• چهارشنبه / ۱۲ فروردین ۱۳۸۳ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8301-00901

شاهي عربلو : * در تحقق جمهوريت نظام، موفق بوده‌ايم * ثبات حكومت در ايران با دو پايه‌ي جمهوريت و اسلاميت امكان‌پذير است

 شاهي عربلو معتقد است كه نظام در تحقق جمهوري اسلامي موفقيت‌هاي بزرگي داشته است؛ البته تهديدهاي داخلي اين نظام كه همان مشكلات مردم است را بايد جدي گرفت و آنها را حل كرد.

محمد شاهي عربلو، نماينده‌ي مردم هشترود در مجلس ششم و منتخب نمايندگي مردم رباط كريم در مجلس هفتم درباره‌ي علت تأكيد حضرت امام(ره) بر جمهوري اسلامي به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: « امام(ره) به دنبال تحقق مطالبات مردم و نهادينه كردن خواست‌هاي مردم در حكومت بود.»

به گفته‌ي وي، تأكيد امام(ره) بر جمهوري اسلامي به دليل آن بود كه مردم در قالب اين نظام مي‌توانستند به مطالبات خود برسند. به علاوه اين كه در نظام جمهوري اسلامي معيار انتخاب‌هاي حكومت براساس رأي مردم است و نيز اعتقادات مردم نيز تأمين مي‌شود، چرا كه نظام اسلامي هم هست.

نايب رييس كميسيون اقتصادي مجلس يادآور شد كه جمهوري اسلامي جزو شعارهاي مردم بود و امام به شعار مردم جامه‌ي عمل پوشيد.

شاهي عربلو در توضيح ميزان موفقيت در رسيدن به آرمان‌هاي نظام جمهوري اسلامي ، تصريح كرد:« ما در تحقق جمهوريت در نظام تماما موفق بوده‌ايم . در اسلاميت هم به موفقيت‌هاي بزرگي رسيده‌ايم. چرا كه مردم هر گاه خواسته‌اند جناحي را كنار بزنند، اين كار را كرده‌اند و هرگاه خواسته‌اند دولت و يا جناحي را سر كار بياورند اين كار را كرده‌اند. البته نقايصي هم وجود داشته كه بايد در جهت حل آنها حركت كنيم.»

وي در عين حال گفت:« مردم ما هيچ گاه ديكتاتور را تحمل نكرده‌اند. در عين حال هر گاه به اعتقادات آنها تعدي شده، از جان و مال خود براي دفاع از اعتقادات خود گذشته‌اند. بايد دانست كه ثبات حكومت در ايران با دو پايه‌ي جمهوريت و اسلاميت امكان‌پذير است و الا نمي‌توان بدون آنها حكومتي را با ثبات تشكيل داد.»

به گفته‌ي وي اثرات داخلي و خارجي رأي مردم به جمهوري اسلامي در 12 فروردين 1358 آثار زيادي هم در داخل و هم در خارج از كشور داشت. در خارج از كشور، مردم قوت قلب يافتند كه روي پاي خود بايستند و به غير از حكومت مردم بر مردم چيزي را نپذيرند. از آثار استقرار نظام جمهوري اسلامي همچنين فروپاشي شوروي بود.

نماينده‌ي مردم شاهرود تصريح كرد:«‌ بعد از انقلاب دولت‌ها مجبور شدند به خودشان بيايند و در توجه به مردم و تصميمات خود و رفتارهاي مردم تجديد نظر كردند. تأسيس جمهوري اسلامي در منطقه و بلكه جهان تأثيرات زيادي داشت. البته برخي هنوز نمي خواهند اين اثرات را باور كنند.»

وي اظهار داشت:« مردم هنوز هم نظام جمهوري اسلامي را بر هر حكومت ديگري ترجيح مي‌دهند. انتخابات مجلس هفتم اين امر را به خوبي نشان داد. چرا كه مردم حدود 25 ميليون نفر در انتخابات قبلي شركت كردند.»

شاهي عربلو معتقد است تهديدهاي خارجي در حكومت جمهوري اسلامي مؤثر نخواهد بود بلكه بايد به تهديدهاي داخلي توجه كرد. وي درباره‌ي تهديدهاي داخلي گفت:« مشكلات معيشتي و اقتصادي و فشارهايي كه به اقشار پايين جامعه مي‌آيد و نيز وضع بد اداره‌ها تهديدهاي بالقوه است و بايد براي آن فكري انديشيد.»

به گفته‌ي وي مجلس هفتم كه مردم با اميد فراوان به آن رأي داده‌اند بايد براي آزادي‌هاي مصرح در قانون اساسي براي مردم و ارزشي كه قانون براي مردم قائل است ، احترام قائل شود و سعي كند كه آنها محقق شود. بايد خدمت رساني را از شعار به عمل رساند و مردم‌سالاري را در مديريت‌هاي اداره‌ها نهادينه كند.

وي گفت:«اگر اين كارها را بكنيم مشكل و تهديد داخلي حل خواهد شد و دراين صورت است كه تهديدهاي خارجي هيچ كدام بر نظام ما اثر نخواهد كرد.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha