• دوشنبه / ۹ آبان ۱۳۹۰ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9008-06733
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

دبيرشوراي عالي انقلاب فرهنگي: نخبه بايدآماده خطرپذيري درراستاي ارتقاي جايگاه كشور باشد تغييرات ساختاري حوزه علم و آموزش با توجه به نقشه جامع علمي انجام مي‌شود

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: آموزش براي نقش‌آفريني در چشم انداز 1404 بايد ذيل سند نقشه جامع علمي كشور تحليل شود.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، دكتر مخبر دزفولي در اولين همايش ملي آموزش در ايران 1404 كه در سالن همايش‌هاي رازي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد، اظهار كرد:‌ در اين همايش بايد با تصويرسازي از وضعيت كشور در سال 1404 ذيل نقشه سند چشم انداز بيست ساله، نسبت آموزش با تمدن‌سازي را تعريف كنيم.

تبيين چرخه توليد، تكثير و تجاري‌سازي علم در نقشه جامع علمي كشور

وي با اشاره به جايگاه تعيين شده براي كشور در سند چشم‌انداز افزود: در نقشه جامع علمي كشور تمامي زيرساخت‌هاي لازم براي نيل به اهداف تعيين شده در سند چشم‌انداز پيش‌بيني شده است.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران در تشريح سازوكار تعيين شده در نقشه جامع علمي كشور گفت: چرخه توليد، تكثير و تجاري‌سازي علم براي توليد ثروت و قدرت براي كشور در سند نقشه جامع علمي كشور كاملا تبيين شده است.

مخبر دزفولي ادامه داد:‌ تمدن غرب كه امروز به تمدن غالب جهان تبديل شده نيز همين راه را پيموده است.

به سمت تجربه دوباره حلاوت و شيريني تمدن‌سازي جهاني پيش مي‌رويم

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: در سي و دو سال بعد از پيروزي انقلاب كه براي تمدن‌سازي مدت قابل توجهي نيست با تمامي مشكلات و توطئه‌هايي كه عليه موجوديت انقلاب شد،‌ روند توليد و تكثير علم را با سرعت پيموده‌ايم و به سمت تجربه دوباره حلاوت و شيريني تمدن‌سازي جهاني پيش مي‌رويم.

مخبر دزفولي گفت: اگر اين نتيجه حاصل شود، آن‌گاه مي‌توانيم بگوييم كه آموزش راه درستي را پيموده است.

نخبه بايد آماده خطرپذيري در راستاي ارتقاي جايگاه كشورش باشد

عضو پيوسته فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران با اشاره به برخي مطالب مطرح شده در مورد نخبگان گفت: نخبه بايد در اين روند تمدن‌سازي جايگاه خود را تعريف كند و براي خطرپذيري در راستاي ارتقاي جايگاه كشورش آماده باشد.

وي افزود: ما نگاهي كه صرفا به حمايت از نخبه بدون يادآوري مسؤوليت تاريخي او براي پيشرفت كشور اعتقاد دارد را قبول نداريم و معتقديم نخبه‌اي بايد توقع حمايت داشته باشد كه مسؤوليت پذير باشد.

تولد دوباره تمدن اسلامي موجب اضمحلال تمدن غرب مي‌شود

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به برخي آمارهاي ارائه شده درباره رشد توليد علم در كشور گفت: مراكز معتبر بين‌المللي در زمينه سنجش رشد و پيشرفت علم، كشور ما را جزو‌ چند كشور صاحب رتبه در توليد علم جهاني ارزيابي مي‌كنند، ولي متاسفانه همين مراكز به ‌ظاهر بي طرف از اين رشد علمي ابراز نگراني هم مي‌كنند، چون مي‌دانند كه تولد دوباره تمدن اسلامي موجب اضمحلال تمدن غرب مي‌شود.

وي با اشاره به اذعان مورخان غربي به پيشتازي مسلمين در تمدن‌سازي در قرون اول اسلامي گفت: در دوراني كه غرب در توحش به‌ سر مي‌برد، مسلمانان پرچمدار و معيار سنجش تمدن در جهان بودند و اين موفقيت حاصل نگاه ويژه اسلام بود.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با نقل قول يكي از مورخين غربي در مورد ابن سينا گفت: روييدن ابن سينا بر درخت تمدن اسلامي حاصل توجه ويژه اين دين مبين به عالم و نخبه بود.

ياس و نوميدي براي پيمودن مسير علم اولين آفت است

رييس ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور در تشريح آفات حركت علمي كشور گفت: «ياس و نوميدي» براي پيمودن اين مسير، اولين آفت است و ما بايد همواره توجه كنيم كه در دهه اول انقلاب با وجود جنگ تحميلي و ساير مشكلات، اين حركت علمي پايه‌ريزي شد.

وي در تشريح آفت دوم گفت: «ترس و محافظه‌كاري» آفت دوم اين حركت است و برنامه‌ريزان، مديران و مجريان حوزه آموزش بايد براي شكستن سدهاي موجود جسارت و جرات داشته باشند.

به گزارش ايسنا، مخبر دزفولي در مورد آفت سوم نيز گفت:‌ «نگاه جزئي‌نگر» سومين آفت است و ما بايد در حركت علمي از همه ظرفيت كشور استفاده كنيم، همان گونه كه در تدوين نقشه جامع علمي كشور با استفاده از قريب به سه هزار استاد حوزه و دانشگاه اين اتفاق افتاد.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همين زمينه افزود: بايد رقابت توام با صداقت و دوستي در محيط علمي كشور حاكم شود و هيچ جايي براي نفاق و دورويي وجود نداشته باشد.

هر تغيير ساختار حوزه علم و آموزش با توجه به نقشه جامع علمي كشور انجام مي‌شود

مخبر دزفولي در ادامه همايش و در ميزگرد جمع‌بندي مباحث طرح شده كه با حضور تعداد ديگري از شركت‌كنندگان برگزار شد نيز گفت: در مورد ادغام حوزه‌هاي آموزشي با ساير حوزه‌ها با توجه به تجربه آموزش پزشكي بايد كار كارشناسي همه جانبه‌اي در يك محيط كاملا آزاد انجام شود و سپس در شوراي عالي انقلاب فرهنگي جمع بندي نهايي انجام خواهد شد. البته هر تغيير ساختاري حوزه علم و آموزش با توجه به نقشه جامع علمي كشور انجام مي‌شود.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پايان گفت: خوشبختانه بخش‌هاي مختلف با توجه به سند نقشه جامع علمي كشور، اسناد بالادستي خود را تدوين كرده‌اند كه نقشه جامع سلامت كشور نخستين سند از اين اسناد است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha