• دوشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۸۶ / ۱۶:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8604-06745
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/مصاحبه مطبوعاتي رييسان جمهور ايران و ونزوئلا/ احمدي‌نژاد: پيام ما براي جهان، صلح و ايستادگي است چاوز: اتحاد ايران و ونزوئلا باعث ناراحتي واشنگتن است

/مصاحبه مطبوعاتي رييسان جمهور ايران و ونزوئلا/
احمدي‌نژاد: پيام ما براي جهان، صلح و ايستادگي است
چاوز: اتحاد ايران و ونزوئلا باعث ناراحتي واشنگتن است

دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور كشورمان و هوگو چاوز، رييس‌جمهور ونزوئلا، عصر روز دوشنبه پس از امضاي اسناد مشترك بين مقامات دو كشور، در يك مصاحبه‌ي مطبوعاتي حضور پيدا كردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين نشست مطبوعاتي، دكتر احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه از اين كه «رييس‌جمهور انقلابي ونزوئلا به ايران سفر كرده است» خوشحال است، گفت: خوشبختانه امروز روابط دو كشور، بسيار عميق، برادرانه، گسترده و پايدار است و كشور انقلابي ونزوئلا به همت آقاي چاوز و مردمش در حال رشد و پيشرفت بيشتر است.

رييس‌جمهور افزود: همان‌طور كه بارها اعلام كرده‌ايم براي توسعه‌ي روابط دو كشور ايران و ونزوئلا هيچ محدوديتي وجود ندارد و ما اقتدار و پيشرفت ونزوئلا را اقتدار و پيشرفت ايران مي‌دانيم و به همين دليل امروز دو كشور دست در دست هم در مسير پيشرفت با تمام توان حركت مي‌كنند.

وي هم‌چنين با بيان اين كه توافق‌هاي مشترك فراواني بين دو كشورانجام شده است، گفت: اين توافق‌ها يك جهش بلند در ارتقاي روابط دو كشور است.

وي توافق‌هاي صورت‌گرفته را در زمينه‌ي صنعت، اقتصاد، نفت و پتروشيمي برشمرد.

احمدي‌نژاد ونزوئلا را يك كشور بزرگ، آزاد، مستقل و تاثيرگذار در آمريكاي لاتين خواند و تصريح كرد: ما همكاري‌هاي دو كشور را به نفع هر دو و در جهت ايجاد صلح و برادري در جهان مي‌دانيم.

ريس‌جمهور گفت: دو كشور ايران و ونزوئلا در جهت پيشرفت و اقتدار قدم برمي‌دارند و اين پيشرفت و اقتدار خود را در خدمت صلح، رفاه و امنيت جهاني قرار مي‌دهند.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد كه پيام انقلاب ايران و ونزوئلا، پيام صلح و برادري براي همه‌ي ملت‌ها و ايستادگي قاطع در برابر زورگويي‌ها و خودخواهي‌هاي نظام‌هاي استكباري است.

وي گفت: خوشبختانه ونزوئلا با مديريت هوشمند آقاي چاوز در آستانه‌ي يك جهش بزرگ و پيشرفت در زمينه‌ي اقتصادي و حوزه‌هاي ديگر هست.

احمدي‌نژاد افزود: دو كشور ايران و ونزوئلا همواره در كنار هم خواهند بود و همديگر را ياري مي‌كنند.

وي در پايان خطاب به كساني كه از دوستي ملت‌هايي چون ايران و ونزوئلا ناراحت هستند، گفت: ما يك جمله بيشتر خطاب به آنها نداريم و آن هم اين‌كه «شما كه از دوستي و برادري ملت‌ها ناراحت هستيد از اين ناراحتي بميريد.»

در ادامه رييس‌جمهور ونزوئلا هم گفت: اتحاد ايران و ونزوئلا و ديگر كشورهاي آزاده، باعث ناراحتي واشنگتن است.

به گزارش ايسنا، هوگو چاوز افزود: از مهم‌ترين توانمندي‌هاي ايران در حال حاضر معنويت سياسي است.

وي به تمدن چندين هزار ساله‌ي ايران اشاره كرد و گفت: تروريسم آمريكا مي‌خواهد فرهنگ غني ايراني – اسلامي را ناديده بگيرد و آن را زير سوال ببرد. آنها مي‌خواهند به دنيا القا كنند كساني كه در ايران زندگي مي‌كنند يك مشت بربر هستند.

چاوز گفت: ما به آنها مي‌گوييم بربرها و وحشي‌ها كساني هستند كه بمب اتم را در هيروشيما و ناكازاكي پرتاب كردند. بربرها كساني هستند كه به عراق تجاوز و چنين وضعيتي را ايجاد كرده‌اند. بربرها همان كساني هستند كه عليه مردم مظلوم فلسطين جنگ به راه انداخته‌اند. بربرها همان كساني هستند كه از اروپا به آمريكا آمدند و فرهنگ و تمدن ما را نابود كردند. بربرها كساني هستند كه تمدن سرخ‌پوستان در آمريكاي لاتين را نابود كردند.

وي گفت: اين معنويت سياسي كه در حال حاضر در ايران وجود دارد بزرگ‌ترين محرك سوخت انقلاب اسلامي ايران است.

چاوز با بيان اين كه گفتمان غربي بر اساس خودخواهي و زياده‌خواهي بنا شده است، افزود: روابط ايران و ونزوئلا يك رابطه‌ي اتفاقي نيست؛ چرا كه جهانيان بايد بدانند در آمريكاي لاتين نيز يك تمدن جديد در حال شكوفايي است. مردم آمريكاي لاتين در حال بازگشت به فرهنگ اصيل خودشان هستند؛ به آن چه به واقع بوده است و غربي‌ها سعي كردند از آنها بگيرند. ما در آمريكاي لاتين به دنبال احياي ارزش‌هاي خود هستيم؛ ارزش‌هايي كه نشات‌گرفته از ريشه‌ي سرخ‌پوستي ماست.

رييس‌جمهور ونزوئلا هم‌چنين گفت: ايران و ونزوئلا و كشورهاي آزاده با اتحاد با يكديگر سلطه‌ي آمريكاي شمالي را خواهند شكست.

وي ادامه داد: به همين دليل است كه وقتي ما به ايران مي‌آييم واشنگتن از سفر ما ناراحت مي‌شود. آنها وقتي مشت‌هاي گره كرده‌ي ما و ايران را مشاهده مي‌كنند، ناراحت مي‌شوند.

رييس‌جمهور ونزوئلا افزود: ما به دنبال ايجاد صلح و دوستي در سراسر جهان هستيم و سعي داريم در برابر زورگويي‌ها بايستيم.

چاوز در بخش ديگر سخنانش اظهار داشت: بين ايران و ونزوئلا قراردادهاي مهمي امضا شد كه در راستاي ارتقاي روابط دو كشور بسيار موثر و قابل توجه است.

رييس‌جمهور ونزوئلا به قراردادهاي بسته‌شده در زمينه‌هاي مختلف تجاري، اقتصادي و پتروشيمي اشاره كرد و افزود: در واقع اين همكاري‌هاي اقتصادي باعث پيشرفت مي‌شود و مي‌تواند يك انقلاب اقتصادي براي كشور ما به وجود آورد.

وي با بيان اين كه قرار است بين ايران و ونزوئلا شركت مشترك نفتي ايجاد شود، افزود: من نمي‌دانم با چه زباني مراتب تشكر و قدرداني خود را از دولت ايران از طرف دولت و ملت ونزوئلا اعلام كنم.

چاوز در پايان با اشاره به اين كه شش باري كه در طول اين هشت سال به ايران سفر كرده را كافي نمي‌داند، گفت: ما در حال حاضر روابط عميقي با ايران داريم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha