• شنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۷:۳۰
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8911-19429
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

وعده ديدار خراسان شمالي با ايرانيان در جنگل گلستان، دره مهنان و ...

وعده ديدار خراسان شمالي با ايرانيان در جنگل گلستان، دره مهنان و ...

دشتهاي حاصلخيز، مراتع سرسبز، جنگل‌هاي پراکنده سرو کوهي (ارس)، گل و گياهان زينتي و دارويي، چشمه ساران فراوان جاري در دره‌ها و آب و هواي متنوع، شهرستان بجنورد را به منطقه‌ جذب كننده گردشگر تبديل کرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آب و هواي شهرستان بجنورد معتدل و نيمه معتدل مرطوب و مهمترين رودخانه آن اترک است که بخش عمده‌اي از شهرستان را مشروب مي‌سازد؛ نهرهاي پرآبي مانند نهر بابامان، چناران، مهنان و فيروزه، بازخانه، بدررانلو و شيرين دره وارد اترک شده و سرانجام به درياي خزر مي ريزد.

بجنورد، سابقه تاريخي و مدنيت طولاني داشته و پيدايش شهر به دوره پارت‌ها باز مي گردد، نام قديم بجنورد چرمگان يا چرمغان بوده که در حمله مغولان ويران شده است. شهر کنوني بجنورد در سال 1100 هجري قمري به دست تولي خان (دوليخان دوم) بنا گرديده است.

واژه بجنورد در اصل "بيژن يورد" به معني ساخته شده به وسيله بيژن بوده است و براثر تحريف آوايي به "بيجن بورت" يا "بيجن يورد" تبديل شده سرانجام به شکل بجنورد تغيير کرده است.

بجنورد، خواستگاه اقوام مختلف

کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، فارس، تات، بلوچ و عرب اقوام مختلفي هستند که در اين منطقه در نهايت صلح و صفا، خونگرمي و مهمان نوازي در کنار يکديگر زندگي مي‌کنند.

قاليچه کردي و ترکمني از سوغات بجنورد

آبنبات بجنوردي (شکر،پنير)، قره قورت، عسل، انواع گل و گياهان دارويي، فرآورده‌هاي لبني، جاجيم و گليم، چاروق، کيسه حمام، قالي و قاليچه کردي و ترکمني، پشتي و قاليچه‌هاي ابريشمي نفيس ترکمني صادراتي از جمله سوغات بجنورد به شمار مي رود.

جنگل گلستان از جاذبه‌هاي گردشگري بجنورد

بجنورد به دليل برخورداري از آب و هواي خوش و دارابودن گردشگاه‌هاي با صفا و مناظر زيبا از معروفترين شهرهاي خراسان است؛ در دور و نزديك اين شهرستان صدها گردشگاه طبيعي و جلگه سرسبز‌ وجود دارد.

از جمله تفريحگاه‌هاي معروف بجنورد به عنوان نمونه مي‌توان به گردشگاه‌هاي جنگل گلستان واقع در غرب بجنورد، آبشار بيار در 52 كيلومتري غرب بجنورد، پارك باباامان در 10 كيلومتري شمال شرقي بجنورد واقع در كنار جاده بجنورد ـ مشهد، گردشگاه و آب‌معدني بش‌قارداش در شش كيلومتري جنوب بجنورد بر سر راه جاده بجنورد ـ اسفراين، آبشار حميد، در 20 كيلومتري شمال شرقي بجنورد، چشمه پيغو در 20 كيلومتري شرق بجنورد، آب معدني ايوب پيغمبر در دهستان گيفان واقع در شمال شهرستان بجنورد، دره‌ها و دامنه‌هاي پيغو، حميد، فيروزه، سرچشمه گريوان، دامنه آخر داغ، پلنگ دره و بازخانه اشاره كرد.

استخرهاي ديدني در منطقه نمونه ملي باباامان بجنورد

گردشگاه زيارتي سياحتي معروف به بابا امان در 10 كيلومتري جاده بجنورد- مشهد واقع شده است؛ از ميان درختان چنار كهنسالي، بر فراز تپه‌اي كه چشمه‌اي در مجاورت آن جاري است بناي امام‌زاده سيد اسماعيل (ع) فرزند امام موسي كاظم (ع) نمايان است.

نماي اين امام‌زاده در سال‌هاي اخير تجديد بنا شده و محيط بقعه به شكل هشت ضلعي نامنظم در حدوده 16.35 متر است. مجموعة تفريحي بابا امان در منطقه جنگلي حاشيه جاده ارتباطي بجنورد به مشهد مقدس، هشت استخر و آبشار و بيش از 200 هكتار جنگل با 400 هزار اصله درخت از قبيل چنار، زبان گنجشك، اقاقيا، زالزالك، زردآلو و بيد دارد.

اين گردشگاه با پارك جنگلي و استخرهاي ديدنيش همواره نظر مسافران بسياري را براي رفع خستگي به خود جلب كرده است. آب بابا امان از چهار نقطه درون تپه‌اي مي جوشد و آب آن به استخرهايي مي‌ريزد كه با اختلاف سطح ساخته شده است.

در آغوش تپه‌ها و درختان و مناظر تماشايي باباامان تاسيساتي نظير هتل، رستوران، پارك كودك و محل استراحت خانواده‌ها جاي گرفته است. هواي لطيف و شب‌هاي دل انگيز و زيباي بابا امان هر گردشگري را به خويش جذب مي كند. اين مجموعه به عنوان منطقه نمونه گردشگري خراسان شمالي محسوب مي‌شود.

منطقه نمونه ملي بش قارداش، محل دفن يكي از رجال قاجار 

مجموعه تاريخي-فرهنگي و تفريحي بش قارداش در فاصله 6 كيلومتري جنوب شهر مسير جاده بجنورد به اسفراين واقع شده است. مقبره بش قارداش به جاي مانده از دوره قاجار، محل دفن سردار مفخم از رجال دوره قاجار است. ورودي اتاق ها و گنبد خانه در نماي جنوبي تعبيه شده و در جلوي هر يك ايواني با قوس‌هاي جناغي وجود دارد.

ايوان روبروي گنبد خانه از ايوان‌هاي طرفين بزرگ تر و بلندتر است، نماي هر يك از پايه قوس‌ها به صورت نيم ستون‌هايي است كه در بالا كاملا گرد شده و به مناره تبديل مي شوند.

در وسط گنبد خانه، سنگ قبري از جنس مرمر يكپارچه قرار دارد كه بر روي آن تاريخ وفات يار محمدخان شادلو (سردار مفخم) حك شده است.

سراسر نماي جنوبي بنا، روي ستون‌ها و نيز گنبد با كاشي‌هاي فيروزه‌اي و هفت رنگ تزيين شده است. مقبره بش قارداش به شماره 4136 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

دره مهنان در ميان درختان انبوه

در مسير جاده اسفراين بعد از پشت‌ سر گذاشتن پارك بش قارداش، از ميان دره‌اي كه به سمت جنوب شرقي امتداد دارد، باغ‌هاي روستاهاي كلاته نقي، قره باشلو و مهنان ديده مي‌شود؛ اين باغها به دليل سهولت دسترسي به فضاهاي مناسب در ميان درختان انبوه، همچنين رودخانه و چشمه‌هاي آب قابل شرب، همواره پذيراي مسافران و اهالي شهر بوده است.

اين منطقه به دليل كوهستاني بودن معمولاً حدود 5 تا 8 درجه سانتي‌گراد از بجنورد خنك‌تر است. دره مهنان در فصل بهار و تابستان علاقه‌مندان زيادي را به سوي خود جلب مي‌كند.

چشمه معروف آن كه در قسمت انتهاي دره داريان روستاي مهنان قرار دارد يكي از پر آب‌ترين چشمه‌هاي منطقه است كه وجود درختان كهنسال چنار بقاياي آسياب آبي در اطراف آن نشانه مساعد بودن شرايط گردشگري است.

بازخانه؛ دره‌اي به وسعت همه زيبايي‌ها

اماكن طبيعي كه تفرجگاه مردم در روزهاي تعطيل به حساب مي‌آيند بعضاً از چنان سرسبزي برخوردارند كه موجب طراوت روح انسان خسته از دنياي ماشين مي‌شوند. يكي از اين اماكن ديدني و تفريحي، دره بازخانه است كه در جنوب غربي بجنورد قرار دارد. وجود هزاران درخت كهنسال گردو و انواع درختان ميوه در اين مكان حكايت از قدمت آن دارد.

پس از خروج از جاده اصلي و ورود به مسير دره بازخانه و گذر از اماكن مسكوني، منطقه‌اي وسيع جلوه‌گر مي‌شود كه سمت چپ آن درختان سر سبز و تنيده در هم خود‌نمايي مي‌كند. از اين محل دره بازخانه آغاز مي‌شود.

دره‌اي به طول بيش از 10 كيلومتر كه شايد به جرأت بتوان در كمتر نقطه‌اي از كشور و خراسان شمالي همانند آن را مشاهده كرد. در طول اين دره پر درخت شش روستا به اسامي حمزانلو، رشوانلو، بازخانه، پا قلعه، طراقي و برج وجود دارد كه از آن ارتفاع تنها سقف خانه‌هاي كوچك و با صفاي روستائيان به چشم مي‌خورد و ديوارهاي روستا در لابلاي درختان گويي پناه گرفته‌اند.

آبشار حميد با 25متر ارتفاع

روستاي حميد در هفت كيلومتري شرق بجنورد واقع شده است كه از مسير جاده اصلي سه كيلومتر فاصله دارد. در جنوب اين روستا، دره‌اي تنگ با صخره‌هاي عظيم مشاهده مي‌شود كه مكان مناسبي براي گردش و تفريح است.

در انتهاي دره كه حدود 2 كيلومتر از روستاي حميد فاصله دارد به آبشاري بر مي‌خوريم كه ارتفاعي بيش از 25متر دارد. آب اين آبشار از روستاي معروف آبچور مي‌آيد كه در دامنة رشته‌ كوه‌آق شهر قرار گرفته است.

فراواني آب چشمه‌ها در دره فيروزه

اين دره كه از روستاي گريوان به فاصله 30 كيلومتري جنوب بجنورد آغاز مي‌گردد به علت فراواني آب ناشي از چشمه‌هاي متعدد همواره در طول تاريخ مورد توجه اكثر گردشگران بوده است.

رودخانه فيروزه كه از چشمه گريوان آغاز مي‌گردد يكي از رودخانه‌هاي دائمي منطقه است كه آب كشاورزي منطقه وسيعي را در قسمت جنوب بجنورد تأمين مي‌كند.

درختان گردوي اين دره از كهنسال‌ترين درختان منطقه به شمار مي‌رود. با احداث سد بر روي رودخانه فيروزه پروژه ايجاد باغ شهر در اين منطقه پيش بيني شده است.

در دامنه تپه ماهورهاي جنوب شهر بجنورد، بارگاهي با گنبد فيروزه‌اي رنگ قرار دارد كه به معصوم‌زاده شهرت يافته است. اين بقعه مدفن امامزاده سلطان سيد عباس، فرزند امام موسي كاظم(ع) است كه در دوره حكومت بني‌عباس از مدينه وارد خراسان شده و در اواخر سده هجري وفات يافته است.

آينه‌خانه مفخم در باغ دلگشا

بناي آينه‌خانه مفخم در شمال شهر بجنورد واقع شده است. اين بنا همزمان با عصر ناصري در داخل باغ بزرگي به نام دلگشا ساخته شد. پلان اين بنا مستطيل‌ شكل بوده و در دو طبقه با تزيينات خارجي و داخلي ساخته شده است. تزئينات خارجي بنا شامل كاشي‌كاري با اشكال گل و بوته و نقوش انساني و حيواني است. در طبقه دوم، اتاق آينه‌كاري شده‌اي وجود دارد كه نام خود را به كل بنا بخشيده است. امروزه بناي آينه‌خانه به عنوان موزه تاريخي - فرهنگي بجنورد مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين بنا در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

عمارت مفخم، شاخص‌ترين اثر دوره قاجار در خراسان شمالي

بناي تاريخي عمارت مفخم بزرگترين و شاخص‌ترين اثر تاريخي دوره قاجار در استان خراسان شمالي است كه در شمال شهر بجنورد قرار دارد. اين بنا در حدود سال‌هاي 1300 تا 1305 هجري قمري و در زمان حكومت ناصرالدين شاه به دستور يار محمدخان شادلو (سردار مفخم) از حكمرانان منطقه ساخته شده است. اين عمارت دو طبقه محل سكونت سردار مفخم بوده كه هر طبقه دو ايوان شمالي و جنوبي دارد كه 9 ستون در ضلع جنوبي و هفت ستون در ضلع شمالي دارد. اين بنا داراي 34 اتاق بوده و با آينه‌كاري، كاشي‌كاري و گچبري مزين شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha