• دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 91062715996

ركورد شكن فضانوردان زن ناسا فرمانده ايستگاه فضايي شد

ركورد شكن فضانوردان زن ناسا فرمانده ايستگاه فضايي شد

سونيتا ويليامز، فضانورد ناسا كه از ركورد طولاني‌ترين پرواز فضايي در ميان زنان برخوردار بوده، فرماندهي ايستگاه فضايي بين‌المللي را بر عهده گرفت.

سونيتا ويليامز، فضانورد ناسا كه از ركورد طولاني‌ترين پرواز فضايي در ميان زنان برخوردار بوده، فرماندهي ايستگاه فضايي بين‌المللي را بر عهده گرفت.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در تاريخ 14 ساله ايستگاه فضايي اين دومين بار است كه يك فضانورد زن، فرماندهي اين آزمايشگاه مدارگرد را بر عهده مي‌گيرد.

ويليامز در پس پايان دوره گنادي پادالكا، فضانورد روسي و فرمانده پيشين ايستگاه در اكسپديشن 32 و سفر وي به زمين، فرماندهي را بر عهده گرفت. ويليامز در ماه ژوئيه سال جاري به ايستگاه سفر كرده و سكنه ايستگاه را در ماموريت اكسپديشن 33 تا زمان پايان ماموريتش در ماه نوامبر رهبري خواهد كرد.

پادالكا و دو تن ديگر از سكنه ايستگاه، سرگئي روين و جو آكابا روز گذشته ايستگاه فضايي را ترك كرده و به سوي زمين رهسپار شدند.

پيش از اين پرواز، پادالكا طي مراسمي عنوان فرماندهي را به ويليامز تفويض كرد. اين فضانورد 46 ساله يك سروان نيروي دريايي آمريكا بوده كه اكنون دومين سفر طولاني‌مدت خود را به فضا سپري مي‌كند.

ويليامز براي اولين بار در سال 2007 به فضا پرواز كرده و 195 روز متوالي را در فضا گذراند كه ركورد طولاني‌ترين سفر فضايي در ميان فضانوردان زن را براي وي به ارمغان آورد. وي همچنين در روزهاي آينده سالگرد تولد خود را نيز در ايستگاه جشن خواهد گرفت.

اولين فرمانده زن ايستگاه فضايي پگي ويتسون، فضانورد ناسا بود كه رهبري ماموريت اكسپديشن 16 را بين پائيز 2007 و بهار 2008 بر عهده داشت. از ديگر زنان نامدار در عرصه فضايي مي‌توان به ايلين كالينز و پم ملروي اشاره كرد كه فرماندهي شاتلهاي ناسا را بر عهده داشته‌اند.

انتهاي پيام

مراسم تفويض عنوان فرماندهي از گنادي پادالكا به سونيتا ويليامز

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha