• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8505-00560
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

دكتر قره‌ياضي: انبار كردن بذرهاي برنج تراريخته، توسعه اين فن‌آوري را در كشور متوقف كرده است

دكتر قره‌ياضي: 
انبار كردن بذرهاي برنج تراريخته، توسعه اين فن‌آوري را در كشور متوقف كرده است

عضو هيات علمي پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي اظهار داشت: با وجود كشت برنج تراريخته توسط برخي از كشاورزان، وزارت جهاد كشاورزي بيشتر بذرهاي تراريخته توليد شده را كه با نيت توسعه سطح زير كشت و توزيع بين كشاورزان تهيه شده بودند در انبار تحت پلمب قرار داده و توقف توسعه اين فن‌آوري عظيم را در كشور موجب شده است.

به گزارش خبرنگار «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه كرمانشاه، دكتر بهزاد قره‌ياضي، عضو هيات علمي پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي كه در اولين همايش بيوتكنولوژي كشاورزي كشور در دانشگاه رازي كرمانشاه سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: با وجود توليد برنج تراريخته مقاوم به آفات پروانه‌يي نظير كرم ساقه‌خوار برنج يك‌ سال پيش از توليد محصولات تراريخته در هر كجاي ديگر جهان (‌1374) در ايران، رهاسازي و توليد انبوه آن حدود يك دهه به تعويق افتاد تا مطالعات و تحقيقات اطمينان بخش جنبه‌هاي ايمني زيستي اين محصول كه اولين برنج تراريخته جهان است به پايان برسد.

سرانجام همزمان با سال بين‌المللي برنج و اتمام مطالعات مزرعه‌يي شش ساله، آزمايش‌هاي اثبات اين هماني، مطالعات مرتبط با كيفيت و در نهايت آزمايش‌هاي تغذيه حيواني، برنج تراريخته به توليد انبوه رسيد و توسط معاون اول رئيس جمهور وقت برداشت شد.

دكتر قره‌ياضي در ادامه اظهارداشت: در سال ‌2005 ايران به عنوان اولين كشور مسلمان جهان وارد كلوپ ‌21 كشوري توليدكنندگان محصولات تراريخته شد و نام خود را به عنوان اولين توليد كننده برنج تراريخته در تاريخ ثبت كرد ولي متاسفانه در سال جاري با وجود توليد برنج تراريخته توسط برخي از كشاورزان، وزارت جهاد كشاورزي بيشتر بذرهاي تراريخته توليد شده را در انباري تحت قفل، زنجير و پلمب قرارداده و با طرح مسائل بدون مبنا نظير اينكه محصولات تراريخته مجوز ورود به بازارهاي جهاني را ندارند و هر كشوري كه از اين محصولات استفاده كند مورد تحريم واقع مي شود؛ زمينه توقف توسعه اين فن‌آوري عظيم در ايران فراهم شده كه به نوبه خود بر روي تحقيقات در اين زمينه نيز تاثيري بسيار منفي بر جاي گذاشته است.

به عقيده وي، اين در حالي است كه ورود محصولات تراريخته توليد شده در آرژانتين، برزيل، آمريكا و كانادا نظير ذرت، كلزا و سوياي تراريخته يا روغن حاصل از آنها همچنان ادامه داشته و مورد استفاده مردم قرار مي گيرد.

اين محقق و پژوهشگر گفت: توليد محصولات تراريخته در دنيا به گياهان محدود نمي شود. توليد و مصرف ميكروارگانيسم هاي تراريخته، توليد ماهي آكواريومي تراريخته (Zebra fish) و توزيع آن و توليد حيوانات تراريخته آزمايشگاهي چند سالي است كه متداول شده است.

توليد ماهيان تراريخته نظير قزل آلا و ماهي آزاد، ماهي لوچ و كپور و صدور مجوز توليد انبوه و مصرف آنها در تعدادي از كشورها احتمال ورود اين غذاي جديد در سبد غذايي خانواده ها را بيش از هر زمان ديگري به واقعيت نزديك كرده است.

به گزارش ايسنا، قره‌ياضي اضافه كرد: توليد دام هاي بزرگ تراريخته نظير گاو تراريخته متحمل به ورم پستان كه موجب كاهش مصرف آنتي بيوتيك ها در دامداري و كاهش باقيمانده آن در شير مي شود، احتمال تجاري شدن اين قبيل نوآوري‌ها در عرصه بيوتكنولوژي دامي را نيز افزايش داده است.

وي در بخش ديگري از سخنانش درباره وضعيت جهاني كشت محصولات تراريخته اظهار كرد: در سال ‌2005 بيش از هشت ميليون كشاورز در ‌21 كشور از ‌پنج قاره جهان به كشت و كار محصولات زراعي تراريخته مشغول بودند.

در اين سال كه همزمان با دهمين سال كشت اولين محصول زراعي جهان بود، بيش از‌ 90 ميليون هكتار از اراضي دنيا به زير كشت گياهان تراريخته رفت.

پذيرش سريع و مداوم محصول هاي تراريخته، انعكاسي از رضايت كشاورزان، بهبود مستمر و قابل ملاحظه عملكرد، بهبود شرايط زيست محيطي و منافع اجتماعي است كه مورد توجه كشاورزان كوچك و بزرگ، مصرف كنندگان و مردم، در كشورهاي در حال توسعه و صنعتي قرار گرفته است.

وي ادامه داد: نفع اقتصادي خالص براي كشاورزان اين محصولات در سراسر جهان در سال ‌1996، ‌5/6 ميليارد دلار و در سال ‌2004، برابر با ‌27 ميليارد دلار (‌15ميليارد دلار براي كشورهاي در حال توسعه و ‌12 ميليارد دلار براي كشورهاي صنعتي) تخمين زده شده است. كاهش در مصرف آفت كش ها طي سال‌هاي ‌1996 تا ‌2004، حدود ‌172 هزار و ‌500 ميليون تن ماده موثر تخمين زده شده است كه معادل ‌14 درصد كاهش در فشارهاي محيطي ناشي از مصرف آفت كش در اين محصول ها بوده است.

اين پژوهشگر تصريح كرد: با وجود آنكه نفس توسعه كشت محصولات زراعي تراريخته تحول بزرگي در كشاورزي جهان محسوب مي شود اما تحولات گسترده تري در سطح آزمايشگاه‌هاي كشورهاي مختلف (در حال توسعه و پيشرفته) در شرف تكوين است به طوري كه برخي از اين تحولات به زندگي روزمره مردم نزديكي بيشتري دارند و محصولات توليد شده مجوز توليد انبوه و مصرف عمومي را دريافت كرده اند و به زودي در اختيار مصرف عمومي قرار خواهند گرفت.

به گزارش ايسنا، عضو شوراي‌عالي زيست فن‌آوري تصريح كرد: پس از توليد انبوه محصولات زراعي تراريخته مقاوم به آفات و متحمل به علف كش ها، هرم بندي ژن ها در دستور كار قرار گرفت و محصولاتي با بيان دو يا چند تراژن (ژن خارجي) جاي خود را درميان محصولات تراريخته پيدا كرد، اما توليد محصولات با كيفيت برتر نظير برنج طلايي (حاوي ويتامين آ) و محصولات زراعي ديگر با تظاهر ويتامن A، آهن و روي بيشتر هنوز مراحل نهايي آزمايش هاي مزرعه‌يي و توليد گلخانه‌يي را سپري مي كنند.

زراعت ملكولي يا توليد واكسن‌ها، داروها و آنتي‌بادي هاي داراي مصرف پزشكي در حال حاضر، حداقل در بعد تحقيقات و سرمايه‌گذاري، گوي سبقت را از محصولات سنتي تراريخته ربوده‌اند.

دكتر قره‌ياضي تصريح كرد: هم اكنون مجوز توليد انبوه و مصرف بيش از ‌22 آنتي بادي در گياهان زراعي به تصويب رسيده و آزمايش هاي كلينيكي دست كم ‌سه واكسن نوتركيب بر عليه هپاتيت ب و انواعي از اسهال كه در گياهان توليد شده‌اند نيز به پايان رسيده است. آخرين وضعيت تحقيق و توليد مولكول‌ها با مصرف پزشكي در گياهان تراريخته و جنبه‌هاي مولكولي و زراعي آنها مورد بحث قرار خواهند گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha