• جمعه / ۲۵ اسفند ۱۳۸۵ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8512-13848

*گفت‌وگوي ايسنا با ريسس پژوهشكده‌ي امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي درباره سيداحمد خميني* انصاري: مرحوم حاج احمد آقا به شدت مورد اعتماد امام خميني (رض)بود

*گفت‌وگوي ايسنا با ريسس پژوهشكده‌ي امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي درباره سيداحمد خميني*
انصاري: 
مرحوم حاج احمد آقا به شدت مورد اعتماد امام خميني (رض)بود

امام خميني (ره) يك شخصيت علمي و مرجع تقليدي بودند كه به مسائل سياسي توجه خاصي نشان مي دادند،بنابراين از زماني كه در سال 41 و 42 نهضت انقلاب اسلامي آغاز شد، شخص حضرت امام(ره) و منزل ايشان، پايگاه و كانون انقلاب و انقلابيون بود.

حجت‌الاسلام والمسلمين مجيدانصاري، رئيس پزوهشكده امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تاريخ خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب و با يادآوري ويژگي‌هاي شخصيتي حضرت امام (ره) گفت:«با توجه به شخصيت علمي و سياسي امام خميني (ره) ، واضح است كه فرزند ايشان حاج احمد آقا در موقعيت خاصي قراربگيرد و دراوايل انقلاب زمانيكه افراد به خانه‌ي حضرت امام رفت و آمد داشتند، او نيز وارد انقلاب شد و در كنار پدر بزرگوارشان ايفاي مسووليت كرد.»

وي اضافه كرد :«در زماني كه امام خميني(رض) در بازداشت بودند ،حاج آقا مصطفي خميني درقم اقامت داشتند و پس از تبعيد امام(ره) به تركيه وي نيز به همراهشان به تركيه و بعد به عراق تبعيد شد و پس از شهادت او، حاج احمد آقا در ايران و قم مسووليت كارهاي دفتر و منزل امام(ره) كه حلقه‌ي وصل انقلاب و مبارزين داخل كشور بود را سامان مي‌داد وبه منظوررساندن پيام‌ها و اعلاميه‌هاي امام(ره) به گوش مردم به شيوه‌هاي بسيار هوشمندانه عمل مي كرد.»

انصاري ادامه داد:« حاج احمد آقا بخشي از فعاليت‌هايي كه بر عهده اش بود را با كمك دوستاني از جمله آقاي خاتمي انجام مي داد؛ و از سوي ديگر حاج احمد آقا در زمان تبعيد امام(ره) به صورت مخفيانه حلقه‌ي وصل امام(ره) با مردم بود كه يك بار در اين رفت و آمدها براي رساندن پيام امام (ره) به مردم، بازداشت شد.»

وي اظهار داشت:« بعد از مدتي حاج احمد آقا به نجف رفت و به كمك حاج آقا مصطفي براي ساماندهي به امور امام خميني(ره) در خدمت ايشان بودند، اما بعد از شهادت حاج آقا مصطفي تمامي مسووليت‌ها بر عهده وي قرار گرفت و به دليل همزماني اين مسأله با اوج‌گيري مجدد انقلاب اسلامي در ايران، برگزاري مجالس براي بزرگداشت حاج آقا مصطفي وبرقراري ارتباط با دانشجويان و انجمن‌هاي اسلامي مقيم خارج از كشور با حضرت امام(ره) در عراق و ديگر مبارزات، نقش بسيارمؤثر داشت.»

انصاري درادامه با بيان اينكه حفاظت از جان امام خميني (ره) نيز بر عهده‌ي حاج احمد آقا بود و وي همچنين در فاصله‌ي كمتر از يك روز پيام‌هاي امام(ره) را به گوش مردم و انقلابيون مي‌رساند، تصريح كرد: « در زماني كه امام(ره) در نوفل لوشاتو بودند نقش حاج احمد آقا بسيار برجسته بود و در آن زمان هماهنگي با خبرگزاري‌هاي سراسر جهان و مراجعه انقلابيون براي ديدار با امام، برعهده‌ي او بود ودر چند ماه حضورش در مركز نوفل لوشاتو تلاش بسياري كرد و با رساندن به موقع پيام‌هاي امام(ره) قرارهاي ايشان را ساماندهي مي كرد كه اين امر در روند پيروزي انقلاب موثر بود.»

وي همچنين با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي در بهمن 57 خاطرنشان كرد:« برنامه ورود امام(ره) به ايران ، برنامه‌هاي 12 تا 22 بهمن ، استقرار امام (ره) در مدرسه رفاه و علوي، تنظيم ملاقات‌ها، تشكيل شوراي انقلاب و ديگر امورات بر عهده‌ي حاج احمد آقا بود و ايشان به عنوان يك مشاور، ياور و مسوول در كنار حضرت امام(ره) ايفاي نقش كردند و بعد از پيروزي انقلاب نيز مسوول دفتر و بيت حضرت امام(ره) به صورت رسمي را بر عهده داشت.»

رييس پژوهشكده‌ي امام خميني و انقلاب اسلامي در ادامه به خصوصيت‌هاي شخصيتي مرحوم حاج احمد خميني اشاره و تصريح كرد:« هوش سرشار، تيزبيني و زندگي مثال‌زدني ايشان از جمله خصوصيات وي بوده است، بنابراين او در زمان انقلاب با توجه به اينكه حلقه‌ي اتصال انقلاب و مردم با امام(ره) بود، نيازمند برنامه ريزي مناسبي بود تابسياري ازنارسايي‌ها، مشكلات، مسائل داخلي و بين‌المللي را به همراه حفظ جان و سلامت امام(ره) انجام دهد.»

انصاري ادامه داد:« مرحوم حاج احمد آقا به شدت مورد اعتماد امام خميني(رض) بودند و وي را عادل، باهوش ، امين و مورد اطمينان مي دانستند؛ به عنوان مثال اگر در پيام‌هاي امام(ره) كلمه‌اي لفظآ اشتباه بود بدون اجازه‌ي امام(ره) آن كلمه را اصلاح نمي‌كرد.»

وي كه از عادل بودن به عنوان يكي از ويژگي‌هاي شخصيتي مرحوم حاج احمد خميني نام مي‌برد افزود:« يادگار امام (ره) ملاقات‌ها را به صورتي تنظيم مي‌كرد كه تمامي مرم يكسان بتوانند با امام(ره) ارتباط برقرار كنند و امام(ره) نيز از مجاري گوناگون اطلاعات لازم و اخبار مختلف كشور، منطقه و جهان را در اختيار داشته باشند تا تصميم گيري‌شان مناسب و به جا باشد؛ از طرفي نيز حاج احمد آقا با همكاران خود رابطه‌اي بسيار صميمي و برادرانه داشت ودرعين‌حال مديري قاطع و هوشمند بود.»

وي ادامه داد:« مسئوليت بخش ساماندهي جنگ نيز در 8 سال دفاع مقدس بر عهده‌ي حاج احمد آقا و ديگر همكاران ايشان بود؛ او علاوه بر عهده داربودن تمام اين مسووليت‌ها به عنوان يك پرستار دلسوز براي سلامتي حضرت امام خميني(رض) تلاش مي‌كرد و در حقيقت بخش عمده‌ي سلامتي، نشاط و آمادگي امام خميني(ره) ثمره‌ي برنامه‌ريزي‌هاي درست و دلسوزي‌هاي عاشقانه حاج احمد آقا در اين 10 سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بود.»

وي همچنين با بيان اينكه هر انساني در طول زندگي خود يك برداشت و يا يك گرايش سياسي را دنبال خواهد كرد، گفت:« حاج احمد آقا نيز به دليل اينكه نزديك‌ترين فرد به حضرت امام خميني(رض) بود، برداشتش از انقلاب نزديك‌ترين نوع خود به واقعيت بود واو سعي نمي‌كرد برداشت‌هاي شخصي خود را در انجام امور دخيل كند.»

وي ادامه داد:« در اين زمينه بينش و برداشت و نظر حضرت امام(رض) براي وي اهميت داشت و به صورت كامل خود را وقف امام(ره) كرده بودند.»

رئيس پزوهشكده امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي در ادامه با اشاره به فرمايشات امام(ره) كه از پذيرش مسووليت رسمي توسط بستگان خود پرهيز داشت، گفت:«مسووليت هماهنگي در دفتر امام(ره) به اندازه‌ي يك پست رسمي اهميت و سختي (رض)خاص خود را داشت و تأثيرات اجراي صحيح اين مسووليت در تمامي بخش‌هاي كشور مشهود بود، بعد از رحلت امام خميني نيز حاج احمد آقا به دليل آن تواضعي كه داشت، هيچ رياستي را بر عهده نگرفت.»

وي كه روحيه‌ي حاج احمد آقا را عارفانه توصيف مي‌كرد، اظهارداشت:«اين صفت حاج احمد آقا از روحيه‌ي زهد و عرفان حضرت امام(ره) سرچشمه گرفته بود، او نيز از گرفتن القاب و نام‌ها امتناع مي‌كرد و بعد از رحلت امام(ره) نيز حاج احمد آقا در مجمع تشخيص به عنوان مشاور و ياور براي رهبري و نظام در جلسات شركت مي‌كرد.»

وي يك نمونه از هوشمندي بالا و آينده‌نگري حاج احمد آقا را ايجاد مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره‌) عنوان كرد و گفت:« حاج احمد آقا در زمان حيات حضرت امام(ره) به اين نكته توجه كرده بود كه بعد از فوت امام (ره) ممكن است آثار علمي، اخلاقي و عرفاني ايشان تحت‌الشعاع موج احساسات مردم قرار گيرد و فراموش شود لذا به سرعت موسسه را براي فعاليت در اين زمينه تاسيس كرد.»

وي ادامه داد:« بعد از رحلت حضرت امام نيز به طور جدي به اين فعاليت‌ها مشغول شد و بسياري از آثار نوشتاري و گفتاري و مجموعه آثار ديگر امام(ره) در اين مؤسسه گردآوري و پردازش شد.»

انصاري در پايان خاطرنشان كرد:« در نهايت زحمات ايشان ما شاهد گنجينه‌ي عظيمي از آثار حضرت امام(ره) هستيم و براي انجام گرفتن كارهاي پژوهشي در اين حوزه، پژوهشكده امام خميني انقلاب اسلامي را تأسيس كرد كه در آن كارها و فعاليت‌هاي علمي بر روي آثار حضرت امام صورت مي‌گيرد؛ همچنين در اين موسسه دانشجوياني به صورت تخصصي در حوزه‌ي امام و انقلاب اسلامي تربيت مي‌شوند.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha