• شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 9002-05658
  • منبع : مطبوعات

مجري طرح برنج تراريخته: برنج تراريخته ايراني همچنان از جنبه ‌هاي مختلف منحصر به فرد است

مجري طرح برنج تراريخته:
برنج تراريخته ايراني همچنان از جنبه ‌هاي مختلف منحصر به فرد است

مجري طرح برنج تراريخته ايراني گفت: با وجود گذشت بيش از 15 سال از زمان توليد تحقيقاتي اين محصول با ارزش مقاوم به آفات و گذشت بيش از هفت سال از زمان تجاري‌سازي و توليد انبوه اين محصول در ايران، هنوز اين محصول از جنبه‌هاي مختلف منحصر به فرد است.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر بهزاد قره ياضي که به عنوان سخنران مدعو در نخستين همايش کشاورزي ترکيه در دانشگاه عثمان قاضي سخنراني مي‌کرد با ارئه نتايج تحقيقات ايمني زيستي دانشمندان ايراني در مورد مهندسي ژنتيک برنج ايراني طارم مولايي گفت: منحصر به فرد بودن برنج تراريخته ايراني در درجه اول به استفاده از آغازگر بافت اختصاصي مربوط مي‌شود که موجب مي‌شود پروتئين خارجي تنها در بافت سبز توليد شود و ضمن ايجاد مقاومت در برابر آفات موجب کاهش مصرف سموم خطرناک شود.

وي خاطرنشان كرد: جنبه منحصر به فرد بودن ديگر اين محصول در عمق مطالعات ايمني زيستي مانند اثبات اين هماني با استفاده از روش‌هاي پروفايلينگ و هدفمند، آزمايش‌هاي تغذيه حيواني و مطالعات زيست محيطي مانند تاثير مثبت بر موجودات غيرهدف است.

به گزارش مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران، دکتر بهزاد قره‌ياضي در نخستين همايش کشاورزي ترکيه يادمان علي نومان کراچ ضمن ارائه پيشرفت‌هاي علمي کشورمان در حوزه مهندسي ژنتيک کشاورزي و ارائه نتايج تلاش‌هاي دانشمندان دانشگاهي و پژوهشگران بخش کشاورزي گزارشي را در مورد توليد آزمايشگاهي، مراحل مطالعات ايمني زيستي و زيست محيطي و تجاري سازي برنج تراريخته ايراني را ارائه كرد كه به عنوان يکي از مقالات برتر مورد تقدير قرار گرفت.

تعدادي از مقالات ارائه شده توسط دانشمندان آمريکايي، کانادايي و ترک نيز در اين همايش مورد تقدير قرار گرفت.

گفتني است، گونه برنج تراريخته مقاوم به آفت، واريته محلي طارم مولايي است كه در اثر انتقال ژن Cry1Ab به روش زيست ‌پرتابي به دست آمده است. برنج تراريخته طارم مولايي كه مشابهت عمده‌اي با برنج طارم مولايي (والد غير تراريخته) دارد، نسبت به حملات حشرات گروه بال‌پولكداران (مانند كرم ساقه‌خوار) كاملا مقاوم بوده و در نتيجه با كشت آن نيازي به مصرف هيچ‌گونه سموم ضد حشره در مزرعه نخواهد بود.

در پي دستيابي دانشمندان ايراني به فناوري توليد برنج تراريخته مقاوم به آفت، توليد انبوه آزمايشي برنج تراريخته حدود هفت سال پيش و براي نخستين بار در جهان در مزارع شمال كشور آغاز شد كه با مخالفت سازمان حفاظت محيط زيست بهره‌گيري از اين دستاورد فناوري در كشور متوقف شد.

در پي اين اقدام كه با انتقاد انجمن‌هاي علمي تخصصي حوزه زيست فناوري و ايمني زيستي مواجه شد، كارگروهي شامل 10 نفر از متخصصان كشور در رشته‌هاي پزشكي، كشاورزي، زيست‌فن‌آوري و محيط زيست و نمايندگان سه انجمن علمي - تخصصي «ژنتيك»، «بيوتكنولوژي» و «ايمني زيستي» ايران تشكيل و پس از ماه‌ها بررسي مستقيم اسناد و اطلاعات موجود سرانجام در تابستان 1384 در گزارشي ضمن تاييد مقاومت كامل برنج توليدي نسبت به حملات حشرات گروه با پولكداران (مانند كرم ساقه‌خوار) و در نتيجه حذف مصرف هر گونه سموم ضد حشره در مزرعه، تاكيد كرد: «برنج تراريخته طارم مولايي مشابهت عمده‌اي با برنج طارم مولايي (والد غير تراريخته) دارد و شواهدي مبني بر اثبات نگراني احتمالي براي رها سازي آن به دست نيامده است.»

به رغم پيگيري‌هاي مستمر انجمن‌هاي علمي و تصويب قانون ملي ايمني زيستي كشت رسمي برنج تراريخته در كشور همچنان متوقف مانده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha