• یکشنبه / ۹ مرداد ۱۳۸۴ / ۲۱:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-04240

....و جدال دو بينش «اسلام طالباني» و «اسلام‌پيش‌رو» همچنان ادامه دارد خاتمي: تبليغات وسيع رسانه‌هاي فراگير و تريبونهاي نوعا مقدس در 8سال گذشته عليه دولت بود

....و جدال دو بينش «اسلام طالباني» و «اسلام‌پيش‌رو» همچنان ادامه دارد
خاتمي:
تبليغات وسيع رسانه‌هاي فراگير و تريبونهاي نوعا مقدس در 8سال گذشته عليه دولت بود

رييس جمهور در آخرين حضورش در جمع هنرمندان ، فرهنگيان و انديشمندان، از كساني گله كرد كه درواقع نماينده‌ي اسلام طالباني در افغانستان بوده‌اند و همواره آزادي را ولنگاري، مردم‌سالاري را شرك، مخالف را معاند و تحمل و مدارا را ضد دين مي‌داند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، سيد محمد خاتمي، شامگاه يكشنبه در جمع هزاران تن از فرهنگيان، نمايندگان تشكل‌هاي غير دولتي ، هنرمندان ، استادان دانشگاه ، نويسندگان ، پژوهشگران و شاعران،‌ به بيان بخشي از درد دل‌هاي هشت ساله‌اش پرداخت و با استناد به نظرات امام خميني (ره)، از كشاكش بين دو اسلامي گله كرد كه همواره پس از پيروزي انقلاب مبارزه‌ي سختي با هم داشته‌اند كه كدام اسلام و كدام بينش استيلا يا هژموني داشته باشد.

خاتمي با بيان اين كه اين دعوا بين اين دو بينش از اسلام هنوز نيز ادامه دارد، با استناد به تفكرات حضرت امام (ره) اظهار داشت:« بنا بود ما در سايه‌ي اسلام از تمام دستاوردهاي بشري استفاده كنيم. بنا بود اسلام را چنان بفهميم كه در دنياي پيچيده‌ي امروز متهم به ناتواني از اداره‌ي زندگي بشر نشود و اسلامي داشته باشيم كه با تفكر، خلاقيت و زيبايي و مهرباني بيگانه نباشد.بنا بود اسلامي داشته باشيم كه منشاء امنيت ما باشد، نه سرچشمه تهديد ما و بنا بود اسلامي داشته باشيم كه زمان و مكان دو عنصر تعيين كننده در اجتهاد آن هستند. بنا بود اسلامي داشته باشيم كه در بيان هر انديشه‌اي، ولو متناقض با اسلام، آزادي وجود داشته باشد، مگر آن جا كه منجر به عمل براندازي شود.»

رييس جمهور ادامه داد:« اما كساني كه با امام و انقلاب مخالف بودند مي‌خواستند بينش تاريك خود را بر انقلاب و نظام مردم تحميل كنند.اسلامي كه آزادي را ولنگاري مي‌دانست، مردم‌سالاري را شرك، مخالف را معاند و معاند را برانداز مي‌دانست و براي نابودي آن هر عملي را مجاز مي‌دانست.اسلامي كه تحمل و مدارا را ضد دين مي دانست و با تحريك احساسات دينداران، و تئوريزه كردن خشونت، جوانان دين‌دار را به اعمال خشونت ترغيب مي‌كرد.»

خاتمي با بيان اين كه «اين اسلام هنوز هم وجود دارد»، يادآور شد:« بنا نبود چنين اسلامي حاكم شود، اما دعوا ميان اين دو اسلام همواره بوده است.»

خاتمي توجه مخاطبان را به حملات شديد امام (ره) در دو سال آخر عمرشان به تفكر ارتجاعي از اسلام جلب كرد و خواست كه اين حملات با حملات امام به شاه مقايسه شود.

رييس جمهور يادآور شد:« ما تلاش كرديم كه از موضع دين از آزادي دفاع كنيم و گفتمان جهان را تحت تاثير قرار دهيم كه حركت اصلاحي شما مردم در اين زمينه موفق بوده است.»

رييس جمهور در بخشي از سخنانش همچنين با بيان اين كه در ايران سانسور هست،‌ يادآور شد كه اگرچه معتقد است سانسورگران، آب در هاون مي‌كوبند اما تلاش كرده است كه سانسور را ضابطه‌مند كند و سليقه در اعمال منع به حداقل برسد.

رييس جمهور هم‌چنين از برخي از اصلاح‌طلبان نيز انتقاد كرد كه دچار شعار زدگي مفرط شدند و اولويت‌ها را درك نكردند و روح قهرمان‌پرستي را دامن زدند.

رييس جمهور همچنين در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اينكه روح همه مردم روح عدالت خواه است؛ اظهار داشت: هيچ حركتي اگر به سوي عدالت جهت نداشته باشد و فقط دين يا آزادي ويا شكم و نان را مطرح كند، حركت پويايي نخواهد بود.

وي تقدير تاريخي انسان امروز را مردم سالاري دانست و تاكيد كرد كه هيچ قومي را نمي‌توان يافت كه ميل به مردم سالاري نداشته باشد.

رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه قهرمان پرستي حاصل استبداد زدگي است اين مشكل را از جمله مسائل بر سر راه اصلاحات دانست و يادآور شد كه اين ملت است كه بايد خود را قهرمان بداند و كسي را كه قدرت به دست مي‌گيرد خدمت گذار خود بداند نه قهرمان.

خاتمي با اشاره به دغدغه هاي فردي كه در جامعه‌اي به قدرت مي‌رسد و بايد همه مسايل را به صورت همه جانبه در نظر بگيرد و نمي‌تواند تنها برخي خواست‌هاي جامعه را ببيند اين سوال را مطرح كرد كه دريك جامعه فقير ناتوان كه توان توليد ثروت را ندارد كدام آزادي و كدام استقلال؟

وي همچنين گله كرد كه طي 8 سال گذشته تبليغات وسيع رسانه‌هاي فراگير و منبرها و تريبونهاي نوعا مقدس همگي عليه دولت بود و اين موضوع را يادآور شد كه بسياري از حسن‌هاي اين دولت نيز عيب نشان داده شد.

خاتمي از اين موضوع گله كرد كه افتخاري كه جمهوري اسلامي داشت و در زمان امام همواره وجود داشت اين بود كه هيچ كس به خاطر اعتقاداتش محاكمه نشد؛ اما براي اولين بار در دوران اصلاحات يك انسان مسلمان‏‏‏ ،عاقل ، متدين و متعهد را به اتهام ارتداد به اعدام محكوم كردند.

وي اين سوال را مطرح كرد كه كدام كمونيسم و يا مرتدي در اين كشور بوده است كه قبل از اين حكم ننگين‏، در تاريخ ايران به خاطر بيان اعتقاداتش به اتهام ارتداد به اعدام محكوم شود؟ كه اگر نبود تلاش ما و دلسوزي رهبري و همكاري رييس قوه قضاييه ناچار بوديم به خاطر اجراي ننگين آن حكم هزينه بپردازيم.

// متن كامل سخنان مهم خاتمي روز دوشنبه بر روي خروجي ايسنا قرار مي‌گيرد//

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha