• چهارشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8502-04352
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*حضوربانوان در ورزشگاه‌هاازمنظرنمايندگان مجلس* ابتدابايدتمهيدات لازم صورت گيرد/تربيت بدني وظيفه خطيري دارد اظهارات سبحاني‌نيا، قرباني، آليا، آجرلو، توكلي و...

*حضوربانوان در ورزشگاه‌هاازمنظرنمايندگان مجلس*
ابتدابايدتمهيدات لازم صورت گيرد/تربيت بدني وظيفه خطيري دارد
اظهارات سبحاني‌نيا، قرباني، آليا، آجرلو، توكلي و...

دستور رييس جمهور در خصوص فراهم سازي زمينه حضور بانوان در ورزشگاها براي تماشاي بازي‌هاي ملي و مهم با واكنش‌هاي متفاوتي روبه‌رو شد. در اين ميان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر زمينه سازي و فرهنگ‌سازي براي حضور بانوان تاكيد و حتي برخي آن را مخالف شرع دانسته با آن مخالفت ورزيدند.

براي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بايد تمهيدات لازم صورت گيرد

به گفته يك عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي براي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بايد تمهيدات لازم صورت گيرد تا موجب نارضايتي و عكس‌العمل متدينين و مجامع ديني و حوزوي نگردد.

حجت‌الاسلام حسين سبحاني‌نيا عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد براينكه دولت و سازمان تربيت بدني وظيفه دارند تا تمهيدات لازم را براي ايجاد فضاهاي مناسب و سالم جهت حضور بانوان در مكان‌هاي ورزشي ايجاد كنند به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)؛ گفت: براي حضور بانوان در مكان‌هاي ورزشي اتخاذ تدابير لازم جهت رفاه و سالم بودن فضا و هم‌چنين كار فرهنگي مقدماتي، اقدامي ضروري است.

به اعتقاد نماينده مردم نيشابور در خانه ملت عدم تمهيدات لازم براي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تبعات بسياري منفي خواهد داشت. زيرا با شرايط و فضايي كه در ورزشگاه‌ها حاكم است و جوانان نيز با همه گونه احساسات در آن حضور مي‌يابند، حضور زنان نگراني‌هاي بسياري را در جامعه ايجاد خواهد كرد.

سبحاني‌نيا با بيان اينكه تعجيلي در دستور ايجاد فضايي مناسب براي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها صورت گرفته است، يادآور شد: اين مسئله قطعا عكس‌العمل محافل حوزوي و ديني را بدنبال خواهد داشت.

 

مساله حضور زنان در ورزشگاهها، نياز به مذاكره، بررسي و كار كارشناسي دارد

يك عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در خصوص مخالفت برخي علما براي حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: ايران يك كشور اسلامي است و نمي‌توان نظر مراجع را ناديده گرفت، منتهي دولت بايد در اين رابطه پيگيري و كارشناسي لازم را انجام دهد.

حجت‌الاسلام موسي قرباني در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در ارزيابي در خصوص نامه رييس‌جمهور به علي‌آبادي، رييس سازمان تربيت‌بدني در مورد فراهم كردن شرايط حضور زنان در ورزشگاهها براي تماشاي بازي‌هاي مهم و ملي افزود: دولت بايد ببيند كه اساسا امكانپذير است كه اتفاقي بيفتد كه هم نظر علما و هم نظر رييس جمهور در اين زمينه مورد توجه قرار گيرد.

اين عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس معتقد است: در اين راستا بايد به گونه‌اي عمل شود كه اطلاعات صحيح و درست در اختيار مراجع قرار گيرد و هر تصميمي مراجع گرفتند، در مملكت اسلامي بايد مورد توجه قرار گيرد.

نماينده قائنات تصريح كرد: حتما دولت بررسي‌هايي انجام داده است كه بايد اينها را در كنار هم بگذارند و ببينند چه كاري مي‌توان انجام داد.

وي در پايان با بيان اين كه اين كار نياز به مذاكره، بررسي و كار كارشناسي دارد، گفت: صحبت هم اين است كه آقاي رييس جمهور نيز نگفته كه سريعا درهاي استاديوم‌ها را به روي زنان باز كنيم، بلكه عنوان كرده‌اند كه بررسي كنيد اگر امكان حضور آنها وجود دارد، شرايط را براي اين حضور فراهم كنيد. دستور رييس جمهور و خطاب‌هاي مراجع قابل جمع است و مي‌توان آن‌ها را به هم نزديك‌تر كرد.

 

حكم رييس جمهور مطلق نبوده، همراه با شرط بوده است


رئيس فراكسيون زنان مجلس گفت: وظيفه رئيس سازمان تربيت‌بدني در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها و ايجاد شرايط حضور آنها بسيار مهم است و بايد كار كارشناسي در اين زمينه انجام دهد.

فاطمه آليا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به نامه رئيس جمهور به علي‌آبادي در مورد آماده كردن شرايط براي حضور زنان و خانواده‌ها براي تماشاي بازي‌هاي مهم و ملي گفت: حكمي داده شده و در اين حكم رئيس سازمان تربيت‌بدني را موظف كرده‌اند كه شرايطي را براي حضور زنان در ورزشگاه فراهم كنند، اگر آن شرايط فراهم شود، زمينه حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها وجود دارد.

وي افزود: منتهي دو قيد در اين نامه مطرح شده است كه رسانه‌ها كمتر به آن پرداخته‌اند، اولا عنوان شده تنها تماشاي مسابقات مهم. كه ممكن است مسابقات مهم در سال يك بازي پيش آيد. درخواست بخشي از خانم‌ها كه شايد درخواست همه خانم‌ها هم نباشد، اين است كه براي تماشاي مسابقات به ورزشگاه‌ها بروند كه طبق نامه رئيس جمهور شرط است كه براي مسابقات مهم و ملي زنان حضور پيدا كنند.

به گفته نماينده تهران معمولا در مسابقات مهم و ملي كه تعداد آن‌ها كم است و شايد سالي يك‌بار باشد، به شرطي كه رئيس سازمان تربيت بدني هم به لحاظ فضاسازي و هم به جهت تكريم خانواده و توان كنترل فضاي احترام و عفاف بتواند شرايط را فراهم كند، زمينه‌ اجراي اين حكم به وجود مي‌آيد، ولي اگر آن شرايط فراهم نيايد، قابليت اجرا ندارد، چرا كه در حكم رئيس جمهور تاكيداتي صورت گرفته است.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: رئيس جمهور مطلق نگفته‌اند حضور زنان در استاديوم‌ها بايد صورت گيرد، بلكه تاكيداتي درنامه دكتر احمدي‌نژاد است كه رئيس سازمان تربيت بدني بايد به آن تاكيدات توجه كند. اگر توانست خواسته‌هاي رئيس جمهور را فراهم كند، فضايي است و خانواده‌ها و خانم‌ها در يك محيط مناسب و مرغوبي براي تماشاي مسابقات خيلي مهم مي‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور پيدا ‌كنند.

وي تصريح كرد: گاهي بازي دو تيم است و ممكن است طرفداران دو تيم فضا را يك فضاي غيرقابل تحمل كنند و به لحاظ طرفداري از تيم خود، رعايت افراد ديگر را نكنند. بايد توجه داشت كه رئيس جمهور هم بر روي تماشاي مسابقات خيلي مهم و ملي تاكيد داشته‌اند. لذا در اين مسابقات معمولا يك عرق ملي و حمايت از يكي از نمادهاي پيروزي يك كشور در ميان است و هدف در اين حكم نيز همين است.

وي بر اين اعتقاد است كه رئيس سازمان تربيت بدني مسووليت بزرگي در اين رابطه دارد. اگر مي‌تواند اين شرايط را فراهم كند، بايد نتايج بررسي‌هاي خود را به رئيس جمهور اعلام كند و اگر نمي‌تواند نيز بايد اعلام كند.

آليا در مورد مخالفت علما در مورد شرعي نبودن اين مساله گفت: رئيس جمهور عنوان كرده كه بايد شرايط فراهم شود. خطاب در اين نامه رئيس سازمان تربيت بدني است و بايد شرايط مورد تاكيد رئيس جمهور را مورد توجه قرار دهد و زمينه‌اي فراهم كند كه هم خانواده‌ها و هم علما دراين قضيه اشكالي از لحاظ شرعي و رعايت فضاي عفاف در مجموعه‌ها نداشته باشند.

به گفته رييس فراكسيون زنان مجلس در اين رابطه قطعا اين مساله جزء وظايف رئيس سازمان تربيت بدني چه در بعد لباس ورزشكاران و چه در بعد فضايي كه تخصيص مي‌دهد و چه در بعد تشخيص اين كه مسابقه ملي و مهم كدام است و براي كدام مجوز شركت دهند، است.

وي در پايان گفت: در واقع در حكم رئيس جمهور، اجازه مطلق داده نشده و مشروط است.

 

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باعث ايجاد مفاسد ديگري مي‌شود
رييس جمهور بايد اين موضوع را به نحو ديگري مطرح مي‌كرد

عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي، گفت: بهتر بود رييس جمهور دستور خود مبني بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را به نحو ديگري بيان مي‌كرد.

حجت‌الاسلام سيدمصطفي طباطبايي‌نژاد، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با انتقاد از دستور رييس جمهور مبني بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، گفت: با توجه به مسايلي كه در ورزشگاه‌ها وجود دارد، خانم‌ها نبايد در فضاهايي كه آقايان ورزش مي‌كنند، حضور و شركت داشته باشند.

وي با تاكيد بر اين‌كه خانم‌ها بايد در ورزشگاه‌هاي مخصوص خود حضور يابند، ادامه داد: اين مساله به خاطر آن است تا مفسده‌ها به وجود نيايد.

نماينده‌ي مردم زواره و اردستان در مجلس خاطرنشان كرد: آقاي رييس جمهور بايد اين موضوع را به نحو ديگري مطرح مي‌كردند.

طباطبايي‌نژاد عنوان كرد: افرادي كه در ورزشگاه‌ها حاضر مي‌شوند، جوان و باذوق و نشاط هستند و در صورت برد و باخت به حركاتي از جمله حمله به اتوبوس‌ها و شكستن شيشه‌ها دست مي‌زنند كه در اين فضا، حضور پيدا كردن بانوان در ورزشگاه‌ها باعث ايجاد مفاسد ديگري نيز خواهد شد.

 

حضور زنان در ورزشگاهها نياز به كار كارشناسي وارايه راهكار اجرايي دارد

نماينده‌ي كرج در خانه‌ي ملت در ارزيابي از نامه رييس جمهور به رييس سازمان تربيت بدني براي فراهم كردن شرايط حضور زنان در ورزشگاهها براي ديدن مسابقات ملي و مهم و مخالفت برخي علما با اين مساله، گفت: آقاي احمدي‌نژاد هيچ‌گاه خلاف ميل و نظر علما قدمي برنمي‌دارد.

فاطمه آجرلو در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: با توجه به رشد جوامع و رشد فكري و عقلاني مردم يكسري تصميم‌ها بايد گرفته شود. علما بايد در برخي مسائل ورود پيدا كرده و تكليف جامعه را روشن كنند، مثل بحث موسيقي. يكي از بحث‌ها هم‌اكنون اين است كه بخشي از جامعه زنان مطالبه‌اي دارند كه در ورزشگاهها حضور پيدا كنند و مسابقات را از نزديك مشاهده كنند.

وي ادامه داد: فضايي كه هم شادي ايجاد مي‌كند و هم در تمرين برخي هيجانات نقش مؤثري دارد، جزو مطالبات بخشي از زنان است كه بايد روي اين مطالبات فرهنگ‌سازي و جريان‌سازي شود و جامعه‌شناسان در آن ورود پيدا كنند و در چگونگي جريان‌سازي اجتماعي آن و بحث فرهنگ‌سازي آن نظر و راهكار اجرايي ارائه دهند.

آجرلو تصريح كرد: بايد روي نظر دكتر احمدي‌نژاد كار كارشناسي شود و راهكارهاي اجرايي آن را تبيين و به آن ورود پيدا كنند. به نظر مي‌رسد اگر يك كار علمي روانشناسي و جامعه‌شناختي در اين قضيه در كنار هم انجام گيرد،‌ تا حدودي با جريان‌سازي‌هاي فكري، مي‌شود اين قضيه را مديريت كرد.

وي با بيان اين نگاه بنده در اين مورد مديريت قضيه است، افزود: بايد اين بحث مديريت شود و يك پاسخ قانع‌كننده به اين مطالبه قشر عظيمي از اقشار جامعه كه زنان و بانوان هستند و خواهان ورود به ورزشگاهها هستند، داده شود.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اظهار داشت: البته آقاي احمدي‌نژاد حد و مرزهايي نيز گذاشته‌اند. در واقع فضاي مناسب براي حضور زنان و تماشاي بازي‌هاي مهم و ملي از جمله تأكيدات رييس جمهور بوده كه همه اينها قابل بررسي است. ما نمي‌توانيم اين مسأله را نه تأكيد نه رد كنيم، بدون آنكه كار عميق علمي و كارشناسي روي آن انجام نگيرد.

وي در پايان گفت: آنچه براي ما قابل قبول است و محكم و متقن روي آن مي‌توانيم بايستيم، اين است كه آقاي احمدي‌نژاد خلاف نظر علما و مجتهدان عملي را انجام نمي‌دهد.

 

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باعث ايجاد مفاسد ديگري مي‌شود

عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي، گفت: بهتر بود رييس جمهور دستور خود مبني بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را به نحو ديگري بيان مي‌كرد.

حجت‌الاسلام سيدمصطفي طباطبايي‌نژاد، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با انتقاد از دستور رييس جمهور مبني بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، گفت: با توجه به مسايلي كه در ورزشگاه‌ها وجود دارد، خانم‌ها نبايد در فضاهايي كه آقايان ورزش مي‌كنند، حضور و شركت داشته باشند.

وي با تاكيد بر اين‌كه خانم‌ها بايد در ورزشگاه‌هاي مخصوص خود حضور يابند، ادامه داد: اين مساله به خاطر آن است تا مفسده‌ها به وجود نيايد.

نماينده‌ي مردم زواره و اردستان در مجلس خاطرنشان كرد: آقاي رييس جمهور بايد اين موضوع را به نحو ديگري مطرح مي‌كردند.

طباطبايي‌نژاد عنوان كرد: افرادي كه در ورزشگاه‌ها حاضر مي‌شوند، جوان و باذوق و نشاط هستند و در صورت برد و باخت به حركاتي از جمله حمله به اتوبوس‌ها و شكستن شيشه‌ها دست مي‌زنند كه در اين فضا، حضور پيدا كردن بانوان در ورزشگاه‌ها باعث ايجاد مفاسد ديگري نيز خواهد شد.

 

اين ورزشگاه‌ها؟!!

نماينده‌ي تهران در پاسخ به اين سئوال كه احمدي‌نژاد شعار آوردن نفت بر سر سفره‌هاي مردم را شعار انتخاباتي خود نمي‌داند و معتقد است روزنامه‌ها اين را به وي منتسب كردند،‌ گفت: مگر حافظه من حجت است كه تأييد كنم شعار ايشان بوده يا نه.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، احمد توكلي در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سئوال كه آيا احمدي‌نژاد با تكذيب شعار آوردن نفت سر سفره‌هاي مردم، بازگشت به عقب داشته است، ‌گفت: مگر حافظه من حجت است؟!

توكلي در پاسخ به خبرنگاري كه سئوال كرد شما رقيب انتخاباتي احمدي‌نژاد بوديد و شعارهاي او را مي‌دانيد، گفت: من رقيب نبودم جا خالي دادم.

نماينده‌ي تهران در پاسخ به اين سئوال كه نظر شما در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها چيست؟ با تعجب گفت: اين ورزشگاه‌ها؟!!

 

اگر مراجع نظر دهند كه حضور زنان در استاديوم شرعا مشكل دارد رييس‌جمهور بايد دستورش را پس بگيرد

نماينده‌ي تهران گفت: چنان‌چه مراجع تقليد نظر دهند كه حضور زنان در استاديوم شرعا مشكل دارد رييس‌جمهور بايد در دستورش تجديدنظر كند و آن را پس بگيرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام عباسعلي اختري در جمع خبرنگاران خاطرنشان كرد: نظر ما درخصوص حضور زنان در ورزشگاه تابع نظر مراجع است؛ چرا كه از نظر شرعي مراجع تعيين‌كننده‌ي تكاليف هستند و در مقابل نظر مرجع كسي نظر شرعي نمي‌دهد.

وي افزود: حضور زنان در ورزشگاه با توجه به وضع نابهنجار موجود جاي تأمل دارد.

عضو كميسيون فرهنگي با بيان اين‌كه در اسلام براي زن گوشه‌گيري نداريم، ادامه داد:‌ حتي در منابع براي خانم‌ها واژه‌ي حجاب نيامده و از واژه‌ي پوشش استفاده شده است كه با حجاب تفاوت دارد.

 

تصميم رييس جمهور در خصوص ورود زنان به ورزشگاه شتاب‌زده بود

نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران، تصريح كرد: تصميم رييس جمهور در خصوص ورود زنان به ورزشگاه شتاب‌زده بود. در صورتي‌كه همه‌ي جوانب در اين خصوص بايد رعايت مي‌شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان با بيان اين‌كه در خصوص اجازه‌ي ورود زنان به ورزشگاه‌ها از سوي رييس جمهور در فراكسيون اصولگرايان بحثي صورت نگرفته است، ادامه داد: كسي با حضور زنان در عرصه‌هاي ورزشي مخالف نيست. ما هم با اين نظر موافقيم. اما؛ فضاي فعلي ورزشگاه‌ها براي حضور زنان مناسب نيست و دولت و سازمان تربيت بدني نمي‌توانند به اين زودي اين وضع را اصلاح كنند.

نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: فتاواي فقها هم مساعد با اين موضوع نيست. بعضي به صراحت اعلام كردند كه به لحاظ شرعي اين نوع اختلاط جايز نيست.

ميرتاج‌الديني با بيان اين‌كه از دولت انتظار داريم فضاهاي ورزشي بانوان را زياد كند، در خصوص همزماني اعلام اين مجوز با برخورد با بدحجابي، گفت: رييس جمهور در بحث حجاب موضعش را به صورت روشن اعلام كرد كه با برخورد آمرانه و فيزيكي موافق نيست. موضوع حجاب يك مقوله‌ي فرهنگي است و همه‌ي اين نگاه را دارند كه بايد با مشكل بدحجابي به صورت سنجيده برخورد كرد و نگاهي جامع به آن داشت.

نماينده‌ي مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي، در خصوص علت شتاب‌زده بودن تصميم رييس جمهور، خاطرنشان كرد: در اين مورد اخيرا پيشينه‌اي وجود نداشت. درخواستي هم فعلا از سوي خانم‌ها مطرح نبوده و در مجلس هم چنين بحثي طرح نشده است.

وي يادآور شد: با توجه به نظرات مخالفان نهايتا بايد به يك جمع‌بندي سنجيده و قابل اجرا با رعايت همه شئون عرفي رسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha