• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: المپیک لندن
  • کد خبر: 91042716296

تاريخچه‌ي حضور بوكس ايران در ادوار المپيك

تاريخچه‌ي حضور بوكس ايران در ادوار المپيك

بوكس ايران كه از سال 1948 در بازيهاي المپيك لندن كارش را آغاز كرد، تاكنون يازده دوره در اين بازيها حاضر بوده و 53 بوكسور در اين بازيها شركت كننده داشته، اما بهترين مقام بوكسورهاي ايران به پنجمي مرتضي سپهوند در المپيك پكن برمي‌گردد.

بوكس ايران كه از سال 1948 در بازيهاي المپيك لندن كارش را آغاز كرد، تاكنون يازده دوره در اين بازيها حاضر بوده و 53 بوكسور در اين بازيها شركت كننده داشته، اما بهترين مقام بوكسورهاي ايران به پنجمي مرتضي سپهوند در المپيك پكن برمي‌گردد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بهترين عملكرد بوكس ايران در تاريخ المپيك به بازيهاي 2008 پكن بازمي گردد كه مرتضي سپهوند پس از كسب دو پيروزي راهي هشت نفر پاياني شد و در صورتي كه مي توانست حريف دومينيكني را شكست دهد و به مدال برنز دست پيدا كند، دستش از مدال كوتاه ماند تا 53 ايراني در بازي‌هاي بوكس المپيك مدالي نگرفته باشند.

اكنون نگاهي به تاريخچه ي حضور بوكس ايران در بازيهاي المپيك مي اندازيم.

بازيهاي 1948 لندن انگليس و حضور پدر آندره آغاسي در تركيب ايران

تيم ايران در اولين حضورش در بازيهاي المپيك با هشت بوكسور حاضر بود كه از اين هشت نفر تنها يك نفر به دور دوم راه يافت. قاسم رسائلي، امانوئل آغاسي (پدر آندره آغاسي تنيسور معروف آمريكايي)، جمشيد فاني، مسعود رحيمي ها، ژرژ عيسي بيك، حسين طوسي، اسكندر شورا و جمشيد آبادي نمايندگان ايران در اين بازيها بودند كه از بين آنها تنها حسين طوسي به دور دوم راه يافت و بقيه در همان دور اول با شكست مقابل حريفان از دور بازيها حذف شدند. البته طوسي هم در دور دوم به نماينده ايرلند باخت و كنار رفت.

بازيهاي 1952 هلسينكي فنلاند

تيم ملي بوكس ايران در دومين حضور خود شش نماينده داشت. پتروس نظربيگيان، فضل الله نيكخواه، امانوئل آغاسي، ابراهيم افشارپور، ژرژ عيسي بيك و آرداشيس ساگينيان اعضاي تيم ملي ايران بودند كه غير از عيسي بيك كه به دور دوم راه يافت، همگي در همان دور اول از مسابقات حذف شدند. عيسي بيك هم در دور دوم مقابل نماينده هلند شكست خورد.

بازيهاي 1960 رم ايتاليا

تيم ملي ايران در اين دوره از رقابتها با 4 بوكسور به نام هاي ايزار ايلخانوف، صادق علي اكبرزاده، وارزيك قازاريان و امير ياوري شركت داشت كه علي اكبر زاده و قازاريان در دور اول حذف شدند و ياوري و ايلخانوف به دور دوم راه يافته و در آن مرحله كنار رفتند.

بازيهاي 1964 توكيو ژاپن

ناصر آقايي،‌صادق علي اكبر زاده،‌حسن پاك اندام، نديم قصردشتي و تورو رودسري نمايندگان ايران در اين دوره از بازيها بودند كه همگي در دور اول حذف شدند و تنها قصردشتي بود كه به دور دوم راه يافت و در آن مرحله از رقابتها كنار رفت.

بازيهاي 1972 مونيخ آلمان

حسن اغماض، نصرت وكيل منفرد، وارتكس پارسانيان، جبار فعلي و منوچهر بهمني بوكسورهاي ايران در اين دوره از بازيها بودند كه تنها اغماض و پارسانيان به دور دوم راه يافتند كه اين دو هم در اين مرحله كنار رفتند.

بازيهاي 1976 مونترال كانادا

تيم ملي بوكس ايران با شش بوكسور در اين دوره از بازيها شركت كرد كه عملكرد بهتري نسبت به ادوار گذشته از خود نشان داد و چهار نفر توانستند به دور دوم راه پيدا كنند. سعيد بشيري، بهزاد قائدي، پرويز بهمني، علي بحري، محمد آذر حزين و پرويز بادپا نمايندگان ايران بودند كه از بين آنها بشيري و بحري در دور اول حذف شدند اما چهار نماينده ديگر ايران راهي دور دوم شدند. قائدي،‌بهمني، آذر حزين و بادپا با شكست مقابل حريفان خود در دور دوم حذف شدند تا نتوانند نتيجه اي بهتر از اين از خود به يادگار بگذارند.

بازيهاي 1992 بارسلونا اسپانيا

تيم ملي بوكس ايران در اين دوره از رقابتها پس از سه دوره غيبت با تركيبي شش نفره حاضر بود كه نتوانست نتيجه ي خوبي كسب كند كه البته با حركت علي اصغر كاظمي نام بوكس در اذهان ماندگار شد! انوشيروان نوريان،‌ يوسف خاطري، سيامك ورزيده، علي اصغر كاظمي، مرتضي شيري و ايرج كيارستمي نمايندگان ايران بودند كه همگي در همان دور اول از دور رقابتها كنار رفتند. اين در حالي است در بين تيم هاي ايران در ادوار گذشته حداقل يك بوكسور توانسته بود به دور دوم راه پيدا كند اما اين بار اين اتفاق هم نيفتاد!

البته ماندگاري بوكس ايران در اين رقابتها در اذهان عمومي به خاطر اين عملكرد ضعيف نبود بلكه به خاطر كار علي اصغر كاظمي بود كه بدون دستكش روي رينگ المپيك حاضر شد و داوران او را از مبارزه منع كرده و بازنده اعلام كردند.

طبق قوانين برگزاري بازيهاي المپيك هيچ بوكسوري نمي تواند با دستكش شخصي خود در بازيها شركت كند و ورزشكاران بايد دستكش هايي را در مسابقات استفاده كنند كه كميته ي برگزاري مسابقات به آنها مي دهد. جريان بدون دستكش حاضر شدن كاظمي روي رينگ گويا به دير آمدن اتوبوس حامل ورزشكاران از دهكده بازيها و در نتيجه دير رسيدن به سالن مسابقات بود. البته اين مساله به برنامه ريزي مسئولان تيم بازمي گشت. علي اصغر كاظمي كه در آن بازيها كاپيتان تيم ملي بود، مقابل اصغر علي از تيم پاكستان بدون دستكش حاضر شد. كاظمي بعدها به عنوان سرمربي تيم ملي ايران هم انتخاب شد.

بازيهاي 1996 آتلانتا و راه يابي مقيمي به دور سوم

تيم ايران با تركيب كوروش ملايي، ايوب پورتقي قوشچي، بابك مقيمي و محمدرضا صمدي در اين دوره از رقابتها حاضر شد كه به مانند دوره قبل بازيها همه ملي پوشان ما غير از بابك مقيمي در دور اول با شكست مقابل حريفان خود از دور رقابتها حذف شدند. بابك مقيمي بهترين عملكرد بوكسورهاي ايران تا آن زمان را از خود به يادگار گذاشت. او با دو پيروزي كه كسب كرد به جمع هشت نفر پاياني راه يافت و مقابل بوكسوري از بلغارستان قرار گرفت كه در صورت پيروزي بر او مي توانست برنز المپيك را كسب كند اما در آن بازي حساس به دليل شكستگي دست قادر به ادامه مبارزه نبود و در مكان هشتم قرار گرفت. وضعيت دست مقيمي آنقدر بد بود كه او در هنگام بازگشت با دستي گچ گرفته از هواپيما پياده شد.

بازيهاي 2000 سيدني استراليا

تيم ملي ايران در اين دوره از رقابتها پنج نماينده داشت كه بيژن باتماني،بابك مقيمي،‌ روح الله حسيني، محمدرحيم رحيمي و انوشيروان نوريان اعضاي تيم ملي بودند كه متأسفانه دو تن از نمايندگان ايران به دليل استفاده از مواد نيروزا (دوپينگ) از دور رقابتها حذف شدند. دو نماينده ديگر ايران در همان دور اول با شكست مقابل حريفان از مسابقات كنار رفتند تا هم نتيجه ي بدي در روي رينگ گرفته باشيم و هم اينكه به خاطر كار زشت ورزشكاران خود شماتت شويم. رحيمي به دليل دوپينگ در همان دور اول از مسابقات كنار گذاشته شد اما نوريان كه آن زمان كاپيتان تيم ملي بود بازي اول خود را انجام داد و شكست خورد و بعد از آن دوپينگش مثبت اعلام شد و از مسابقات كنار گذاشته شد. مقيمي و حسيني هم در همان دور اول باختند.

نكته ي مهم اين بازيها اين بود كه انوشيروان نوريان بعد از بازيهاي المپيك همراه تيم ملي به ايران بازنگشت و در استراليا ماندگار شد. هر چند او حدود 8 سال بعد دوباره به ايران بازگشت.

بازيهاي 2004 آتن يونان

دوره اي كه بوكس ايران بسيار ضعيف عمل كرد و تنها توانست يك سهميه حضور در بازيهاي المپيك را كسب كند. البته مسئولان فدراسيون بعد از بازيهاي المپيك 2000 سيدني سعي كرده بودند با جذب «آسه بال» سرمربي سرشناس عملكرد بهتري را براي بوكس ايران رقم بزند اما اين مربي سرشناس نتوانست براي بوكس ما كاري كند و در نهايت هم پس از مدتي كه در ايران بود قراردادش فسخ شد و به كشورش بازگشت.

محمد عاشري تنها نماينده ايران در اين دوره از بازيها بود كه پس از يك دور استراحت در دور دوم مقابل نماينده ايتاليا شكست خورد و حذف شد. البته سلمان كريمي ديگر بوكسور ايران بود كه سهميه حضور در اين دوره از بازيها را كسب كرده بود اما به دليل مثبت اعلام شدن تست دوپينگش از اعزام به آتن كنار گذاشته شد.

بازيهاي 2008 پكن چين

ايران سه نماينده به نام هاي مرتضي سپهوند، مهدي قرباني و علي مظاهري در اين دوره از بازيها داشت كه بهترين نتيجه تاريخ بوكس ايران به دست آمد. قرباني و مظاهري در اين دوره ازبازيها به ترتيب نمايندگان پورتوريكو و روسيه شكست خورده و حذف شدند. سپهوند هم با پيروزي بر حريفاني از تونس و روماني به مرحله ي سوم رسيد و در صورتي كه مي توانست «مانوئل دياز» از دومينيكن را شكست دهد برنزش را قطعي مي كرد اما در اين رقابت شكست خورد و به مقام پنجمي بسنده كرد. هرچند اين نماينده دومينيكن توانست قهرمان اين بازيها شود.

البته سپهوند پس از اين شكست اعلام كرد كه حريف خود را دست كم گرفته بود و اگر همانند بازيهاي قبلي اش مبارزه مي كرد مي توانست طلسم شكن شود.

بازيهاي 2012 لندن انگليس

بوكس ايران براي اين دوره از بازيها چهار سهميه توسط احسان روزبهاني، علي مظاهري، مهدي طلوطي و امين قاسمي پور دارد و سعي مي كند تا طلسم بي مدالي بوكس ايران را بشكند. كارشناسان اميدواري زيادي به كسب موفقيت توسط علي مظاهري و احسان روزبهاني دارند كه بايد منتظر باشيم و ببينيم كه آيا بالاخره اين بوكسورها مي توانند طلسم شكني كنند؟

شانس خوب مظاهري

علي مظاهري كاپيتان تيم ملي بوكس ايران كه سابقه ي حضور در المپيك پكن را در كارنامه دارد به عنوان پرچمدار كاروان ايران در بازيهاي لندن انتخاب شده است كه شايد اين مساله روي عملكرد او تأثير بگذارد و اين بوكسور خوب ايران كه مدال قهرماني آسيا و قهرماني بازيهاي آسيايي را هم در كارنامه دارد با انگيزه ي بيشتري براي كسب مدال بجنگد. شانس خوب مظاهري اين است كه در وزن 91- كيلوگرم كه او حضور دارد تنها 16 بوكسور حاضر هستند و چنانچه او بتواند دو پيروزي را كسب كند نخستين مدال آور تاريخ بوكس ايران در المپيك خواهد شد. كارشناسان به موفقيت او بسيار اميدوارند چرا كه اين بوكسور ايران مي داند اين آخرين دوره ي حضورش در بازيهاي المپيك است و او با قهرماني در آسيا سهميه ي المپيك را گرفته است و همين مساله مي تواند انگيزه روحي بالايي براي او باشد.

مظاهري در صورتي كه همه ي اين شانس ها به او رو كنند، قرعه هم يار او باشد و از همه مهمتر خودش در اوج آمادگي روحي رواني به مصاف حريفان برود و بداند كه براي چه مي جنگد مي تواند طلسم شكن شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha