• سه‌شنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 91012206709
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

يك مسوول در جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي:

سيب مورد پسند بازارهاي خارجي را تولید می‌کنیم

سيب مورد پسند بازارهاي خارجي را تولید می‌کنیم

ایسنا/آذربایجان شرقی قائم مقام معاونت بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي از برنامه‌ريزي سازمان براي ايجاد تعادل در توليد و مصرف سيب استان خبر داد.

قائم مقام معاونت بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي از برنامه‌ريزي سازمان براي ايجاد تعادل در توليد و مصرف سيب استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومي سازمان جهادکشاورزي استان، منوچهر اتحاد در جلسه مديران این سازمان به ارائه تسهيلات براي گسترش سطح باغات سيب ترش در استان اشاره كرد و افزود: ميزان عرضه و تقاضا در وضعيت فعلي باهم همخواني نداشته و ميزان توليد سيب رِد و گلدن بيش از تقاضاست، ولي شرايط اقليمي استان بهترين مکان براي توليد سيب است.

مهندس اتحاد با اشاره به اينکه تلاش مي‌کنيم سيبي توليد کنيم که مورد درخواست و پسند بازارهاي خارجي باشد، افزود: ذائقه اروپايي‌ها خواستار سيب‌هايي با مزه ترش است؛ در صورتي که سيب‌هاي توليدي استان 99درصد مزه شيرين دارند؛ لذا مي‌توان با استفاده از پايه‌هاي پاکوتاه و تهيه و توليد ارقامي که تقريباً مزه ترش دارند از جمله گران اسميت، فوجي وگالاو ... در توسعه کمي وکيفي باغات سيب نقش موثري ايفا کرده ودر بالا بردن سود کشاورزي بيشتر براي باغداران مثمرثمر شد.

قائم مقام معاونت بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي استان گفت: هدف عمده سازمان در سياست‌هاي بكارگرفته‌ شده براي تنظيم بازار سيب درختي و فرآورده‌هاي آن از يک طرف افزايش توليد داخلي اين محصولات بوده و از طرف ديگر افزايش رعايت استانداردهاي معمول در فرآيند درجه‌بندي، بسته‌بندي، ذخيره‌سازي، حمل‌ونقل و در نهايت عرضه اين محصولات به مصرف‌کنندگان در طول سال بوده است

وي افزود: عمده سياست‌هاي حمايتي سازمان از توليد سيب درختي، پرداخت تسهيلات بانکي با نرخ سود ارزان براي ايجاد باغ‌هاي مختلف ازجمله باغ سيب با پایه کوتاه، همچنين بازسازي و بهسازي باغ‌های درجه دو، ارائه کمک‌هاي مشاوره‌اي براي آشنايي کشاورزان و باغداران با روش‌هاي علمي باغداري، ارائه گونه‌هاي نهال‌هاي مناسب با توجه به شرايط آب‌ و‌هوايي مناطق مختلف استان، اعطاي انواع ماشين‌آلات برداشت، کود و سم به قيمت حمايت‌‌ شده و ايجاد محدوديت در واردات محصولات باغي از ديگر کشورها بوده است.

وی به ارائه تسهيلات ارزان‌ قيمت براي سرمايه‌گذاري در احداث واحدهاي فرآوري مرتبط با سيب درختي همچون کارخانه‌هاي توليد مربا، مرکبات، آبميوه، کنسانتره، بسته‌بندي، ميوه خشک‌کني و...همچنين حمايت از صادرات ميوه تازه و محصولات فرآور‌ي‌شده سيب درختي اشاره كرد و افزود: اتخاذ سياست‌هاي مختلف توسط سازمان در سال‌هاي گذشته موجب افزايش توليد محصول سيب درختي در استان آذربايجان‌شرقي به 512 هزار تن شده و بدين ترتيب موفق شده است از طريق افزايش سطح باغات سيب درختي به همراه افزايش عملکرد توليد اين محصول، توليد سيب درختي در آذربايجان‌شرقي را حدود چهار برابر طي ۳۰ سال کند، ضمن آن که سياست‌هاي سازمان تنها مربوط به افزايش عرضه اين محصول نبوده و اقداماتي نيز در جهت افزايش تقاضا براي اين محصول در بازارهاي داخلي و جهاني انجام داده است؛ به‌ طوري که در حال حاضر آذربايجان‌شرقي يکي از قطب‌هاي مهم توليد محصول سيب درختي در ايران و منطقه است.

مهندس اتحاد با اشاره به اينکه علي‌رغم رتبه سوم ايران در توليد سيب درختي در جهان، جايگاه و رتبه ايران در صادرات اين محصول بسيار پايين‌تر و در رتبه ۲۹ صادرکنندگان سيب درختي جهان قرار داشته است، افزود: محصولات توليدي عمدتاً در بازار داخلي به صورت سنتي و همانند گذشته با ۱۰ درصد ضايعات(متوسط سهم ضايعات سيب در جهان بين ۷ تا ۸درصد از توليد است) به مصرف‌کنندگان عرضه مي‌شود؛ چرا که عرضه محصولات در بازارهاي جهاني نياز به تخصص، تجربه و رعايت اصول و استانداردهاي لازم در برداشت محصول، درجه‌بندي، بسته‌بندي، نگهداري وحمل‌ ونقل دارند.

وی با اشاره به اينکه تمايل به خريد سيب ترش در بازارهاي اروپايي، لزوم توليد آن را در داخل چند برابر كرده است، ادامه داد: پايه‌هاي پاکوتاه و ترش سيب، اولاً تعداد اصله در هکتار زيادي دارند مثلاً از 850 الي 2700 اصله مي توان کاشت، ثانياً از سال دوم شروع به دادن محصول مي‌کنند و بالاخره اينکه برداشت آنها آسان و در نتيجه هزينه توليد آن کاهش مي‌يابد.

مهندس اتحاد با اشاره به اينکه رقم سيب گران اسميت نيمه عمود و وسيع رشد مي‌کند و با ساقه‌هاي کوتاه و نيمه کوتاه، ميوه نيمه درشت وبعضاً درشت است، ادامه داد: رنگ ميوه سبزتيره براق است، گوشت ميوه سفيد وآبدار بوده و طعم ترشي دارد وبه خوبي خواص خود را درسردخانه حفظ کرده و براي انبارداري بسيار مناسب است و حساسيت کمتري به لکه سياه و کنه دارد.

مهندس اتحاد با معرفي رقم سيب فوجي ادامه داد: اين نوع سيب داراي رشد قوي بوده و پرمحصول است و ساختار ميوه، نيمه درشت و کمي گرد است، پوسته ميوه بر روي سطح سبز کم رنگ و قرمز است و گوشت ميوه سفيد و آبدار است.

وي با اشاره به اينکه رقم سيب گالا نيز نيمه عمود رشد مي‌کند، افزود: اين گونه نسبتاً منظم و پربازده بوده و پوسته ميوخ 80 تا 90 درصد قرمز رنگ است و مدت زمان انبارکردن اين گونه مناسب است.

گفتنی است 37هزار و834 هکتار از باغات استان زيرکشت سيب رفته ومتوسط عملکرد آن هم اکنون 17.5 تن در هکتار است.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha