• شنبه / ۳۰ آبان ۱۳۸۸ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8808-02887.145080
  • منبع : مطبوعات

افرايش کارآيي باتري خودروهاي برقي با فن‌آوري نانو

محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه هانيانگ واقع در شهر آنسان کشور کره، کشف کرده‌اند که با جايگزيني الکترودهاي گرافيتي مرسوم با الکترودهاي نانولوله‌ سيلکوني، قابلييت ذخيره‌سازي بار در باتري‌هاي ليتيومي 10 برابر بيشتر مي‌شود. به گزارش سرويس فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در يک ماشين هيبريدي مرسوم، با استفاده از فناوري موجود، شارژ يک باتري ليتيومي فقط 30 دقيقه دوام خواهد داشت. شارژ باتري با حرکت يون‌هاي ليتيوم از کاتد به آند انجام مي‌شود. با جايگزيني الکترود گرافيتي با سيلکون مي‌توان انرژي بيشتري را ذخيره کرد، زيرا سيليکون در فرايند شارژ مي‌تواند مقادير بيشتري از ليتيوم را جذب کند. محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه هانيانگ واقع در شهر آنسان کشور کره کشف کرده‌اند که با جايگزيني الکترودهاي گرافيتي مرسوم با الکترودهاي نانولوله‌ سيلکوني، قابلييت ذخيره‌سازي بار در باتري‌هاي ليتيومي 10 برابر بيشتر مي‌شود. در يک ماشين هيبريدي مرسوم، با استفاده از فن‌آوري موجود، شارژ يک باتري ليتيومي فقط 30 دقيقه دوام خواهد داشت. شارژ باتري با حرکت يون‌هاي ليتيوم از کاتد به آند انجام مي‌شود. با جايگزيني الکترود گرافيتي با سيلکون مي‌توان انرژي بيشتري را ذخيره کرد، زيرا سيليکون در فرايند شارژ مي‌تواند مقادير بيشتري از ليتيوم را جذب کند. فن‌آوريِ ايِن شرکت قادر به ايِجاد خواص منحصربه فرديِ مانند نفوذناپذيِريِ برايِ آب و روغن در پارچه ميِ‌باشد. يک آند سيليکوني مي‌تواند از لحاظ وزني تا 10 برابر ليتيوم بيشتري به خود جذب کند، اما حجمش نيز تا چهار برابر منبسط مي‌شود. اين خصلت مي‌تواند يک عيب تلقي شود زيرا باعث مي‌شود که ماده شکننده شود و بعد از چند با شارژ و تخليه ترک بردارد. اکنون محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه هانيانگ با بررسي نانولوله‌هاي سيليکوني متوجه شده‌اند که توان اين ماده در برابر اين فشارها بالا مي‌رود. قبل از آنکه بتوان از اين الکترودهاي نانولوله سيلکوني در باتري خودرو برقي استفاده کرد، چندين چالش اساسي در پيش رو وجود دارد. يکي از اين مسائل پس گرفتن کل انرژي از آند سيلکوني بعد از شارژ کامل باطري است. همچنين قبل از استفاده در خودروهاي برقي، اين نوع باتري بايد امتحان خود را در صدها يا هزاران بار شارژ و تخليه پس داده باشد. باتري‌هاي خودروهاي برقي، که در آنها از الکترودهاي نانولوله‌ سيلکوني استفاده شده است، تا سه سال آينده به بازار عرضه خواهند شد. هنوز خيلي زود است که فهميد آيا اين فن‌آوري جديد قيمت باتري‌هاي ليتيومي را افزايش خواهد داد يا خير. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha