• یکشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۸۴ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8409-15306

كواكبيان در گفت‌وگو با ايسنا: «اصلاحات جدا از مردم» از اول مرده بود «مردم اصلاح‌طلب» بزرگترين سرمايه‌ي اصلاحات‌ هستند

كواكبيان در گفت‌وگو با ايسنا:
«اصلاحات جدا از مردم» از اول مرده بود 
«مردم اصلاح‌طلب» بزرگترين سرمايه‌ي اصلاحات‌ هستند

دبيركل حزب مردم‌سالاري تاكيد كرد: بارها گفته‌ام كه اصلاحات جدا از مردم، از اول هم مرده بود؛ ولي اصلاحات مردمي، هيچ گاه نخواهد مرد.

دكتر مصطفي كواكبيان، مدير مسوول روزنامه مردم‌سالاري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا ) تاكيد كرد: اگر اصلاحات را در مفهوم كلي و لغوي آن در نظر بگيريم، به معناي سامان بخشيدن به امور نابسامان در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و بين‌المللي است و بايد گفت كه هيچ‌گاه نمرده و نخواهد مرد؛ اما دو گروه از ابتدا سعي مي‌كردند اصلاحات را مرده‌شده تبليغ كنند.

وي گروه اول را طرفداران حفظ وضع موجود برشمرد و توضيح داد: اين گروه هرگز تحول و تغيير در وضعيت موجود را برنمي‌تابند و خود عامل نابساماني در بسياري از زمينه‌ها بوده‌اند.

كواكبيان گروه دوم را گروهي افراطي و جدا از مردم دانست كه صرفا اصلاحات را در انحصار خود مي‌خواستند و اصلاحات فقط ابزاري جهت بقاي موقعيت و حفظ انحصارهاي آنها بوده است و افزود: اين دو گروه همواره تبليغ كرده‌اند كه «بايد بر تابوت اصلاحات ميخ‌هاي آخر را كوبيد» و يا «اصلاحات مرده‌اي است كه فقط حضرت مسيح مي‌تواند آن را زنده كند.»

دبير كل حزب مردم‌سالاري با تاكيد بر اين‌كه اصلاحات جدا از مردم از اول هم شكست خورده و مرده بوده است، گفت: اصلاحات مردمي و خارج از دايره‌ي اصلاح‌طلبان حكومتي هيچ‌گاه نمرده و نخواهد مرد. اصلاحات حكومتي از همان انتخابات دومين مرحله‌ي شوراها مرد و اصلاح‌طلبان حكومتي با شروع نقطه‌ي شكست خويش، ديگر در فكر اصلاحات مردمي نبودند.

وي افزود: بسياري از نخبگان ، فرهيختگان و احزاب و گروه‌هاي خارج از قدرت و حكومت، همواره اصلاحات را مد نظر داشته‌اند و تعقيب اهداف مردمي آن را مهمترين وسيله براي تعقيب مطالبات بر زمين ‌مانده‌ي مردم مي‌دانستند. هم‌اكنون نيز همين گروه‌ها و احزاب گرچه به فكر به دست آوردن قدرت هستند اما قدرت را صرفا وسيله‌اي براي خدمت به مردم مي‌دانند نه براي انصار و ياران حزبي خود.

كواكبيان با اعتقاد به اين‌كه «جناح راست سنتي» به همراه «جريان راديكال محافظه‌كار» مخالف جدي اصلاحات هستند، تاكيد كرد: همان‌ها زمينه‌هاي شكست اصلاح‌طلبان حكومتي را فراهم كردند و ابزار قدرت اصلاح‌طلبان حكومتي را يكي پس از ديگري از آنان گرفتند؛ وگرنه اصلاح‌طلبان حكومتي تمايل دارند اصلاحات به شيوه‌اي كه خود آنها مي‌خواهند همچنان ادامه يابد؛ اما مردم به صداقت‌ها و عملكردها دقت مي‌كنند و هرگز با هيچ‌كس عقد اخوت نبسته‌اند.

دبير كل مردم‌سالاري با تاكيد بر اين‌كه دلايل تداوم جريان اصلاحات، فراوان است، به سخنان معاون سياسي وزير كشور مبني بر اين‌كه توسعه‌ي سياسي و گسترش احزاب همانند دوره‌ي خاتمي بايد ادامه يابد، به عنوان يكي از ده‌ها دليل تداوم تفكر اصلاحات نام برد و گفت: تداوم تفكري را در دولتي شاهد هستيم كه اساسا نبايد از آن انتظار و توقع چنين سخناني را داشت. اين سخن را فرزند دبير شوراي نگهبان مي‌گويد؛ همان شوراي نگهباني كه به دليل برخي از اقدامات افراطي تعدادي از اصلاح‌طلبان حكومتي، به ناحق ده‌ها نفر از افراد واجد شرايط را در جريان انتخابات مجلس هفتم و رياست‌جمهوري نهم رد صلاحيت كرد. بنابر اين نبايد در ضرورت تداوم اصلاحات شك داشت.

كواكبيان در ادامه گفت‌وگويش با ايسنا با تاكيد براين‌كه اصلاحات نيازمند برنامه، استراتژي، رهبري مشخص و اهداف معين است و بايد مانيفست شفاف و مشخصي در راستاي تداوم آن مد نظر قرار گيرد، ادامه داد: نبايد اصلاحات را در عرصه‌هاي مختلف سياسي جدا از ابعاد اقتصادي، فرهنگي و يا اجتماعي آن در نظر گرفت؛ همان‌گونه ‌كه نبايد فكر كرد اصلاحات منحصرا بايد در درون دولت صورت گيرد و مثلا قوه‌ي قضائيه يا مقننه نيازي به اصلاحات ندارند و يا نهاد‌هاي زير نظر رهبري بايد از هرگونه اصلاحاتي دور بمانند.

به اعتقاد وي در صورتي كه اصلاحات با هدف، برنامه، رهبري مشخص و استراتژي و مانيفست شفاف، برنامه‌ريزي شود، مردم هم از آن حمايت خواهند كرد و چنين اصلاحاتي نخواهد مرد.

مدير مسوول روزنامه مردم‌سالاري، مردم اصلاح‌طلب را بزرگترين سرمايه‌ اصلاحات برشمرد و ادامه داد: اگر گفته شود كه اصلاحات از يكصد سال پيش آغاز شده است، سخن گزافي نيست؛ چون مردم ايران در طول يك قرن گذشته همواره طرفدار تحول، پيشرفت و اصلاحات بوده‌اند. اما اصلاحات به طور مشخص از زمان شروع انتخابات مجلس ششم در ادبيات سياسي آغاز شد، هرچند كه حركت دوم خرداد 76 نيز پيش زمينه‌ي آن تلقي مي‌شد؛ اما هنگام اوج‌گيري فعاليت‌هاي انتخاباتي مجلس ششم، ضرورت تداوم اصلاحات مطرح شد.

وي علاوه بر مردم اصلاح‌طلب، وجود صدها روشنفكر ديني، استادان برجسته‌ي حوزه و دانشگاه و نخبگاني را كه اجازه‌ي ظهور و بروز آنها داده نشده، از ديگر سرمايه‌هاي اصلاحات برشمرد و گفت: بايد اذعان كرد كه پرچم‌داري حركت اصلاحات، مردم، نخبگان و روشنفكران جامعه به دليل برخي از اختلافات، انحصارطلبي‌ها و تنگ‌نظري‌ها ممكن است در مقاطعي دچار مشكل شود و اين پرچم بر زمين بماند كه بايد همگان به دنبال پرچم‌دار مناسب باشند.

كواكبيان با استناد به اظهارات خاتمي كه بارها اعلام كرده «اصلاحات قهرمان نمي‌خواهد» و در عين تاييد آن تصريح كرد:‌ اما وجود پرچم‌دار و رهبري براي اصلاحات لزوماً به معناي قهرمان‌پروري نيست؛ زير مردمي كه در انتخابات نهم رياست‌جمهوري به هر دليلي نمي‌خواستند به اصلاح‌طلبان حكومتي راي دهند، بايد به سمت و سويي هدايت پيدا كنند كه مجبور نباشند صرفا بين دو گزينه‌ قرار گيرند و چون يكي را نماد آنچه نمي‌خواهند ‌ديدند و خواستار تحول و دگرگوني هستند، هركس ديگري در مقابل، به رقابت ‌پرداخت، نتيجه مشخص شود.

وي ادامه داد: اين موضوع را بارها گفته بوديم ولي گوش شنوايي پيدا نشد؛ زيرا برخي از انحصارطلبان تمايلي به شنيدن حرف‌هايي غير از خود را ندارند و از ابزار‌ها نيز انحصاراً براي خود استفاده كرده‌اند نه براي طرح سخنان واقع‌بينانه و خارج از جريان اصلاحات حكومتي.

دبير كل حزب مردم سالاري تاكيد كرد: اصلاحات نياز ضروري مردم است و بايد پذيرفت كه از طريق مردم پيش رود نه از طريق تعداد كمي از اصلاح طلبان حكومتي .

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha