• شنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9001-11532

با تقدير از كشاورزان نمونه محصولات تراريخته؛ سومين همايش «ملي ايمني زيستي و مهندسي ژنتيك» برگزار مي‌شود

با تقدير از كشاورزان نمونه محصولات تراريخته؛ 
سومين همايش «ملي ايمني زيستي و مهندسي ژنتيك» برگزار مي‌شود

در حالي كه به رغم پيشتازي ايران در دستيابي به فناوري توليد محصولات تراريخته در منطقه و تصويب قانون ملي ايمني زيستي، جاي محصولات زراعي تراريخته همچنان در آمارهاي رسمي كشاورزي كشور خالي است، همزمان با سومين همايش ملي ايمني زيستي و مهندسي ژنتيك از جمعي از كشاورزان و واحدهاي صنعتي برتر توليدكننده و مصرف كننده محصولات زراعي تراريخته تقدير مي‌شود.

به گزارش خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر بهزاد قره ياضي، رييس انجمن ايمني زيستي ايران و دبير علمي سومين همايش ملي ايمني زيستي و مهندسي ژنتيك طي سخناني در نشست خبري همايش خاطرنشان كرد: به دليل مخالفتهاي صورت گرفته با كشت محصولات تراريخته علي رغم تاكيد قانون ملي ايمني زيستي و مصوبه هيات وزيران در اين زمينه، آمارهاي مشخصي در زمينه كشت محصولات تراريخته در كشور وجود ندارد، به همين دليل نام ايران از فهرست رسمي 29 كشور توليد كننده اين محصولات در دنيا حذف شده، با اين حال كشاورزان پيشتازي هستند كه اين محصولات را در كشور كشت مي‌كنند كه همزمان با همايش ملي ايمني زيستي و مهندسي ژنتيك از تلاش‌هاي جمعي از آن‌ها كه بيش از سايرين علاقه خود را به استفاده از دستاوردهاي فناوري‌هاي پيشرفته در عرصه كشاورزي نشان داده‌اند و همچنين از تعدادي از واحدهاي برتر روغن سازي و صنايع ديگر كه از محصولات زراعي تراريخته استفاده مي‌كنند، تقدير خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: سومين همايش ملي ايمني زيستي و مهندسي ژنتيك، 24 و 25 خرداد ماه سال جاري به همت انجمن ايمني زيستي ايران و واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي و مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران كه همزمان با همايش فعاليت رسمي خود را آغاز مي‌كند، در محل دانشكده علوم پايه واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي برگزار مي شود.

قره ياضي با بيان اين كه شعار اين همايش «مهندسي ژنتيك: امنيت غذايي و توسعه پايدار» است، خاطرنشان كرد: از آنجا كه طبق قانون مسوول ايمني زيستي در كشور وزارت جهاد كشاورزي است و از طرف ديگر، محصولات تراريخته توليد شده در دنيا هم عمدتا كشاورزي هستند، براساس مصوبه هيات مديره انجمن ملي ايمني زيستي، وزير جهاد كشاورزي به عنوان رييس همايش انتخاب شده و دوبار هم با ايشان مكاتبه كرده ايم كه رياست همايش را عهده دار شوند كه پاسخي دريافت نكرده‌ايم.

رييس انجمن زيستي ايران در ادامه با اشاره به اهميت حضور نمايندگان جامعه علمي جهاني در ايران در توسعه و پيشرفت علمي كشور از حضور رييس فدراسيون بيوتكنولوژي اتحاديه اروپا و جمع ديگري از محققان و اساتيد برجسته ايمني زيستي و زيست فناوري جهان در همايش ملي ايمني زيستي و مهندسي ژنتيك خبر داد.

مهندس مختاري، نايب رييس انجمن ايمني زيستي و دبير اجرايي همايش هم در سخناني با اشاره به برگزاري سه سال يكبار همايشهاي ملي ايمني زيستي كه دوره‌هاي قبلي آن در سال 83 و 87 برگزار شده خاطرنشان كرد: سومين همايش ايمني زيستي با تاكيد بر مهندسي ژنتيک برگزار مي شود و انتظار آن مي‌رود كه مقالات بيشتري با گرايش مهندسي ژنتيک و فعاليت‌هايي که به منظور ايمني آن به کار گرفته شده را داشته باشيم.

وي خاطرنشان كرد: ايمني زيستي در واقع تدابيري اتخاذ شده براي استفاده ايمن از بيوتکنولوژي و مهندسي ژنتيک است. ملاحظاتي در مورد مهندسي ژنتيک يا بيوتکنولوژي مدرن و محصولات حاصل از آنها با توجه به سلامت انسان و محيط زيست ابراز شده و به همين دليل لازم است تدابيري اتخاذ شود تا اين ملاحظات به حداقل رسيده و از مهندسي ژنتيک و بيوتکنولوژي به طور صحيح بهره برداري شود.

مختاري، آخرين مهلت ارسال مقالات را 15 ارديبهشت ماه اعلام كرد و گفت: در اين همايش علاوه بر ارائه مقالات به صورت سخنراني و پوستر، كارگاه‌هاي اموزشي و بخش تقدير از خبرنگاران و توليدكنندگان نمونه نيز برگزار مي شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha