• یکشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۸۸ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8804-09256
  • خبرنگار : 90069

/بازتاب گسترده موفقيت اخير دانشمندان ايراني در رسانه‌هاي دنيا/ تولد «بنيانا»، گامي در مسير دستيابي ايران به جايگاه اول علمي و تكنولوژيك منطقه

/بازتاب گسترده موفقيت اخير دانشمندان ايراني در رسانه‌هاي دنيا/
تولد «بنيانا»، گامي در مسير دستيابي ايران به جايگاه اول علمي و تكنولوژيك منطقه

موفقيت اخير محققان كشورمان در توليد نخستين گاو شبيه سازي شده خاورميانه در پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي بازتاب وسيعي در خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي منطقه‌ و جهان داشت.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي با اعلام موفقيت ايران در شبيه‌سازي گاو آورده است: دانشمند‌ان ايراني اولين دانشمند‌ان در خاورميانه شده‌اند كه توانستند به عنوان بخشي از تحقيقات سلولهاي بنيادي در اين كشور گوساله شبيه سازي شده‌اي را به دنيا بياورند.

اين خبرگزاري به نقل از دكتر محمد حسين نصر اصفهاني ــ رييس انستيتو تحقيقاتي رويان ــ اعلام كرد: اين گوساله نر به نام «بنيانا» روز شنبه در شهر اصفهان متولد شد.

در گزارش آسوشيتدپرس مي خوانيم : ايران در كنار فعاليت هسته‌يي و برنامه‌هاي فضايي خود در جست‌وجوي پيشرفتهاي چشمگير و مهم در ساير فن‌آوري ها از جمله شبيه سازي و پزشكي است و به دست آوردن رهبري منطقه را در زمينه‌ علوم و فن‌آوريهاي پيشرفته تا سال 2025 هدف‌گذاري كرده است.

ايران در سال 2006 از شبيه سازي يك بره و در آوريل همان سال از شبيه سازي يك بزغاله خبر داد.

خبرگزاري آسوشيتدپرس در پايان تاكيد كرده است در ايران به عنوان كشوري كه اكثريت جمعيت آن مسلمانان شيعه هستند، شبيه سازي حيواني با مجوز رهبران مذهبي انجام مي‌شود، در حالي كه در كشورهاي سني شبيه‌سازي از هر نوعي ممنوعيت قانوني دارد.

خبرگزاري شينهوا نيز در گزارشي اعلام كرد: ايران اولين گوساله را با موفقيت شبيه سازي كرد. محققان ايراني موفق شدند اولين گوساله شبيه سازي شده را در اين كشور و همچنين در خاورميانه شبيه سازي كنند.

خبرگزاري چيني شينهوا، تاكيد كرد: محققان انستيتو رويان كه به اين دستاورد مهم دست يافته‌اند، در نظر دارند و اميدوارند كه بتوانند گونه‌هاي خاصي را كه در معرض خطر انقراض هستند، در آينده نزديك شبيه سازي كنند.

اين خبرگزاري همچنين آورده است: انستيتو رويان در بيانيه‌اي اعلام كرد كه هدف نهايي محققان شبيه سازي در ايران دستيابي به فن‌آوري توليد دارو با فرآورده‌هاي حاصل از حيوانات تراريخته است.

شينهوا همچنين به تولد «حنا» و «رويانا» در سال 2006 اشاره و تاكيد كرد كه اين دو نيز هنوز زنده و سلامت هستند.

روزنامه‌ ساندي اكسپرس، سايت خبري اسكاي نيوز، شبكه خبري فاكس نيوز، بخش خبري سايت ياهو، روزنامه يو اس اي تودي، نيويورک ديلي، دي لايف و ده‌ها پايگاه خبري ديگر در منطقه و جهان نيز به نقل از منابع مختلف به انعكاس موفقيت اخير محققان ايراني پرداخته‌ است.

موفقيت‌هاي محققان ايراني در زمينه سلول‌هاي بنيادي و شبيه‌سازي طي سال‌هاي اخير همواره مورد توجه ويژه محافل علمي و رسانه‌يي دنيا بوده و به عنوان بخشي از تلاش‌هاي ايران براي دستيابي به فن‌آوري‌هاي پيشرفته و كسب جايگاه برتر علمي تحليل شده است.

به گزارش ايسنا، روزنامه «واشنگتن تايمز» چندي پيش در گزارشي كه همزمان با اعلام توليد نخستين بز شبيه‌سازي شده خاورميانه توسط محققان ايراني منتشر شد، نوشت: در حالي که دنيا توجه خود را بر برنامه‌هاي هسته‌يي ايران متمرکز کرده است، نتايج تحقيقات مشترک دانشگاه هاروارد و موسسه فن‌آوري ماساچوست نشان مي‌دهد دانشمندان ايراني در زمينه تحقيقات سلول‌هاي بنيادي جنيني به صدر جدول جهاني صعود مي کنند.

اين روزنامه با اشاره به اين كه در حالي که آمريکايي ها هنوز در باره تحقيقات سلول هاي بنيادي به بحث و جدل مشغولند، رهبر معظم انقلاب، تحقيقات درباره سلول‌هاي بنيادي را مورد تشويق و حمايت قرار داده‌اند، اين امر را نشانگر سازگاري و تعامل بسيار بالاي اسلام با دانش جديد عنوان كرده و آورده است: «چيزي که در محافل سياسي آمريکا ترقي خواهانه عنوان مي‌شود، از ديد سياستمداران ايراني امري كاملا عقلي و بديهي تلقي مي‌شود.»

گزارش نويس واشنگتن تايمز با اشاره به اين كه مهاجرت بخش از دانش‌آموختگان ايراني هم مانع از پيشرفت محققان متهعد و علاقمند ايران در حوزه‌هاي پيشرفته‌اي مانند تحقيقات سلولهاي بنيادي نشده آورده بود: ايران در شمار 10 کشور برتر دنيا در زمينه کشت و انجماد سلول‌هاي بنيادي انساني است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha