• یکشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: دفتر خبری
  • کد خبر: 9010-06521
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

استاندار اصفهان: بايد براي ثبت پرونده محور فرهنگي تاريخي اصفهان در فهرست آثار جهاني تلاش کنيم

استاندار اصفهان:
بايد براي ثبت پرونده محور فرهنگي تاريخي اصفهان در فهرست آثار جهاني تلاش کنيم

استاندار اصفهان گفت: با توجه به شرايط خاص ميراث فرهنگي استان اصفهان و روند اجراي برخي از پروژه‌هاي خاص كه به نتيجه رسيدن آنها به عنوان سرمايه‌هاي ملي براي تمام هموطنان مهم و ارزشمند است، با تغيير مديريت در اين مقطع از فعاليت اداره ميراث فرهنگي اصفهان مخالف بودم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه اصفهان، علي‌رضا ذاکر اصفهاني عصر روز گذشته(شنبه)‌ در جمع خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با بيان اينکه آنچه تحت عنوان ميراث فرهنگي در اصفهان وجود دارد بخشي از تاريخ و بازگو کننده هويت تاريخي ملت ايران است، اظهار کرد: اين آثار از يك سو معرف جامعه ايراني و به ويژه اصفهان و مايه افتخار ماست و از سوي ديگر چراغي است که مسير حرکت به سوي آينده را براي ما تبين مي‌کند.

حفظ و احياء ميراث فرهنگي براي جامعه قابل اهميت است

ذاکر اصفهاني افزود: با نگاهي که به گذشته داريم، به جلو حرکت مي‌کنيم، گذشته‌اي که بخشي از افتخاراتي است که در مقاطعي از تاريخ به دست آورديم و ريشه در انديشه، هنر و فرهنگ اين مردم داشته و با پشتوانه و بنيادهاي فکري قوي بنا نهاده شده است.

وي با تاکيد بر اينکه انديشه و بنيان‌هاي فکري كه در شکل‌گيري آثار تاريخي وجود داشته، بيش از هر چيز براي ما اهميت دارد، تصريح کرد: هر چند که جنبه‌هاي زيباشناسانه آثار تاريخي قابل ستايش و تجليل است و معمولا اين جنبه‌ها هم بيشتر ديده شده و به چشم مي‌آيد، اما آنچه که بيش از شکل ظاهر مهم و تاثيرگذار است و بايد مورد توجه قرار گيرد، پشتوانه‌هاي فکري و فلسفه‌اي است که نمود خارجي آن در ميراث فرهنگي تجلي پيدا کرده است.

ذاکر اصفهاني عنوان کرد: مي‌توانيم از آثاري كه از دوران‌هاي آل بويه، سلجوقي و صفويه در جاي جاي استان شاهد هستيم، به عنوان ايده‌هايي براي برنامه‌هاي راهبردي و آينده‌ساز استفاده كنيم.

ذاکر اصفهاني با بيان اينکه هر جامعه‌اي بدون داشتن پشتوانه هويتي احساس پوچي خواهد کرد، گفت: اما جامعه‌اي که از پشتوانه فکري فرهنگي برخوردار باشد، درست در نقطه مقابل، بسيار عزتمند مي‌تواند قدم‌هاي آتي خود را براي آينده بردارد، از اين جهت در دوران کنوني حفظ و احياي ميراث فرهنگي براي جامعه ما بسيار قابل اهميت است.

وي با اشاره به اينکه در حال حاضر جامعه در راستاي تمدن سازي در حال حرکت است، اظهاركرد: در اين مسير بايد ميراث گذشته خود را بازشناسي و باز آفريني کنيم تا بتوانيم بر پايه آن مسير آينده را تحقق بخشيم، لذا در اين مقطع خاص از زمان، موضوع ميراث فرهنگي حفظ و نگهداري آن در بعد مادي و معنوي به تعبيري ميراث فکري و کالبدي اهميت مضاعفي پيدا مي‌کند.

براي حفظ آثار تاريخي بايد به دنبال جذب منابع جديد مالي باشيم

استانداراصفهان با اشاره به مشکلات اعتباري در حوزه ميراث فرهنگي اظهار کرد: متاسفانه علاوه بر مشکلات اعتباري براي حفظ و نگهداري فضاي مادي و کالبدي مجموعه ميراث فرهنگي استان، اين آثار طي چند سال اخير به طور دائم در معرض آلودگي آب، هوا، خاک و خشکسالي قرار گرفته و اين عوامل سبب شده است تا روند فرسايشي اين آثار آنها را در معرض تهديد جدي قرار دهد.

ذاکر اصفهاني با بيان اينکه در گذشته اقدامات خوبي براي حفظ موجوديت ميراث فرهنگي استان انجام شده است، گفت: با توجه به گستردگي و ارزشمندي اين آثار هرچه در اين زمينه فعاليت شود، باز هم کم است.

وي با تاكيد بر كمبود منابع اعتباري سازمان ميراث فرهنگي اظهار كرد: براي حفظ و احياء آثار فرهنگي و تاريخي بايد به دنبال جذب منابع جديد مالي باشيم كه نمونه آن واگذاري خانه‌ها و برخي از ساختمان‌ها و ابنيه‌هاي ميراثي به بخش خصوصي به منظور حفظ و نگهداري است.

ذاكر اصفهاني در پاسخ به اين پرسش که در حال حاضر وضعيت اداره ميراث فرهنگي اصفهان چگونه است و آيا مديريت ارشد استان از جابه جايي مديريتي صورت گرفته در اين سازمان مطلع بود، گفت: اصلا در خصوص تغيير مديركل ميراث فرهنگي استان با بنده صحبتي نشد، حتي مديرکل اداره ميراث فرهنگي نيز از مطرح کردن اين موضوع با بنده نگران بود، چرا كه گمان مي‌كرد در صورت مطلع شدن من از موضوع در برابر اين تغيير ايستادگي خواهم كرد، اما پس از صحبت با آقاي حيدري‌پور و شنيدن دلايل وي براي پذيرش اين جابه‌جايي در اين خصوص سكوت كردم.

وي افزود: با توجه به شرايط خاص ميراث فرهنگي استان اصفهان و روند اجرايي برخي از پروژه‌هاي خاص كه به نتيجه رسيدن آنها به عنوان سرمايه‌هاي ملي براي تمام هموطنان مهم و ارزشمند است، با تغيير مديريت در اين مقطع از فعاليت ميراث اصفهان مخالف بودم.

ذاكر اصفهاني درخصوص نحوه آگاهي از بركناري مديركل ميراث فرهنگي استان اصفهان گفت: يک شب در محلي بودم و با ايشان کاري داشتم كه آقاي حيدري پور در گفت‌وگويي تلفني اعلام كرد طي حکمي از وي خواسته شده به قشم بروند، پس از صحبت با آقاي حيدري‌پور و شنيدن دلايل وي، بنده نيز با وجود اينکه چندين طومار در حمايت از وي به استانداري رسيده است، از اعتراض نسبت به اين تغيير مديريت منصرف شدم.

استاندار اصفهان در پاسخ به اين پرسش که آيا فشارهايي از داخل و خارج استان سبب شد تا جابه‌جايي مديريت ميراث فرهنگي استان اصفهان در يکي از حساس‌ترين مقاطع کاري و درست زماني که دو پرونده ثبت آثار تاريخي اصفهان در فهرست آثار جهاني در حال انجام است، صورت بگيرد، گفت: متاسفانه مسئولان کشوري از جمله وزرا و معاونان محترم رييس‌جمهوري بايد حتما نظر استاندار را براي تغيير مديران استاني در نظر داشته باشند، اما متاسفانه مولفه‌هاي مختلفي در عزل و نصب‌ها دخالت مي‌کند که بسياري از آنها غير قانوني است.

ذاكر اصفهاني ادامه داد: شما خود مي‌توانيد حدس بزنيد اين افراد چه کساني هستند، عواملي که به طرق مختلف ذي‌نفوذ هستند و مدير مربوطه را در تهران تحت تاثير قرار مي‌دهند و نتيجه آن اتفاقاتي است كه شاهد آن هستيم.

استاندار اصفهان افزود: من هم هميشه مخالفت خودم را در صورت بروز اتفاقات اين چنيني اعلام كرده‌ام، به طور مثال اگر مديري بدون نظر استانداري در استان مشغول به کار شود به هيچ وجه آن را نخواهم پذيرفت و يک مورد هم در اصفهان داريم که وي نه حق حضور در جلسات شوراي اداري استان و نه دفتر استانداري را دارد، اما در مورد آقاي حيدري‌پور به اين دليل که گمان کردم با مجموع اتفاقاتي که در داخل و خارج از استان افتاده است و وي نيز با وجود اينکه از رفتن ناخرسند بود، اما به اين جمع‌بندي رسيده بود كه از استان برود، سكوت كردم، اما اگر وي براي ماندن مقاومت مي‌کرد، قطعا استانداري هم در اين موضوع ايستادگي مي‌کرد.

ميراث فرهنگي، تحت تاثير عزل و نصب‌ها

وي درپاسخ به اين پرسش که نگراني دوستداران ميراث فرهنگي از اين است که اين جا به جايي ممكن است سبب شود تا پروژه‌هايي که ميراث فرهنگي در دست اجرا داشته، دچار مشکل شود يا با تغيير مديريت از سرعت اجراي آن کاسته شود، گفت: يقينا اين اتفاق خواهد افتاد، چون فعاليت بيشتر ادارات هم قائم به فرد است و معمولا اين وقفه و شکاف تا جايگزين شدن مدير جديد ايجاد مي‌شود، البته سرپرست ميراث در حال حاضر فردي از بدنه خود اين ارگان است و با جنس كار در ميراث آشنايي دارد.

ذاكر اصفهاني در پاسخ به اين پرسش که آيا تغيير مديريت در استان اصفهان به حدي مهم بود که در شرايطي که پس از حدود دو سال تلاش براي آماده ساري پرونده ثبت محور تاريخي فرهنگي اصفهان به يونسکو شاهد اين اتفاق باشيم آن هم درست در زماني که تنها كمتر از چند روز فرصت براي ارسال پرونده به يونسكو باقي است، تصريح كرد: متاسفانه آنچه در حال حاضر تحت تاثير اين عزل و نصب‌ها قرار گرفته، ميراث فرهنگي و از دست رفتن موقعيت‌هاي ويژه‌اي است که ايران براي معرفي و ثبت آثار تاريخي در جهان مي‌توانست داشته باشد.

استاندار اصفهان گفت: بايد کمک كنيم تا سازمان ميراث فرهنگي در اجراي برنامه‌هاي سازمان موفق عمل كند.

وي تصريح کرد: با توجه به ضرورت حفظ موجوديت ميراث فرهنگي و به ويژه معرفي جهاني و حضور جهاني آن بايد با يک اجماع ملي، با تمام ظرفيت تلاش کنيم تا پرونده محور فرهنگي تاريخي اصفهان براي ثبت در فهرست آثار جهاني در فرصت باقي مانده تكميل و ارسال شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha