• سه‌شنبه / ۴ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: بیداری اسلامی
  • کد خبر: 91070402571
  • خبرنگار : 71405

ولايتي: بايد حركت‌هاي بيداري اسلامي را آسيب‌شناسي كنيم

ولايتي: بايد حركت‌هاي بيداري اسلامي را آسيب‌شناسي كنيم

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت: حفظ ارزش‌هاي اسلامي و استمرار آن در كنار حضور پررنگ مردم در صحنه و پيروي از رهبري از اركان مهم انقلاب‌ها و بيداري اسلامي بوده و نبايد اهميت آنها را از ياد برد.

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت: حفظ ارزش‌هاي اسلامي و استمرار آن در كنار حضور پررنگ مردم در صحنه و پيروي از رهبري از اركان مهم انقلاب‌ها و بيداري اسلامي بوده و نبايد اهميت آنها را از ياد برد.

به گزارش خبرنگار ايسنا علي‌اكبر ولايتي در ششمين مجمع عمومي اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي كه صبح امروز در مركز همايش‌هاي صداوسيما برگزار شد، با بيان اينكه هنوز حرف‌هاي زيادي درباره بيداري اسلامي مانده است، گفت: هر چقدر هم ما در رابطه با اين موضوع صحبت كنيم باز جاي بحث دارد.

وي افزود: مقام معظم رهبري حركت‌هاي مردمي اخير را بيداري اسلامي ناميدند و واقعا هم اين يك بيداري اسلامي بود.

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي ادامه داد: بيداري اسلامي امري تازه نبوده و سابقه‌اي بين 150 تا 200 سال دارد. يعني زماني كه مرحوم ميرزاي شيرازي در عراق فتواي تحريم تنباكو را صادر كرد در واقع از همان زمان پايه‌ مقاومت منفي را بنا نهاد؛ بنابراين ميرزاي شيرازي پنجاه سال قبل از گاندي اولين قدم‌ها را در مسير انقلاب‌هاي مردمي برداشت.

ولايتي با بيان اينكه در مصر نيز سيدجمال‌الدين اسدآبادي پرچمدار بيداري اسلامي بود و حتي حسن بنا نيز اين فرد را يك هشدار دانست، گفت: در هر صورت وجه مشترك تمام اين حركت‌ها، بيداري اسلامي بوده چرا كه حركت‌هايي كه در گذشته بر اساس پان عربيسم، پان ايرانيسم و پان تركيسم صورت گرفتند همگي محكوم به شكست بوده و نتيجه‌اي در بر نداشتند.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل ادامه داد: هرگاه كه اعراب، ايراني‌ها، ترك‌ها و ... تلاش كردند حركتي را آغاز كنند كه بر پايه‌ي آن نژاد شكل گرفته بود نه دين، شكست خوردند مانند احزاب كمونيستي و ليبراليسم كه امروزه نيز وجود دارند و كمونيست‌ها دين را مانع پيشرفت دانسته و ليبرال‌ها هم دين را جزو اعمال عبادي فردي قلمداد مي‌كنند و در واقع آنها دين اسلام را مربوط به گذشته مي‌دانند.

وي تصريح كرد: منافقين هم در گذشته معتقد بودند كه اسلام، دين مبارزه نيست ولي ما امروز شاهد آن هستيم كه چطور مسلمانان با حفظ اتحاد قيام كرده و به خواسته‌هاي خود دست مي‌يابند.

ولايتي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه بايد حركت‌هاي بيداري اسلامي آسيب‌شناسي شوند، عنون كرد: ما بايد حركت‌هاي بيداري اسلامي را در جهت احياي ارزش‌هاي اسلامي آسيب‌شناسي كنيم چرا كه دشمنان تلاش مي‌كنند با تفرقه‌افكني ميان مسلمين جدايي بيندازند.

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي ادامه داد: اينكه ما معتقد هستيم حركت‌هاي شكل گرفته، بيداري اسلامي هستند به اين دليل است كه تمام شعارهاي آنها اسلامي بوده، همچنين رهبري اين جريان‌ها به دست افراد شناخته شده‌اي است كه همگي اسلام‌گرا هستند مانند رييس‌جمهور مصر كه جزء اخوان‌المسلمين است.

وي تاكيد كرد: چطور مي‌توان ادعا كرد كه اين حركت‌ها چيزي جز بيداري اسلامي بودند چرا كه راهپيمايي‌هاي آنها يا از مساجد آغاز شده و يا به صفوف نماز جمعه ختم مي‌شد. همچنين چه چيزي مي‌تواند ميليون‌ها مسلمان را به خيابان‌ها كشانده و آنها را وادار كند كه در مقابل گلوله دشمنان ايستاده و شهيد شوند.

ولايتي با بيان اينكه حدود 200 سال است كه ليبراليسم در مصر، تونس و حتي ايران وجود داشته ولي تنها سراب و فريبي بيش نبوده است، ادامه داد: نكته جالب اين است كه هيچگاه مسلمانان با تكيه بر ليبراليسم به جايي نرسيده و اين فقط يك حربه‌اي بوده تا ميان آنها جدايي بيندازد چرا كه ما شاهد هستيم در اتحاديه اروپا كه بسياري از اعضاي آن بانيان برپايي دو جنگ جهاني بزرگ بودند امروزه تلاش مي‌كنند تا تمام اعضا را دور يكديگر جمع كنند ولي در رابطه با كشورهاي اسلامي اينطور نبوده و هيچ كدام نمي‌خواهند كشورهاي اسلامي با يكديگر متحد شوند.

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي افزود: سال‌هاست كه تركيه خواهان پيوستن به اتحاديه اروپا بوده و تا قبل از روي كار آمدن اسلام‌گرايان حتي اذان آنها نيز به زبان تركي پخش مي‌شد و آنها تلاش زيادي براي اروپايي شدن مي‌كردند ولي ما شاهد هستيم كه غرب خواهان اين است كه تركيه عضو ناتو باشد، نه اتحاديه اروپا و در جنگ كره هم ديديم با اينكه براي تركيه منفعتي در بر نداشت ولي آنها تعداد زيادي از سربازان خود را در اين جنگ از دست دادند و اين نتيجه‌ي روي‌گرداني از اسلام بود.

وي تاكيد كرد: مسلمانان هر زماني كه به اسلام باز گشتند نتايج آنها را به خوبي رويت كردند مثلا براي مدت كوتاهي چپ‌گرايي در ميان فلسطينيان رونق گرفته بود ولي آنها هيچ دستاوردي نداشتند ولي زماني كه احزاب اسلامي در فلسطين روي كار آمدند ما ديديم كه چطور غزه را از اسرائيل جدا كردند.

ولايتي در پايان گفت: هدف ما حفظ ارزش‌هاي اسلامي و نگه داشتن مردم در صحنه است چرا كه اين دو معيار به همراه وجود رهبري از رموز پيروزي انقلاب اسلامي ايران است و همين عوامل نيز مي‌تواند كمك شاياني به ادامه روند بيداري اسلامي داشته باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha