• سه‌شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8502-03602
  • خبرنگار : 71291

/حضور زنان در ورزشگاهها از منظرنمايندگان مجلس/ حضور بانوان در ورزشگاه نيازمند زمينه سازي فرهنگي است اظهارات خادم، آرين‌منش،ابوطالب، زادسرو محمدتقي رهبر

/حضور زنان در ورزشگاهها از منظرنمايندگان مجلس/
حضور بانوان در ورزشگاه نيازمند زمينه سازي فرهنگي است
اظهارات خادم، آرين‌منش،ابوطالب، زادسرو محمدتقي رهبر

دكتر احمدي‌نژاد روز گذشته در نامه‌اي خطاب به علي‌آبادي، رييس سازمان تربيت‌بدني خواستار فراهم كردن زمينه حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاهها براي تماشاي بازي‌هاي ملي و مهم شد. در اين راستا در حالي كه اميررضا خادم در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلماني ايسنا اظهار داشت كه اين بحثي بوده كه آنها مدت‌ها دنبال آن بوده‌اند، ايجاد فضايي براي حضور بانواني كه علاقمند به حضور در ميادين ورزشي و تماشاي مسابقات هستند را امري طبيعي دانست كه به شكل خيلي اصولي و با برنامه مي‌توان اين مساله را انجام داد.

وي هم‌چنين حضور بانوان را تعديل كننده و كاهش دهنده‌ي موضوعات غير اخلاقي و نابهنجار در ميادين ورزشي دانست و گفت: با توجه آن كه بانوان نيز نيمي از جمعيت كشور ما را تشكيل مي‌دهند و علاقمند به استفاده از تفريحات سالم و حضور در چنين فضاهايي هستند، لذا به نظر مي‌رسد بايد زودتر از اينها اين اتفاق مي‌افتاد و بايد شرايط را براي حضور بانوان فراهم مي شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در همين راستا عده‌اي ديگر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه به اظهار نظر پرداخته‌اند.

«منتقدان حضور زنان در ورزشگاهها ورزش را فوتبال و فوتبال را فقط درآزادي مي‌بينند»

در همين خصوص اميررضا خادم امروز در جمع خبرنگاران پارلماني در اين رابطه اظهار داشت: مشكل منتقدان حضور زنان در ورزشگاهها اين است كه ورزش را فقط فوتبال و فوتبال را فقط در استاديوم آزادي مي‌بينند.

اين نماينده نماينده تهران با بيان اين كه خانم‌ها پيش از اين نيز به تماشاي ورزش‌هاي ديگر رفته‌اند و هيچ مشكلي براي حضور آنان نبود ادامه داد: در مورد بازي تيم ملي در استاديوم آزادي مشكلي وجود ندارد، بلكه بحث عده‌اي بر سر بازي‌هاي باشگاهي در اين ورزشگاه است.

وي تصريح كرد: عده‌اي معضل استاديوم آزادي را بسط مي‌دهند، حال آنكه اگر در اين ورزشگاه فضايي محدود براي حضور خانوادگي فراهم شود، سرويس اياب و ذهاب خاص بانوان نيز برقرار باشد، مشكلي پيش نخواهد آمد.

رئيس كميته تربيت بدني و جوانان مجلس عنوان كرد: اگر حضور زنان در ورزشگاه قانوني شود، مردم خودشان شرايطي را براي حضور حداكثري زنان و مردان فراهم خواهند كرد و در رعايت و حفظ شعائر اخلاقي خواهند كوشيد.

خادم در پايان اظهار داشت: اينكه چه زماني شرايط ورزشگاه فراهم شود به عملكرد سازمان تربيت‌بدني بستگي دارد.

« آيا برنامه‌اي براي اصلاح فرهنگ تماشاگران ورزشي وجود داشته است؟»

يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، در ارزيابي از نامه‌ي رييس جمهور به رييس سازمان تربيت بدني براي حضور زنان در ورزشگاه‌ها، گفت: سوالات و ابهاماتي در اين مساله وجود دارد.

دكتر جواد آرين‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، گفت: ورزش بخشي از فرهنگ جامعه است و ميان ورزش و فرهنگ رابطه‌ي مستقيم وجود دارد. حضور خانواده‌، بانوان و دختران جوان در صورتي كه منطبق با ارزش‌هاي اجتماعي و تقويت كننده اين ارزش‌ها باشد و با اهداف و چشم‌انداز فرهنگي جامعه سازگار باشد، امر مطلوب، پسنديده و بلامانعي است.

وي افزود: اما سوال اين است كه آيا بسترهاي لازم براي حضور خانواده‌هاو زنان در ورزشگاه‌هاي ما مهيا شده، آيا اساسا تلاشي صورت گرفته است تا ورزش ما مروج فرهنگ ايراني و ادب اسلامي باشد؟ آيا اساسا برنامه‌اي براي اصلاح فرهنگ تماشاگران ورزشي تاكنون وجود داشته است؟

به نظر نماينده‌ي مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي، جاي اين برنامه‌ريزي و فرهنگ‌سازي هنوز در ميان تماشاگران ما مغفول است. چرا كه هنوز متاسفانه بعد از هر مسابقه‌ي بزرگ و مسابقات ملي و باشگاهي مهم، شاهد به آتش كشيده شدن صدها اتوبوس شركت واحد هستيم كه تاوان برد يا باخت تيمي را اتوبوسراني ما بايد بپردازد.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: متاسفانه ما در برخي موارد، با نوعي لمپنيزم در برخي از محيط‌هاي ورزشي و استاديوم‌ها مواجه‌يم و از سوي سازمان تربيت بدني تلاش جدي در زمينه‌ي فرهنگ‌سازي در ميان تماشاگران صورت نگرفته است و گاهي ركيك‌ترين، زشت‌ترين كلمات و عبارات از تماشاگران طرفدار تيم نصيب تيم رقيب يا داور مي‌كنند.

وي با طرح اين سوال كه آيا مي‌توان تضمين كرد كه در چنين شرايطي، حرمت، حيثيت و كرامت زن مسلمان حفظ و رعايت شود؟ گفت: اگر چنين تضميني وجود داشته باشد، خوب است كه ما درهاي ورزشگاه‌ها را به روي خانواده‌ها و زنان باز كنيم تا بيايند از اين مسابقات ديدن كنند، ولي اگر چنين بستري مهيا نشده باز كردن درب باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها ممكن است هدف مقدسي كه مورد نظر رياست محترم جمهوري است كه احترام گذاشتن به بانواني است كه پاسدار عفاف و كرامت هستند، حفظ نشود و ممكن است شئون بانوان در ورزشگاه‌ها رعايت نشود.

«نياز به كار كارشناسي است. يك شبه نمي‌توان دستورالعمل صادر كرد»

در اين رابطه هم‌چنين سعيد ابوطالب معتقد است كه شرايط فرهنگي براي حضور بانوان در ورزشگاه اصلا مناسب نيست و بايد فرهنگ‌سازي شود.

به گزارش ايسنا، اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس در جمع خبرنگاران پارلماني درخصوص دستور رييس‌جمهور مبني بر اجازه‌ي حضور بانوان در ورزشگاه با بيان اين‌كه شرايط فرهنگي براي چنين اقدامي مناسب نيست، گفت: با نفس موضوع مشكلي نداريم. خانم‌ها نيز در ورزشگاه حضور داشته باشند و اين عيبي ندارد، ولي بايد تحقيق كرد كه آيا با توجه به شرايط فرهنگي مي‌توان اين كار را كرد يا نه؟

نماينده‌ي تهران در پاسخ به اين‌كه گفته مي‌شود حضور بانوان در ورزشگاه مشكل شرعي دارد، تصريح كرد: بحث ما شرعيات نيست. خانم‌ها مي‌توانند حضور داشته باشند ولي بايد فرهنگ‌سازي شود و ابتدا امكان‌سنجي شود، امكانات، مضرات و فوايد ديده شود.

ابوطالب ادامه داد: براي اين كار بايد نظرسنجي شده تمايلات خانم‌ها نيز بررسي شود.

عضو كميسيون فرهنگي در پاسخ به اين‌كه آيا از لحاظ امنيتي، نيروي انتظامي مي‌تواند امنيت حضور بانوان را در ورزشگاه فراهم كند، خاطرنشان كرد: معتقدم كه نيروي انتظامي نمي‌تواند امنيت مواد محترقه را تامين كند چه رسد به تامين امنيت خانم‌ها.

وي گفت: برخي از تماشاچيان چه تيم آنها بازنده باشد، چه برنده، اتوبوس‌ها را از بين مي‌برند، در چنين شرايطي آيا خانم‌ها مي‌توانند حضور پيدا كنند؟

ابوطالب تاكيد كرد: براي اين اقدام بايد كار كارشناسي شود و يك شبه نمي‌توان دستورالعمل صادر كرد.

 

«خاتمي به دليل مشاورت برخي افراد حضور زنان در ورزشگاهها را آزاد نكرد»

در اين رابطه هم‌چنين علي زادسر در جمع خبرنگاران گفت: ابطحي در وبلاگ خود پرسيده است چرا خاتمي دستور گشوده شدن درهاي ورزشگاهها به روي زنان را صادر نكرد؟

وي با دردست داشتن پرينت اين مطلب ادامه داد: در پاسخ به اين سوال بايد بگويم كه چون خاتمي رئيس دفتري مثل شما (ابطحي) و مشاوراني مثل تاج‌زاده داشت.

نماينده جيرفت ياد‌آورشد: احمدي‌نژاد در همه زمينه‌ها مردم را از رايي كه داده‌اند، خشنود و آنها را كه به او راي نداده‌اند، به خود خوش‌بين كند.

«تصميم نمايندگان براي نامه به رييس جمهور و درخواست لغو دستور»

در اين راستا نماينده اصفهان در خانه ملت گفت: از رييس‌جمهور مي‌خواهيم اين دستور حضور زنان در ورزشگاهها را لغو و از آقاي علي‌آبادي نيز مي‌خواهيم فضاي قبلي را حفظ كنند.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر در جمع خبرنگاران پارلماني درخصوص حضور بانوان در ورزشگاه گفت: در حسن‌نيت آقاي احمدي‌نژاد و در اين‌كه ايشان حامي حقوق بانوان است، ترديد نداريم. به‌علاوه در اين‌كه خانم‌ها در حدود شرعي محدوديت اجتماعي ندارند، ترديد نداريم، اما دستور رييس‌جمهور جالب نبود.

وي افزود: در بين 50 تا 100 هزار نفر افرادي كه در ورزشگاه‌ها حضور پيدا مي‌كنند، افراد شرور و مزاحمي نيز وجود دارد كه فحاشي مي‌كنند يا ماشين آتش مي‌زنند. در چنين فضايي، حضور بانوان ديندار و مقيد با چه عكس‌العمل‌هايي روبه‌رو خواهد شد؟

رهبر با بيان اين‌كه جمعي از نمايندگان مخالف اين اقدام هستند، تصريح كرد: نمايندگان مي‌خواستند نامه‌اي با 150 امضا به رييس‌جمهور دهند.

نماينده‌ي اصفهان گفت: بنده شخصا نامه‌اي به رييس‌جمهور نوشتم، مبني بر اين‌كه در حسن‌نيت شما شك نداريم، اما حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به هيچ وجه با شئونات اسلامي و اخلاقي اجتماعي سازگار نيست و اين دستور عجولانه بوده و معتقديم كه بايد از اين دستور صرف‌نظر شود؛ چون اين حركت را قبول نداريم.

عضو كميسيون فرهنگي خاطرنشان كرد: نگاه زن مسلمان به ساق و پاي برهنه مرد شرعا درست نيست.

 

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha