• دوشنبه / ۲ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8403-01062
  • خبرنگار : 90037

*تاثير ردصلاحيت‌ها و ضرورت تجديدنظر درآن*/2/ گفت‌وگو با محتشمي‌پور، سلامتي، طالقاني، خاتمي، زريبافان، رنجبر، گرامي‌مقدم، ملا عباسي، درويش و يزدان

*تاثير ردصلاحيت‌ها و ضرورت تجديدنظر درآن*/2/ 
گفت‌وگو با محتشمي‌پور، سلامتي، طالقاني، خاتمي، زريبافان، رنجبر، گرامي‌مقدم، ملا عباسي، درويش و يزدان

*** محمد سلامتي در واكنش به رد صلاحيت‌ برخي از كانديداهاي رياست‌جمهوري، از جمله معين گفت: مسوولان بالاي حاكميت با دخالت جلو آثار سوء اين شيوه‌ي برخورد را بگيرند.

دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در گفت و گو با خبرنگار ايسنا افزود: متأسفم كه شوراي نگهبان صلاحيت معين را رد صلاحيت كرد، چرا كه معين هم نماينده مجلس بوده و هم وزير و سابقه‌ي خوبي هم داشته، از اين رو دليلي براي رد صلاحيت ايشان وجود ندارد.

وي افزود: اين رد صلاحيت‌ها موجب يأس و دلزدگي قشر وسيعي از جامعه مي شود كه طرفدار كانديداها هستند و شركت حداكثري را كاهش مي‌دهد، همچنين انسجام ملي را خدشه‌دار مي‌كند. در سطح بين‌المللي نيز تلقي اين خواهد بود كه به دموكراسي اهميت داده نمي‌شود. از سويي شعارهايي كه نظام جمهوري اسلامي داده، لطمه مي خورد و نگاه ديگري به ايران خواهد شد كه حاكي از نوعي حالت ترديد خواهد بود.

دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي بر ضرورت دخالت مقامات بالاي حاكميت نسبت در اين قضيه تأكيد كرد و گفت: من هم معقتدم وقتي يك مجموعه برخورد سليقه‌اي در امر انتخابات دارد و طوري عمل مي‌كند كه شائبه‌ي طرفداري از يك جناح و موضع‌گيري عليه يك جناح ديگر ايجاد مي‌شود، بايد مسؤولان رده بالاي مملكت دست به كار شوند و جلو آثار سوء اين شيوه‌ي برخورد را بگيرند.

وي درباره‌ي موضع سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي نيز گفت: موضع سازمان در نشست آتي بررسي و اعلام خواهد شد.

*** دبيركل جامعه زنان انقلاب اسلامي گفت: اگر شوراي نگهبان در فرصت باقيمانده براي تجديدنظر در ردصلاحيت‌ها سريعا اقدام نكند مشاركت حداكثري مورد نظر را شاهد نخواهيم بود.

اعظم طالقاني در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين كه به نظر مي‌رسد شوراي نگهبان در اين فرصت باقيمانده تغييري در تصميم خود نخواهد داد، ابراز عقيده كرد: مگر اينكه براي تاييد برخي از ردشده‌ها از برخي جاها با فشار مواجه شود، چراكه تصميمي كه امروز اعمال شده نتيجه‌ي بحث و بررسي‌هاي امروز و فردا نيست.

وي با بيان اين اعتقاد كه اگر به دلايل صرف سياسي مثل دگرانديشي، اين تعداد از ثبت‌نام‌كنندگان براي رياست جمهوري رد شده باشند قابل پذيرش نيست، گفت: شوراي نگهبان با اين عمل خود به خواست و آرمان بخش عظيمي از جمعيت ايران بي‌توجهي كرد.

اين فعال سياسي با اعتقاد به اين كه نظارت استصوابي در انتخابات معضل بزرگ كشور است، افزود: اگر اين نوع روش‌ها در آينده با فشارهاي بين‌المللي مواجه شود، ممكن است منجر به كوتاه آمدن و سازش گردد.

دبيركل جامعه‌ي زنان انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد كه شوراي نگهبان حداقل در برابر عملكرد خود بايد به مقام معظم رهبري پاسخگو باشد.

طالقاني درباره‌ي آخرين مواضع حزب متبوعش در انتخابات آتي با بيان اينكه براي مشاركت و يا عدم مشاركت در عرصه‌ي انتخابات هنوز تصميم نگرفته‌اند، يادآور شد: اگر شخصي باشد كه از شرايط مورد نظر ما برخوردار باشد از وي حمايت مي‌كنيم.

*** مسؤول بسيج دانشجويي دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي گفت: مشاركت عمومي جامعه بحثي مجزا از بحث تأييد يا رد صلاحيت‌هاست و شوراي نگهبان بايد عملكرد خود را هرچه بيشتر منطبق بر قانون اساسي كند.

«مجتبي يزدان» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه «از شوراي نگهبان انتظار مي‌رود با در نظر داشتن اصول قانون اساسي به بحث صلاحيت كانديداها بپردازد»، گفت: شورا در بررسي صلاحيت‌ها بايد دقيقا به معيارهاي قانوني توجه داشته باشد.

وي با مجزا دانستن بحث مشاركت حداكثري از بحث عملكرد شوراي نگهبان، گفت: در كنار لحاظ كردن مشاركت حداكثري مردم مهم عمل كردن به موازين و معيارهايي است كه در قانون اساسي ذكر شده است.

وي در پاسخ به اينكه آيا عملكرد شوراي نگهبان مي‌تواند در ميزان مشاركت مردم در انتخابات تأثيرگذار باشد؟، گفت: اگر منطقي‌تر به موضوع نگاه كنيم مي‌بينيم كه با وجود تشتت آراء موجود در صحنه‌ي انتخابات، و كانديداهاي مختلف از طيف‌هاي گوناگون رد يا تأييد صلاحيت كانديدا نمي‌تواند تأثير چنداني در مشاركت جامعه داشته باشد.

وي افزود: چيزي كه بيشتر مي‌تواند در اين زمينه تأثيرگذار باشد، تبليغات است. مسلم است كه اگر شخصي رد صلاحيت شود اطرافيان او در انتخابات شركت نخواهند كرد و اين نوع عملكرد را در سطح جامعه ترويج خواهند كرد.

اين فعال بسيج دانشجويي درباره‌ي تأثيرگذاري عملكرد شوراي نگهبان بر نحوه‌ي حضور يا عدم حضور جامعه‌ي دانشجويي در انتخابات با بيان اين كه «جامعه‌ي دانشجويي محدود به انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان نمي‌شود»، ابراز عقيده كرد: انجمن‌هاي اسلامي بخش محدودي از اين طيف را شامل مي‌شود و تصميمات و مواضعشان نمي‌تواند چندان در تصميم‌گيري قشر دانشجو تأثيرگذار باشد. عمده‌ي مشكل اين بخش از دانشجويان متوجه مسائلي غير از برگزاري انتخابات است.

*** عضو دفتر تحكيم وحدت(طيف شيراز) رفتار شوراي نگهبان را كاملا نسنجيد خواند و گفت: شوراي نگهبان بايد به تقوا و عدالت خود مراجعه كند.

«مهدي درويش» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: اين حركت در ادامه‌ي ردصلاحيت‌هاي مجلس هفتم و كاملا قابل پيش‌بيني بود. اين گونه اعمال به نظر من در تضاد با خواست مسوولان نظام در مشاركت حداكثري و فرموده‌ي رهبري در زمينه‌ي همبستگي ملي و مشاركت عمومي، است.

درويش خاطر نشان كرد: شوراي نگهبان كساني را ردصلاحيت كرده كه در سال‌هاي قبل صلاحيت آنها را تاييد كرده بود و اين يك تعارض است.

وي هم‌چنين افزود: در شرايطي كه نظام در يك موقعيت بحراني قرار دارد و مذاكره كنندگان ما با اروپاييان در حال نتيجه‌گيري از زحمات دو ساله‌ي خود هستند، شوراي نگهبان بايد بنيان يك مشاركت حماسي را بگذارد.

درويش در پايان تاكيد كرد: طبق تجربيات قبلي، آقايان از راي خود برنمي‌گردند، مگر اينكه مسوولان بلندپايه وارد عرصه‌ي عمل شوند و از تكرار تجربيات گذشته جلوگيري كنند.

*** دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه يزد (عضو اتحاديه‌ي مستقل‌ها) گفت: انتخاباتي آزاد و سالم است كه تمامي افراد در چارچوب نظام و به دور از مشكل خاص مي‌توانند در آن شركت كنند و تاييد صلاحيت شوند و آزادانه به فعاليت بپردازند و مردم هم آزادنه انتخابات كنند.

«محمد ملاعباسي»، در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: بحث شخصيتي خود كانديداها و تفكراتي كه آنها دارند و شاخصه‌هاي مديريتي، اجتماعي و سوابقي كه آنها در دوره‌هاي قبل داشته‌اند و شعار گفت‌وگوي تمدن‌ها يا بحث جامعه‌ي مدني و آزادي به گونه‌اي كه در قالب صاحبنظر فلسفي نباشد، از اهميت خاصي برخوردار است.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه يزد، افزود: بحث مديريتي كانديداها و ملاك آنها در رابطه با مسائل مديريتي‌شان و بحث نخبگان سياسي و اينكه اصلا اعتقادي به باز شدن فضا براي نخبگان جوان، نيز از اهميت خاصي برخوردار است.

وي معرفي كابينه‌ي كانديداها را از اهم خواسته‌هاي دانشجويان دانست و گفت: با توجه به اهميت اين موضوع، هيچ يك از كانديداها كابينه‌ي خود را مشخص نكردند.

ملاعباسي افزود: اگر مطالبات كاملا مشخص شود يك‌سري ملاك‌هاي خاص به دست مردم مي‌دهد به گونه‌اي كه مردم بهتر مي‌توانند كانديدايي را كه مي‌خواهند به او راي دهند را انتخاب كنند.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه يزد، در ادامه‌ي گفت: بحث حمايت از كانديداي خاص مربوط به احزاب است و جنبش دانشجويي با نزديك شدن بيشتر به انتخابات از كانديدايي كه ملاكش با خواسته‌ها و مطالبات‌مان مطابقت داشته باشد حمايت خواهد كرد، ولي آنچه فعلا از اهميت خاص برخوردار است شفاف كردن فضاي دانشگاه است و الان از هيچ كانديدي حمايت نمي‌كنيم.

وي در ادامه گفت: انتخابات آزاد انتخاباتي است كه از تمامي افراد در چارچوب نظام با ظرفيت‌هايي كه دارند استفاده شود.

وي گفت: فضاي فعلي انتخابات با حضور هاشمي رفسنجاني در مقايسه با فضاي منفعلي كه قبلا در دانشگاه حاكم بود، تغيير كرده است و فضا از يك ماه قبل بهتر شده است، اما فضا، فضاي خيلي فعالي نيست.

*** رييس ستاد انتخاباتي احمدي‌نژاد در ارتباط با تاييد و ردصلاحيت‌ها از سوي شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان طبق قانون بايد در بررسي صلاحيت‌هاي خود، عدل را رعايت كند و ميزان، نگرش اين شورا به قانون است.

مسعود زريبافان در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: حضور كانديداهاي متنوع در صحنه امكان مشاركت حداكثري مردم را در صحنه‌ي انتخابات فراهم مي‌كند و شور و نشاط انتخاباتي را گسترش مي‌دهد.

وي ادامه داد: قانون، راه را براي اعتراض باز گذاشته و كساني كه ردصلاحيت شده‌اند، مي‌توانند طبق قانون در مهلتي كه مشخص شده اعتراض كنند.

وي افزود: كانديداها براي اعتراض،‌ مكانيزم قانوني پيش رو دارند.

زريبافان در پايان در مورد دخالت مقامات عالي‌رتبه گفت: هر چيزي امكان دارد، ولي كانديداها خود مي‌توانند از طريق مكانيزم قانوني اعتراض خود را بيان كنند.

*** رييس ستاد محسن مهرعليزاده گفت: منتظر هستيم تا شوراي نگهبان دلايل رد صلاحيت مهندس مهرعليزاده را به ما اعلام كند.

سيده فاطمه خاتمي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه هنوز دلايل رد صلاحيت مهندس مهرعليزاده به ما اعلام نشده، گفت: قاعدتا بايد دلايل را به ما ابلاغ كنند و هنوز نامه‌اي در اين زمينه دريافت نكرده‌ايم.

خاتمي در مورد واكنش ستاد مهندس مهرعليزاده نسبت به رد صلاحيت، گفت: نسبت به اين مسأله به همان ترتيبي كه قانون مشخص كرده، اعتراض خواهيم كرد و با توجه به اينكه نيروهايي كه در مجموعه ستادهاي ايشان مشغول به كار و فعاليت بوده‌اند، نگران اين قضيه نباشند و با آرامش برنامه را دنبال كنند، امروز نيز بيانيه‌اي در اين رابطه منتشر خواهد شد.

*** رييس ستاد انتخابات مهدي كروبي، رد صلاحيت‌هاي اعلام شده از سوي شوراي نگهبان و از طريق صداوسيما را سليقه‌يي، مردود و غيرقانوني خواند.

«حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد علي‌اكبر محتشمي‌پور» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) افزود: عملكرد شوراي نگهبان درباره‌ي رد صلاحيت‌هاي كانديداهاي ميان‌دوره‌اي انتخابات مجلس كه به صورت گسترده انجام شده و مورد اعتراض ماست، سليقه‌اي است و همچنين رد صلاحيت‌هايي كه در ارتباط با نمايندگان گرايش‌هاي درون نظام اعم از آقاي معين، آقاي مهر‌عليزاده و تعداد ديگري از نمايندگان گرايش‌ها و اصلاح طلبان، همگي مردود و غير قانوني است.

وزير اسبق كشور افزود: همچنين روشي را كه شوراي نگهبان اعمال كرده كاملا قانون شكنانه است، ابتدا نتيجه‌ي بررسي صلاحيت‌ها از سوي شوراي نگهبان بايد به وزارت كشور اعلام شود و اين وزارت كشور است كه بايد موضوع را با رسانه‌هاي عمومي در ميان بگذارد و از طريق وزارت كشور اعلام شود. آن چيزي قانوني است كه از طرف وزارت كشور اعلام شود.

محتشمي‌پور ادامه داد: متأسفانه روش شوراي نگهبان از انتخابات دوره‌ي چهارم مجلس شوراي اسلامي كاملا يك سويه و سليقه‌يي و در چهارچوب يك جريان سياسي است كه به نظر من آن هشداري را كه حضرت امام (ره) به شوراي نگهبان دادند رفته رفته رو به محقق شدن است. اعتماد اقشار مختلف مردم نسبت به شوراي نگهبان هرچه بيشتر رو به كاسته شدن است و اين نه تنها ضربه به شوراي نگهبان است بلكه ضربه‌اي به اصل نظام و حاكميت جمهوري اسلامي ايران است.

وي تاكيد كرد: طبيعتا بايد تمام دلسوزان به نظام و انقلاب و امام خميني(ره) در برابر اين روش غيرقانوني شوراي نگهبان اعتراض كنند و جلوي اين روش‌ها گرفته شود و بر اساس قانون عمل شود.

*** سخنگوي ائتلاف نهم براي فرداي بهتر گفت: از شوراي نگهبان انتظار مي‌رود و در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري كه امسال را سال همبستگي ملي و مشاركت عمومي ناميدند، و در جهت فراهم نمودن محيطي پرنشاط و معطوف به فردايي بهتر ضمن رعايت قوانين و مقررات، با تاييد چهره‌هاي شاخص جناح‌هاي سياسي كشور سبب حضور حداكثري مردم در پاي صندوق‌هاي راي شوند.

رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تكثر كانديداها به نمايندگي از جريان‌هاي فكري و سياسي شناخته شده درجامعه كه متعهد به قانون اساسي ‌باشد را يكي از الزامات مشاركت حداكثري مردم در پاي صندوق‌هاي راي عنوان كرد.

سخنگوي ائتلاف نهم اعلام كرد: اين ائتلاف در جهت حمايت از آقاي هاشمي خواهان انتخاباتي باشكوه و قانوني است كه در آن رقابتي سالم با حضور همه نخبگان و شايستگان سياسي صورت پذيرد.

*** سخنگوي ستاد انتخابات كروبي رويه‌ي شوراي نگهبان در رد صلاحيت نامزدهاي يك جريان سياسي را به صلاح نظام و اين شورا ندانست و اظهار اميدواري كرد تا با ورود مقام رهبري و شخصيت‌هاي موثر سياسي اين مسأله حل شود.

اسماعيل گرامي‌مقدم، عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به بيانيه‌ي كروبي، اظهار داشت: ما مواضع خود را در آن قيد كرده و برخورد شوراي نگهبان را كاملا غيرقانوني خوانده‌ايم، چراكه تنها به تأييد نامزدهاي يك جريان خاص پرداخته شده است.

وي افزود: پس از واقعه‌ي تلخ مجلس هفتم كه 75 تن از نمايندگان مجلس و 2000 نفر از فعالان سياسي و مديران اجرايي رد صلاحيت شدند، گمانمان اين بود كه اين عملكرد استثناء است و ديگر تكرار نخواهد شد و اين واقعه‌ي تلخ به تاريخ خواهد پيوست.

سخنگوي ستاد انتخابات كروبي اعلام نظر شوراي نگهبان در احراز صلاحيت كانديداهاي نهمين انتخابات رياست جمهوري را جهت‌دار خواند و ضمن مخالفت شديد با آن، اظهار اميدواري كرد كه با ورود مقام رهبري و شخصيت‌هاي سياسي موثر به اين موضوع، فرصت برابر رقابت براي تمامي جريانات سياسي در عرصه‌ي انتخابات فراهم شود.

وي همچنين از رد صلاحيت مصطفي معين به عنوان شخصيتي متعهد و متخصص كه سالها وزير و نماينده‌ي مجلس بوده است اظهار تأسف كرد و با مقايسه‌ي سوابق برخي از تاييد شدگان با معين گفت: جاي تعجب دارد كه چگونه صلاحيت معاون رييس جمهور و وزير 2 دولت مختلف تأييد نشده است.

گرامي مقدم خاطرنشان كرد: آنانكه به آزادي و حضور گسترده مردم در انتخابات اعتقاد دارند و روند شوراي نگهبان را غيرقانوني مي‌دانند بايد با اين برخورد سليقه‌اي شوراي نگهبان برخورد كنند و در جهت تصحيح آن برآيند.

*** يك حقوقدان تصريح كرد كه با اقدام شوراي نگهبان مبني بر ردصلاحيت تعداد زيادي از كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري، بعيد نيست شاهد روندي مشابه انتخابات مجلس هفتم باشيم.

عليرضا آذربايجاني در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي نحوه‌ي اعلام تاييد صلاحيت شدگان از سوي شوراي نگهبان اظهار داشت: براي اعلام اسامي كساني كه تاييد صلاحيت شده‌اند، قانون تعيين كرده كه از طريق وزارت كشور اعلام شود اما چون كار ماهوي در بررسي صلاحيت‌ها به عهده‌ي شوراي نگهبان است، عدم اعلام از طريق وزارت كشور، ايراد مهمي محسوب نمي‌شود.

وي ادامه داد: صرف‌نظر از اين‌كه كساني كه ردصلاحيت شده‌اند پيش از اين مناصب مهمي را در كشور داشته‌اند اما از لحاظ شكلي اين‌كه شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شدگان را اعلام كند، ايراد مهمي نيست.

آذربايجاني در ادامه اين‌ موضوع كه ردصلاحيت‌ها چه تاثيري در ذهنيت مردم دارد را موضوع مهمي خواند كه بايد مورد بررسي قرار گيرد.

وي ادامه داد كه وقتي مردم احساس كنند حق انتخاب كردن ندارند، همين موضوع عامل بازدارنده براي شركت در انتخابات خواهد بود.

آذربايجاني با بيان اين‌كه بعيد نيست با ردصلاحيت‌هاي انجام شده، شاهد روندي مشابه انتخابات مجلس هفتم باشيم، يادآور شد: ممكن است بخشي از مردم احساس كنند كه كانديدايي كه مطابق افكار آنها بوده فرصت حضور براي انتخاب شدن را نداشته است و با حذف آن كانديدا زمينه‌ي حضور و انتخاب كردن بخشي از مردم نيز از بين مي‌رود و ممكن است آنها انگيزه‌اي براي شركت در انتخابات نداشته باشند.

وي در پاسخ به اين‌كه آيا براي در نظر گرفتن مصالح كلي كشور، مقامات عالي نظام مي‌توانند در اين زمينه وارد شوند، خاطرنشان كرد: مجاري اعتراض ردصلاحيت‌شدگان طبق قانون مشخص است اما اين‌كه مقام ثالثي بيايد و به طور مستقيم وارد قضيه شود، از لحاظ قانوني چنين تجويزي نداريم.

اين حقوقدان افزود: نظام حقوقي ما درست يا غلط، شوراي نگهبان را مجراي بررسي صلاحيت و اعتراض به ردصلاحيت‌ها تعيين كرده است و ورود شخص ثالث را تجويز نكرده اما اين موضوع منافاتي ندارد كه بر اساس مصالح كلي كشور اقداماتي انجام شود؛ هرچند كه به نظر مي‌رسد اين مصالح در نظر گرفته شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha