• دوشنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91012105979
  • خبرنگار : 71274

اخبار سياسي،نظامي،هسته‌يي،دولت،مجلس،قضايي،ديني،دانشجويي و...

مهمترين خبرهاي اداره سياسي ايسنا در روز دوشنبه

مهمترين خبرهاي اداره سياسي ايسنا در روز دوشنبه

راي‌گيري براي درآمدهاي مالياتي لايحه بودجه در جلسه عصر كميسيون تلفيق

راي‌گيري براي درآمدهاي مالياتي لايحه بودجه در جلسه عصر كميسيون تلفيق

يك عضو كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي افزود: بر اساس برنامه كميسيون در تلاش هستيم كه تا 31 فروردين ماه جاري لايحه بودجه را به صحن علني مجلس برسانيم.

جعفر قادري در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: كميسيون هم‌اكنون در حال راي‌گيري درآمدهاي مالياتي مطرح شده در لايحه بودجه است.

رييس‌مجلس در جمع خبرنگاران: رد كليات بودجه به صلاح كشور نبود

رييس مجلس شوراي اسلامي درباره رد كليات بودجه در جلسه روز گذشته كميسيون تلفيق و تصويب مجدد آن در جلسه صبح امروز اين كميسيون گفت كه مجموع شرايط كشور اقتضا مي‌كند كه لايحه بودجه زودتر به تصويب مجلس برسد.

به گزارش خبرنگار پارلماني، علي لاريجاني عصر امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: كميسيون تلفيق براساس بررسي‌هاي كميسيون‌هاي تخصصي، به خصوص كميسيون برنامه و بودجه كارش را آغاز كرد و طبعا بايد هم از اين آرا و هم از نظر بخش‌هاي نظارتي و مركز پژوهش‌ها استفاده كنند تا راجع به كليات بودجه به نتيجه برسند.

وي افزود: كميسيون تلفيق صبح امروز درباره كليات به نتيجه رسيد و بعد از آن وارد ريزه بودجه خواهد شد كه فكر مي‌كنم مسير همواري دنبال شود و اميدواريم اگر همكاران هم اشكالي در تدوين بودجه مي‌بينند، آن را رفع كنند تا در ارديبهشت، بررسي بودجه به اتمام برسد.

لاريجاني درباره رد كليات بودجه در جلسه روز گذشته كميسيون تلفيق خاطرنشان كرد: اين موضوع امر خيلي عجيبي نيست اگرچه ممكن است رد كليات در كميسيون تلفيق براي اولين بار بوده باشد؛ نمايندگان كميسيون تلفيق براساس برداشت‌شان از لايحه بودجه و اشكالاتي كه مي‌ديدند به اين نتيجه رسيدند كه لايحه بودجه بايد اصلاح كلي شود و نه جزيي، لذا راي شان به تصويب آن نبود.

رييس مجلس با اشاره به حضور در جلسه كميسيون تلفيق، خاطرنشان كرد: حضور من بيشتر از اين جهت بود كه اين كار به اين نحو به مصحلت كشور نيست چراكه مسير اصلاح را خيلي طولاني مي‌كند و اگر همين نظر در مجلس هم رد شود، لايحه بودجه، بايد به دولت برگردد و دولت لايحه مجددي بدهد، لذا مسير طولاني مي‌شود و تدوين بودجه را به عقب مي‌اندازد.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه شرايط كشور اقتضا مي‌كند بودجه زودتر تصويب شود، گفت: اعضاي كميسيون تلفيق اشكالاتي به بودجه وارد مي‌دانند كه مي‌توانند در مسير بررسي آن را رفع كنند؛ برخي اشكالاتشان هم مهم است و من نقدي بر نظرشان نخواهم داشت.

لاريجاني ادامه داد: استدلال من اين بود كه هم بنا به مصالح كشور و هم براي جلوگيري از طولاني شدن بررسي بودجه، امكان اصلاح بخش‌هاي مختلف بودجه است و دولت هم بايد در اين اصلاح همكاري كند، كليات را بپذيريم و وقت را در جزييات بگذاريم كه دوستان هم اين را پذيرفتند و الحمدالله كليات بودجه تصويب شد.

لاريجاني در پاسخ به سوالي درباره نامه خود به مقام معظم رهبري درخصوص هدفمندي يارانه‌ها نيز تصريح كرد: ما مرحله دوم هدفمندي را هنوز در مجلس تصويب نكرده‌ايم، اين موضوع بايد از طرف دولت پيشنهاد و در مجلس تصويب شود.

وي اضافه كرد: نحوه برداشت درآمد و چگونگي اصلاح حامل‌هاي انرژي براي اخذ درآمد و چگونگي پرداخت آن همه نيازمند قانون است.

رييس مجلس يادآور شد: اين اشكال وارد است، حتي اگر پولي به حساب افراد ريخته مي‌شود قابليت برداشت نداشته باشد، بالاخره ما يا اين پول را پرداخت كرديم يا نه، اگرچه اسمش پرداخت مجازي گذاشته‌اند اما تا به حال چنين چيزي نداشته‌ايم.

رييس مجلس اضافه كرد: با توجه به اينكه دريافت و پرداخت‌ها در مرحله دوم اجراي هدفمندي يارانه‌ها نيازمند قانون است، براين اساس ما معتقديم اجراي آن اشكال قانوني دارد و بايد اصلاح شود.

فولادگر به ايسنا خبر داد: اجراي فاز دوم قانون هدفمندي،در دستور كار هيات عالي حل اختلاف قوا

يك نماينده مجلس شوراي اسلامي، خبر داد كه اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها، در دستور كار هيات عالي حل اختلاف قوا قرار گرفت.

حميدرضا فولادگر، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: اين موضوع در پي ارسال نامه‌ي علي لاريجاني به دفتر مقام معظم رهبري جهت بررسي‌هاي بيشتر نحوه اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها انجام شده است.

محل مذاكرات ايران و 1+5 اعلام شد: دور اول استانبول، دور دوم بغداد

دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي ظهر امروز (دوشنبه) اعلام كرد: دور اول مذاكرات ايران و گروه 1+5 در استانبول و دور دوم اين مذاكرات در بغداد برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي اعلام كرد: به دنبال انجام چندين دور مذاكرات فشرده ميان معاونان دكتر جليلي و كاترين اشتون، دو طرف با برگزاري دور نخست گفت‌وگوها در روز شنبه 26 فروردين ماه در استانبول و انجام دور بعدي آن در بغداد موافقت كردند.

همچنين قرار شد زمان برگزاري گفت‌وگوها در بغداد در پايان گفت‌وگوهاي استانبول اعلام شود.

پيش از اين وزير امور خارجه آمريكا هفته دوم فروردين ماه زمان و مكان مذاكرات را 25 فروردين و در استانبول اعلام كرده بود، اما يك روز پس از آن وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد كه مكان مذاكرات هنوز قطعي نشده است.

با وجودي كه مقامات ايراني و ديپلمات‌هاي اروپايي 25 فروردين را تاريخ انجام مذاكرات اعلام كرده‌ بودند اما مكان مذاكرات پس از رايزني‌هايي فشرده تعيين شد. آنكارا، استانبول، ژنو، بغداد، دمشق و چند شهر اروپايي ديگر از جمله شهرهايي بودند كه به عنوان مكان احتمالي برگزاري مذاكرات از سوي دو طرف پيشنهاد شد.

يكشنبه شب (20 فروردين) در آخرين اظهار‌نظرها خبرگزاري رويترز به نقل از سخنگوی کاترین اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا كه نمايندگي آمريكا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آلمان را در مذاكرات به عهده دارد، اعلام کرد که مذاکرات ایران با اين كشورها روز 26 فروردین ماه و در استانبول برگزار می‌شود اما پس از آن رجب طيب اردوغان، ‌نخست‌وزير تركيه اعلام كرد كه كشورش هنوز ابلاغيه‌اي رسمي را در اين‌باره دريافت نكرده است.

روز دوشنبه بار ديگر خبرگزاري فرانسه به نقل از سخنگوي اشتون تاكيد كرد كه اين مذاكرات در استانبول برگزار خواهد شد و در نهايت دبير خانه شوراي عالي امنيت ملي كشورمان خبر داد كه به دنبال انجام چندين دور مذاكرات فشرده ميان معاونان دكتر جليلي و كاترين اشتون، دو طرف با برگزاري دور نخست گفت‌وگوها در روز شنبه 26 فروردين ماه در استانبول و انجام دور بعدي آن در بغداد موافقت كردند.

ايران و 1+5 تاكنون دو دور مذاكرات يكي در ژنو و ديگري در استانبول برگزار كرده‌اند.

/گزارش كامل ايسنا از روند تصويب كليات لايحه بودجه در تلفيق/ نزديكي مذاكرات با 1+5 دليل لاريجاني براي ضرورت راي به كليات لايحه بودجه

اعضاي كميسيون تلفيق مجلس روز گذشته در جلسه خود به دلايلي كه شفاف نبودن بودجه، نبود بند مربوط به اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها و خلاء توجه به بحث فرهنگي در لايحه بودجه عنوان كرده‌اند، كليات اين لايحه را تصويب نكردند اما اين لايحه امروز با حضور علي لاريجاني در جلسه تلفيق و پا در مياني وي مطابق با آيين‌نامه داخلي اين كميسيون به تصويب رسيد تا بررسي جزئيات آن توسط وكلاي مردم آغاز شود.

رد بي سابقه كليات لايحه بودجه 91

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اعضاي كميسيون تلفيق روز گذشته پس از شنيدن اظهارات موافقان و مخالفان كليات لايحه بودجه با 19 راي موافق، 15راي مخالف و يك راي ممتنع از مجموع 35 نماينده حاضر در جلسه با كليات اين لايحه مخالفت كردند كه اين اتفاق به گفته يكي از اعضاي كميسيون تلفيق براي اولين بار در تاريخ بودجه‌نويسي كشور رخ داده است.

پا درمياني لاريجاني و لغو رد كليات لايحه بودجه 91

اعضاي كميسيون تلفيق با تشكيل جلسه‌اي در صبح امروز با حضور لاريجاني و توصيه‌هاي رييس مجلس سرانجام با انجام روال قانوني مطابق با آيين‌نامه با 20 راي موافق، پنج راي مخالف و چهار راي ممتنع از مجموع 29 عضو حاضر در كميسيون به كليات لايحه بودجه راي مثبت دادند كه اكنون با اين راي مثبت اعضاي كميسيون تلفيق به كليات لايحه بودجه 91، نمايندگان وارد بررسي جزئيات آن در بخش رديف‌هاي درآمدي بودجه شده‌اند.

تاكيد لاريجاني بر لزوم راي مثبت نمايندگان به كليات لايحه بودجه

هادي قوامي عضو كميسيون تلفيق در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، در توضيح اتفاقات رخ داده در جلسه روز گذشته كميسيون تلفيق گفت: اعضاي كميسيون تلفيق ديروز پس از شنيدن اظهارات موافق و مخالف كليات لايحه بودجه با 19 راي موافق، يك راي ممتنع و 15 راي مخالف كليات بودجه را رد كردند كه اين اتفاق براي اولين بار در تاريخ بودجه‌نويسي كشور رخ داد.

وي با اشاره به جلسه امروز صبح كميسيون تلفيق گفت: بر اساس روال آيين‌نامه برخي از اعضاي تلفيق تقاضاي تجديدنظر در راي نمايندگان به كليات لايحه را داشتند كه در همين حين رييس مجلس در جلسه تلفيق حاضر شد و در توضيحاتي بر لزوم راي مثبت نمايندگان به كليات لايحه تاكيد كرد.

نزديكي مذاكرات ايران با 1+5 دليل لاريجاني براي راي به كليات لايحه بودجه

قوامي ادامه داد: آقاي لاريجاني در اين جلسه به نزديكي مذاكرات ايران با گروه 1+5 اشاره كرد و بر اين موضوع تاكيد كرد كه با توجه به شرايط موجود كشور، بهتر است نمايندگان راي مثبتي به كليات لايحه بدهند.

وي اضافه كرد: با اين توضيحات طبق ماده 5 آيين‌نامه داخلي كميسيون تلفيق، براي تجديدنظر در راي قبلي نمايندگان در مورد كليات لايحه احتياج به راي سه چهارم نمايندگان بود كه بر اين اساس از مجموع 34 نماينده حاضر در جلسه، 28 نفر با درخواست تجديدنظر در راي اعضاي تلفيق موافقت كردند. بر اين اساس مصوبه قبلي در مورد رد كليات لايحه بودجه لغو شد و دوباره موضوع كليات لايحه بودجه به راي اعضاي تلفيق گذاشته شد و با راي اكثريت اعضا يعني حدود 20 نفر از نمايندگان حاضر در جلسه كليات راي آورد.

لحاظ نشدن بند مربوط به اجرا نشدن فاز دوم قانون هدفمندي دليل نمايندگان براي رد كليات بودجه

اين عضو كميسيون تلفيق با بيان اينكه عزيزي معاونت برنامه‌ريزي، نظارت و راهبردي رييس‌جمهور در جلسه امروز كميسيون تلفيق حضور داشت، در توضيح دلايل مخالفت نمايندگان با كليات لايحه بودجه گفت: بحث‌هايي همچون عدم شفافيت، لحاظ نشدن بندي مربوط به اجرا نشدن فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها و نبود بودجه فرهنگي در خصوص دلايل مخالفت اعضاي تلفيق مطرح مي‌شد كه سرانجام با وجود تمامي اين دلايل نمايندگان با صحبت‌هاي لاريجاني رييس مجلس با كليات لايحه موافقت كردند.

درخواست لاريجاني براي تسريع در بررسي جزئيات لايحه بودجه

به گفته قوامي، لاريجاني در اين جلسه از اعضاي تلفيق خواستار شد كه در بررسي جزئيات لايحه بودجه سرعت بيشتري داشته باشند.

ستار هدايت‌خواه از اعضاي ديگر كميسيون تلفيق نيز در توضيح اتفاقات رخ داده در روز گذشته و امروز اين كميسيون نيز گفت: بعد از صحبت‌هاي موافق، مخالف، نماينده ديوان محاسبات و مركز پژوهش‌ها و دولت در خصوص كليات لايحه بودجه نمايندگان در جلسه روز گذشته با اين كليات مخالفت كردند.

تاكيد عبداللهي و ابوترابي بر مصلحت نبودن رد كليات لايحه بودجه در اين مقطع

وي افزود: با وجود مخالفت نمايندگان، عبداللهي به عنوان رييس كميسيون و ابوترابي يكي از نواب رييس بعد از اعلام تنفس و تشكيل جلسه دوباره پيشنهاد تجديدنظر در راي نمايندگان با اين دليل كه رد كليات به مصلحت كشور نيست را دادند.

نماينده مردم بويراحمد و دنا همچنين توضيح داد: اين پيشنهاد در شرايطي مطرح شد كه براي بازنگري و تجديدنظر در راي اعضاي تلفيق در مورد رد كليات بايد سه چهارم اعضا راي به تجديدنظر دهند. از سوي ديگر در بندي از آيين‌نامه آمده است كه اعضاي تلفيق مي‌توانند آيين‌نامه را اصلاح كرده تا با اين اصلاحيه با دو سوم راي موافق نمايندگان، كليات راي آورد، بر اين اساس پيشنهاد اصلاح آيين‌نامه مطرح شد.

نمايندگان به اصلاح‌آيين‌نامه راي ندادند

هدايت‌خواه اضافه كرد: اين موارد محل بحث و گفت‌وگوهاي زيادي شد تا در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه اين موضوع در جلسه امروز مطرح شود، در جلسه امروز صبح ابتدا بحث در مورد اصلاح آيين‌نامه بود كه پس از راي‌گيري، نمايندگان به اصلاح آيين‌نامه راي ندادند.

اظهارات لاريجاني در جلسه تلفيق

وي خاطر نشان كرد: بعد از اين راي‌گيري لاريجاني رييس مجلس با حضور در جلسه به بيان صحبت‌هايي پرداختند مبني بر اينكه در شرايط كنوني رد كليات به مصلحت كشور نيست و نمايندگان با توجه به شرايط كنوني كشور و شرايط بين‌المللي به كليات راي دهند، چرا كه حتي در صورت راي منفي نمايندگان بايد دوباره كليات در صحن راي‌گيري شود و بعد از آن لايحه مجددا به كميسيون تلفيق ارجاع شود از اين رو راي منفي اعضاي تلفيق هيچ تاثيري نخواهد داشت و حتي در صورت راي منفي مجلس به كليات، رويه بررسي بودجه چند ماه طول خواهد كشيد و اين موضوع به ضرر كشور خواهد بود.

هدايت‌خواه ادامه داد: با اين صحبت‌هاي رييس مجلس مطابق با ماده 5 آيين‌نامه پس از راي سه چهارم اعضاي تلفيق به راي‌گيري دوباره براي كليات لايحه سرانجام با راي اكثريت نمايندگان، اصل كليات لايحه بودجه راي مثبت آورد.

شروع بررسي رديف‌هاي درآمدي بودجه و جزئيات آن

اين عضو كميسيون تلفيق همچنين گفت: با راي مثبت اعضاي تلفيق به كليات لايحه بودجه 91، از امروز صبح بررسي رديف‌هاي درآمدي بودجه و جزئيات آن شروع شد.

به گزارش ايسنا، در صورتي كه اعضاي تلفيق بر راي منفي به كليات لايحه بودجه اصرار مي‌كردند طبق ماده 146 آيين‌نامه داخلي اين براي بررسي كليات به صحن ارائه و راي‌گيري مي‌شد و بعد از آن در صورت راي مثبت نمايندگان مجدد به كميسيون تلفيق مي‌رفت.

اعضاي اين كميسيون در اين صورت مي‌بايست بدون راي‌گيري در مورد كليات وارد بررسي جزئيات بودجه مي‌شدند، در مقابل نيز اگر كليات در صحن علني رد مي‌شد اين لايحه به دولت ارجاع مي‌دهد تا قوه مجريه لايحه ديگري را تقديم مجلس كند.

اما اكنون پس از پا در مياني لاريجاني براي راي مثبت اعضاي تلفيق به كليات لايحه بودجه 91، ديگر اين پروسه‌ها طي نمي‌شود و در حال حاضر اعضاي اين كميسيون وارد بررسي جزئيات لايحه شده‌اند تا هر چه سريع‌تر اين لايحه در دستور كار مجلس قرار گيرد.

توصيه‌هاي توكلي به اعضاي تلفيق براي تصويب كليات لايحه بودجه

به گزارش ايسنا، احمد توكلي رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس نيز پيش از راي‌گيري مجدد براي تصويب كليات لايحه بودجه 91 و به دنبال آن موافقت اعضاي اين كميسيون با اين موضوع، در نامه‌اي به اعضاي تلفيق از آنان خواست تا کليات لايحه بودجه 91 را به دليل خاص زماني به تصويب برسانند.

متن نامه توکلي نماينده تهران به شرح زير است:

امسال توفيق خدمت در كميسيون را نداشته‌ام و در مرخصي به سر مي‌برم. درباره رد كليات لايحه بودجه ۹۱ چند نكته را تقديم حضورتان مي‌كنم.

1- تصويب يا رد هر لايحه وقتي مبتني بر دلايل علمي و منطقي و با توجه به واقعيات ذيربط باشد، حق هر كميسيوني است. اين مورد هم از شمول اين حكم خارج نيست.

2- چون ماده ۱۴۵ قانون آيين‌نامه داخلي مجلس تغيير و تكميل لايحه را حق كميسيون مي‌داند و بنابر ماده ۱۵۴، اين تغيير حتي مي‌تواند كلي باشد، رد كليات ضرورتي نمي‌يابد و مي‌توان با قبول كليات، به تغييرات كلي هم دست زد، چنانكه سال‌هاي پيش چنين مي‌كرديم. البته اشكالي كه پيش مي‌آيد، آن است كه گاهي لايحه آن قدر از شكل حداقلي قابل پذيرش فاصله دارد و يا اطلاعات لازم درباره اصلاح آن دريغ مي‌شود كه در فرصت قانوني اين كار عملي نيست.

3- عيب مذكور در بند ۲ درباره لايحه بودجه جدي‌تر است زيرا اساساً تهيه و تنظيم لايحه بودجه تنها در اختيار دولت است (اصل ۵۲) و مجلس نمي‌تواند طرح در اين باره بدهد. بنابراين اين تغيير كلي، گرچه غيرقانوني نيست در واقع به معناي تنظيم مجدد است كه كار مجلس نيست.

4- با وجود همه اين دلايل، امسال به دليل خاص زماني شايسته است كميسيون راهي براي تصويب كليات بيابد. علت اصلي اين توقع اتمام فرصت مجلس هشتم است. مجلس نهم نيز در اوائل تا اتمام كارهاي مقدماتي قادر به اين كار نيست و حتي پس از شروع كار اصلي مجلس نهم، به دليل اكثريت داشتن نمايندگان جديد اصلاح بودجه بسيار دشوار است.

آغاز دوئل انتخاباتي اصولگرايان در مرحله دوم انتخابات؛ ليست‌هاي 25 نفره جبهه متحد و پايداري اعلام شد

به دنبال نزديك شدن زمان برگزاري مرحله دوم انتخابات در 15 ارديبهشت ماه در 33 حوزه انتخابيه در سراسر كشور براي تعيين 65 كرسي باقي‌مانده مجلس نهم و رقابت 130 نامزد براي اين امر اين روزها شاهد آغاز فعاليت جبهه‌هاي فعال در نهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي هستيم.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين فعاليت‌ها در حوزه انتخابيه تهران به علت اين‌كه اكثريت نمايندگان اين حوزه در نهمين مجلس شوراي اسلامي مشخص نشده‌اند، براي تعيين 25 نماينده باقي‌مانده در اين حوزه شدت بيشتري دارد ؛گرچه بعد از برگزاري مرحله دوم انتخابات برخي معتقد بودند كه جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداري براي جلوگيري از تفرق آرا يك ليست مشترك ارائه دهند، ولي جبهه پايداري اين موضوع را غيرمنطقي عنوان كرد و استدلالش اين بود كه اين ائتلاف ،يعني ائتلاف عليه جبهه پايداري؛ چراكه 25 نفر از كانديداهاي اين جبهه به مرحله دوم انتخابات راه پيدا كردند.

صبح امروز (دوشنبه) جبهه متحد اصولگرايان ليست 25 نفره خود را در حوزه انتخابيه تهران اعلام كرد. از ليست 30 نفره اين جبهه در مرحله اول انتخابات مجلس شوراي اسلامي آقايان حداد عادل ، مرندي و ميركاظمي و همچنين ابوترابي‌ به مجلس نهم راه پيدا كرده بودند . دو نفر (حجت‌الاسلام و المسلمين حسين ابراهيمي ، فرشيدي و حميد فرماني) به علت عدم كسب آراي لازم از حضور در مرحله دوم انتخابات باز مانده بودند و 23 نفر نيز به مرحله دوم انتخابات راه پيدا كرده بودند، اين جبهه در راستاي تكميل ليست 25 نفره خود، دو نفر (بيژن نوباوه و حجت‌الاسلام و المسلمين نبويان) از ليست جبهه پايداري را به ليست خود اضافه كرد، به نحوي كه در حال حاضر اسامي كانديداهاي اين جبهه در اين حوزه انتخابيه به شرح زير است:

1-عليرضا زاكاني

2- احمد توكلي

3- الياس نادران

4- فاطمه رهبر

5-لاله افتخاري

6- مهرداد بذرپاش

7-ابراهيم انصاريان

8- حسين فدايي

9- زهره طبيب‌زاده نوري

10- پرويز سروري

11- مجتبي رحماندوست

12- زهره الهيان

13- الهام امين‌زاده

14- محمد اسماعيل كوثري

15- حجت‌الاسلام و المسملين كازروني

16- محمدرضا باهنر

17- حسين مظفر

18- حجت‌الاسلام و المسلمين مصباحي مقدم

19- محمد نبي رودكي

20- علي اصغر خاني

21- اسدالله بادامچيان

22- حسين نجابت

23- محمدنبي حبيبي

24- حجت‌الاسلام و المسلمين محمود نبويان

25- بيژن نوباوه

به گزارش ايسنا، جبهه پايداري نيز با توجه به اين‌كه آقايان حدادعادل، مرندي، ميركاظمي و آقاتهراني از ليست اوليه اين جبهه به مجلس شوراي اسلامي راه پيدا كرده‌اند و حجت‌الاسلام و المسلمين بابا‌پور نيز نتوانست به مرحله دوم انتخابات راه پيدا كند، تصميم گرفت كه از 25 نفر باقي‌مانده ليست خود در حوزه انتخابيه تهران حمايت كند كه اسامي اين 25 نفر به شرح زير است: 1-حجت‌الاسلام و المسلمين روح‌الله حسينيان

2-دكتر علي‌اصغر زارعي

3-حجت‌الاسلام و المسلمين نبويان

4-حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر ناصر سقاي بي‌ريا

5-دكتر محمد سليماني

6-محمد اسماعيل كوثري

7-دكتر مهدي كوچك‌زاده

8-فاطمه آليا

9-حجت‌الاسلام و المسلمين حميد رسايي

10-حجت‌الاسلام و المسلمين قاسم روانبخش

11-دكتر زهره طبيب‌زاده نوري

12-زهره لاجوردي

13-دكتر بتول نامجو

14-سردار حسن حميدزاده

15-بيژن نوباوه

16-مهندس سيدمهدي هاشمي

17-علي خطيبي شريفي

18-اسماعيل كفايتي

19-حجت‌الاسلام و المسملين دكتر خليليان

20-دكتر حسين طلا

21- دكتر جوانمردي

22- محمود دهقاني

23- محمدحسين استادآقا

24- دكتر جواد محمدي 25 - عليرضا صفارزاده

دو جبهه فعال جريان اصولگرا در حال حاضر ليست‌هاي خود را اعلام كرده‌اند و بايد منتظر سرليست‌هاي آنها نيز بود در حالي كه در مرحله اول انتخابات سرليست جبهه متحد حداد عادل و جبهه پايداري دكتر مرتضي آقاتهراني بود كه هر دو به مجلس شوراي اسلامي راه پيدا كردند.

البته ديگر جبهه‌هاي فعال در اين عرصه هنوز به صورت رسمي ليست‌هاي خود را اعلام نكرده‌اند و مشخص نيست كه آيا قرار است با جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداري ائتلافي داشته باشند يا نه.

در همين راستا جبهه ايستادگي نيز اعلام كرده كه روز جمعه با برگزاري همايشي موضع اين تشكل درباره انتخابات را اعلام مي‌كند.

وزير دفاع: سپر موشكي خليج فارس مخدوش‌كننده امنيت منطقه است

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، سپر موشكي خليج فارس را مخدوش‌كننده امنيت منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سردار احمد وحيدي در حاشيه مراسم بزرگداشت شهيد سپهبد علي صياد شيرازي در جمع خبرنگاران، با اشاره به طرح سپر دفاع موشكي خليج فارس اظهار كرد: اين طرح آمريكايي ـ اسراييلي است و ما به كشورهاي منطقه توصيه مي‌كنيم كه وارد آن نشوند.

وي تاكيد كرد: طرح سپر موشكي خليج فارس نه تنها تامين‌كننده امنيت نيست، بلكه مخدوش كننده امنيت منطقه خواهد بود.

صحت انتخابات «سراب» تاييد شد

پرونده حوزه‌ انتخابيه «سراب» در جلسه شوراي نگهبان مطرح و صحت انتخابات اين حوزه مورد تاييد قرار گرفت.

به گزارش ايسنا،‌اين شورا طي نامه‌اي به وزارت كشور اعلام كرد: نظر به برگزاري انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و با عنايت به ماده 73 قانون انتخابات، پرونده حوزه انتخابيه «سراب» در جلسه شوراي نگهبان مطرح و صحت انتخابات حوزه مذكور مورد تاييد قرار گرفت.

فيروزآبادي:به خاك هيچ كشوري نظرنداريم/وظيفه ما تقويت بنيه دفاعي براي كوبيدن ياوه‌گويان است

رييس ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به تهديدات دشمنان عليه كشورمان گفت: جنگي را پيش‌بيني نمي‌كنم.

به گزارش خبرنگآر سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سردار سرلشكر سيدحسن فيروزآبادي در حاشيه مراسم بزرگداشت شهيد سپهبد علي صياد شيرازي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: اهريمن جنگ از فضاي جمهوري اسلامي ايران گذشته است و تا نفس اين ملت برقرار است ايران آن‌قدر مقتدر است كه دشمنان از هر نوع تهديدي مايوس شوند و خود آن‌ها نيز از جنگ عليه كشور ما عبور كرده‌اند.

وي افزود: اما دشمنان جنگ را رها نمي‌كنند و جنگ‌طلبي خود را به نقاط ديگر جهان مي‌برند. اما وظيفه‌ ذاتي ما اين است كه همواره آماده باشيم و بنيه دفاعي خود را تقويت كنيم تا بتوانيم اين ياوه‌گويان و مستكبران را بكوبيم.

فيروزآبادي خاطرنشان كرد: پيام ما پيام صلح براي همه جهان است و ما دوستدار پيامبران الهي و پيروان آن‌ها و به دنبال دفاع از صلح و آزادي هستيم. معتقدم كه در آينده 12 قدرت در جهان ايجاد خواهد شد كه همگي آن‌ها متكي به ملت‌ها هستند و به ديگر ملت‌ها احترام مي‌گذارند و استكبار را از صحنه جهان حذف خواهند كرد و جهان اسلام به اقتدار خواهد رسيد.

رييس ستاد كل نيروهاي مسلح در ادامه به تحولات كشور سوريه اشاره كرد و گفت: سوريه با ديگر كشورهاي عربي متفاوت است. اين كشور در خط اول مقاومت در برابر صهيونيست‌ها بوده و از حق ملت فلسطين همواره دفاع كرده است و اين حق‌طلبي يك ويژگي مثبت اين كشور است.

وي افزود: برخلاف ساير سران عرب كه پنبه در گوش خود كرده‌اند، بشار اسد حرف خود را شنيد و قبول كرد كه اصلاحاتي اساسي ايجاد كند و با همه گروه‌هاي بين‌المللي همكاري كرد كه اين خود نشانه‌هاي مثبتي است كه از اين كشور به چشم مي‌خورد. ملت سوريه به حقوق خود مي‌رسند و حاكميت اين كشور از نظر ما تثبيت شده است. اتحاديه عرب نيز همان اتحاديه عرب‌هاي سرنگون شده است كه نخواهند توانست نقشي در تحولات سوريه داشته باشد و افرادي كه از القاعده، وهابي‌ها و مزدوران اسراييل مسلح شده بودند خود را تسليم و اعتراف كردند كه از بيرون وارد اين كشور شده‌اند و جزو مردم نيستند.

فيروزآبادي تصريح كرد: اين سرمايه‌داران و مستكبران هستند كه ذلت رژيم صهيونيستي را مي‌بينند و وقتي نمي‌توانند كاري انجام دهند تلاش مي‌كنند تا با تضعيف سوريه روحيه اسراييل محتضر را تقويت كنند و مرگ اسراييل را عقب بيندازند. اما ارتش و مردم سوريه به حاكميت اين كشور وفادارند و راه پيشرفت و نجات را در پيش دارند و در آينده‌اي نزديك به سطح مردم تونس و مصر با حفظ حاكميت ضداسراييلي مي‌رسند.

رييس ستاد كل نيروهاي مسلح هم‌چنين با اشاره به برخي اخبار منتشر شده از طرف برخي از مسوولان كشوري مبني بر مذاكره با آمريكا گفت: شخصي آمده و خاطره‌اي گفته است، آمريكا خود را خفه مي‌كند و به فلاكت مي‌اندازد تا باب مذاكره با ايران را باز كند و برخي از افراد نيز در داخل همين را دنبال مي‌كنند. اما من به عنوان شخصي كه از ابتدا در شوراي عالي امنيت ملي حضور داشته‌ام مي‌گويم كه امام (ره) هيچ‌گاه اين نظر را مورد تاييد قرار ندادند و مورد تاييد شوراي عالي امنيت ملي و مقام معظم رهبري نيز قرار نگرفته است و رسما در دستور كار هيچ‌يك از دولت‌ها نبوده و نخواهد بود.

وي خاطرنشان كرد: اختيارات تصميمات كلان با ولي خداست. آمريكايي‌ها از ابتداي انقلاب جنگي را عليه ما شروع كرده‌اند كه همواره در همه‌ صحنه‌ها نيز شكست خورده‌اند، حال چه مفهومي دارد كسي دست خود را براي مذاكره بالا ببرد؟

فيروزآبادي با اشاره به طرح سپر موشكي خليج فارس نيز گفت: ما موضعي در اين‌باره نداريم، هر كشوري مي‌تواند براي دفاع از خود هر تصميمي بگيرد، اما ما به همه كشورها و به‌ويژه كشورهاي همسايه اعلام مي‌كنيم كه ما به هيچ كشوري حمله نخواهيم كرد و نظر به خاك هيچ كشوري نداريم.

رييس ستاد كل نيروهاي مسلح افزود: ما جنگ را نمي‌پسنديم، آمريكايي‌ها برخي را فريب داده‌اند تا بتوانند دلارهاي نفتي آن‌ها را ببرند و در ازاي آن سپر موشكي نصب كنند. ما به آن‌ها توصيه مي‌كنيم كه پول‌هاي خود را به اين مفت‌خورها ندهند بلكه آن را خرج اسلام، مسلمانان و مردم مظلوم فلسطين كنند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره‌ مذاكرات هسته‌يي 1+5 اظهار كرد: نماينده كشور ما در اين مذاكرات آقاي جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي است. موضع ما همان موضعي است كه ايشان مي‌گيرند و پاسخ گروه 1+5 را نيز خود ايشان بهتر از هركس ديگري خواهند داد.

فيروزآبادي درخصوص سوال ديگري درباره‌ نامگذاري سال 91 به سال حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني گفت: اين شعار نيز در سلسله شعارهاي ديگر است. جهاد اقتصادي يعني تلاش در جهت افزايش توليد ملي و كار و سرمايه ايراني. هركسي در كشور در رابطه با اين شعار كه از سوي امام خامنه‌اي مطرح شده است تكليف دارد. مجلس بايد اگر نقصي در قوانين هست در جهت اين شعار برطرف كند و دولت نيز تمام توان خود را بسيج كرده و از توليد حمايت كند.

رييس ستاد كل نيروهاي مسلح تصريح كرد: در نيروهاي مسلح نيز توليد ملي همان توليد اقتدار ملي است و اين‌كه مرزهايي مستحكم داشته باشيم و بازدارندگي را افزايش دهيم. جهاد اقتصادي ما در صنعت دفاعي يعني پرورش سربازان نيرومند و سلاح‌هاي قوي و دشمن‌شكن و حمايت از نظام.

وي خاطرنشان كرد: ما به دنبال قدرت نظامي عظيم نيستيم و اصولا در جمهوري اسلامي ايران و مكتب امام (ره) صرف كردن سرمايه‌هاي ملي براي ايجاد قدرت نظامي مدنظر نيست، اما چون گوهر گرانبهايي مانند انقلاب را داريم بايد ظرفيت‌هاي دفاعي متناسب با آن را فراهم كنيم.

فيروزآبادي در پايان سخنان خود در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش‌ها و فعاليت‌هاي شهيد سپهبد صياد شيرازي در جنگ و پس از آن اظهار كرد: اگر زندگي‌نامه اين شهيد را به تمام معنا بنويسيم مي‌توان گفت كه شرحي از دفاع مقدس نوشته‌ايم و شهيد صياد شيرازي تنديس جنگ است.

نظر استدلالي شوراي نگهبان پيرامون لغو تبصره جنجالي «حقوق مادام‌العمر مقامات سياسي»

نظرات استدلالي شوراي نگهبان درباره طرح دو فوريتي حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386 منتشر شد.

به گزارش ايسنا، در متن منتشره از سوي شوراي نگهبان آمده است:

«1ـ مقدمه

طرح دوفوريتي «لغو استفساريه تبصره (3) مواد (71) و (117) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386» را عده اي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دليل برداشت ناصواب از مصوبه مجلس شوراي اسلامي با عنوان استفساريه تبصره (3) مواد (71) و (117) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 8/ 7/ 1386 به مجلس تقديم كردند. در مقدمه توجيهي اين طرح، ضرورت ارائه اين طرح و فوريت آن به اين صورت تبيين شده است: به دليل برداشت ناصواب از مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي با عنوان استفساريه تبصره (3) مواد (71) و (117) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 8/ 7/ 1386، شائبه برقراري و پرداخت حقوق مادام‌العمر براي مقامات سياسي كشور از جمله نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه تا كنون هيچ‌گونه سابقه قانوني وجود نداشته، به وجود آمده بود، اين طرح به منظور شفاف‌سازي اين مسئله در اذهان عمومي با قيد دو فوريت تقديم مجلس شوراي اسلامي مي‌گردد.

دو فوريت اين طرح، در جلسه علني مورخ 1/ 9/ 1390 مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد و بررسي آن در دستور جلسه 2/ 9/ 1390 مجلس قرار گرفت. در حين بررسي اين موضوع در صحن علني مجلس، برخي از نمايندگان پيشنهاد حذف تبصره (3) ماده 71 قانون مديريت خدمات كشوري را ارائه كردند كه پس از بحث و بررسي، به تصويب رسيد. بر همين اساس، عنوان طرح نيز به «طرح دو فوريتي حذف تبصره (3) ماده (71) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386» تبديل شد و براي طي مراحل قانوني مقرر در اصل 94 قانون اساسي به شوراي نگهبان ارسال شد. اعضاي شوراي نگهبان پس از بررسي مصوبه مزبور در جلسه مورخ 2/ 9/ 1390، با اعلام عدم مغايرت مفاد اين مصوبه با قانون اساسي و موازين شرع، نظر خود را طي نامه شماره 44605/ 30/ 90 مورخ 2/ 9/ 1390 به مجلس شوراي اسلامي اعلام كردند.

2ـ بحث و بررسي شوراي نگهبان پيرامون طرح دو فوريتي حذف تبصره (3) ماده (71) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386 مصوب 2/ 9/ 1390 مجلس شوراي اسلامي

1ـ2 ماده واحده: "به موجب اين قانون، تبصره (3) ماده (71) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 8/ 7/ 1386 حذف مي‌شود."

2-1-1- نظرات استدلالي

هيچ‌يك از اعضاي شوراي نگهبان، در خصوص مغايرت مفاد اين لايحه با موازين شرع و قانون اساسي اظهار نظري نكردند.

2-1-2- نظر نهايي شوراي نگهبان

مصوبه مذكور مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.»

نظرات استدلالي شوراي نگهبان در بررسي طرح يك فوريتي تشديد مجازات متردّدين به فلسطين اشغالي

نظرات استدلالي شوراي نگهبان درباره طرح يك فوريتي تشديد مجازات متردّدين به فلسطين اشغالي و اصلاح ماده (36) قانون گذرنامه مصوب 1351 منشر شد.

به گزارش ايسنا،نظرات استدلالي شوراي نگهبان در بررسي طرح يك فوريتي تشديد مجازات متردّدين به فلسطين اشغالي به اين شرح است:

«1- مقدمه: طرح «تشديد مجازات متردّدين به فلسطين اشغالي و اصلاح مواد (24) و (36) قانون گذرنامه مصوب 1351» را عده‌اي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با قيد يك فوريت، به مجلس شوراي اسلامي تقديم كردند. در مقدمه توجيهي اين طرح، ضرورت ارائه اين طرح و فوريت آن به صورت زير تبيين شده است: «همان طور كه در عمليات ترور دانشمندان هسته‌اي مشخص گرديد، طراحي و برنامه‌ريزي اين ترورها و نيز عمليات بمب‌گذاري در شرق كشور با محوريت موساد صورت گرفته و اين اهداف تروريستي با عامليت برخي افراد و با سفر به سرزمين‌هاي اشغالي و گذراندن دوره هاي آموزشي، زير نظر رژيم صهيونيستي صورت مي گيرد، لذا تشديد مجازات مترددين به كشورهاي ممنوعه بر اساس اصلاح مواد (24) و (36) قانون گذرنامه مصوب 10/ 12/ 1351 در شرايط حاضر يك ضرورت مي‌باشد و از آنجا كه طبق مصوبه هيأت وزيران مورخ 2/ 10/ 1386 تنها منطقه‌اي كه سفر به آن ممنوع شده است سرزمين اشغالي است، لذا اين طرح با قيد يك فوريت جهت طرح در مجلس شوراي اسلامي ارائه مي‌گردد.

يك فوريت اين طرح، در جلسه علني مورخ 25 /12/ 1389 مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد و براي بررسي به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به عنوان كميسيون اصلي ارجاع شد. كميسيون مزبور پس از بررسي كارشناسي اين طرح، آن را با اصلاحاتي در عنوان و متن در جلسه مورخ 22 /3/ 1390 به تصويب رساند و گزارش آن را به مجلس تقديم كرد. در مصوبه كميسيون، عنوان طرح به «طرح تشديد مجازات متردّدين به فلسطين اشغالي و اصلاح ماده (36) قانون گذرنامه مصوب 1351» تغيير يافت.

مجلس شوراي اسلامي نيز بررسي اين طرح را در جلسه مورخ 23 /8/ 1390 به انجام رساند و با اصلاحاتي تصويب كرد. اين مصوبه براي طي مراحل قانوني مقرر در اصل 94 قانون اساسي به شوراي نگهبان ارسال شد. اعضاي شوراي نگهبان پس از بررسي مصوبه مزبور در جلسه مورخ 2 /9/ 1390، با اعلام عدم مغايرت مفاد اين مصوبه با قانون اساسي و موازين شرع، نظر خود را طي نامه شماره 44595/30/90 مورخ 2 /9/ 1390 به مجلس شوراي اسلامي اعلام كردند.

2- بحث و بررسي شوراي نگهبان پيرامون طرح يك فوريتي تشديد مجازات متردّدين به فلسطين اشغالي و اصلاح ماده (36) قانون گذرنامه مصوب 1351، مصوب 23 /8/ 1390 مجلس شوراي اسلامي

2-1- ماده واحده: "ماده واحده- ماده (36) قانون گذرنامه مصوب 10 /12/ 1351 به شرح ذيل اصلاح مي‌شود: ماده 36- هر ايراني كه بر خلاف ماده (24) اين قانون عمل نمايد، به حبس از دو سال تا پنج سال و محروميت از داشتن گذرنامه از سه سال تا پنج سال محكوم مي‌شود.

2-1-1- نظرات استدلالي: هيچ يك از اعضاي شوراي نگهبان، در خصوص مغايرت مفاد اين لايحه با موازين شرع و قانون اساسي اظهارنظري نكردند.

2-1-2- نظر نهايي شوراي نگهبان: مصوبه مذكور مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد».

/در راهروهاي دادگاه خانواده/ «شيشه» به زندگي مشترك پايان داد

يك زوج كه براي جدايي به تفاهم رسيده بودند، عامل اصلي جدايي‌شان را اعتياد مرد دانستند زيرا وي مدعي بود براي رهايي از يكنواخت شدن روند زندگي به اعتياد روي آورده است.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين زوج در دادگاه خانواده حضور يافتند و درخواست طلاق توافقي خود را به رييس يكي از شعب ارائه كردند.

زن 34 ساله در پاسخ به پرسش قاضي مبني بر اينكه دليل تقاضايتان براي جدايي چيست؟ اظهار كرد: 10 سال از شروع زندگي مشتركمان مي‌گذرد و در اين سال‌ها با وجود فراز و نشيب‌هاي مختلف، توانستيم زندگي خوبي را در كنار يكديگر تجربه كنيم.

وي با بيان اينكه مي‌خواهيم بدون ناراحتي از يكديگر جدا شويم، ادامه داد: شوهرم به شيشه روي آورده است و من از زماني كه متوجه اين موضوع شدم ديگر نخواستم به زندگي با او ادامه دهم.

اين زن افزود: خدا را شاكرم كه فرزندي نداريم تا طعم كتك‌هاي پدرش را بچشد.

وي با بيان اينكه «شوهرم دست بزن دارد»، گفت: او بعد از اينكه به مواد مخدر اعتياد پيدا كرد، تمام رفتارهايش تغيير كرد و تبديل به فرد ديگري شد، به طوري كه هر روز من را به بهانه‌هاي مختلف كتك مي‌زند.

در ادامه، شوهر اين زن با بيان اينكه اعتياد من خيلي جدي نيست، گفت: من معتاد نيستم. فقط گاهي براي سرگرمي مواد مخدر مصرف مي‌كنم.

قاضي در پاسخ به اين اظهارات مرد پرسيد: مگر در دنيا تفريح ديگري وجود ندارد كه براي خوش‌گذراني به اعتياد روي آوردي؟

مرد پاسخ داد: در طول 10 سال زندگي مشترك همه چيز برايمان عادي شده بود و ديگر زندگي جذابيتي برايمان نداشت. من براي رهايي از اين يك‌نواختي به صورت تفنني شيشه مي‌كشم.

او كه 38 سال داشت با بيان اينكه «علاقه زيادي به همسرم دارم» گفت: همسرم زن بسيار مهربان و فداكاري است و همين الان كه در كنار او هستم احساس خوشحالي مي‌كنم اما مشكلات به وجود آمده باعث شده است كه به اين تفاهم برسيم كه از يكديگر جدا شويم.

در ادامه جلسه دادگاه، زن خطاب به قاضي گفت: من هم به همسرم علاقه دارم اما اعتياد او باعث از هم پاشيدن زندگي مشتركمان شد. اكنون هيچ‌گونه ادعاي مالي نسبت به همسرم ندارم و خواهان طلاق توافقي هستم.

به گزارش ايسنا، قاضي دادگاه بعد از شنيدن اظهارات طرفين حكم طلاق توافقي اين زوج را صادر كرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش خبر داد: بهره‌برداري از رادار بومي ثامن در روزهاي آتي

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش از بهره‌برداري رادار بومي ثامن در زمينه كشف اهداف هوايي طي روزهاي آتي خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي در حاشيه سيزدهمين مراسم سالگرد شهادت امير سپهد علي صياد شيرازي در جمع خبرنگاران، در مورد دستاورد‌هاي جديد قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء گفت: در زمينه كشف اهداف هوايي، رادار ثامن به بهره‌برداري مي‌رسد كه در يكي از نقاط سخت نصب خواهد شد و به عنوان كشف كمكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و پس از آن نيز در ساير نقاط كشور استفاده خواهد شد.

وي افزود: سامانه اطلاعاتي صياد 40 نيز به نقطه قوت مطلوبي رسيده است و در اشراف اطلاعاتي به ما كمك مي‌‌كند. در زمينه آموزشي نيز با تشكيل دانشگاه پدافند هوايي اميدواريم بتوانيم به صورت كلاسيك اقدامات خود را پيش ببريم.

اسماعيلي در پايان، با اشاره به نامگذاري سال 90 به نام "توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني"، خاطرنشان كرد: تحريم‌ها به ما كمك كرده است كه به سرمايه‌هاي داخلي بيانديشيم و در قرارگاه خاتم‌الانبياء نيز تنها از دستاورد‌هاي داخلي استفاده مي‌كنيم و به هيچ وجه به خريد از خارج نمي‌انديشيم.

فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه: نگراني از بابت سپر دفاع موشكي خليج‌فارس نداريم

فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه گفت: از بابت سپر دفاع موشكي خليج‌فارس نگراني نداريم.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اميرعلي حاجي‌زاده در حاشيه مراسم بزرگداشت ياد و خاطره شهيد علي صيادشيرازي در جمع خبرنگاران با اشاره به سپر دفاع موشكي خليج‌فارس، اظهار كرد: ما از اين بابت نگراني نداريم و تدابير بسياري از قبل براي مقابله با آن انديشيده شده است.

وي افزود: آمريكا مدت‌هاست كه طرحي براي دفاع موشكي از رژيم صهيونيستي دارد كه اين طرح چند حلقه را در برمي‌گيرد كه يكي از اين امكانات موشكي و نظامي در مديترانه و داخل سرزمين‌هاي اشغالي مستقر شده است.

فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه ادامه داد: آن‌ها به دنبال ايجاد حلقه هشدار اوليه، كسب اطلاعات و تعيين مسير موشك‌ها بودند كه اين حلقه اخيرا نيز با نام ناتو در تركيه مستقر شده است، اما واضح است كه بهره‌برداري از سوي آن، آمريكا و رژيم صهيونيستي هستند.

حاجي‌زاده تصريح كرد: اين موضوع برخي از منطقه‌ را نيز پوشش مي‌دهد. ما از مدت‌ها قبل پيش‌بيني مي‌كرديم كه حلقه دوم هشدار آن‌ها در خليج‌فارس باشد و از يك سال قبل منتظر اعلام آن بوديم كه اين امر اخيرا كليد خورد.

وي گفت: آمريكا و رژيم صهيونيستي با هزينه كشورهاي عربي به دنبال ايجاد امنيت براي رژيم صهيونيستي هستند و جاي تاسف دارد كه اين امر با پول مسلمانان منطقه صورت مي‌گيرد.

فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه در پايان خاطر نشان كرد: هم سپر موشكي خليج‌فارس و هم تركيه به منظور تامين امنيت رژيم صهيونيستي است، اما ما تمهيدات بسياري از قبل براي اين‌ها انديشيده‌ايم.

سرلشكر صفوي: هدف آمريكا از ايجاد سپر موشكي خليج فارس، تامين امنيت رژيم صهيونيستي است

دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا گفت: هدف عمده آمريكا از ايجاد سپر دفاع موشكي خليج فارس، تامين امنيت رژيم صهيونيستي است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سردار سرلشكر سيد يحيي صفوي در حاشيه مراسم سالگرد شهادت امير سپهد علي صياد شيرازي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: استراتژي جديدي كه آمريكايي‌ها تصويب كرده‌اند، در مورد سپر دفاع موشكي بود كه به نظر من به صورت حلقه‌اي از تركيه شروع شده و پس از آن در عراق و خليج فارس قرار مي‌گيرد.

وي افزود: هدف عمده اين حلقه تامين امنيت رژيم صهيونيستي است كه‌ آمريكا تامين‌كننده آن است و هر رييس‌جمهوري در آمريكا حيات و امنيت رژيم صهيونيستي را در دستور كار قرار مي‌دهد.

دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا افزود: هدف دوم اين سپر موشكي اين است كه آمريكا بتواند هزينه ميلارد‌ها دلار نفتي را كه از خليج فارس خريداري مي‌كند، با فروش سلاح تامين كند.

صفوي با بيان اينكه "سال گذشته عربستان صعودي 30 ميليارد دلار خريد تسليحات از آمريكا داشته است و در واقع برخي از كشورهاي خليج فارس و حتي كشورهاي اروپايي انبار سلاح شده‌اند"، افزود: آمريكا پايگاه‌هاي مختلفي براي دفاع از خود در منطقه دارد اما هزينه‌ همه اين‌ها با كشور‌هاي عربي است. ايجاد سپر موشكي خليج فارس را همچنين در مقابله با ايران مي‌بينيم؛ اگرچه ايران قصد تهاجم ندارد و استراتژي كشور ما دفاعي است، اما با اين حال اين سپر موشكي هم تهديدي براي ايران و هم فدراسيون روسيه است.

وي خاطر نشان كرد: يكي از اهداف سپر موشكي خليج فارس، مقابله با ايران است ولي با شكست‌هايي مواجه خواهد شد كه براي آنان غيرقابل تصور است. ما اميداوريم كشورهاي خليج فارس نيز نسبت به اين مساله عميق‌تر نگاه كنند و از سرنوشت سران كشورهايي مانند تونس و مصر عبرت بگيرند.

دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا در ادامه، ضمن گرامي‌داشت سالروز شهادت سپهبد علي صياد شيرازي اظهار كرد: صياد شيرازي جزو نخبگان فرماندهان نظامي ايران بود كه مجموعه انديشه‌هاي و تفكرات نظامي ايشان مي‌تواند براي همه نيروهاي مسلح ما و حتي در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گيرد. صياد شيرازي انساني ولايت‌مدار و داراي چارچوب فكري اسلامي بود و ايشان مي‌تواند از نظر اخلاقي و رفتاري نيز الگويي براي فرماندهان جديد و افسران جوان باشد.

صفوي در پايان گفت: انديشه‌ها، تفكرات و تجريات شهيد صياد شيراي مي‌تواند به صورت يك كتاب درآيد و مورد استفاده قرار گيرد. شخصيت‌هاي نظامي بسياري مانند شهيد ستاري، شهيد بابايي و شهيد صياد شيرازي مي‌توانند به عنوان الگو براي ما مورد توجه قرار گيرند.

فرمانده نيروي زميني سپاه: جبهه استكبار نمي‌تواند به سوريه آسيبي وارد كند

فرمانده نيروي زميني سپاه گفت: هيچ كشوري جرأت حمله به ايران را به خود نمي‌دهد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سردار محمد پاكپور در حاشيه مراسم سيزدهمين سالگرد شهادت امير سپهبد صياد شيرازي در جمع خبرنگاران، با اشاره به تهديدات دشمنان جمهوري اسلامي ايران اظهار كرد:‌ هيچ كشوري نمي‌تواند به خود جرأت حمله به ايران را بدهد.

وي در ادامه به تحولات سوريه اشاره كرد و افزود: جبهه استكبار نمي‌تواند به كشور سوريه آسيبي وارد كند و مردم سوريه دليل اين هجمه‌ها از سوي برخي كشورها را به خوبي درك كرده‌اند. سوريه به عنوان يكي از كشورهاي اول در جبهه مقاومت است و از اين جهت بسيار اهميت دارد.

فرمانده نيروي زميني سپاه در پايان، به برگزاري رزمايشهاي مختلف اين نيرو اشاره كرد و گفت: سپاه در سال گذشته رزمايش‌هاي متعددي به نمايش گذاشت و در سال جديد نيز رزمايش‌هاي متعددي خواهيم داشت.

معاون امنيتي ـ انتظامي وزير كشور:مرحله دوم انتخابات مجلس در فضايي امن برگزار خواهد شد

معاون امنيتي ـ‌ انتظامي وزير كشور گفت: مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي همانند مرحله اول در يك فضاي امن برگزار خواهد شد.

علي عبد‌اللهي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه بخش امنيتي كشور براي مرحله دوم انتخابات نيز همان تلاش را كه در مرحله اول داشته دنبال خواهد كرد تا اين انتخابات به بهترين شكل برگزار شود، افزود: مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز در يك فضاي امن برگزار خواهد شد.

وي افزود: كميسيون مربوطه در وزارت كشور كه نمايندگان دستگاه‌هاي مختلف عضو آن هستند به طور فعال مشاركت دارند تا انتخابات در مرحله دوم نيز به بهترين نحو برگزار شد.

عبد‌الهي همچنين با تاكيد بر اين‌كه در مرحله اول انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي هيچ مشكل امنيتي و خللي در سراسر كشور وجود نداشته است، گفت: اگرچه دشمنان، هم در فضاي مجازي و رسانه‌اي تبليغات شديدي داشتند و هم عوامل خودشان را فعال كرده بودند تا به فضاي امنيتي آسيب برسانند و در نتيجه مشاركت مردم را كاهش دهند، اما هشياري مردم و تلاش مجموعه‌هاي امنيتي باعث شد كه انتخابات در بهترين شرايط برگزار شود و در مرحله دوم نيز همين شرايط را خواهيم داشت.

معاون امنيتي ـ‌انتظامي وزير كشور در ادامه خاطر نشان كرد:‌به طور قطع و يقين وزارت كشور و شوراي امنيت كشور كه رياست آن بر عهده وزير كشور است، همچنين همه دستگاه‌هاي عضو جامعه امنيتي كشور تمام تلاش خود را خواهند داشت كه امنيت عمومي جامعه از جمله انتخابات به بهترين شكل برقرار شود.

با حضور دريادار سياري سومين اجلاس نيروهاي دريايي منطقه اقيانوس هند برگزار مي‌شود

سومين اجلاس نيروهاي دريايي منطقه اقيانوس هند (IONS) با حضور امير دريادار حبيب‌الله سياري ـ فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ـ در شهر «كيپ تاون» آفريقاي جنوبي برگزار مي‌شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين اجلاس چهار روزه از روز سه‌شنبه 11آوريل (22 فروردين) با حضور هيات‌هاي شركت‌كننده بيش از 30 كشور عضو و ناظر آغاز به كار مي‌كند.

بر اساس اين گزارش، اين اجلاس در روز چهارشنبه با سخنراني «جاكوب زوما» ـ رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي ـ به‌طور رسمي آغاز به كار مي‌كند و شركت‌كنندگان از 16 كشور عضو و ناظر نيروهاي دريايي اين منطقه در ارتباط با مواضع كشورهايشان براي برقراري امنيت و ثبات در اقيانوس هند كه از جمله مناطق و راه‌هاي مهم مواصلاتي دريايي در جهان محسوب مي‌شود، سخنراني خواهند كرد.

در اين اجلاس، فرماندهان نيروهاي دريايي كشورهاي عضو از جمله كشورهاي جمهوري اسلامي ايران، عربستان سعودي، استراليا، بنگلادش ، بحرين، جيبوتي، فرانسه، اريتره، مصر، هند، موزامبيك، موريتاني، ميانمار، ماداگاسكار، مالزي، كويت، كنيا، سريلانكا، سنگاپور، سيشل و تايلند حضور خواهند داشت و قطر، پاكستان، عمان، مالديو، يمن، امارات متحده عربي، تانزانيا، سودان، آفريقاي جنوبي، كومور نيز از ديگر كشورهاي عضو اين اجلاس هستند دو سالانه هستند.

نخستين اجلاس نيروهاي دريايي منطقه اقيانوس هند در سال 2008 ميلادي به ميزباني هند در دهلي نو و دومين اجلاس نيز در سال 2010 ميلادي در شهر ابوظبي امارات متحده عربي برگزار شد.

در اجلاس كيپ‌تاون قرار است علاوه بر انتخاب رييس دوره‌اي براي دو سال آينده، محل برگزاري اجلاس چهارم نيز از سوي اعضاي شركت‌كننده تعيين شود.

اعضاي شركت‌كننده در اين اجلاس و ناظران آن، كشورهاي واقع در امتداد اقيانوس هند هستند كه با هدف تامين امنيت و كاهش تهديدات دريايي نوين در اين اقيانوس گردهم مي‌آيند.

از جمله محورهاي مورد بررسي دراين اجلاس، تبادل اطلاعات و تجارب نيروهاي دريايي ارتش‌هاي كشورهاي عضو در زمينه برقراري امنيت و ثبات در دريا و مقابله با تهديدات دريايي و همچنين راههاي ارتقاي سطح همكاري‌هاي دريايي ميان ارتش‌هاي كشورهاي عضو اعلام شده است.

در اين اجلاس علاوه بر كشورهاي عضو، ناظر، جمعي از تشكل‌هاي غيردولتي (NGOها) مرتبط با موضوعات دريايي، كارشناسان، متخصصان و اساتيد فعال در زمينه مسايل دريايي و موسسات امنيتي و استراتژيك حضور خواهند داشت.

اجلاس نيروهاي دريايي منطقه اقيانوس هند به دنبال ايجاد محيطي مناسب براي بحث و تبادل نظر در زمينه موضوعات مرتبط با دريا و امنيت دريايي منطقه و همچنين ايجاد يك جريان اطلاعاتي بين اعضا در اين زمينه و ايجاد درك متقابل بين آنها است. از ديگر اهداف برگزاري اين اجلاس، دستيابي اعضا به منافع اقتصادي مشترك در اقيانوس هند است.

تقويت ظرفيت‌هاي دريايي موجود در ميان تمامي كشورهاي عضو واقع در امتداد اقيانوس هند و مقابله با تهديدات و چالش‌هاي دريايي و برقراري ثبات و امنيت و آرامش در اين منطقه از ديگر اهداف برگزاري اين اجلاس اعلام شده است.

اين اجلاس همچنين به دنبال آن است كه با تشكيل اتحاديه استراتژيك دريايي چند مليتي و با هدف كاهش نگراني كشورها، زمينه توسعه همكاري‌ها ميان كشورهاي عضو را براي ارائه كمك‌هاي بشردوستانه و كمك به كشورهاي آسيب‌ديده از بلاياي طبيعي را در منطقه اقيانوس هند فراهم كند.

امير دريادار حبيب‌الله سياري ـ فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ـ نيز از سوي كشورمان به منظور شركت در اين اجلاس در روز شنبه وارد آفريقاي جنوبي شده بود و طي روزهاي آينده در اين اجلاس حضور خواهد داشت.

استيضاح‌كنندگان وزير كار تشكيل جلسه مي‌دهند

جمعي از نمايندگان استيضاح‌كننده وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي عصر امروز (دوشنبه) تشكيل جلسه مي‌دهند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با توجه به اعلام وصول طرح استيضاح شيخ‌الاسلام و بررسي آن در جلسه علني يكشنبه 27 فروردين، ممكن است در جلسه عصر امروز موضوع بررسي يا انصراف از استيضاح مطرح شود.

اين در حالي است كه شكور اكبرنژاد يكي از امضاءكنندگان طرح استيضاح وزير كار به ايسنا گفت كه موضوع استيضاح قطعا منتفي نخواهد شد.

گفتني است انتصاب سعيد مرتضوي به عنوان مديرعامل صندوق تامين اجتماعي دليل اصلي 19 نماينده مجلس براي امضاي طرح استيضاح وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي بوده است.

جانشين رييس ستادانتخابات خبر داد: برگزاري رايانه‌اي مرحله دوم انتخابات در 1500 شعبه

جانشين رييس ستاد انتخابات كشور گفت: در مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از بين 33 حوزه انتخابيه، انتخابات در هفت حوزه انتخابيه به صورت كاملا رايانه‌اي برگزار مي‌شود.

حسنعلي نوري در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: اسامي اين هفت حوزه بدين شرح مي‌باشد: 1- استان فارس: حوزه انتخابيه شيراز 2- استان گلستان: حوزه انتخابيه گرگان و آق‌قلا 3- استان چهارمحال و بختياري: حوزه انتخابيه اردل، فارسان و كوهرنگ 4- استان مركزي: حوزه انتخابيه تفرش، آشتيان و فراهان 5- استان همدان: حوزه انتخابيه تويسركان 6- استان يزد: حوزه انتخابيه مهريز، بافق و ابركوه 7- استان تهران: 50 شعبه حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلام‌شهر

وي همچنين افزود: در مجموع در مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي انتخابات در حدود 1500 شعبه اخذ راي به صورت كاملا رايانه‌اي برگزار مي‌شود.

نوري خاطرنشان كرد: براي برگزاري انتخابات رايانه‌اي تجهيزات لازم براي هر هفت حوزه انتخابيه تهيه شده است.

مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي 15 ارديبهشت‌ماه در 33 حوزه انتخابيه برگزار خواهد شد.

رييس‌جمهور: در دوران دفاع مقدس، ايثار كارسازتر از اسلحه، بمب‌ و موشك بود

رييس‌جمهور گفت: آنچه كه در دفاع مقدس از اسلحه، بمب‌ها و موشك‌ها كارسازتر بود و باعث موفقيت ما شد ايثار بود.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد در مراسم سالروز شهيد امير سپهبد علي صياد شيرازي و يادواره فرماندهان شهيد شاخص هشت سال دفاع مقدس در مسجد جهاد ستاد كل نيروهاي مسلح با ابراز خرسندي از حضور در اين محفل نوراني و با بيان اين‌كه «جهت عرض ادب و ارادت به شهدا در اين مسجد حضور پيدا كردم» با طرح اين سوال كه چرا شهيدان ماندگار هستند؟ اظهار كرد: اين يك سوال اساسي است، چرا شهيدان در بالاترين مرتبه كمال انساني قرار دارند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال مطرح شده از سوي خود توضيح داد: موضوع اصلي آفرينش، انسان است و خداوند تمام عالم را براي انسان خلق كرد و انسان را براي خود. خداوند متعال استعدادهاي بي‌نهايتي در وجود انسان قرار داده است و خداوند خواسته است كه انسان‌ها با تلاش خود و كمك انبياي الهي خود را تا خود خدا بالا بكشند و آيينه تمام نماي خود خدا و تجلي تمام اسماء الهي بشوند.

وي با بيان اين‌كه «تمام سنت‌هاي الهي در جهت شكوفايي انسان است و ارزش‌هاي انساني بسيار بالاست» ادامه داد: براي رسيدن به اين جايگاه و مرتبه به نظر من دو راه وجود دارد كه در حقيقت يك راه هستند و مي‌توان گفت دو چهره از يك راه هستند.

رييس‌جمهور راه اول را عشق عنوان كرد و گفت: خداوند تمام عالم را بر اساس لطف و محبت آفريده و انسان‌ براي رسيدن به كمال و تعالي بايد در بستر محبت و عشق حركت كند. عشق به زيبايي‌ها، ارزش‌هاي الهي و انسان‌ها، مرز شكوفايي حركت انسان است. انسان يعني عشق به انسانيت و ارزش‌ها.

احمدي‌نژاد عامل و راه دوم را ايثار عنوان كرد و ادامه داد: ايثار برآمده از عشق است. اگر ايثار نباشد هيچ ارزشي ماندگار نيست و هيچ كمال و تعالي رخ نمي‌دهد، هر شكوفايي و رشد مستلزم ايثار است، ايثار رمز كمال انسان‌هاست.

وي با بيان اين‌كه «ايثار يعني از خود گذشتن و به خدا پيوستن و قرار دادن تمام امكانات و موجوديت خود در خدمت به ديگران و در واقع از خود گذشتن براي ديگران است» گفت: ايثار نيز داراي مرتبه و درجات است.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه «ايثار رمز كمال انسان و ماندگاري ارزش‌هاي الهي است» ادامه داد: آنچه كه در دفاع مقدس از اسلحه، بمب‌ها و موشك‌ها كارسازتر بود و باعث موفقيت ما شد ايثار بود.

احمدي‌نژاد گفت: اگر امروز اسمي از شجاعت، عدالت و توحيد است و راه انبياي الهي ماندگار است و اخلاق و گذشت مطرح است همه به خاطر ايثار است و ايثار و عشق همه روي يك سكه هستند.

وي با تاكيد بر اين‌كه «شهداي ما تجلي عشق و ايثار هستند» افزود: سوال اين است كه آن‌ها چگونه در اين خط قرار گرفتند و به اين مرتبه و كمال رسيدند.

رييس‌جمهور گفت: خداوند راه و ياري‌كننده را معرفي كرده است. پيامبر عظيم اسلام، اهل بيت (ع) و ائمه طاهرين راه رسيدن به قله‌ها هستند در واقع حركت در مسير خط امامت و ولايت، راه رسيدن به قله‌ها و تعالي است و راهي غير از حركت در مسير امامت و ولايت براي رسيدن به قله‌ها وجود ندارد و هر زيبايي كه در عالم شكوفا مي‌شود به واسطه امام است.

احمدي‌نژاد در ادامه به وصيت‌نامه‌ها و زندگي شهدا اشاره كرد و گفت: زندگي و وصيت‌نامه‌هاي شهدا سرشار از عشق به امام و ولايت است.

وي ادامه داد: كسي كه اهل ايثار باشد شكست نمي‌خورد و اوج ايثار، آمادگي براي شهادت است و هر كسي در راه خدا حركت كند و آماده شهادت باشد هر لحظه شهيد است. رييس‌جمهور افزود: امام (ره) پيشگام شهيدان است و همواره آماده ايثار و مقابله با ظلم و حركت در راستاي استقرار عدالت بود. امام (ره) همواره تاكيد مي‌كردند كه ما يار مستضعفين جهان هستيم و تا زماني كه استكبار باشد ما نيز سينه به سينه براي ايستادگي هستيم.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اين‌كه «رمز كمال انسان، عشق و ايثار است و اين دو جلوه‌اي از يك حقيقت هستند» ادامه داد: منبع ايثار، پيامبر و آل پيامبرند.

وي در ادامه سخنان خود بار ديگر با گراميداشت ياد شهيدان خطاب به آن‌ها ادامه داد: آرام و مطمئن باشيد چرا كه ملت ايران با تمام آزادگان و عدالت‌خواهان جهان راه نوراني شما را تا فتح تمام قله‌ها ادامه خواهند داد.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم با حضور رييس‌جمهور، سردار سرلشكر فيروزآبادي و همچنين فرزندان شهيد صياد شيرازي از دو كتاب امير دل‌ها (صياد شيرازي) و همچنين كتاب به ياد صياد دل‌ها و 110 فرمانده شهيد دفاع مقدس رونمايي شد.

ب در چهارمین دور سفرهای استانی دولت؛ 13 عضو کابینه به شهرهای استان هرمزگان سفر می کنند

در ادامه دور چهارم سفرهای استانی و همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت دولت، 13 عضو کابینه این هفته به شهرها و مناطق مختلف استان هرمزگان سفر می‌کنند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، همزمان با دور چهارم سفرهای استانی هیئت دولت، 13 نفر از اعضای دولت از روز سه شنبه (22 فرودین ماه جاری) با سفر به شهرهای مختلف استان هرمزگان، ضمن بررسی روند پیشرفت مصوبات دور اول، دوم و سوم سفرهای استانی هیئت دولت، مشکلات، کمبودها و راه‌های تسریع در روند اجرای مصوبات را در مناطق مختلف این استان پیگیری خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، مصطفی محمدنجار؛ وزیر کشور، مرضیه وحید دستجردی؛ وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مهدی غضنفری؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت به ترتیب در شهرستانهای بندرعباس، سیریک و قشم حضور می‌یابند و در جریان مسائل و مشکلات این شهرستان‌ها قرار خواهند گرفت.

بر این اساس، مرتضی بختیاری؛ وزیر دادگستری در شهرستان بشاگرد، ‌صادق خلیلیان؛ وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان حاجی آباد و سید محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان میناب حضور خواهند یافت و در جریان مسائل و مشکلات این شهرستانها قرار می‌گیرند و در جلسه شورای اداری این شهرها شرکت خواهند کرد.

همچنین محمد عباسی؛ وزیر ورزش و جوانان، مجید نامجو؛ وزیر نیرو، رستم قاسمی؛ وزیر نفت و رضا تقی پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دیگر اعضای کابینه دولت هستند که به شهرستانهای بستک، بندرلنگه، پارسیان و رودان سفر خواهند کرد.

بر این اساس، لطف الله فروزنده دهکردی؛ معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، محمدجواد محمدی زاده؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و علی سعیدلو؛ معاون بین الملل رئیس جمهور نیز به ترتیب در شهرستانهای ابوموسی، بندرجاسک و بندرخمیر حضور خواهند یافت. یادآور می شود، افتتاح پروژه ها و طرحهای عمرانی استان هرمزگان از دیگر برنامه های سفر اعضای هیئت دولت به شهرستانهای این استان است، ضمن اینکه هیئت وزیران با سفر به شهرهای مختلف استان هرمزگان در جلسات شورای اداری این شهرستانها نیز حضور خواهند یافت.

از جمله برنامه های رئیس جمهور در دور چهارم سفرهای استانی هیئت دولت، حضور در جمع مردم استان هرمزگان، سفر به 13 شهرستان استان و سخنرانی در جمع مردم شهرهای مختلف این استان، شرکت در کارگروه اشتغال، حضور در جلسه هیئت دولت، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، برگزیدگان و مدیران اجرایی استان و همچنین انجام گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم از طریق شبکه استانی خواهد بود.

صالحی: امیدواریم ۱+۵ صادقانه پای میز مذاکره بنشیند/ قبل از مذاكره هيچ شرطي را نمي‌پذيريم

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در مذاکرات با گروه ۱+۵ هر دو طرف به صورت برد-برد به نتایج راضی‌کننده‌ای دست یابند، گفت: امیدواریم در این نشست قدم‌هایی رو به جلو برداشته شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) علی‌اکبر صالحی درباره برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه ۱+۵ در مذاکرات آتی با ایران شروطی را مطرح خواهد کرد، گفت: موارد مطرح شده تنها موضوعات رسانه‌ای است و ما نمی‌توانیم مبنای قضاوت خودمان را مسائل منعکس شده در رسانه‌ها قرار دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: گذاشتن هر شرط و شروطی قبل از نشست یعنی نتیجه‌گیری قبل از مذاکره که کاملا بی‌معناست و هیچ یک از طرفین شروطی را که قبل از مذاکره گذاشته می‌شود، نخواهند پذیرفت.

وی با بیان اینکه گروه مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به این اخبار و با قدرت و عزتمندی در نشست شرکت کرده و مواضع جمهوری اسلامی ایران را با قاطعیت مطرح می‌کند، گفت: ما در این نشست نظراتی داریم و ۱+۵ نیز نظرات خود را دارد، اما باید به مشترکاتی دست یابیم.

صالحی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این نشست نسبت به نشست‌های گذشته نتایج مثبتی داشته باشد، گفت: امیدوارم در مذاکره آتی یک قدم رو به جلو برداشته شود.

این عضو هیات دولت در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به مواضع اخیر گروه ۱+۵ گفت: امیدواریم ۱+۵ صادقانه پای میز مذاکره بنشیند و ما نیز با نیت صادقانه تلاش می‌کنیم هر دو طرف به صورت برد-برد به نتیجه مرضی‌الطرفین برسند تا هم جمهوری اسلامی ایران به حق و حقوق خود دست یابد و هم نگرانی گروه ۱+۵ از آنچه تاکنون اعلام کرده برطرف شود.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره نهایی شدن مکان مذاکره با ۱+۵ نیز گفت : همان طور که قبلا هم گفتم این موضوع از سوی مسوولان مذاکره کننده اعلام خواهد شد.

قشقاوي: عنصر حمايت از رژيم صهيونيستي در ديپلماسي ايدئولوژيك غربي‌ها حذف شود

حسن قشقاوي، معاون وزير خارجه در امور كنسولي و پارلماني در مراسم روز ملي فن‌آوري هسته‌اي در دانشگاه شهيد رجايي تهران حضور يافته و پيرامون ابعاد مختلف مسائل هسته‌اي ايران و غرب سخنراني كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، قشقاوي گفت: اساسي‌ترين علت مشكلات موجود در روابط ايران و غرب در موضوع هسته‌اي، نگاه ايدئولوژيك غربي‌ها در ديپلماسي هسته‌يي است. ايدئولوژي «حمايت همه جانبه از صهيونيسم» باعث شد از ابتداي اجراي مفاد NPT و اساسنامه آژانس بين‌المللي اتمي، به صورت كاملا تبعيض‌آميز و با نگاه گزينشي در خاورميانه تعقيب شود. در ديدگاه غربي‌ها حق غيرقابل سوال فعاليت هسته‌اي، منحصرا در اختيار اسرائيل است.

وي افزود: برهمين اساس بمباران سال 1981 عراق و سال‌هاي بعد در سوريه توسط اسرائيل، حق طبيعي و مشروع رژيم صهيونيستي قلمداد شد و هرگز غربي‌ها اين رژيم را مورد بازخواست قرار نداده‌اند. اگر عنصر حمايت از رژيم صهيونيستي در ديپلماسي ايدئولوژيك غربي‌ها حذف شود، هيچ دليلي براي تداوم خصومت غربي‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران وجود ندارد.

قشقاوي ادامه داد: به گواهي تاريخ، ايراني‌ها هيچ اقدامي عليه منافع ملي كشورهاي غربي انجام نداده‌اند. هيچ بخشي از حاكميت ملي و تماميت ارضي غربي‌ها را مورد تهديد قرار نداده‌اند. در هيچ منازعه منطقه‌اي، مذهبي، فرهنگي و نژادي در درون غرب مشاركت نكرده‌اند. اما در سوي مقابل عمدتا با توطئه مستقيم برخي از كشورهاي غربي، يك ميليون كيلومتر مربع از خاك ايران از سرزمين مادري جدا شد. در حالي‌كه براي جدايي‌بخش‌هايي از حاكميت سرزميني كشورهاي خود توسل به رفراندوم كرده‌اند، اما در ايران براي هيچ جدايي سرزميني برخلاف اصول حقوق بين‌الملل، از مردم سرزمين مادري و داخل ايران نظرسنجي و رفراندوم به عمل نياوردند.

وي در ادامه گفت: غربي‌ها در حالي‌كه مسوولان ايراني را به تصميمات هزينه برهسته‌اي عليه مردم ايران متهم مي‌كنند، تاكنون هيچ يك از تصميمات ضدايراني خود را به راي مجالس ملي خود نگذاشته و درخصوص اين تهديدها و تحريم‌ها هيچ فرآيند دموكراتيكي را طي نكرده و به رفراندوم ملي نگذاشته‌اند. همه تصميم‌هاي ضدايراني آنها تاكنون، ديكتاتورانه و غيردموكراتيك است.

قشقاوي همچنين گفت: غربي‌ها تاكنون حاضر نشده‌اند هيچ اقدام عملي در سطح بين‌المللي براي جلوگيري از ترور دانشمندان هسته‌اي ايران توسط صهيونيست‌ها به عمل آورند بلكه برعكس نسبت به گسيل تيم‌هاي صهيونيستي ترور دانشمندان هسته‌اي ايراني روي خوش نشان داده‌اند، اما متاسفانه آنها به نفع قطعنامه صادره در محكوميت ترور موهوم ديپلمات سعودي راي اجماعي داده‌اند.

قشقاوي در پاسخ به سوال يكي از اساتيد دانشگاه درخصوص تاثير تحريم‌ها براقتصاد ملي گفت: هيچ يك از مسوولان كشور منكر آثار ايذايي تحريم‌ها بر كشور نيستند، اما چنانچه خود غربي‌ها نيز اين روزها اعتراف مي‌كنند اين تحريم‌ها به هيچ يك از اهداف اعلامي خود نرسيده است. اگر براي خريد اجناس به خاط تحريم‌ها پول اضافي ممكن است پرداخت شود، در عوض به خاطر همين تحريم‌ها، منابع درآمد ملي كشور شديدا توسعه يافته، حجم ثروت ملي ايران بنا به آمار جهاني از 800 ميليارد دلار تجاوز نموده است. ايران هفدهمين اقتصاد جهان به لحاظ حجم اقتصادي مي‌باشد. بودجه تقديمي سال جاري صددرصد فاقد كسري و استقراض مي‌باشد.

وي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان درخصوص مكان آتي مذاكرات هسته‌اي گفت: اين مكان تعيين شده و به زودي از سوي مسوولان ذي‌ربط اعلام عمومي خواهد شد.

قشقاوي در پايان افزود: اميدواريم حاصل اين گفت‌وگوها گامي به جلو نسبت به مذاكرات قبل باشد.

براي پيگيري سرنوشت امام موسي صدر، وزير خارجه لبنان به ليبي رفت

به منظور پيگيري سرنوشت امام موسي صدر، وزير امور خارجه لبنان عازم طرابلس، پايتخت ليبي شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عدنان منصور در نظر دارد تا در جريان اين سفر اطلاعاتي را از طرف ليبيايي در خصوص سرنوشت امام موسي صدر و همراهانش جويا شود و علاوه بر آن روابط دو جانبه دو كشور را نيز مورد بررسي قرار دهد.

امام موسي صدر، رهبر جنبش امل لبنان در سال 1978 به همراه محمد يعقوب و عباس بدرالدين، روزنامه‌نگار به ليبي سفر كرده بود كه در جريان اين سفر هر سه نفر ربوده شدند.

"آيين دادرسي كيفري" در كميسيون قضائي، رفع ايراد شد

كميسيون قضائي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي در جلسه روز گذشته خود به ادامه بررسي لايحه آيين دادرسي كيفري پرداخت.

علي اسلامي پناه، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: ايرادات مربوط به اين لايحه كه اعاده شده از سوي شوراي نگهبان بود، مورد بررسي قرار گرفته و اصلاح شد.

اعضاي اين كميسيون جهت تامين نظر شوراي نگهبان، به رفع ايرادات عبارتي پرداختند.

در كميسيون اجتماعي مجلس انجام شد؛ تصويب كليات طرح تشكيل سازمان استاندارد زير نظر رييس جمهور

عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، از تصويب كليات طرح تشكيل سازمان استاندارد زير نظر رييس جمهور و تنظيم استفساريه‌اي دو فوريتي براي پرداخت حقوق توسط سپاه به جانبازان پاسدار، بسيجي و سرباز در جلسه روز گذشته (يكشنبه) كميسيون متبوعش خبر داد.

رضا رحيمي‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره جلسه روز يكشنبه كميسيون اجتماعي تصريح كرد: دستور نخست طرح ملي تشكيل سازمان استاندارد زير نظر رييس جمهور بود، در واقع سازمان استاندارد هم‌اكنون ساختاري پراكنده دارد و از آنجا كه اين مجموعه يك مجموعه نظارتي و فرابخشي است هم دولت و هم مجلس به دنبال اين هستند كه ساختاري زير نظر رييس جمهور ايجاد شود تا بتواند به تمام موضوعات در بخش‌هاي مختلف نظارت كند.

به گفته وي، امروز سازمان استاندارد به عنوان يك معاونت زير نظر وزير صنعت، تجارت و معدن است كه به هر شكل با طرح جديد اين مجموعه زير نظر رييس جمهور قرار مي‌گيرد و بر تمام دستگاه‌ها نظارت مي‌كند، توجيه طراحان براي ارايه اين طرح اين است كه نمي‌شود مجموعه‌اي خودش توليد كند و خودش هم نظارت و استاندارد كند يا اينكه اين وزارتخانه نمي‌تواند به ساير وزارتخانه‌هاي هم‌عرض خود نظارت كند، به طور مثال در توليد ساختمان هيچگاه نمي‌تواند بر وزارت راه، مسكن و شهرسازي نظارت درستي داشته باشد لذا كليات اين طرح مورد تاييد واقع شد و قرار شد كميته خاصي مركب از چند تن از اعضاي كميسيون اجتماعي، يك نفر از سازمان استاندارد، يك نفر از سازمان توسعه منابع انساني و يك نفر از مركز پژوهش‌ها روي اين طرح كار كنند.

رحيمي‌نسب ادامه داد: دستور ديگر كميسيون استفاده از حقوق و مزاياي جانبازان بسيجي و سرباز سپاه پاسداران بود، در حال حاضر تناقضي وجود دارد به اين شكل كه جانبازان سرباز ارتشي علاوه بر حقوق بنياد شهيد از مجموعه‌هاي سازماني هم حق و حقوقي دريافت مي‌كنند اما متاسفانه در سپاه اين امر صورت نمي‌گيرد لذا قرار شد يك استفساريه دو فوريتي توسط مجلس تنظيم شود تا مانند مزايايي كه به جانبازان ارتش پرداخت مي‌شود به جانبازان پاسدار، بسيجي و سرباز وظيفه سپاه نيز پرداخت شود.

زارعي درگفت‌وگوباايسنا:آمادگي جبهه پايداري براي ارايه فهرست مشترك مورد استقبال قرار نگرفت

يك عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي با بيان اين‌كه جبهه متحد هيچ مذاكره‌اي با جبهه پايداري براي ارايه فهرست مشترك در مرحله دوم انتخابات نداشته است، گفت كه اعلام آمادگي جبهه پايداري براي ارايه فهرست مشترك هم مورد استقبال قرار نگرفته است.

علي‌اصغر زارعي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار كرد: روند مرحله دوم انتخابات هم مثل مرحله‌ي اول خواهد بود؛ چرا كه هم جبهه پايداري و هم جبهه متحد كانديداهاي خود را دارند. هرچند ما آمادگي خود را براي هماهنگي بيشتر و ارايه فهرست مشترك اعلام كرديم اما در نهايت اين موضوع مورد استقبال قرار نگرفت.

وي افزود: به نظر مي‌رسد با توجه به اين‌كه 25 نفر نماينده باقي‌مانده تهران در فهرست جبهه پايداري تكميل هستند اين جبهه با همين آرايش وارد صحنه انتخابات خواهد شد. البته ممكن است اتفاقات ديگري در اين مدت پيش بيايد كه بايد بعدا راجع به آن صحبت كرد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: جبهه متحد هيچ مذاكره‌اي با ما براي رسيدن به وحدت نداشته، هرچند پيغام‌هايي رد و بدل شده و ما آمادگي خود را اعلام كرديم كه بر اساس اصولي كه به آن پايبند هستيم با يكديگر همكاري كنيم.

زارعي تصريح كرد: البته به نظر مي‌رسد ديگر ضرورتي به اين كار نيست؛ چرا كه كانديداهاي هر دو طرف هستند و مجموعا در دايره اصولگرايي تعريف مي‌شوند.

اين عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي با بيان اين‌كه ضرورتي براي معرفي سرليست نمي‌بيند، به تاثير انتخاب نمايندگان باقي‌مانده تهران در تركيب كلي مجلس اشاره كرد و افزود: معمولا نمايندگان تهران تا حدودي در شكل‌گيري تركيب مديريت مجلس موثر بوده‌اند و اين دوره هم همين‌طور خواهد بود و بايد منتظر شويم تا ببينيم نتيجه چه خواهد شد.

نوروزي در گفت‌وگو با ايسنا: مردم با احساس مسووليت، پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند

يك نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اهميت مشاركت مردم در مرحله دوم انتخابات مجلس گفت: مردم بايد با احساس مسووليت و تعهد، حضور مجدانه‌اي پاي صندوق‌هاي راي داشته باشند.

حسن نوروزي، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: مشاركت گسترده مردم در مرحله دوم انتخابات مجلس براي پاسداري از خون شهدا خط بطلاني بر اهداف دشمنان خواهد بود كه سعي دارند از طريق نشان دادن حضور كمرنگ مردم، ياس مردمي را القا كنند و از طريق نشان دادن وجود كساني كه توانايي و شايستگي لازم را براي ورود به خانه ملت ندارند، مجلس را ضعيف جلوه دهند. بنابراين از مردم انتظار داريم كه مجدانه پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند.

وي افزود: آن‌چه در انتخابات پيش رو اهميت دارد انتخاب افراد ارزش‌مدار، متعهد، متخصص و انديشمند است كه مردم بايد با توجه دقيق به اين موضوع و حضورشان پاي صندوق‌هاي راي سعي كنند افرادي را كه به درد مجلس مي‌خورند به مجلس بياورند.

نماينده مردم رباط كريم در مجلس يادآور شد: اگر مجلس قوي باشد طرح‌ها و لوايحي كه به عنوان قانون به جامعه ارائه مي‌شود و هم‌چنين بودجه‌هاي سالانه، برنامه‌هاي توسعه و تحقيق و تفحص‌ها نيز قوي خواهد بود.

نوروزي در پايان با تاكيد بر لزوم مشاركت جدي مردم در مرحله دوم انتخابات يادآور شد: حتي انتخاب يك نفر هم در تعيين تركيب كلي و مشي مجلس موثر است؛ چرا كه گاهي يك فرد فرهيخته و انديشمند در كل مجلس و يا سرنوشت يك طرح و لايحه تاثيرگذار خواهد بود.

در گفت‌وگو با ايسنا مطرح شد؛ راهكار نادران براي رفع اختلاف‌نظرها در اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها

يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس،‌ برگزاري جلسه مشترك دولت با مجلس در محل بهارستان و به دنبال آن توضيح رييس‌جمهور و وزرا در مورد ابعاد و نقشه راه اجراي فاز دوم هدفمندي كردن يارانه‌ها به نمايندگان را به عنوان راهكار اجراي قانون هدفمندي به صورت هماهنگ بين قواي مجريه و مقننه عنوان كرد.

الياس نادران در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به برخي اختلاف‌نظرها در اجراي مرحله دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، گفت: در همين راستا بايد جلسه مشتركي با دولت در محل مجلس برگزار شود تا رييس‌جمهور و وزرا ابعاد و نقشه راه اجراي فاز دوم هدفمندي را به نمايندگان توضيح دهند كه در اينصورت وكلاي ملت نيز پيشنهادات خود را ارائه كرده و در جريان كارهاي دولت قرار مي‌گيرند.

وي افزود: اين تنها راه رسيدن به تفاهم بين دولت و مجلس در اجراي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌هاست، در غير اين صورت حتما دولت بايد نسبت به اقداماتي كه مي‌خواهد در اجراي اين قانون انجام دهد به مجلس پاسخگو باشد.

نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينكه دولت براي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها بايد از مجلس مجوز بگيرد، گفت: دولت بايد براي اجراي اين فاز و يا هر كار ديگري كه مي‌خواهد انجام بدهد از مجلس مجوز بگيرد.

نادران در پايان با بيان اينكه دولت در لايحه بودجه 91 سرفصلي مربوط به قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را نياورده است،‌ گفت: مطمئنا اين موضوع بايد در كميسيون تلفيق اصلاح و اضافه شود.

بادامچيان:جبهه متحد مقيد به داشتن سرليست نيست/مشاركت مردم در دور دوم باشكوه خواهد بود

يك عضو جبهه متحد اصولگرايان در مجلس، با اين اعتقاد كه هيچ كدام از گروه‌هاي اصولگرا در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم با يكديگر ائتلاف نمي‌كنند، گفت: جبهه متحد در دور دوم انتخابات خود را مقيد به دادن سرليست و سرفهرست نمي‌داند.

اسدالله بادامچيان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه جبهه متحد اصولگرايان در دور دوم انتخابات مقيد به داشتن سرليست نيست، گفت: اعضاي جبهه متحد خود را با هم يكي مي‌دانند و همه با هم سرفهرست هستند از اين رو مقيد به دادن سرليست نيستيم.

وي با بيان اينكه اصولگرايان در مرحله دوم انتخابات در سه گروه جبهه متحد، صداي ملت و جبهه پايداري با يكديگر رقابت مي‌كنند،‌ گفت: در حال حاضر از جبهه متحد 23 نفر، از جبهه پايداري 25 نفر و از صداي ملت 4 نفر به مرحله دوم انتخابات مجلس نهم راه پيدا كرده‌اند و مردم منتخبان خود را از بين آنها انتخاب مي‌كنند. البته به نظر مي‌رسد كه هيچ كدام از اين گروه‌هاي اصولگرا در اين دوره از انتخابات با يكديگر ائتلاف نكنند.

اين نماينده اصولگراي مجلس هشتم با بعيد دانستن اتحاد و ائتلاف بين دو گروه اصولگراي صداي ملت با جبهه متحد در انتخابات مرحله دوم، گفت: احتمال ائتلاف بين دو جبهه متحد و پايداري نيز وجود ندارد چون جبهه پايداري حاضر به انجام چنين كاري نيست و به تبع آن تاكنون نشستي از سوي جبهه متحد با جبهه پايداري انجام نشده است.

وي در عين حال با بيان اينكه دو جبهه متحد و پايداري در انتخابات ليست‌هاي جداگانه‌اي ارائه مي‌دهند، خاطر نشان كرد كه به زودي نتيجه آخرين مذاكرات جبهه متحد و جلسات‌شان منتشر مي‌شود.

بادامچيان همچنين با اين پيش‌بيني كه جبهه متحد با پشتيباني و حمايت جامعتين پيروز انتخابات خواهد بود، گفت: با توجه به حضور نيروهاي معتدل و انقلابي در ليست جبهه متحد، به نظر مي‌رسد كه اين گروه در دور دوم بتواند بيشترين آراء را كسب كند چرا كه در مقابل برخي از دوستان جبهه پايداري افرادي هستند كه جامعه آنها را به افراطي بودن مي‌شناسد.

نماينده مردم تهران در مجلس در ارزيابي‌ از ميزان آراي گروه انتخاباتي صداي ملت در دور دوم انتخابات گفت: ما نمي‌توانيم آراء را محاسبه كنيم اما بر مبناي آماري مي‌توان اينگونه عنوان كرد كه به احتمال زياد از صداي ملت نيز برخي افراد وارد مجلس نهم شوند.

وي همچنين در پيش‌بيني از پيروزي اصلاح‌طلبان در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم گفت: كانديداي اصلاح‌طلب در تهران براي ورود به مرحله دوم انتخابات وجود ندارد و آقاي محجوب و خانم جلودارزاده از خانه كارگر كانديدا شده و اصلاح‌طلب نيستند.

اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، در ادامه با اين پيش‌بيني كه مردم در مرحله دوم انتخابات مجلس نسبت به مرحله دوم انتخابات قبلي حضور گسترده‌تري خواهند داشت، گفت: معمولا مردم در دوره‌هاي دوم مشاركت كمتري خواهند داشت و تنها طرفداران نامزدهاي باقيمانده بيشتر در انتخابات شركت مي‌كنند اما به نظر مي‌رسد كه اين رويه در اين دوره تغيير كرده و مردم حضور پرشكوهي داشته باشند.

دلخوش در گفت‌وگو با ايسنا: دولت براي اجراي فاز دوم قانون هدفمندي به مجوز مجلس نياز ندارد

سخنگوي كميسيون طرح تحول اقتصادي، عمل به مر قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را تنها راهكار حل اختلاف‌نظر بين دولت و مجلس در اجراي مرحله دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها عنوان كرد.

سيدكاظم دلخوش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، با بيان اينكه قانون هدفمند كردن يارانه‌ها بايد با شيب پيش‌بيني شده اجرا شود افزود: دولت و مجلس در هنگام نوشتن و تدوين قانون هدفمندكردن يارانه‌ها با يكديگر همكاري داشته و در اين كار دخيل بودند، از اين رو كاملا مشخص است كه قانون هدفمندكردن يارانه‌ها بايد به صورت تدريجي و ظرف پنج سال اجرا شود.

وي همچنين با بيان اينكه طبق قانون هدفمند كردن يارانه‌ها دولت مجاز به افزايش قيمت‌ها به صورت سالانه و تا سقف 20 درصد است، گفت: دولت بايد اين قانون را تا پايان برنامه پنجم توسعه با شيب ملايم اجرا كند، شيبي كه اكنون بايد كم شود.

نماينده مردم صومعه‌سرا در مجلس با بيان اينكه موضوع اجراي فاز دوم قانون هدفمندكردن يارانه‌ها بايد در لايحه بودجه 91 پيش‌بيني مي‌شد، گفت: دولت بايد اين موضوع را در لايحه بودجه اضافه كند چراكه مجلس نمي‌تواند خود اين موارد را به قانون اضافه نمايد.

دلخوش در ادامه توضيح داد: طبق اصل 53 قانون تمامي منابع، پرداخت‌ها و دريافت‌ها بايد براساس قانون باشد، همچنين طبق اصل 75 قانون، مجلس نمي‌تواند پيشنهادي با مضمون داشتن بار مالي به بودجه اضافه كند، از اين رو اضافه كردن قانون هدفمند كردن يارانه به بودجه كار دولت است و مجلس نمي‌تواند در اين رابطه اقدامي انجام دهد.

وي با بيان اينكه دولت براي اجراي فاز دوم قانون هدفمندكردن يارانه‌ها به مجوز مجلس نياز ندارد، گفت: در صورتي كه دولت اين قانون را در طول 5 سال با شيب ملايم اجرا كند، ديگر نيازي به مجوز مجلس براي اجراي فازهاي گوناگون آن ندارد، البته مشروط به اينكه دولت سالانه در بودجه تمامي برداشت‌ها و پرداخت‌ها از محل اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها را لحاظ كرده و آن را به اطلاع مجلس برساند، نه اينكه همچون بودجه سال 91 اين موضوع در لايحه ذكر نشده است.

خباز در گفت‌وگو با ايسنا:نامگذاري امسال، قطعه‌اي از پازل جهاد اقتصادي است

نماينده مردم کاشمر، بردسکن و خليل‌آباد در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه ارائه خدمات زيرساختي مانند آب و برق رايگان مي‌تواند به توليدکننده کمک کند تا هم هزينه را کاهش دهد و هم کيفيت را بالا ببرد، گفت: اگر دولت براي حمايت از توليد ملي برنامه ارائه کند، موفق خواهيم بود.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با تأکيد به اينکه اگر به نامگذاري‌هايي که رهبر انقلاب همه ساله انجام‌ مي‌دهند نگاهي داشته باشيم، رابطه‌اي منطقي بين اين نامگذاري‌ها وجود دارد افزود: نگاه ايشان بر اين است که اين نامگذاري‌ها در پويايي کشور موثر باشد مشروط بر اينکه دستگاه‌هاي تصميم‌ساز نقش خود را درست ايفا کنند.

خباز گفت: سال جاري که توسط رهبري به عنوان سال "توليد ملى، حمايت از کار و سرمايه‌ ايرانى" نامگذاري شد، قطعه‌اي از پازل سال جهاد اقتصادي است.

وي با بيان اينکه در سال جهاد اقتصادي بعضا برنامه مشخصي وجود نداشت ادامه داد: سال گذشته که به نام سال جهاد اقتصادي نامگذاري شد، هيچ لايحه‌اي توسط دولت ارائه نشد و هيچ تصميمي اتخاذ نشد، جز قانون 5 ساله که يک موضوع طبيعي بود و البته بحث صندوق توسعه ملي را مي‌توان از اقدامات سال جهاد اقتصادي دانست.

وي اظهار داشت: جهاد اقتصادي يک مجموعه است و بخشي از آن به توليد داخلي و قدم گذاشتن در راه خودکفايي اختصاص پيدا مي‌کند.

خباز افزود: دولت بايد براي ارتقاي جايگاه توليد داخلي برنامه داشته باشد و هزينه‌هاي سرباري را كه براي توليدکنندگان ايجاد مي‌شود پايين بياورد و ارائه خدمات زيرساختي مانند آب و برق رايگان مي‌تواند به توليدکننده کمک کند تا هم هزينه را کاهش دهد و هم کيفيت را بالا ببرد.

وي تصريح کرد: پرداخت يارانه‌ها به توليدکنندگان که در قانون هدفمندي يارانه هم آمده باعث مي‌شود توليدکننده کالاهاي بهتري به مردم تحويل دهد.

كرمي‌راد: هرگز به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نبوده‌ایم

یک عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس معتقد است دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای از مهمترین رویدادهای تاریخ ایران بعد از ملی شدن صنعت نفت است.

محمد کرمی راد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با اشاره به روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: فناوری صلح آمیز هسته‌ای حق مسلم هر کشور بزرگ و قدرتمندی از جمله ایران است و خوشبختانه دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای از دستاوردها و موفقیتهای قابل توجه ایران در سالهای اخیر است.

وی با اشاره به مخالفت‌ها و تهدیدهای غرب برای مقابله با فعالیت‌های صلح آمیز ایران در سالهای اخیر، اظهار داشت: با توجه به اينکه این علم تاکنون در انحصار غرب بوده و ایران اسلامی به تازگی به آن دسترسی پیدا کرده، قدرتهای غربی آن را تهدیدی علیه خود می دانند و به شدت با این فعالیت‌های صلح آمیز مبارزه خواهند کرد.

نماینده کرمانشاه تصریح کرد: دسترسی ایران به علوم هسته‌ای یکی از مهمترین چالشهای سیاسی جهان در سالهای اخیر بوده و علی رغم تمام تهدیدها، تحریم ها و کارشکنی‌ها، ایران همواره پیروز میدان بوده است.

کرمی راد با تاکید بر اینکه کشور ما همواره پیرو قوانین بین المللی در این خصوص بوده، افزود: هدف ایران از دستیابی به علوم هسته‌ای، کاربردهای صلح آمیز و علمی است و هرگز به دنبال تولید سلاح هسته ای نبوده‌ایم.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: مجلس هم در سالهای اخیر با تصویب قوانین مختلف دولت را ملزم به صیانت و تکمیل این دستاورد عظیم کرده و مردم و مسئولین نظام نیز همواره در برابر مخالفتهای دشمنان مقاومت خواهند کرد.

وی در پایان ضمن تبریک این روز به تمام ایرانیان و مسلمانان جهان یادآور شد: ایران تنها کشور اسلامی است که به این علوم دستیابی پیدا کرده و مسلما همچون گذشته تحریم ها و تهدیدها اثری بر روند فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران نخواهد داشت.

مشروح گزارش ايسنا از نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه؛ محسني‌اژه‌اي خبرداد:احضار مرتضوي/محاكمه چندمعاون وزير/اجراي حكم فائزه‌هاشمي،بقايي وجوانفكر

سخنگوي قوه‌قضاييه از آغاز فعاليت مركز رسانه اين قوه در آينده‌اي نزديك خبر داد. محسني‌اژا‌ي در اولين نشست خبري سال 1391 ضمن ارايه گزارشي از عملكرد قوه قضاييه و دستگاه‌هاي وابسته در سال گذشته، درباره آخرين وضعيت پرونده‌هاي جوانفكر و بقايي و هم‌چنين وضعيت اجراي احكام قصاص در دستگاه قضايي سخن گفت. او هم‌چنين از محاكمه چند معاون وزير در ارتباط با پرونده فساد عظيم باكي خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين غلامحسين محسني‌اژه‌‌اي در ابتدا ضمن تبريك سال نو و تشكر از اصحاب رسانه كه مطالب را درست و امانتدارانه منعكس كرده‌اند، تصريح كرد: اميدوارم در سال جديد اصحاب رسانه با دقت مطالب را تعقيب و دنبال كنند و همچنان دقيق و امانتدارانه آن را منعكس كنند.

اعلام آمادگي براي همكاري با قواي مجريه و مقننه براي پيگيري شعار سال 91

وي با اشاره به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري به نام سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، ادامه داد: قوه قضاييه به سهم خود براي تحقق اين شعار چند كار را در دستور قرار داده است. در وهله اول به مجلس و دولت اعلام كرديم كه ما حاضريم با تشكيل كميته‌اي مشترك به صورت مستمر در طول سال موضوعات مرتبط با اين شعار را تعقيب كنيم.

دادستان كل كشور ادامه داد: به دستور رييس قوه قضاييه، كارگروهي به رياست معاون اول قوه قضاييه تشكيل شد. اولين كاري كه اين كارگروه قرار است انجام دهد اين است كه بررسي كند كه دستگاه قضايي چگونه مي‌تواند در جهت حمايت از توليدات ملي و افراد كارآفرين اقداماتي را انجام دهد. ديگر اينكه چه اقداماتي مي‌توان براي برخورد با موانعي انجام داد كه از سوي برخي افراد صورت مي‌گيرد.

محسني اژه‌اي افزود: در زمينه تعرفه، مقررات و مسائلي كه در دولت تصويب مي‌شود، اگر جايي لازم باشد ديوان عدالت اداري وارد مي‌شود. در واقع بايد ببينيم كه قوه قضاييه براي تحقق پيام نوروزي مقام معظم رهبري چه اقداماتي را مي‌تواند انجام دهد.

تعزيرات سنگر اول مبارزه با قاچاق

وي اظهار كرد: عمده مسائلي كه در امر قاچاق وجود دارد به عهده تعزيرات است كه تعزيرات و ستاد مبارزه با قاچاق زير نظر دولت است اما قوه قضاييه هم در بخش‌هايي از اين موضوع مي‌تواند كمك كند كه با توجه به اينكه ورود قاچاق مهم‌ترين مساله است، براي مبارزه با اين امر وارد خواهيم شد.

تاكيد دادستان كل بر تقويت مجتمع امور اقتصادي

دادستان كل كشور ادامه داد: در زمينه مبارزه با مفسدان اقتصادي و كساني كه مخل امنيت اقتصادي هستند ان‌شاالله مانند گذشته بلكه بيشتر تعقيب كنيم. در اين زمينه انشاءالله مجتمع رسيدگي به جرايم اقتصادي تقويت شود و اگر نياز باشد آموزش بيشتري به قضات داده شود.

تاسيس معاونت راهبردي در قوه قضاييه

سخنگوي دستگاه قضايي يادآور شد: همان‌طور كه رييس قوه قضاييه اعلام كردند در اواخر سال گذشته براي چند اقدام كه ضروري بود تمهيداتي انديشيده شد. در اين زمينه رييس قوه قضاييه تصميم گرفتند كه معاونت راهبردي ايجاد كنند و ان‌شاالله فردي كه مسئوليت اين معاونت را دارد به زودي معرفي خواهد شد.

تاكيد بر تاسيس مركز رسانه در قوه قضاييه

محسني اژه‌اي با بيان اينكه قوه قضاييه بايد مركز رسانه داشته باشد، خاطر نشان كرد: اگرچه اين مقدار اطلاع‌رساني كه از ناحيه بنده صورت مي‌گيرد و حقيقتا آنچه كه از زبان خود شما اصحاب رسانه شنيده مي‌شود درست است ولي كفايت نمي‌كند و لازم است كه مركز رسانه با يك جايگاه قابل توجه در خود قوه قضاييه با شرح وظايف بيشتر تاسيس شود. انشاءالله به زودي اين بخش فعال خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: بخش آموزش را ان‌شاالله مانند سال قبل بتوانيم تقويت كنيم زيرا بسياري از جرايم سازمان‌يافته و رايانه‌اي و جرايمي كه در آنها اصل جرم يا شيوه‌هايي كه مجرمان به كار مي‌گيرند جديد است و مقابله با آنها نياز به آموزش دارد.

تشريح برنامه‌هاي قوه قضاييه براي سال 91

سخنگوي قوه قضاييه تصريح كرد: در زمينه مبارزه با مواد مخدر هم بايد گفت كه با توجه به اينكه موادمخدر صنعتي در حال حاضر بيشتر از مواد سنتي پيچيدگي و زيان دارد، نياز است كه آموزش‌هاي جديدي براي دادسرا و دادگاه انقلاب داشته باشيم. اين كار در حال انجام است و قرار شده كه با هماهنگي كه با نيروي انتظامي صورت گرفته برخورد جدي‌تري با قاچاقچيان موادمخدر داشته باشيم.

محسني اژه‌اي يادآور شد: سازمان بازرسي كل كشور در سال گذشته فعاليت چشمگيري در موضوعات مختلف داشت و در ماموريت‌هايي كه انجام داد كارش به‌روز بود و كارهاي بسيار قوي و خوبي در طول سال 90 دنبال كرد.

وي خاطرنشان كرد: سازمان بازرسي كل كشور برنامه‌ريزي و برنامه‌هايي در حال پيش‌بيني در سال گذشته داشت كه قرار بود انجام بدهد. در واقع در حدود 66 درصد موفق شد و اين برنامه‌ها را اجرا و عملياتي كرد كه اين موفقيت بسيار خوبي بود. 11 هزار و 421 پرونده‌ را رسيدگي كردند و از اين تعداد در حدود سه هزار و 500 گزارش براي مراجع ذي‌ربط تهيه كردند و اگر در مواردي تخلف وجود داشت كه آن را به دستگاه دولتي و در مواردي كه مربوط به جرم بود آن را به دستگاه قضايي اعلام كردند. اين ارزيابي، خوب و به‌روز بود.

سخنگوي قوه قضاييه اظهار كرد: معاونت پيشگيري بحمدالله موفق شد در همه مراكز استاني ساختار خود و زيرساخت‌هاي لازم را براي اقدامات گسترده پيشگيرانه فراهم كند. اين معاونت توانست در 31 استان زيرساخت‌ها را آماده و 500 برنامه را تدوين كند كه تمام اين برنامه‌ها براي سال 90 نبود بلكه بخشي در سال 90 اجرايي شد و انشاءالله بتوانيم بقيه برنامه‌ها را در سال جاري اجرايي كنيم.

وي درخصوص ايجاد ستاد معاونت پيشگيري از وقوع جرم در قوه قضاييه براي جلوگيري از جرايم انتخاباتي اظهار كرد: در طول حدود سه ماه قبل از انتخابات، حين انتخابات و بعد از انتخابات، اين ستاد در حال فعاليت بود و با ارزيابي كه داشتيم، به عنوان كار اول و كاري كه در آستانه انتخابات انجام شد، بسيار مفيد بود.

محسني‌اژه‌اي ادامه داد: شايد در روزهاي اول سوال‌برانگيز بود اما سازمان بازرسي با شوراي نگهبان كه خودشان طبق قانون موظف به همكاري بودند مشاهده كردند كه اين كار، كار بسيار خوبي است. هم‌چنين با هماهنگي‌هايي كه بين وزارت كشور، شوراي نگهبان و دستگاه قضايي در مجموع ستادهاي ويژه مركز و مراكز استان‌ها و شهرستان‌ها حدود يك‌ هزار و 468 جلسه تشكيل شد و چيزي در حدود 4 هزار و 416 بند تصميمات اتخاذ و به مراجع مختلف ابلاغ شد.

ارجاع 687 شكايت انتخاباتي به قوه قضاييه

محسني‌اژه‌اي ادامه داد: امسال طبق آمار كل دادگستري‌ها از قبل از شروع انتخابات، در مدت تبليغات و در روز انتخابات 687 فقره شكايت به مراجع قضايي گزارش شد كه اين تعداد نسبت به سال‌هاي گذشته كاهش بسيار خوبي را داشته است؛ بدين معني كه ما نمي‌گوييم صد در صد اين ستادها در كاهش اين تخلفات موثر بوده‌اند اما فرهنگ مردم، رعايت نامزدها و اقدامات ساير دستگاه‌ها و شوراي نگهبان بسيار موثر بوده اما يقينا يكي از كارهايي كه در جهت رعايت مقررات و قوانين در نتيجه‌ي كاهش جرايم و تخلفات در دستگاه قضايي بوده، ايجاد ستاد معاونت پيشگيري از وقوع جرم بوده است.

تشريح عملكرد ديوان عدالت اداري و برنامه‌ها پيش‌رو

محسني اژه‌اي با بيان اين‌كه ديوان عدالت اداري اقدامات خوبي را با توجه به حجم كار بالا داشته است، اظهار كرد: ديوان عدالت با توجه به حجم كار بالا و كمبودهايي كه از لحاظ قضات، كارمند و هم‌چنين از نظر زيرساخت‌هاي فناوري دارند توانستند ورودي‌ها را كه در مجموع 113 هزار بوده است در سال 90 به 95 هزار پرونده رسيدگي كردند كه اين نتيجه، نتيجه‌ي بسيار خوبي بوده است. هم‌چنين طبق قانون، شعب ديوان عدالت در تهران مستقر است و كساني كه با ديوان كار دارند بايد از تمامي استان‌ها به ديوان مركز كه در تهران است مراجعه كنند. در همين راستا تقاضا كرديم دفترهايي را در شهرستان‌ها ايجاد كنند كه خوشبختانه در اصفهان، يزد و گرگان اين دفاتر ايجاد شد.

سخنگوي دستگاه قضايي با بيان اين‌كه هم‌چنين سامانه تلفن گويا در ديوان عدالت فعال شد، تصريح كرد: خوشبختانه سامانه تلفن گويا فعال شد و مراجعين مي‌توانند از طريق مراجعه به سامانه تلفن گويا از مراجعه به ديوان عدالت كم كنند. در همين راستا سيستم‌هايي را درخصوص پاسخ سوالات مردم درباره‌ي سوالات حقوقي داشتند و نمي‌دانستند چه سوالي را بايد از ديوان بپرسند در يك پايگاه اينترنتي ترتيبي داده شد كه آنها جوابگوي سوالات مردم باشند.

پيشخوان قضايي راه‌اندازي مي‌شود

وي درباره‌ي راه‌اندازي پيشخوان خدمت گفت: پيشخوان خدمت راه‌اندازي شد كه البته كامل نيست اما براي شروع بسيار خوب است.

محسني اژه‌اي بيان كرد: در بخش فناوري و اطلاعات، زيرساخت‌ها آماده نيست و تا آمادگي كامل به زمان نياز دارد. هم‌چنين آقاي شهرياري يك سري زيرساخت‌ها را تهيه كردند كه به صورت پايلوت در تهران آغاز شده كه اميدواريم اين امر گسترش پيدا كند كه براي دستگاه قضايي و سهولت در كار مردم بسيار موثر است.

وي در پاسخ به سوالي درباره طرح خدمات پيشخوان قضاي تصريح كرد: خدمات پيشخوان در ديوان عدالت اداري شروع شده است و در بعضي نواحي دادگستري استان تهران نيز ارائه مي‌شود و توسعه پيدا خواهد كرد. اگر زيرساخت‌ها آماده شود، سرويس‌دهي هم شروع مي‌شود. ان‌شاالله تا اواسط امسال از لحاظ كمي و كيفي توسعه قابل توجهي را خواهد داشت. با تكميل زيرساخت‌ها و با راه‌اندازي همه بخش‌ها مي‌توانيم خدمات بيشتري را به مردم ارائه دهيم.

سازمان‌ زندان‌ها و عملكرد سال 90 و برنامه‌هاي 91

سخنگوي قوه‌قضاييه درخصوص فعاليت‌هاي سازمان زندان‌ها نيز بيان كرد: سازمان زندان‌ها فعاليت‌هاي را داشته كه طبق قولي كه در سال گذشته دادم اين بود كه بتوانيم اردوگاه‌ها را تجهيز كنيم كه مجرمين مواد مخدر از مجرمين ديگر جدا كنيم كه از لحاظ بهداشت در زندان‌ها بسيار مفيد بود. تعداد زيادي از زندانيان مواد مخدر به اردوگاه‌هاي ديگر منتقل شده و بخش ديگري از اين اردوگاه‌ها تا خردادماه آماده مي‌شود و بخش ديگرش تا پايان سال آماده مي‌شود.

وي اذعان كرد: مجرمين مواد مخدر به اين دليل به اردوگاه‌هاي خاص منتقل مي‌شوند كه خود چون قاچاقچي هستند اعتياد هم دارند كه اين مساله مشكل‌ساز است. هم‌چنين تعدادي از زندان‌ها بايد به خارج از شهر منتقل شود كه در اين خصوص 11 مورد پيش‌بيني شده كه اميدواريم تا آخر سال جاري اين انتقال صورت گيرد.

محسني اژه‌اي درباره‌ي ساماندهي مرخصي‌ها و عفوهايي كه به زندانيان تعلق مي‌گيرد، گفت: عفو و مرخصي‌ها به كساني تعلق مي‌گيرد كه مجددا به كارهاي خلاف روي نمي‌آورند و مي‌توانند از مرخصي خود استفاده كنند اما كساني كه در اين زمينه متنبه نمي‌شوند و زماني كه به مرخصي مي‌روند مجددا كارهاي خلاف خود را تكرار مي‌كنند مرخصي داده نمي‌شود. هم‌چنين تعدادي از زندانيان داراي راي باز هستند كه متخلف بودند و تعقيب شدند و راي باز آنها بسته شد كه اين موضوعات در سازمان زندان‌ها ساماندهي شده است.

سخنگوي قوه قضاييه درخصوص خانواده‌هاي زندانيان اظهار كرد: از خانواده‌هاي زندانيان تقاضا دارم كه به زندانيان خود توصيه كنند كه اگر از زندان خارج مي‌شوند خلافي مرتكب نشوند كه دستگاه و نظام را از ارفاق دادن به اين افراد پشيمان كند.

پرونده‌هاي جوانفكر و بقايي در حال اجراست

سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوالي درباره علت اجرا نشدن احكام صادره عليه علي‌اكبر جوانفكر و بقايي گفت: در اين موارد حكم صادر شده به دايره اجراي احكام رفته و در حال طي كردن مسير اجرايي است.

اجراي احكام سريع‌تر شده است

محسني‌‌اژه‌اي هم‌چنين در پاسخ به سوال خبرنگاري كه متوقف ماندن احكام صادره از دادگاه‌ها در دايره اجراي احكام را از جمله ايرادات دستگاه قضايي دانست، تصريح كرد: من خود شما را قاضي قرار مي‌دهم. شما گفتيد در سال گذشته يا در دوره جديد رياست قوه قضاييه احكام اجرا نمي‌شود. من به طور دقيق عرض كنم كه اجراي احكام در اين دوره اخير به خصوص در سال 89 و 90 به مراتب از گذشته سريع‌تر و بيشتر بوده است. رسيدگي به پرونده‌هايي همچون مواد مخدر، شرارت‌ها و مفاسد اقتصادي، از اين جمله هستند.

وي ادامه داد: من فكر كردم مي‌خواهيد به پرونده‌هاي قصاص اشاره كنيد زيرا اگر اين گفته شود، مطلب درستي است. بعضا احكام قصاصي صادر شده است و اولياي دم هم تقاضاي اجراي قصاص داشته‌اند اما اين موارد چند دسته هستند كه بخشي از مشكلات در آن به قوانين و مقررات برمي‌گردد.

دادستان كل كشور افزود: در برخي از موارد كه اولياي دم تقاضاي قصاص داشته‌اند، من از دادستاني و دادسرا سوال كرده‌ام كه چرا قصاص اجرا نمي‌شود و پاسخ داده شده است كه اولياي دم نه درخواست قصاص مي‌كنند و نه رضايت مي‌دهند. بعضا اولياي دم مي‌گويند مي‌خواهيم فكر كنيم و گاهي اين طلب مدت، سه ماه طول مي‌كشد.

محسني اژه‌اي اظهار كرد: در همين سال 91 به مورد اين‌چنيني برخورديم و من گفتم نمي‌شود همينطور بماند. اولياي دم را بخواهيد و اگر نمي‌خواهند قصاص كنند، فرد را آزاد كنيد.

وي خاطرنشان كرد: مورد ديگري كه باعث به طول انجاميدن اجراي حكم مي‌شود، بحث تفاضل ديه است. به طور مثال اگر سه نفر عمدا در قتل يك نفر شركت كرده باشند و اولياي دم تقاضاي قصاص كنند،‌ براي قصاص هر سه نفر،‌ اولياي دم بايد دو ديه بدهند كه بعضا ندارند اين مقدار را پرداخت كنند و از طرفي گذشت هم نمي‌كنند. بخش ديگري هم در مورد استيذاني است كه بايد انجام بگيرد. استيذان به رييس قوه قضاييه تفويض شده است و شرايطي دارد كه گاهي اوقات طول مي‌كشد.

سخنگوي دستگاه قضايي يادآور شد: اگر شما موردي را از اين دست سراغ داريد، اطلاع دهيد چون خود من با اينكه شايد از وظايف قانوني‌ام نباشد - شايد هم با يك تفسير باشد ـ از مواردي كه دنبال مي‌كنم بحث احكامي است كه صادر شده ولي اجرا نشده‌اند.

توضيح درباره وضعيت پرونده دبير سابق شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور

محسني اژه‌اي در پاسخ به سوالي درباره وضعيت پرونده دبير سابق شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور نيز تصريح كرد: در اين پرونده قراري صادر شده بود و آن قرار مورد اختلاف قرار گرفت. دادستان قرار بازپرس را قبول نداشت و حل اختلاف به دادگاه سپرده شد. دادگاه قرار را به نفع خواسته دادستان تاييد كرد و پرونده به دادسرا بازگشت و الان در دادسرا مطرح است.

كيفرخواست فرد پرتا‌ب كننده كفش به رييس جمهور صادر شده است

خبرنگاري به صحبت‌هاي محسني‌اژه‌اي در آخرين نشست خبري وي در سال 90 اشاره كرد و پرسيد چرا در سال گذشته برخي از 500 سوالي كه پرسيده شده است، بارها تكرار شده بودند؟ سپس اين خبرنگار به مواردي از جمله پرونده فردي كه به رييس‌جمهور كفش پرتاب كرد، پرونده قاضي مرتضوي، پرونده شكايت دولت از مداحان و ... اشاره كرد. محسني‌اژه‌اي در اين زمينه اظهار كرد: من بارها عرض كرده‌ام كه در روز ممكن است ده‌ها پرونده در محاكم قضايي ايران تشكيل شود. اولا حضور ذهن نسبت به همه آنها ندارم، ثانيا ممكن است بعضي مطالب براي شما خبرنگاران مهم باشد. به نظر من اين امر چيز بدي نيست و ممكن است امسال هم تكرار شود.

وي افزود: بعضي از پرونده‌ها هم به سرانجام نمي‌رسد و ممكن است در حال رسيدگي باشند. در بعضي پرونده‌ها هم ما عذر قانوني داريم و تا زماني كه حكم قطعي نشود، نمي‌توانيم در مورد آن صحبت كنيم. ممكن است روند قطعي شدن حكم طولاني شود.

دادستان كل كشور گفت: در مورد كسي كه كفش پرتاب كرد، قبلا سوال پرسيديد و من پاسخ دادم كه اين فرد تحت تعقيب قرار گرفته است. امروز هم عرض مي‌كنم كه اين فرد سه ماه بازداشت شد و تحقيقات جامعي در مورد اين فرد انجام شد تا ببينيم كه اين يك اقدام فردي بوده يا وابسته به گروهي بوده است ولي به هرحال كيفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه رفته است ولي هنوز حكمي صادر نشده است. اين فرد هم در حال حاضر با قرار وثيقه آزاد است.

محسني اژه‌اي افزود: پرونده‌هاي ديگري هم كه از آنها اسم برديد يا در حال رسيدگي هستند يا در آنها حكم صادر شده است. البته همه اين مطالب مانع پيگيري و انتقاد شما نيست. پيگيري شما ما را هم وادار به پيگيري و احساس مسئوليت بيشتر مي‌كند.

چند معاون وزير محاكمه مي‌شوند

سخنگوي دستگاه قضايي هم‌چنين گفت: در ميان 32 متهمي كه در پرونده فساد عظيم بانكي برايشان كيفرخواست صادره شده و محاكمه‌ آنان در جريان است، تعدادي معاون وزير نيز حضور دارند.

محسني اژه‌اي در ادامه نشست روز دوشنبه خود با خبرنگاران با بيان اين مطلب تصريح كرد: اين افراد نيز به زودي در دادگاه حضور مي‌يابند و محاكمه مي‌شوند.

سعيد مرتضوي احضار مي‌شود

سخنگوي دستگاه قضايي در ادامه هم‌چنين درباره پرونده «مرتضوي» گفت: همان‌طور كه قبلا گفتم پرونده باز است و طبيعي است كه اين پرونده در حال رسيدگي است و اگر احضار نشده است، احضار خواهند شد.قرار منع تعقيب صادره براي اين پرونده در دادگاه نقض شده است و طبيعي است كه براي رسيدگي مجدد احضار خواهد شد.

وي در پاسخ به سوالي ديگر درباره مرتضوي و سمت جديد وي با توجه به تعليقش از كسوت قضاوت گفت: چه كسي گفته است كه اگر يك نفر از قضاوت تعليق شود هيچ كاري نمي‌تواند بكند؟ شما مستند بياوريد، بعد در اين زمينه با هم صحبت مي‌كنيم.

توضيح سخنگو درباره خودكشي يك نخبه

دادستان كل كشور در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي درباره خودكشي يك نخبه علمي پرسيد، اظهار كرد: در اينكه وي نخبه بوده يا خير اطلاعي ندارم. داستان از اين قرار بوده كه در روز 18 فروردين‌ماه سال جاري خبري به يكي از كلانتري‌ها در شرق تهران رسيد مبني بر اينكه جواني 26 ساله‌ خودكشي كرده است. اين خبر توسط قاضي ويژه قتل بررسي شد و پرونده در حال بررسي است. در ابتدا فكر مي‌كردند مجرد است، بعد مشخص شد كه وي مجرد نيست. ظواهر و شواهد نشان مي‌دهد كه وي خودكشي كرده اما چون انگيزه مشخص نبوده و اينكه خودكشي كرده يا قتل بوده مشخص نيست، پرونده در حال تحقيق و بررسي است.

توضيح درباره وكالت‌ها پرونده فساد عظيم بانكي

محسني اژه‌اي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه آيا قضات پرونده فساد مالي اخير به ارتباط آقاي جهرمي با خسروي دست يافته‌اند يا خير؟ گفت: چون شما اسم برديد من معذور هستم جواب بدهم. در يكي از رسانه‌ها اسامي اعلام شده كه اگر كسي از اين رسانه به دليل ذكر اسامي شكايت كند، قابل تعقيب است.

خبرنگاري سوال خود را اين‌گونه مطرح كرد كه يك روحاني در لباس روحانيت وكالت متهمي را بر عهده گرفته كه اتهامش افساد في‌الارض است. چگونه يك روحاني اين وكالت را بر عهده گرفته است؟ محسني اژه‌اي پاسخ داد: يك شخص روحاني ايرادي ندارد كه وكالت را بر عهده بگيرد اما بالاخره اين لباس و جايگاه و موقعيت با توجه به نوع پرونده و جرم و تخلفي كه مرتكب شده شان و منزلتي دارد. تذكر شما را به‌جا مي‌دانم و كار خوبي نبوده است. اين انتقاد وارد است.

وي ادامه داد: وكالت وكيل براي هر فردي كه اعم از يك محكمه جنايي و حقوقي باشد خوب است و به نفع دادگاه و متهم است، براي اينكه خيلي از متهمان و اصحاب دعوا به مسائل حقوقي آشنا نيستند اما به شرطي كه اين وكيل طبق قانون امانتدار باشد و واقعا از حق دفاع كند.

دادستان كل كشور افزود: وكيل حق ندارد كه به موكل خود بگويد دروغ بگويد و مطالب را خلاف واقع بيان كند يا اقدام به كتمان كند بلكه وكيل موظف است علاوه بر برگه وكالت‌نامه‌اي كه تحويل دادگاه مي‌دهد، قرارداد حق‌الوكاله خود را كه بين خود و موكلش بسته شده به دادگاه بدهد. با كمال تاسف بعضي از وكلا قراردادهاي ميلياردي مي‌بندند كه اين مساله قابل تعقيب است و كانون وكلا بايد در اين زمينه ورود پيدا كند.

محسني اژه‌اي تاكيد كرد: بعضي وكلا قراردادي مي‌نويسند، مبالغ بسيار هنگفتي از اين قرارداد مي‌گيرند كه اين موضوع قابل تعقيب انتظامي است. اگر ثابت شود وكيل با ابزار و حيله و با اعتراض بي‌جا جلسه دادگاه را طولاني مي‌كند، در واقع متخلف است و اگر چنانچه وكيل يك كار تصنعي و ظاهري انجام دهد خلاف قانون بوده و اين موضوع قابل تعقيب انتظامي است.

محسني‌اژه‌اي ادامه داد: خبري رسيده مبني بر اينكه وكيلي قرارداد 10 ميليارد توماني بسته ولي بعد اعلام كرده كه حق‌الوكاله چيزي دريافت نكرده است يا يكي ديگر از وكلا وكالت را مجاني بر عهده گرفته، اين بسيار خوب است اما اگر بعدا ثابت شد كه مبلغي را دريافت كرده خلاف قانون است در واقع طبق ماده 44 قانون وكالت اگر وكيلي خارج از حق‌الوكاله خود تحت هر عنوان وجهي يا سندي يا تضميني را دريافت كند قابل تعقيب است.

وي تصريح كرد: مطلبي به دست ما رسيده بود كه يكي از قاضي‌هاي محترم به بنده منتقل كردند كه فلان كس به خبرنگاران گفته كه من از جلسه دادگاه بيرون مي‌روم و شما از من سوال كنيد تا من بتوانم فضاسازي كنم كه خبرنگاران متوجه شدند و خبرنگاران اين كار را نكردند. شما اصحاب رسانه پيگيري كنيد اگر اين خبرها درست باشد بايد اين وكيل قابل تعقيب است. در واقع وكيل حق ندارد دروغ بگويد يا به موكل خود ياد بدهد كه دروغ بگويد.

توضيح دادستان كل درباره ديه سال 91

سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد ميزان ديه اظهار كرد: پارسال يك اتفاق خاص افتاد و آن اختلاف نظري بود كه به وجود آمد. به اين شكل كه دولت و بيمه‌ مركزي گفتند ما با مشكل مواجه مي‌شويم و اين ممكن است در مساله تورم تاثيرگذار باشد كه به يك ساز و كارهايي رسيدند و اين موضوع به يك كار دو مرحله‌اي انجاميد ولي امسال اينگونه نيست و از روزهاي اول، ميزان ديه مشخص شد.

محسني‌اژه‌اي تصريح كرد: از قبل از سال جديد با كارشناساني در اين رابطه صحبت شد. در جلسه‌ عالي مسئولان قضايي نيز در مورد اين موضوع سخن گفتند و حتي رييس قوه قضاييه وقت فراواني را در اين راستا گذاشته كه بر همين اساس ميزان ديه تعيين و ابلاغ شد.

محاكمه همه متهمان در پرونده فساد عظيم بانكي

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد رسيدگي به اتهامات برخي مسئولان اجرايي در جريان محاكمه عوامل فساد عظيم بانكي نيز افزود: در جلسات اين دادگاه هيچ اغماضي صورت نگرفت و در اين جلسه با تمام دقت و وسواس كارها انجام شده و تمام كساني كه اتهامي متوجه آنان بود به دادگاه احضار شده‌اند. در مورد اين افراد به تناسب اتهاماتشان كه به هر ميزاني بوده قرار مناسب صادر شده است و به اتهامات تمام كساني كه به عنوان متهم تحت تعقيب قرار گرفته‌اند رسيدگي مي‌شود.

دادستان كل كشور در همين راستا اظهار كرد: اگر ما مي‌خواستيم همه‌ پرونده را تكميل كنيم و يك‌جا به دادگاه بفرستيم زمان زيادي مي‌برد؛ لذا مواردي كه امكان آن بود، تكميل شد و بر همين اساس 32 نفربه دادگاه فرستاده شدند. اميدواريم اين جلسات با فاصله‌ كمتري برگزار شود و خواهش من اين بود كه اگر مي‌توانند در هفته 2 يا 3 جلسه را برگزار كنند كه گفتند اين امر امكان‌پذير نيست و ششمين جلسه دادگاه يك‌شنبه هفته آينده برگزار مي‌شود.

پرونده‌هاي عليه دولت در حال رسيدگي است

محسني اژه‌اي در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر در مورد آنچه كه آن را تعيين شعباتي ويژه‌ براي رسيدگي به تخلفات دولت مي‌خواند، تصريح كرد: اين پرونده‌ها در حال رسيدگي است. يك‌سري جرايم براي رسيدگي طبق قانون نيازمند شعبه‌ ويژه هستند. مواردي هم وجود دارد كه به دليل كثرت نيازمند شعبه‌ ويژه هستند. در مجموع اگر بخواهيم به هر پرونده شعبه ويژه بدهيم، خودش غير ويژه مي‌شود. همچنين گزارشاتي كه از مجلس به دست ما رسيده به يك ميزان نيست و برخي مربوط به ديوان عدالت، برخي ديگر مربوط به دادگستري تهران و بعضي ديگر مربوط به ديوان عالي كشور مي‌شود كه موضوع واحد و در صلاحيت يك بخش نيست كه ما بتوانيم يك شعبه‌ ذي‌ربط تشكيل دهيم. اين‌ها در بخش‌هاي مربوط به خود در حال رسيدگي هستند.

مشاور مرتضوي تحت تعقيب قرار گرفته است

وي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد بازداشت فردي كه در اصفهان اقدام به تيراندازي كرده و خود را مشاور مرتضوي ناميده است و نيز وصف مجرمانه فعل او اظهار كرد: كار او مصداق محاربه نيست اما اين را كه اين فرد مشاور آقاي مرتضوي هست يا خير اطلاعي ندارم. در خصوص اقدامي هم كه انجام داده تحت تعقيب قرار گرفته و پرونده در دادسراي اصفهان تشكيل شده است زيرا اين اتفاق در روز اول امسال رخ داده بود؛ لذا قرار عدم صلاحيت صادر شده و رسيدگي در تهران دنبال خواهد شد.

مسوولان حامي گروه آريا متهم‌اند

سخنگوي قوه قضاييه هم‌چنين در پاسخ به سوالي در مورد وضعيت افراد مسئولي كه از گروه اميرمنصور آريا حمايت كرده‌اند، گفت: اگر كسي با علم به اينكه دارد عمل خلافي صورت مي‌گيرد از اين گروه حمايت كرده باشد، متهم است.

خبرنگاري به آنچه كه آن را توصيه‌نامه‌هاي دفتر رياست جمهوري در حمايت از گروه اميرمنصور آريا مي‌خواند اشاره كرد و پرسيد آيا افرادي كه از اين گروه حمايت كرده‌اند مدنظر قوه قضاييه هستند؟ كه محسني اژه‌اي پاسخ داد: افرادي كه از اين گروه حمايت كرده‌اند، چند دسته هستند. يك دسته ممكن است به عنوان اينكه اين گروه دارد فعاليت اقتصادي مي‌كند از آن حمايت كرده باشند و هيچ‌گونه بهره‌برداري شخصي نكرده باشند ولي اگر كسي با علم به اينكه دارد عمل خلافي صورت مي‌گيرد حمايت كرده باشد، چه اين حمايت كتبي باشد چه شفاهي، ممكن است مصداق معاونت باشد زيرا برخي هستند كه اقدامي در حمايت از اين گروه كرده‌اند و ذي‌نفع هم هستند لذا اين قضيه متفاوت است.

وي ادامه داد: هر امري كه در اين پرونده عنوان مجرمانه داشته است چه به صورت كتبي و چه به صورت شفاهي تحت تعقيب قرار گرفته است؛ لذا توصيه به ناحق و برخلاف مقررات جرم است و هر توصيه‌اي جرم نيست.

درباره «شستا» چيزي به قوه قضاييه نيامده است

سخنگوي دستگاه قضايي در پاسخ به سوالاتي درباره‌ اقدامات غيرقانوني وكلا و همچنين اقدامات شركت شستا اظهار كرد: اگر خداي نكرده يك وكيل در مسير دفاع كار خلافي كند قابل تعقيب است. در مورد اين شركت هم چيزي به قوه قضاييه ارجاع نشده است.

حكم فائزه هاشمي اجرا مي‌شود

خبرنگاري به تاييد حكم صادره عليه فائزه هاشمي در دادگاه تجديدنظر استان اشاره كرد و پرسيد آيا واقعا دختر آقاي هاشمي به زندان مي‌رود؟ كه محسني اژه‌اي پاسخ داد: من عرض كردم كه اين احكام قطعي شده است و به اجراي احكام رفته و ان‌شاالله اجرايي مي‌شود.

همين خبرنگار در مورد زمان اجراي حكم پرسيد كه اژه‌اي افزود: من زمان آن را نمي‌دانم. براي مراحل اجرا من نمي‌توانم زمان تعيين كنم.

وي در پاسخ به سوالي در مورد علت ابلاغ نشدن قانون مجازات اسلامي گفت: اين قانون هنوز از مجلس بيرون نيامده و ابلاغ نشده است.

توضيح درباره علت فاش نشدن هويت متهمان اقتصادي

خبرنگاري از علت فاش نشدن هويت متهمان پرونده فساد اقتصادي سوال كرد و گفت آيا اين پرونده مهم‌تر از پرونده‌ي دادگاه فتنه نيست كه از تلويزيون پخش مي‌شد؟ محسني اژه‌اي در پاسخ به اين خبرنگار اظهار كرد: ايشان يك نقد به قانون دارند. قبل از اينكه تبصره ماده 188 قانون آيين دادرسي كيفري باشد، علني بودن به اين معنا بود كه هويت افراد هم فاش شود ولي با اضافه شدن اين تبصره علني بودن به اين معناست كه افراد و رسانه‌ها مي‌توانند در دادگاه حضور پيدا كنند اما نمي‌توانند اسم يا تصويري از متهمان پخش كنند. ممكن است اين نقد وارد باشد ولي همه ما بايد به قانون ملتزم باشيم.

سخنگوي قوه قضاييه افزود: اين‌كه مي‌گويند چرا در يك مورد خلاف اين تبصره عمل شده است بايد گفت در آن شرايط مسئولان وقت به لحاظ مسائل امنيتي تشخيصي داشتند كه اين تشخيص در همان زمان هم مورد سوال و ايراد بود. به فرض اينكه در آن زمان ضرورت زماني يا هر دليل قانوني ايجاب كرده ولي الان قانون اين است و ما ناگزيريم به قانون ملتزم باشيم وگرنه قانون فرقي بين فساد كوچك و بزرگ نگذاشته است.

خبرنگار ديگري به اظهارات وكلا در پرونده فساد اقتصادي مبني بر متهم بودن برخي از معاونان وزرا در اين پرونده اشاره كرد و پرسيد آيا زمينه‌ حضور معاونان وزرا در دادگاه فراهم است؟ كه محسني اژه‌اي پاسخ داد: اصلا در حال حاضر برخي از همين 32 نفر كه كيفرخواست براي آنها صادر شده است جزو معاونان وزير هستند.

گزارش از هدفمندي يارانه‌ها به قوه قضاييه نرسيده است

خبرنگاري پرسيد آيا گزارش نمايندگان مجلس در مورد هدفمندي يارانه‌ها به قوه قضاييه رسيده است يا خير؟ كه محسني اژه‌اي گفت: تا جايي كه مي‌دانم تا دو روز گذشته چيزي نرسيده است.

كاربران محترم مي‌توانند اخبار سياسي ايسنا را در آدرس http://isna.ir/fa/service/Politics مشاهده كنند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha