• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8606-02565
  • خبرنگار : 71234

حسن روحاني: - هيچ مشكلي با شعاردادن حل نمي‌شود - سلامت انتخابات كافي نيست؛ احساس سلامت نياز است - انفعال نسل جوان، فضاي سياسي كشوررا به بن‌بست هدايت مي‌كند

حسن روحاني:
- هيچ مشكلي با شعاردادن حل نمي‌شود
- سلامت انتخابات كافي نيست؛ احساس سلامت نياز است 
- انفعال نسل جوان، فضاي سياسي كشوررا به بن‌بست هدايت مي‌كند

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با تبريك اعياد شعبانيه، ميلاد امام زمان، هفته‌ي دولت و با گراميداشت ياد شهيدان رجايي، باهنر و تمام شهيداني كه در راه انقلاب و دفاع مقدس خون خود را در راه اعتلاي كشور و نظام تقديم كردند در ديدار با شاخه‌هاي جوانان و دانشجويان برخي از احزاب، گفت: هفته‌ي دولت به معناي هفته‌ي همه‌ي دولت‌ها و نه يك دولت است. متأسفانه در رسانه‌هاي گروهي در هفته‌ي دولت كمتر از خدمات دولت‌هاي گذشته ياد مي‌شود. دولت شهيد رجايي، شهيد باهنر، مهندس ميرحسين موسوي، آقاي رفسنجاني، آقاي خاتمي و دولت نهم، همه دولت‌هاي جمهوري اسلامي ايران هستند كه اين دولت‌ها مورد تأييد امام (ره) و مقام معظم رهبري بوده اند.

خوب است در هفته‌ي دولت از خدمات همه دولت‌ها ياد شود

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي ادامه داد: خوب است كه در هفته‌ي دولت از خدمات دولت‌هايي كه در طول اين مدت براي استقلال نظام و توسعه كشور تلاش كرده‌اند، ياد شود. البته طبيعي است كه درباره‌ي هر دولتي انتقادات و نقدهايي وجود داشته باشد؛ چرا كه دولت بي‌نقص دولت امام زمان و دولت‌هايي همچون دولت حضرت علي و پيامبر اكرم است و در عين‌حال هر دولتي مي‌تواند قابل نقد و انتقاد بوده و ما مي‌توانيم از خدمات دولت‌ها ياد كرده و تكريم كنيم.

روحاني تصريح كرد: امروز كشور در شرايط خاصي قرار گرفته، شرايطي كه از يك طرف امتيازاتي پيش روي ماست و از طرف ديگر مضايقي، كه اين امتيازات و مضايق را بايد در راستاي منافع و مصالح ملي و آينده‌ي كشور در نظر گرفت .

وي جمع حاضر در جلسه را اميدواركننده خواند و گفت: اين جمع حاضر كه متشكل از شاخه‌هاي جوانان احزاب مختلف كشور بوده و دور هم جمع شده و با هم بحث مي‌كنند، بسيار اميدواركننده است؛ چراكه امام در سال 41 به جمع برخي علماء پيغام داد كه هفته‌اي يك بار دور هم جمع شده ولو اين‌كه يك چايي خورده و بلند شوند و عنوان كرده بودند كه جمع شدن علماء باعث ايجاد هراس در دل رژيم مي‌شود و آن‌ها احساس مي‌كنند كه روحانيت متحد بوده و جلسات عليه انهاست و لذا ترس و دلهره‌اي در سردمداران رژيم ايجاد مي‌كنند.

اجتماع و جمع شدن دورهم به نسل جوان اميد و در دل دشمن دلهره مي‌افكند

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، نقش اين اجتماع احزاب را ارزشمند خواند و تأكيد كرد كه بايد روي اين اجتماع تبليغ شود و افزود: اجتماع و جمع شدن دور هم اميد به نسل جوان و مردم مي‌دهد و در عين‌حال در دل دشمنان نظام دلهره مي‌افكند. اتحاد و وحدت ما و كنار هم نشستن ما و تحمل يكديگر، تحمل گفتمان، عقايد و نقد يكديگر بسيار ارزشمند است كه شما دراحزاب مختلف اين كار را انجام داديد.

روحاني با بيان اين‌كه ما فاصله‌ي احزاب را حس و لمس مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: اين كه شما دور هم جمع مي‌شويد، خيلي از نكات و مسائل تاريكي كه در ذهن وجود دارد را رفع مي‌كند و از سوي ديگر روح جواني به دليل روح پاك و بي‌آلايشي كه دارد خيلي راحت‌تر مي‌تواند اين اجتماعات را تشكيل داده و راحت‌تر مي‌تواند در كنار هم نشسته و گفت‌وگو كند. البته سران احزاب شما همه قبل از انقلاب در يك مسيرحركت كرده‌اند و كنار هم با رژيم مقابله كردند و هم‌اكنون نيز در مسائل اساسي با هم متحد بوده و فعاليت مي‌كنند.

وي ادامه داد: اگر خداي ناكرده جنگي بر كشور ما تحميل شود مطمئنا همه در كنار هم بوده و دشمن بايد اين نكته را دانسته كه ما همواره در كنار هم صف واحدي تشكيل داده و كنار هم هستيم؛ چراكه همه بر روي اصول، اتفاق‌نظر دارند.

بر اساس قانون اساسي هر حزبي اصولگرا خواهد بود

همه‌ي اصولگرايان اصلاح‌طلب و همه‌ي اصلاح‌طلبان اصولگرا هستند

وي با اشاره به اصل 26 قانون اساسي مبني بر اين‌كه احزاب، جمعيت‌ها و انجمن‌هاي سياسي، صنفي و اسلامي و اقليت‌هاي ديني آزادند مشروط بر اين‌كه اصول استقلال، آزادي، وحدت ملي، موازين اسلامي و اساس جمهوري اسلامي را نقض نكنند، گفت: اين اصول، اصولي است كه قانون براي همه‌ي احزاب درنظر گرفته و بدان معنا مي‌توان گفت كه هر حزبي اصولگرا خواهد بود و اين اصول قطعا مورد قبول همه‌ي احزاب است.

روحاني خاطرنشان كرد: اصطلاحات اصولگرا و اصلاح‌طلب تنها نامي است كه روي مجموعه‌ها گذاشته شده است و مي‌توان گفت كه به معناي لغوي آن، همه‌ي اصولگرايان اصلاح‌طلب و همه‌ي اصلاح‌طلبان اصولگرا هستند؛ چراكه هيچ‌كسي وجود ندارد كه در جامعه به دنبال حفظ اصول و ايجاد اصلاح نباشد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اين‌كه صحبت احزاب از اعتدال، مبارك و ميمون است، افزود: اين كه احزاب در شرايط فعلي همه دم از اعتدال مي‌زنند، مبارك است چراكه آن‌ها متوجه شده‌اند افراطي‌گرايي ما را به هيچ‌جا نمي‌رساند و همه فهميده‌اند كه بايد در مسير اعتدال و منطق قرار گيرند.

اتكاء كردن فقط به خود در جامعه‌ي ما مورد قبول نيست

روحاني با بيان اين‌كه حذف ديگران، اعتناء نكردن به افراد، اتكاء كردن فقط به خود در جامعه‌ي ما مورد قبول نيست، تأكيد كرد: مردم ما از افراط خوششان نمي‌آيد كه متأسفانه در هر دو جناح افراطيوني وجود داشته و هم‌چنان هستند و شاهد بوديم كه در مجلس نيز برخي افراطي عمل مي‌كردند از اين‌رو مردم دل خوشي از افراطيون ندارند و همواره اعتدال مورد قبول مردم و جامعه ما بوده و به اين لحاظ جناح‌ها و گروه‌ها عنوان مي‌كنند كه ما معتدل هستيم و اين همان نقطه‌ي مورد قبول جامعه است.

وي با تأكيد بر اين‌كه افراطي‌گري فاصله‌ها و شكاف را بيشتر و اعتدال‌گرايي ما را به منطق، استدلال و كار كارشناسي نزديك مي‌كند، گفت: بايد توجه كنيم كه در قدم‌هايي كه خواهيم برداشت بر اساس كار كارشناسي جلو رويم.

دولت نهم، پول‌دارترين دولت ايران است

اتكاء بودجه به نفت يكي از نگراني‌هاي همه‌ي ماست

روحاني دولت نهم را پول‌دارترين دولت ايران خواند و گفت: چه زماني نفت ما به 70 دلار رسيده بود؟ البته مهم آن است كه بتوانيم از اين نعمت خدادادي كه در اختيار ماست به درستي استفاده و بهره‌برداري كنيم و اگر نتوان از اين پول به درستي استفاده كرد دولت تبديل به بچه پول‌داري كه نهايتا به بچه‌ي بيكار و معتاد تبديل مي‌شود، تبديل خواهد شد. ولي پول‌داري دولت به طور كلي خوب است ولي اگر حواس‌مان نباشد ما را از مسير حق دور خواهد كرد.

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اين‌كه دولت پول‌دار خوب بوده ولي بايد ديد كه آن پول را در كجا خرج مي‌كند؟ اظهار داشت: اتكاء بودجه به نفت يكي از نگراني‌هاي همه‌ي ماست كه اين خطر بزرگي است كه سياست‌هاي كلي مجمع تشخيص مصلحت نظام كه به تأييد مقام معظم رهبري و قانون سالانه و چشم‌انداز كه در آن تأكيد كرده اتكاء ما بايد به نفت كمتر شود، عنوان شده است و از سوي ديگر برخي مي‌گويند علت سقوط شوروي سابق آن بود كه در دوراني نفت گران شد و شوروي بر اساس پول نفت براي كشورش برنامه‌ريزي كرد و هنگامي كه يك دفعه نفت ارزان شد، شوروي سقوط كرد و يا اين‌كه برخي ديگر مي‌گويند در رژيم شاه كه يك دفعه نفت گران شد، شاه نتوانست از آن استفاده كرده و نظام ستمشاهي فروپاشيد.

وي ادامه داد: در صورتي كه حواس‌مان نباشد پول نفت خطرناك است و هم‌چون سيلي كه آمده و در صورتي كه حساب‌شده اين سيل پشت يك سد قرار نگيرد آن سيل همه را مي‌برد.

امروز به منطق و كار كارشناسي در بخش اقتصاد و سياست نيازمنديم

روحاني با تأكيد بر اين‌كه امروز به منطق و كار كارشناسي در بخش اقتصاد و سياست نيازمنديم، گفت: به دليل شرايط اقتصادي از يك سو پول نفت فراوان شده و از سوي ديگر حجم نقدينگي بسياري وارد جامعه مي‌شود، كه اگر پول نفت داخل بانك مركزي شده و اجازه دهيم هر دلار آن به حساب دولت واريز شود و پول به جامعه تزريق شود، آن‌گاه اين اتفاق كه در طول يك سال نقدينگي به 42 درصد افزايش پيدا مي‌كند، رخ مي‌دهد و در اين صورت تورم و قدرت خريد بالا رفته، كالا گران شده و مشكلات مردم زياد مي‌شود پس امروز به كارشناسان قوي اقتصادي نيازمنديم.

امروز در سياست خارجي داراي نقاط ارزشمندي هستيم

به گزارش ايسنا روحاني در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين‌كه امروز در سياست خارجي داراي نقاط ارزشمندي هستيم، گفت: هيچ زماني وجود نداشته كه آمريكا به اندازه‌ي امروز دچار گرفتاري و مخمصه شود؛ چراكه خود آمريكايي‌ها قبول دارند در افغانستان، عراق، لبنان و مبارزه با تروريسم شكست خورده‌اند.

وي ادامه داد: در زمان جنگ اسرائيل با لبنان در رسانه‌هاي دنيا و بين سياسيون مطرح بود كه اين جنگ نيابتي است و اسرائيل نماينده‌ي آمريكا و حزب‌الله نماينده‌ي ايران است و از سويي اسرائيل در جنگ با حزب‌الله لبنان شكست سياسي، نظامي و رواني خورد و در آن دوران مهم اين بود كه مردم اسرائيل براي آن‌كه خبر درست و صحيح بشنوند به تلويزيون المنار حزب‌الله گوش مي‌دادند كه اين پيروزي مهم‌تر از پيروزي نظامي بوده است؛ چراكه در جنگ سال 1967همه‌ي اعراب براي شنيدن اخبار به راديو اسرائيل روي مي‌آوردند و عنوان مي‌كردند كه اخبار اين راديو درست است و امروز نقطه‌ي مقابل رخ داده و اين پيروزي بزرگي است كه نيروهايي كه در مسير مبارزه با استعمار و استثمار در اين منطقه بودند، توانستند به دست آورند و اين براي ما از لحاظ سياسي بسيار ارزشمند بود.

هيچ مشكلي با شعار دادن در اقتصاد و سياست خارجي حل نمي‌شود

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: امروز فشارهاي زيادي وجود دارد و براي ما طراحي كرده‌اند كه در اين زمينه‌ها نياز به كار كارشناسي وجود دارد و به طور كلي هيچ مشكلي با شعار دادن در اقتصاد و سياست خارجي حل نمي‌شود؛ چراكه همان‌طور كه شما براي اداره‌ي خانواده مي‌توانيد براي مدت محدودي با شعار مسائل را حل كنيد در آينده نياز به برنامه‌ريزي براي حل مشكلات بوده و بايد واقعيات را براي اعضاء خانواده بازگو كرد و با كار، معضلات را حل كنيم پس در همه‌ي امورنياز به كار كارشناسي وجود دارد.

وي با بيان اين‌كه در بحث سياست خارجي به كار كارشناسي، دقت و برنامه‌ريزي نيازمنديم، گفت: راه‌حل تمام اين مشكلات انتخاب‌هايي است كه پيش ‌رو داريم و بايد همواره توجه كنيم كه هميشه بايد نقد دلسوزانه كرد ولي هرگز تخريب نكرد.

نقد آزاد، منطقي، دلسوزانه و براي اصلاح امور، مفيد است

روحاني با بيان اين‌كه نقد آزاد، منطقي، دلسوزانه و براي اصلاح امور مفيد و مثمرثمر بوده است، خاطرنشان كرد: در صورتي كه بزرگان شما را تخريب كردند راه اين نيست كه شما نيز آن‌ها را تخريب كنيد؛ بلكه بايد براي مردم توضيح داد كه تخريب كار درستي نيست و حتي قانون اساسي نيز اجازه نمي‌دهد كه به افرادي كه اتهاماتي به آنان وارد است در جامعه حرف زده و قانون تأكيد مي‌كند كه در اين رابطه قاضي و دادگاه بايد تصميم‌گيري كنند و حتي قانون اساسي تأكيد دارد كه در رابطه با فردي كه تخلف مرتكب شده و جرم انجام داده افراد حق ندارند كه حيثيت وآبرويش را بريزند.

هتك حرمت و هتك حيثيت افرادي كه حتي زنداني و تبعيد شده‌اند، خلاف قانون است

وي با بيان اين‌كه در قانون اساسي هتك حيثيت افراد مجاز نيست و بايد در اين صورت آن فرد هتك‌كننده مجازات شود، گفت: اهانت در اسلام وجود ندارد و هتك حرمت و هتك حيثيت افرادي كه حتي زنداني و تبعيد شده‌اند، خلاف قانون است.

عضومجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: كساني كه دست به تخريب مي‌زنند به اخلاق و احكام شرعي معتقد نيستند و اين افراد حتي اعتقادي به قانون اساسي به عنوان منشور ملي هم ندارند.

بايد از شخصيت‌ها دفاع كرد

در برابر تخريب نبايد سكوت كرد

روحاني در رابطه با راه‌حل‌هاي موجود براي افرادي كه تخريب مي‌كنند، گفت: در برابر تخريب نبايد سكوت كرد. بايد از شخصيت‌ها دفاع كرد، به مردم توضيح داد كه كسي كه تخريب مي‌كند بر خلاف شرع و قانون عمل كرده و بالاخره درشرايط انتقال قدرت و انتخابات حواس‌مان جمع باشد كه چه اقداماتي بايد انجام دهيم تا افراد صالح پست را برعهده گيرند و راه‌حل اساسي در اين رابطه حضور مردم در پاي صندوق‌هاي رأي است.

وي ادامه داد: اگر از مجلس و روند كشور انتقاد داريد بايد اين انتقاد سالم و سازنده بوده و مردم را براي شركت در انتخابات دعوت كنيد و افرادي را كه فكر مي‌كنيد اصلح هستند وارد مجلس، دولت و شوراها كرده و كرسي مسووليت را به آنها بدهيد.

وي با بيان اين‌كه براي ورود به انتخابات بايد پيش‌شرط‌هاي لازم در جامعه فراهم شود، تصريح كرد: نبايد كاري كرد كه حضور مردم و احزاب در انتخابات توأم با پرداخت هزينه‌هاي بالا باشد و بايد هزينه‌هاي مشاركت در انتخابات را پايين آورد. اين‌كه حزبي كانديدايي براي رياست جمهوري معرفي مي‌كند و آن كانديد رأي نمي‌آورد و بعد از آن تمام اعضاي آن حزب از دولت اخراج مي‌شوند اين هزينه‌ي بالايي است و نبايد كاري كنيم كه هزينه‌ي مشاركت براي احزاب بالا رفته و آن‌ها در انتخابات شركت نكنند كه اين بدترين خسارت براي كشور است.

مشاركت حداكثري در انتخابات، تهديدها را كاهش مي‌دهد

روحاني بالاترين قدرت‌نمايي كشور را در برابر دشمن، در صحنه‌ي انتخابات خواند و خاطرنشان كرد: در صورتي كه اسفند سال جاري انتخابات پرشكوه و حداكثري‌اي با مشاركت مردم برگزار شود، آن‌گاه تهديدها كاهش يافته و دشمن از كشور ما منصرف مي‌شود. پس در صورتي كه قرار باشد همه‌ي مردم در انتخابات شركت كنند بايد هزينه‌ها پايين آمده و مردم احساس كنند كه در انتخابات پاداش خواهند گرفت كه پاداش آن‌ها اين است كه به كانديداي مورد نظرشان كه رأي مي‌دهند، همان فرد از صندوق آراء بيرون آيد كه اين موضوع در صورتي حاصل مي‌شود كه همه اعتقاد به انتخابات سالم داشته و مردم در رابطه با سلامت انتخابات مطمئن باشند.

سلامت انتخابات كافي نيست؛ احساس سلامت انتخابات نيازاست

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي اضافه كرد: بايد در رابطه با ايجاد اطمينان براي سلامت و صحت انتخابات در افكار عمومي تلاش كرد و كاري نكرد كه مردم در رابطه با آن دچار شك و ترديد شوند؛ چراكه تنها امنيت براي جامعه كافي نيست و احساس امنيت نيز نياز است و هم‌چنين سلامت انتخابات نيز كافي نيست و احساس سلامت انتخابات نيز نياز است.

رأي مردم، مديران و مسوولان را مي‌سازد

وي با بيان اين‌كه رأي مردم، مديران و مسوولان را مي‌سازد، گفت: در شرايط فعلي اين موضوع كه انتخابات پرشوري برگزار شده تا كشور حفاظت شود، بسيار مهم است پس بايد كاري كرد كه همه‌ي احزاب احساس كنند در كشور رقابت سياسي نهادينه شده است و زماني رقابت نهادينه مي‌شود كه " اقليت " احساس كند روزي " اكثريت " خواهد شد و در صورت نبود اين احساس، رقابت نهادينه نشده است.

به گزارش ايسنا رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اين‌كه بايد همه‌ي زمينه‌ها براي مشاركت مردم ايجاد شده و افرادي با تخصص وارد مجلس شوند، گفت: اگر امروز كشور از لحاظ اقتصادي و سياسي دچار مشكل است بايد نمايندگاني وارد مجلس شوند كه بتوانند مشكلات را حل و فصل كنند و اگر نقدي وجود دارد كه در جامعه‌ي ما آزادي رعايت نمي‌شود، بايد نمايندگاني را به مجلس فرستاد كه بتوانند اين مشكلات را حل كنند؛ چراكه مجلس ما مجلس بسيار قدرتمندي است كه كمتر مجلسي را مي‌توان پيدا كرد كه قدرت و نفوذ مجلس كشورمان را داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: اگر به دنبال راه‌حل براي حل مشكلات موجود هستيد بايد افراد اصلح‌، سالم، معتدل و افرادي كه به آراي مردم و نظام اعتقاد داشته و به اصول اسلام و موازين اسلامي، ولايت، قانون اساسي و رهبري را پذيرفته‌اند به مجلس فرستاد تا مجلس توانمندي تشكيل شود و همه‌ي نقدها و مطالبات با مجلس قوي‌تر حل شود.

انفعال نسل جوان و دانشجو فضاي سياسي كشور را به انسداد و بن بست هدايت مي‌كند

وي با تأكيد بر اين‌كه بايد تلاش شود تا نسل جوان و دانشجو در حالت انفعال قرار نگيرد، تصريح كرد: انفعال نسل جوان و دانشجو بسيار خطرناك بوده و ممكن است اين انفعال فضاي سياسي كشور را به سمت انسداد و بن بست هدايت كند؛ چراكه همواره دانشجو و جوان در جامعه به عنوان مرجع در انتخابات و مسائل سياسي بوده و بايد امروز اين مرجعيت به دانشگاه و دانشجو برگردد تا دانشگاه منفعل نباشد و فضاي لازم براي انتخابات ايجاد كنند.

روحاني خطاب به افراد شركت‌كننده در اين جلسه گفت: اين اجتماع را ادامه داده، سعه‌ي صدر خود را بالا برده و سعي كنيد كه در گفت‌وگوهايتان از جملات معتدل استفاده كنيد، تا جلسات و اجتماع‌تان پايدارتر بماند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌كه انقلاب يعني عزت و حركت در مسير آرمان‌ها و رشد و توسعه‌ي كشور، گفت: اين آرمان‌ها را كه بر اساس آن انقلاب شد دنبال كنيد؛ چراكه شما مي‌توانيد شور و نشاط را در كشور ايجاد كرده و نيروي مؤثر براي حركت بزرگان كشور باشيد و مطمئنا ملاقات‌ها، نامه‌ها و صحبت‌هاي شما در بزرگان نظام مؤثر خواهد بود. پس راه فعاليت سالم سياسي‌تان را ادامه داده تا همواره منافع ملي حفظ شده و بتوان به رشد و توسعه و نكاتي كه در سند چشم‌انداز بيست ساله موجود است،دست يافت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha