• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۸۹ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8909-14192
  • منبع : دانشگاه آزاد اسلامی

پرنده‌اي براي خلبانان كم‌تجربه! «سيستم خلبان خودكار بالگردهاي بدون‌سرنشين» با تلاش محققان دانشگاه آزاد طراحي شد

پرنده‌اي براي خلبانان كم‌تجربه!
«سيستم خلبان خودكار بالگردهاي بدون‌سرنشين» با تلاش محققان دانشگاه آزاد طراحي شد

محققان واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي، موفق به طراحي و پياده‌سازي سيستم خلبان خودكار براي بالگردهاي بدون سرنشين شدند.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا «محمد مهرباني» دانشجوي كارشناسي ارشد مكاترونيك و مجري اين گفت: سيستم خلبان خودكار بالگرد بدون سرنشين، يك بسته سخت افزاري – نرم افزاري است كه براي هدايت يك بالگرد ، طراحي و پياده‌سازي شده است.

وي افزود: بالگرد، بويژه بالگرد كوچك بدون سرنشين، يك پرنده ناپايدار بوده و كنترل آن توسط خلبان به مهارت و تجربه بالا نياز دارد.

مهرباني ادامه داد: سيستم خلبان خودكار ساخته شده با بهره‌گيري از مجموعه‌اي از سنسورهاي اندازه‌گيري وضعيت و موقعيت و همچنين سامانه GPS، يك رايانه پرواز، سيستم Fail safe براي نجات سيستم در شرايط بحراني، سيستم فرستنده و گيرنده RF و مدارهاي واسط به همراه رايانه پايگاه زميني (براي ارسال و دريافت اطلاعات و به‌روزرساني اهداف ماموريت) پرنده را چنان پايدار مي‌سازد كه يك خلبان كم تجربه بتواند به صورت ايمن آن را به پرواز درآورد.

اين محقق تصريح كرد: در حالت اصلي، خلبان خودكار پرنده تحت كنترل اين سيستم، قادر است به صورت خودكار، نشست و برخاست انجام داده و علاوه بر طي مسير انجام شده بر روي نقاط سه بعدي مشخص شده توسط ايستگاه زميني كه به صورت on-line قابل تغيير است، در هر نقطه دلخواه، پرواز ايستاده انجام دهد.

به گزارش ايسنا وي افزود: در عين حال، سيستم به صورت پيوسته اطلاعات پروازي و وضعيت پرنده را براي مشاهده و نظارت به ايستگاه زميني فرستاده و اهداف ماموريت يا بهره‌هاي كنترلي از طريق ايستگاه زميني به صورت REAL TIME قابل تغيير است.

اين طرح كه با همكاري احمد صفايي، حامد احمدي، محمدرسول ابراهيمي، جلال مالمير و فاطمه كياني با راهنمايي و حمايت دكتر محمدباقر منهاج به ثمر رسيده است، در جشنواره اخير خوارزمي به عنوان طرح برگزيده انتخاب شده است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha