• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91062615267

نشست خبري فرمانده كل سپاه/6 و پاياني/

فرمانده سپاه: تنگه هرمز در امنيت كامل است/با چين و روسيه همكاري اطلاعاتي داريم نه نظامي

فرمانده كل سپاه در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به اين پرسش كه "معناي اين حرف كه در صورت وقوع حمله نظامي، جنگ را به مرزهاي دشمن مي‌كشانيد چيست؟" گفت: مطمئنا اگر حمله نظامي صورت بگيرد از سوي كشورهاي همسايه نيست، چراكه ما با كشورهاي همسايه مشكلي نداريم و چون ممكن است كشورهاي فرامنطقه‌اي اين اقدام را انجام دهند، جنگ در مرزهاي اين كشورها خواهد بود.

فرمانده كل سپاه در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به اين پرسش كه "معناي اين حرف كه در صورت وقوع حمله نظامي، جنگ را به مرزهاي دشمن مي‌كشانيد چيست؟" گفت: مطمئنا اگر حمله نظامي صورت بگيرد از سوي كشورهاي همسايه نيست، چراكه ما با كشورهاي همسايه مشكلي نداريم و چون ممكن است كشورهاي فرامنطقه‌اي اين اقدام را انجام دهند، جنگ در مرزهاي اين كشورها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، سردار جعفري در پاسخ به پرسش ديگري درباره امنيت جنوب‌شرق و شمال غرب كشور نيز اظهار كرد: ما از زمان شهيد شوشتري تلاش كرديم امنيت پايدار را در اين مناطق دنبال كنيم و امنيت اين مناطق را به دست خود قبايل و مردم منطقه سپرديم. باقي‌مانده گروهك جندالشيطان تلاش بسياري كرد كه از طريق مرزها وارد جنوب‌شرق كشور شود اما موفق نشد و اكنون امنيت خوبي در اين مناطق برقرار است و علت آن واگذاري برقراري امنيت به خود مردم است.

وي درباره شمال‌غرب كشور نيز گفت: عليه نيروهاي پژاك در شمال‌غرب عمليات مهندسي گسترده‌اي انجام شده است و زمينه‌هايي كه اين نيروها نياز داشتند، از آنها گرفته شده است و در اين مرزها نيز هم‌اكنون امنيت خوبي وجود دارد.

فرمانده كل سپاه در برابر پرسش خبرنگار واحد مركزي خبر درباره اقدامات سپاه در كمك به زلزله‌زدگان آذربايجان‌شرقي، ضمن همدري با بازماندگان اين حادثه اظهار كرد: از ساعت اول اين حادثه دستور داديم تا نيروهاي خود اين مناطق به محل زلزله گسيل شوند و اگر از مردم منطقه سوال كنيد مي‌گويند كه اولين نيروهايي كه براي كمك به آنها حاضر شدند، از بسيج و سپاه بودند.

جعفري افزود: اقدام مناسب ديگر سپاه، حضور بسيج سازندگي در اين مناطق بود كه ساخت 1800 واحد از منازل زلزله‌زدگان را برعهده گرفتند و هم‌اكنون نيز گروه‌هاي جهادي در اين مناطق مشغول كارند.

وي در برابر پرسش ديگري درباره امنيت خليج‌فارس و تنگه هرمز پاسخ داد: اهميت اين منطقه به دليل انتقال درصد قابل توجهي از انرژي مورد نياز دنيا است و قيمت انرژي وابسته به امنيت خليج‌فارس است. هم آمريكا و هم غرب منافعشان باتوجه به گذر بخش قابل توجهي انرژي از اين منطقه در گروي امنيت منطقه است و با توجه به شرايط اقتصادي كنوني جهان، از بين رفتن امنيت خليج‌فارس به شدت روي قيمت انرژي اثر خواهد گذاشت. در شرايط حاضر خليج‌فارس و تنگه هرمز امن‌ترين برهه زماني خود را دارد و تهديدي عليه اين منطقه حس نمي‌كنيم، مگر اينكه برخي با اقدامات خود بخواهند امنيت آنرا به خطر اندازند.

فرمانده كل سپاه با تاكيد بر اينكه "اكنون تنگه‌هرمز در امنيت كامل است"، تصريح كرد: حضور برخي نيروها منطقه را ملتهب كرده و مي‌كند ولي همه مراقب هستند تا اتفاق خاصي كه اين منطقه را ناامن كند رخ ندهد و مطمئنا اگر نيروهاي نظامي خارجي در اينجا حضور نداشته باشند، امنيت منطقه مضاعف خواهد شد.

جعفري در ادامه، در پاسخ به پرسشي درباره توافقنامه امنيتي ايران با چين و روسيه و برگزاري مانور مشترك ميان اين سه كشور گفت: چنين چيزي وجود ندارد. ما همكاريهاي اطلاعاتي داريم اما همكاري نظامي يا مانور مشترك نه.

در پايان اين نشست خبري، فرمانده سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جوان درباره تاثير تحريم‌ها بر سپاه اظهار كرد: نيازمنديهاي ما عمدتا دفاعي است كه متكي به توانايي‌هاي داخلي است. ما از زمان جنگ اين نيازها را احساس كرديم و تلاش كرديم آنها را جبران كنيم. تحريمها همانطور كه بر اقتصاد و برخي ديگر مسائل تاثير داشته، ممكن است اثرات محدودي در بودجه و مسائلي از اين دست در سپاه داشته باشد كه در گذشته نيز وجود داشت اما تاثيرات چنداني نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha