• شنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۰ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 9007-09416
  • خبرنگار : 71214

معاون پژوهشي پژوهشگاه هوافضا خبر داد: توانمندي ايران در اعزام فضانورد تا كمتر از 10 سال ديگر دستيابي به فناوري تشخيص سريع حريق جنگل‌ها با تصاوير ماهواره

معاون پژوهشي پژوهشگاه هوافضا خبر داد:
توانمندي ايران در اعزام فضانورد تا كمتر از 10 سال ديگر 
دستيابي به فناوري تشخيص سريع حريق جنگل‌ها با تصاوير ماهواره

معاون پژوهشي پژوهشگاه هوافضا با اشاره به توانمندي محققان ايراني در ساخت و پرتاب راكت‌هاي كاوش حامل محموله زيستي از دستيابي به فناوري سنجش از دور براي تشخيص و اطلاع رساني سريع آتش‌سوزي جنگل‌ها و مراتع، پايش و پيش‌بيني سطح زير كشت محصولات كشاورزي و پيش‌بيني مخاطرات و پديده‌هايي مانند سيل و تغييرات آب‌و هوايي به عنوان تازه‌ترين دستاوردهاي اين پژوهشگاه خبر داد.

دكتر سيد حامد هاشمي مهنه در گفت‌وگو با خبرنگار «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: پژوهشگاه هوا فضا در زمينه طراحي، ساخت و تست راكت‌هاي كاوش با هدف ارسال حيات به فضا كار مي‌كند به گونه‌اي كه كپسول حامل موجود زنده را ساخته و در كشور مورد تست قرار مي‌دهيم تا براي ارسال به فضا آماده شود.

وي افزود: راكت كاوش محموله‌اي است كه به يك موتور موشك بسته مي‌شود. اين موتور راكت كاوش را تا ارتفاعات بالا (حدود 100 كيلومتر) مي‌برد و سپس از يكديگر جدا شده و آن قسمتي كه مرتبط با محموله علمي است به وسيله چتر به زمين باز مي‌گردد تا بتوانيم اطلاعات و داده‌هاي جمع‌آوري شده از ارتفاعات بالا را مورد ارزيابي قرار دهيم.

هاشمي مهنه با بيان اين كه محموله علمي راكتهاي كاوش داده‌ها و اطلاعات مختلفي از شرايط محيطي مانند دما، ‌فشار، ميزان حرارت و در صورت ورود كپسول حامل موجود زنده اطلاعات حياتي مانند تغييرات ضربان قلب، استرس و غيره جانداري را كه از ارتفاعات بالا به زمين بازگشته است در اختيار محققان قرار مي‌دهد، تصريح كرد: هدف از بررسي شرايط محيطي اطلاع از شرايط و عواملي محيطي ارتفاعات بالا و فضاست تا بتوانيم در آينده به جاي ارسال حيوان، انسان را به فضا بفرستيم.

پايش محصولات كشاورزي و پيش‌بيني مخاطرات طبيعي با فناوري سنجش از دور

معاون پژوهشي پژوهشگاه هوافضا در خصوص ديگر فعاليتهاي اين پژوهشگاه اظهار كرد: دو پروژه بزرگ در رابطه با فناوري سنجش از دور با استفاده از تصاوير ماهواره‌يي را در پژوهشگاه هوا فضا دنبال مي‌كنيم. مانيتورينگ و تشخيص سريع و به موقع آتش سوزي در جنگل‌ها و مراتع براي اطلاع رساني به موقع به مسوولين جنگل‌ها و مراتع از فناوري‌هاي سنجش از دور بوده كه در غالب كشورهاي صاحب اين فناوري مورد استفاده قرارمي‌گيرد.

همچنين كشورهايي كه صاحب فناوري مورد نظر نيستند از تصاوير ماهواره‌اي كشورهاي ديگر استفاده مي‌كنند تا ضمن تشخيص به موقع آتش‌سوزي در جنگل‌ها ومراتع بتوانند مخاطرات طبيعي مانند سيل و پديده‌هايي مانند وضعيت آب و هوا را پيش‌بيني كنند.

وي با اشاره به پايش محصولات كشاورزي و پيش بيني سطح زير كشت اين محصولات در كشور به عنوان يكي ديگر از قابليت‌هاي فناوري سنجش از دور خاطرنشان كرد: از طريق فناوري سنجش از دور و تصاوير ماهواره‌يي مي‌توان سطح زير كشت محصولاتي مانند گندم و برنج را در كشور مورد سنجش قرار داده و ميزان آن را در سال‌هاي آتي پيش‌بيني كرد تا مسوولان بتوانند بر اساس اين پيش‌بيني‌ها واردات و صادرات خود را در زمينه‌ محصولات مورد نظر برنامه‌ريزي كنند.

هاشمي مهنه اضافه كرد: در گذشته محصولات كشاورزي به صورت دستي و از طريق گزارش‌هاي استاني مورد سنجش قرار مي‌گرفت اما مي‌توان با استفاده از فناوري سنجش از دور تا 30 درصد دقيق‌تر از روش دستي اين محصولات را مورد پايش و پيش‌بيني قرار داد.

ايران مي‌تواند تا كمتر از 10 سال ديگر، انسان را به فضا اعزام كند

معاون پژوهشي پژوهشگاه هوا فضا در پايان با اشاره به پتانسيل علمي ايران در زمينه‌هاي مختلف هوا فضا اظهار اميدواري كرد با وجود ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي علمي كشور تا كمتر از 10 سال ديگر بتوانيم انسان را به فضا ارسال كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha