• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8910-17615

سيستم خلبان خودكار بالگردهاي بدون سرنشين در كشور ساخته شد

سيستم خلبان خودكار بالگردهاي بدون سرنشين در كشور ساخته شد

تيمي از محققان دانشگاه آزاد اسلامي، شاهد، خواجه نصيرالدين طوسي و تربيت معلم موفق به طراحي و پياده سازي سيستم خلبان خودكار براي بالگردهاي بدون سرنشين شدند.

احمد صفايي، دانش‌آموخته مهندسي سخت افزار دانشگاه شاهد و از مجريان طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: سيستم خلبان خودكار بالگرد بدون سرنشين يك بسته سخت افزاري – نرم افزاري است كه براي كنترل، هدايت و ناوبري بالگردها طراحي و ساخته شده است.

وي با بيان اين كه بالگرد به خصوص بالگرد كوچك بدون سرنشين يك پرنده ناپايدار بوده و كنترل آن توسط خلبان به مهارت و تجربه بالا نياز دارد، تصريح كرد: در سيستم خلبان خودكار با دادن اطلاعات نقاط طول و عرض جغرافيايي و ارتفاع حركت به رايانه سيستم، پس از برخاستن بالگرد، پرنده به صورت خودكار با حفظ ارتفاع پرواز مي‌كند و به نقاط مورد نظر مي‌رسد.

صفايي افزود: يكي از قابليت‌هاي سيستم ابداعي آن است كه مي‌توان وضعيت بالگرد را در طول پرواز مشاهده كرد و حتي در ميان عمليات به سيستم، دستورهاي جديدتري داده و يا ماموريت را كنسل كرد.

وي ادامه داد: سيستم همچنين داراي حالت غير اتوماتيكي است كه خلبان تازه كار و حتي يك فرد عادي هم مي‌تواند آ‌ن را هدايت كند و بالگرد در فضا پايدار بماند.

به گفته وي، كاربري اصلي سيستم خلبان خودكار براي پروازهاي كور است كه قابليت برد 50 كيلومتر را دارد.

صفايي با بيان اين كه اين سيستم داراي 12 سنسور شامل مغناطيس‌سنج و شتاب سنج است، گفت: سيستم خلبان خودكار ساخته شده با بهره‌گيري از مجموعه‌اي از سنسورهاي اندازه‌گيري وضعيت، موقعيت و سامانه GPS، يك رايانه پرواز، سيستم Fail safe براي نجات سيستم در شرايط بحراني، سيستم فرستنده و گيرنده و مدارهاي واسط به همراه رايانه پايگاه زميني (براي ارسال و دريافت اطلاعات و بروزرساني اهداف ماموريت) پرنده را چنان پايدار مي‌كند كه يك خلبان كم تجربه هم بتواند به صورت ايمن آن را به پرواز درآورد.

وي ادامه دارد: در حالت اصلي سيستم خلبان خودكار، پرنده تحت كنترل آن قادر است به صورت خودكار نشست و برخاست كند و علاوه بر طي مسير تعيين شده به روي نقاط سه بعدي مشخص شده توسط ايستگاه زميني در هر نقطه دلخواه پرواز ايستا (Hover) انجام دهد.

به گفته صفايي، محمد مهرباني و جلال مالمير دانش آموخته رشته مكاترونيك دانشگاه آ‌زاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات، حامد احمدي، دانش آموخته رشته هوش مصنوعي و فاطمه كياني دانش آموخته رشته هوا فضا از دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي و محمد رسول ابراهيمي دانش آموخته رشته فيزيك اپتيك از دانشگاه تربيت معلم از همكاران اين طرح بوده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha