• پنجشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9002-00006.174735
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

ساخت نمايشگرهاي جديد تمام رنگي با استفاده از نقاط کوانتومي

پژوهشگراني از کره جنوبي و انگلستان ادعا مي‌کنند که اولين نمايشگر تمام رنگي با صفحه بزرگ را با استفاده از نقاط کوانتومي قرمز، سبز، و آبي ساخته‌اند. اين فناوري مي‌تواند موجب تسريع در گسترش نمايشگرهاي تلوزيون رنگي شود كه بازه وسيعي از رنگ‌ها را با اندازه بسيار کوچک و غيرقابل باور پيکسل ادغام مي‌كند.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، هردوي اين ويژگي‌ها از خواص ذاتي نقاط کوانتومي نشات مي‌گيرند که علي‌رغم داشتن قطر چند نانومتري داراي چندين هزار اتم هستند که تشکيل بلورهاي نيمه‌رساناي مرکب مي‌دهند. هنگامي که الکترون‌هاي موجود در نقطه کوانتومي با همتاهاي باردار مثبت خود، به نام حفره‌ها، بازترکيب مي‌شوند، مي‌توانند منجر به گسيل باند باريکي از نور شوند.

ساخت يک نمايشگر با استفاده از اين نقاط، نيازمند رسوب‌دهي کنترل شده آنها بر روي يک زيرلايه است. نمايشگرهاي تکفام مي‌توانند با فرآيند روكش‌دهي - چرخشي ساخته شوند که در آن قطره‌هايي از محلول حاوي نقاط كوانتومي روي زيرلايه ريخته مي‌شود و آنقدر به دور خودش چرخانده مي‌شود تا لايه‌اي نازکي از اين ماده روي آن تشكيل شود. با اين حال، اين فرآيند براي ساخت نمايشگر تمام رنگي نامناسب است، زيرا موجب مخلوط شدن رنگ‌هاي پيکسل‌هاي قرمز، سبز، و آبي مي‌شود.

در اين کار جديد، گروهي به رهبري تائه- هو کيم از موسسه فناوري پيشرفته سامسونگ در کره جنوبي با روكش‌دهي چرخشي نقاط قرمز، سبز، و آبي روي زيرلايه‌هاي "بخشنده" مجزا، قبل از انتقال نوبت به نوبت آنها به نمايشگر با استفاده از مهر پلاستيکي الگودهي شده، تواستند بر اين مشکل غلبه کنند.

براي ساخت يک نمايشگر 4 اينچي، با تعداد پيکسل 320 × 240، يک جفت پليمر انتقال‌دهنده- الکترون بر روي يک قطعه شيشه‌اي روكش داده شده با اکسيد قلع اينديوم، رسوب‌دهي شد. نقاط قرمز، سبز، و آبي بر روي اين ساختار مهر ‌شدند و سپس روكشي از دي اکسيد تيتانيوم، که داراي خواص انتقال‌دهنده – حفره‌اي خوب است، روي آنها ايجاد شد.

به نوشته سايت ستاد توسعه فناوري‌هاي نانو، با افزودن يك آرايه ترانسيستوري لايه نازک امکان اعمال ولتاژهاي مختلف به هرکدام از پيکسل‌هاي 46 × 96 µm، ميسر مي‌شود. افزايش اين ولتاژ باعث افزايش روشنايي پيکسل مي‌شود، زيرا الکترون‌ها وحفره‌هاي بيشتري به داخل اين نقاط رانده و بازترکيب آنها منجر به گسيل نور بيشتر مي‌شود. با کاهش اندازه پيکسل‌ها مي‌توان به نمايشگرهايي با وضوح بيشتر رسيد.

جزئيات نتايج اين تحقيق در مجله‌ي Nature Photonics منتشر شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha