• چهارشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91022716245
  • خبرنگار : 71184

/مروري بر نحوه تبليغات كانديداهاي نمايندگي نهمين دوره مجلس/

تبليغات شعاري يا شعارهاي تبليغاتي؟

تبليغات شعاري يا شعارهاي تبليغاتي؟

تنور انتخابات مجلس شوراي اسلامي با برگزاري دو دوره از انتخابات و معرفي منتخبين مردم براي تكيه زدن بر صندلي سبز خانه ملت در دوره نهم مجلس شوراي اسلامي خاموش شد و مثل هر انتخاباتي ديگر عده‌اي موفق و عده‌اي ناكام ماندند.

تنور انتخابات مجلس شوراي اسلامي با برگزاري دو دوره از انتخابات و معرفي منتخبين مردم براي تكيه زدن بر صندلي سبز خانه ملت در دوره نهم مجلس شوراي اسلامي خاموش شد و مثل هر انتخاباتي ديگر عده‌اي موفق و عده‌اي ناكام ماندند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آنچه كه در هر انتخاباتي بيش از هر موضوع ديگري نقش‌آفريني مي‌كند تبليغات انتخاباتي كانديداها است كه هميشه با حاشيه‌هايي نيز همراه است و عده‌اي از هزينه‌هاي صرف شده، عده‌اي از شعارهاي غيرعملي و عده‌اي از صحبت‌هاي خارج از حدود قانوني كانديداها در مدت تبليغات انتقاد مي‌كنند و برخي از كانديداها با دست مايه قرار دادن عواطف و احساسات مردم به دنبال موفقيت در عرصه انتخابات هستند، اما به روشني مشخص نيست كه تبليغات شعاري و احساسي يا شعارهاي تبليغاتي، كدام يك بهتر نتيجه مي‌دهد.

در انتخابات اين دوره مجلس شوراي اسلامي، طيف گسترده‌اي از كانديداها براي حضور در مجلس نهم شركت كرده بودند و شعارهاي تبليغاتي و تبليغات شعاري آنها نيز متفاوت بود، اما نمايندگان مرد و زن هر كدام به تفكيك جنسيت بعضي از شعارها و سابقه‌ها را به طور مشترك براي موفقيت در انتخابات مورد استفاده قرار دادند.

حضور در جنگ تحميلي كه با ايثار و شجاعت مرداني به ثمر نشست كه آن روزها هيچ سودايي جز بيرون راندن دشمن از خاك كشور عزيزمان در سر نمي‌پروراندند، امروز تبديل به يك شعار خوب براي حضور در مجلس براي كانديداها شده است، بدون آنكه ريا شود و قصد قربت خود را زير سوال ببرد؟! البته از حق نگذريم برخي از كانديداهاي اين دوره از مردان پرافتخار و سرداران سرافراز سال‌هاي جنگ بودند كه حساب آنها جداست، اما به راستي استفاده از ايثار و از خودگذشتگي‌هاي سال‌هاي اخلاص و عمل براي حضور در مجلس نهم درست است يا خير؟

عده‌اي هم با استفاده از عنوان جانبازي دفاع مقدس،‌ عده‌اي با عنوان سابقه حضور در جبهه و عده‌اي با ذكر سال‌ها و ماه‌هاي حضور در جبهه‌ها به دنبال جذب آراي مردم بودند و شايد جالب‌تر از همه برخي از كانديداها نسبت خود را با شهدا و جانبازان را دليل صلاحيت خود براي حضور در مجلس مي‌دانستند و در اين ميان در تهران عده‌اي فرصت حضور در صف اول نماز جمعه تهران را در روز راي‌گيري از دست ندادند!

خانم‌ها نيز اكثرا با شعار مدافع حقوق زنان و استفاده از فضيلت حضور زن در جامعه و سياست،‌ پاي در عرصه تبليغات گذاشته بودند كه اين اشتراك در نوع تبليغات هم جالب و شايد اثرگذار بود.

نكته ديگري كه در تبليغات اكثر كانديداها مشخص بود، بهره‌گيري از موضوع گراني و اشتغال بود كه شايد براي كانديداها يك فرصت طلايي محسوب مي‌شد و اين سوال مطرح مي‌شود كه اگر گراني و معضل اشتغال در كشور وجود نداشت عده‌اي از كانديداها به چه اميدي وارد مجلس مي‌شدند؟ چراكه بعضي از احزاب اساسا با محور قرار دادن اين مشكل و فقر ناشي از آن، تبليغات شعاري و شعارهاي تبليغاتي خود را طراحي كرده بودند و احتمالا اگر اين مشكلات نبود اين دوستان اصلا كانديدا نمي‌شدند چرا كه با مطرح كردن حل معضل اشتغال و دفاع از حقوق فقرا و بيچارگان در تراكت‌ها و برنامه‌هاي بزرگ و فقيرانه خود به دنبال جذب آراي مردم به سمت خود بودند كه البته نه به اندازه قبل،‌ اما برخي احزاب از اين حربه بهره كافي بردند، پس خدا را شكر كه تورم و معضل اشتغال وجود دارد!

و اما ورزش و ورزشكاران كه در جامعه جوان ايراني هميشه پراهميت و شاخص است، در انتخابات اخير نيز برخي از كانديداها با استفاده از اين ظرفيت به طراحي شعارهاي خود پرداخته بودند و نكته جالب اينجاست كه بعضي از افراد به قول معروف حتي يك عكس هم با شلوار ورزشي ندارند خود را حامي ورزش و جوانان معرفي كرده بودند و در مواردي نيز برخي از ورزشكاران صاحب‌نام گذشته و حال كشور كه در جهان نيز نامي براي خود دست و پا كرده بودند از آنان به عنوان كانديداي برتر و حامي ورزش نام برده بودند كه البته صحت اين ادعا هم به عهده خود كانديداهايي است كه آن را منتشر كردند.

اما موضوع ديگري كه در انتخابات و تبليغات انتخاباتي نگاه‌ها را به خود جلب مي‌كرد، مدارك تحصيلي و رشته‌هاي عجيب و غريب برخي از كانديداها بود كه نشان مي‌داد كه هيچ سنخيتي با مسئوليت قبلي و فعلي آنان نيز ندارد و يا دانشجوي دانشگاه‌هاي خارجي در رشته‌اي كه از آن هيچ نامي نبرده بودند و تنها به ذكر اصل خارج رفتن و درس خواندن پرداخته بودند نيز نوعي تبليغات بود كه نظرها را به خود جلب مي‌كرد و بعضا چه بهتر بود اين دانشگاه‌هاي خارجي در كشورهايي مثل آمريكا و انگليس باشد تا در هند و مالزي و حتي هلند و دانمارك.

نكته جالب ديگر در بخش تحصيلات كانديداها، آشنايي مردم با رشته‌هاي جديدي مثل سخنراني، كلام و خط‌مشي‌گذاري بود كه احتمالا براي مجلس آينده و حضور در آن مثمر ثمر خواهد بود. در ضمن نخبه هسته‌يي بودن نيز يك شاخص خوب براي كانديداهايي بود كه در اين رشته تحصيل كرده بودند و با توجه به حساسيت جامعه بر اين موضوع، از آن به عنوان يك شعار تبليغاتي استفاده كرده بودند.

اما نكاتي نيز در شعارهاي تبليغاتي و تبليغات شعاري شاخص و خاص افراد و بعضا ليست‌ها بود كه آنها نيز جالب و البته عجيب بود چرا كه كمتر كسي فكر مي‌كرد كه اين نكات نيز از نگاه مردم يك امتياز باشد كه طلايي بودن و نه نقره‌اي بودن، بي‌توجه به عطر و ادكلن و تا پاي دار رفتن براي دفاع از حقوق ملت از اين دست شعارها بود.

استفاده از توان مردم براي تبليغات و پخش تراكت و درخواست از مردم براي معرفي افراد و ليست‌هاي خاص به يكديگر از راهكارهاي جديد كانديداهايي بود كه شايد خيلي اميدي به توان اعضاي ستادي انتخاباتي‌ خود نداشتند.

به گزارش ايسنا،‌ خواندن تبليغات تعدادي از كانديداهاي نمايندگي فارغ از آنكه توانستند راي مردم را كسب كنند يا از ورود به مجلس بازماندند، شايد خالي از لطف نباشد؛ تعدادي از اين تبليغات كه خبرنگار ايسنا توانست آنها را جمع آوري كند در ذيل مي‌آيد:

**يك كانديداي كارگري چنين ادبياتي را براي جلب توجه راي‌دهندگان به كار برده بود: چهره آشنا، ساده‌زيست و پرتلاشي است كه به جرات مي‌توان گفت همه مردم ايران ايشان را مي‌شناسند. كارگري با لباس كاري سورمه‌اي كه در بي‌آلايشي كامل در همه محافلي كه به نوعي با حقوق مردم در ارتباط باشد، حضور پيدا مي‌كند و بي‌توجهي به يقه‌هاي سفيد و خطوط اتو كرده و عطر و اودكلن شخصيت‌هاي لم داده و ولو شده در كمال هوشياري و با توجه خاص به پيگيري امور مردم به ويژه ضعفا و كارگران مشغول است. كمتر كسي است كه جوياي ايشان باشد و ساعت 6 صبح شنبه‌ها ايشان را در دفتر ملاقات مردمي‌اش در سوله‌اي در حياط خانه كارگر كه پشت ميز فلزي رنگ و روي رفته‌اي نشسته است ملاقات نكند. .. نامه‌اي به بيمارستان ... نامه‌اي به بهزيستي ... نامه‌اي به بانك ... كميته امداد ... وزارت كار ... و بعد سوار بر پيكان سفيد مدل 80 و حركت به دفتر ملاقات مردمي در ضلع شرقي مجلس شوراي اسلامي و باز نامه‌اي به بهزيستي و نامه‌اي ... به ...

** جمعي از ورزشكاران مشهد نه از يك چهره ورزشي بلكه از يك چهره اقتصادي حمايت كرده بودند، آنها در بيانيه حمايت خود از اين دكتراي اقتصاد ايران و اقتصاد بين‌الملل، آورده بودند: با عنايت به ديدار صميمانه جمعي از جامعه ورزش استان با حضرتعالي و استماع نظرات مدبرانه شما در خصوص ورزش همگاني و قهرماني بار ديگر اميد به رشد و توسعه ورزش خراسان رضوي در دل اساتيد، پيشكسوتان، مربيان، ‌داوران، ورزشكاران و قهرمانان و دست‌اندركاران ورزش آقايان و بانوان جوانه زد.

**دو كانديداي هميشه منتقد دولت در تراكت تبليغاتي خود كه مشترك چاپ كرده بودند، دلايل حضور خود در عرصه انتخابات را در سه محور تشريح كردند: (چرا آمده‌ايم؟ آنچه انجام داده‌ايم و چه خواهيم كرد؟) اين دو كانديداي نمايندگي مجلس، كمك به حاكم شدن " كار و نه پيمانكار" بين مجلس و دولت و كوتاه نيامدن از حقوق ملت ايران به ويژه "انرژي هسته‌يي" و تلاش براي اصلاح و تغيير روش اجراي هدفمندي يارانه‌ها را از علل ورودشان به اين عرصه عنوان كرده بودند.

**جبهه پايداري انقلاب اسلامي با پيامك‌هاي تبليغاتي "پايداري تا پاي دار" و "پايداري هميشه جواب مي‌دهد"، خواستار راي مردم به نمايندگان اين جبهه شده بود و در پيامك‌هايي براي توزيع تراكت و نشريه جبهه پايداري در نماز جمعه از مردم كمك خواسته بود و البته از ملت خواسته بودند كه ليست جبهه پايداري به دوستان و اقوام خود برسانند.

**در تبليغات پيامكي يك كانديداي جامانده از ليست جبهه متحد آمده بود "راي ما دانشمند جهادگر علوم هسته‌يي،‌ مقتدر، مردمي، همراه و پشتيبان هميشگي امام و رهبري و متعهد به آلام ملت و سازندگي ايران اسلامي".

**كانديداهاي صداي ملت در پيامك‌هاي تبليغاتي خود از مردم خواسته بودند كه آنها در انتخابات تنها نمانند و اينطور تبليغ كرده بودند كه صداي ملت را به خانه ملت بفرستيم.

**سرليست اين گروه البته در معرفي خود به مردم براي راي مجدد‌شان به اين نماينده فعلي مجلس، خود را رهبر استيضاح مرحوم كردان و رهبر طرح سوال از رييس‌جمهور خوانده بود و به تلاشش براي به تصويب رساندن طرح اصلاح ماده 12 قانون حمايت از مولفان و هنرمندان اشاره كرده بود.

**يك بانوي مشهدي در تبليغاتش خود را هميشه در كنار مردم توصيف كرده بود و با نقل جمله‌‌اي از بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه كسي نمي‌تواند جاي خانم‌ها را در مجلس بگيرد، خود را تنها بانوي نماينده مشهد،‌كلات و شرق كشور در مجلس و كانديداي مورد حمايت متخصصين ولايت‌مدار معرفي كرده بود.

**( 15 ارديبهشت روز سرنوشت‌ساز براي شهروندان اصفهاني) با انتخاب كانديداي طلايي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي. اين تبليغ كسي بود كه از مردم مي‌خواست كانديدايي طلايي انتخاب كنند نه نقره‌اي! كه البته نتوانست اقبال مردم را به خود جلب كند و مردم اصفهان كانديداي ديگري از اين شهرستان را به مجلس فرستادند!

**يك كانديداي ديگر اين انتخابات در تبليغاتش براي حضور قوي در انتخابات به سراغ يكي از قوي‌ترين مردان جهان يعني حسين‌ رضازاده رفته بود تا شايد از اين راه راي مردم را بتواند به خود اختصاص بدهد.

**يك دانشجوي دكتراي بيوفيزيك دانشگاه تهران كه كانديداي جبهه پايداري انقلاب اسلامي بود، در تراكت‌هاي تبليغاتيش تصاويري از شهداي هسته‌يي كشورمان يعني شهيدان علي‌ محمدي، شهرياري، رضايي‌نژاد و احمدي روشن را چاپ كرده بود و مديريت پروژه توليد نانوزراد نيمه هادي و همكاري در پروژه توليد LED با فناوري نانو را از سوابق خود عنوان كرد و البته توضيح نداده بود چرا با چندين سوابق پژوهشي اردوگاه سياست را بر دانشگاه ترجيح داده است!

**يك كانديداي روحاني، حضور بسيجي در جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل و تبليغ اسلام به زبان انگليسي در آمريكا به مدت 10 سال را در سوابقش قيد كرده بود.

**جبهه مردم‌سالاري در معرفي چهار كانديداي مورد حمايتش در دور دوم انتخابات، حاكميت مردمي را لازمه اصلاحات مردمي خوانده بود و از مردم خواسته بود كه به اين كانديداهاي مورد حمايتش راي دهند.

**جمعي از خراساني‌هاي مقيم تهران با حمايت از كانديداي محبوب خود در تبليغاتي كه در نشريات آن را به چاپ رسانده بودند تعهد، تخصص و توانمندي را از ويژگي‌هاي كانديداي مورد حمايت‌شان برشمرده بودند و او را به عنوان رييس يك فدراسيون ورزشي و رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور به مردم معرفي كرده بودند.

**جبهه متحد اصولگرايان كه توانست تعداد زيادي از كانديداهاي خود را به مجلس بفرستد، در تبليغاتي وسيع در صفحات برخي روزنامه‌هاي اصلي كشور با چاپ تصوير و سوابق كانديداي مورد حمايتش آورده بود خانه‌اي بسازيم شايسته مردم ايران همراه با عقلانيت، معنويت، عدالت و پيشرفته در سايه عدالت البته به حمايت جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز از كانديداهاي اين جبهه تاكيد كرده بود.

حال صرف‌نظر از تبليغات متنوع و گسترده اين دوره از انتخابات و شعارهاي تبليغاتي و تبليغات شعاري و بعضا غير قابل اجرا و خارج از محدوده اختيارات نمايندگان، حضور مردم در اين دوره كه با توجه به شرايط منطقه‌اي و جهاني از اهميت زيادي برخوردار بود قابل تحسين است و اميد است نمايندگان منتخب مردم به دور از فضاهاي تبليغاتي و شعاري بتوانند به وظيفه خود در مقابل ملت به عنوان نماينده عمل كنند تا در پايان دوره به عملكرد، سابقه و صلاحيت خود توجه كنند و براي حضور دوباره در مجلس برخي مشكلات كشور را دست مايه قرار نداده و يا استفاده ابزاري از رشادت‌ها و مردانگي‌هاي خود و خانواده‌هايشان در عرصه‌هاي مختلف انقلاب به دنبال جذب آراء نباشند.

گزارش از خبرنگار پارلماني ايسنا:‌ صادق توسل

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha