبریز برداشته شود.

وی مکرر به بازار تبریز و کسبه آن سر می‌زد و جویای وضعیت اقتصادی مردم و شهر می‌شد و حتی کسبه منصف و باسابقه را تشویق می‌کرد. همچنین خودشان بدون فاصله‌ای از مردم، برای خرید مایحتاج روزمره زندگی خود و خانواده‌اش به مغازه‌ها و حتی نانوایی می‌رفت، بدون تکلف سوار مترو و تاکسی می‌شد و بدون وجود فاصله‌ای از حال مردم و مشکلاتشان خبردار می‌شد.

این امام‌جمعه مردمی، به استادیوم یادگار امام(ره) تبریز برای حمایت از تیم محبوب فوتبال آذری‌ها (تیم فوتبال تراکتور) می‌رفت و همه این‌ها را در کنار رسیدگی به حال بیماران، مجروحان دفاع مقدس، خانواده‌های حاشیه‌نشین تبریز و کودکان تحت پوشش بهزیستی انجام می‌داد. او در عین حال با حضور در مساجد محله‌های مختلف تبریز پشت سر امامان جماعت مساجد نماز می‌خواند.

بدون شک شهید آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز، مسئولی در تراز انقلاب اسلامی بود، جهادی خدمت کرد، مردمی بود و مردمی زیست و قلب‌های مردم دیار آذربایجان را ربود و به شهادت رسید.

امام هر روز هفته تبریز

شهید آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم را نه‌تنها امام‌جمعه بلکه امام هر روزِ هفته مردم تبریز می‌گفتند، زیرا وی در روزمره‌های خود بدون تشریفات با مردم کوچه و بازار ارتباط می‌گرفت و با شنیدن مشکلات آن‌ها، به پای درد و دل آن‌ها می‌نشست و در حد توان مسائل آن‌ها را از مسئولان امر پیگیری می‌کرد، از طرفی با جوانان تعامل خوبی داشت و برای ارتقای فرهنگ ملی و مذهبی، آن‌ها را به تماشای فیلم‌های سینما از جمله فیلم اخیر جبهه انقلاب یعنی "آپاراتچی" دعوت می‌کرد و به عبارتی در بطن زندگی مردم تبریز حضور و نفوذ داشت.

«آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم»، پدر شهید  آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم که خود از بزرگان شهر تبریز است، پس از دیدن پیکر بی‌جان پسرش، طی مصاحبه‌ای گفته است: «سیدمحمدعلی پسرم نه، که مثل پدرم بود».

البته که مردم مومن و قدردان تبریز هم نقش شهید آیت‌الله آل‌هاشم را نه تنها امام‌جمعه بلکه پدری مهربان می‌دانستند. در همین راستا مردم تبریز در تشییع پیکر شهدای خدمت غوغا به پا کردند تا جایی که به گفته منابع محلی، تاکنون این شهر چنین جمعیتی به خود ندیده بود. البته طبق بیانات مقام معظم رهبری راه این شهداء به برکت خون آن‌ها بیش از پیش ادامه پیدا خواهد کرد.

گفتنی است، روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همراه با برخی اعضای هیأت دولت برای افتتاح سد مرزی قیز قلعه‌سی به استان آذربایجان‌شرقی سفر کرده بود که، بالگرد حامل وی هنگام بازگشت به تبریز، در منطقه جنگلی و کوهستانی ورزقان دچار حادثه شد که در این حادثه دردناک، «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» هشتمین رئیس‌جمهور کشور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «سید محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان‌شرقی، سردار «سیدمهدی موسوی»، رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور و سه خدمه پروازی این بالگرد به شهادت رسیدند.
روحشان شاد و راهشان پُررهرو باد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha