• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 91080302138
  • منبع : مطبوعات

با اشاره به کشت تراریخته هادر 160میلیون هکتاراراضی جهان

تولایی: چرا کشور را از دستاوردهای دانشمندان زیست فناوری خود محروم کرده‌ایم؟

تولایی: چرا کشور را از دستاوردهای دانشمندان زیست فناوری خود محروم کرده‌ایم؟

عضو هیات مدیره انجمن‌های علمی ایمنی زیستی و بیوتکنولوژی با بیان این که از 58 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور قریب به 40 میلیون هکتار بایر مانده است بر استفاده از فناوری‌های نوین زیستی در عرصه‌ کشاورزی و تولید غذا تاکید کرد و اظهار داشت: در شرایطی که 160میلیون هکتار از اراضی جهان زیر کشت محصولات تراریخته است و قسمت اعظم واردات محصولات کشاورزی ما نیز تراریخته است، چرا کشورمان را از دستاوردهای دانشمندان خود محروم کرده‌ایم؟

عضو هیات مدیره انجمن‌های علمی ایمنی زیستی و بیوتکنولوژی با بیان این که از 58 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور قریب به 40 میلیون هکتار بایر مانده است بر استفاده از فناوری‌های نوین زیستی در عرصه‌ کشاورزی و تولید غذا تاکید کرد و اظهار داشت: در شرایطی که 160میلیون هکتار از اراضی جهان زیر کشت محصولات تراریخته است و قسمت اعظم واردات محصولات کشاورزی ما نیز تراریخته است، چرا کشورمان را از دستاوردهای دانشمندان خود محروم کرده‌ایم؟

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر تولایی که روز گذشته در نشست روسا و نمایندگان انجمن‌های علمی با رییس جمهور، سخن می‌گفت با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های داوطلبانه انجمن‌های علمی در مسیر رفع مشکلات و هموار کردن مسیر پیشرفت کشور گفت: آیا سازماندهی 500 ،هزار، دو هزار و یا بیشتر از متخصصان یک حوزه در لوای یک انجمن علمی، ظرفیت بسیار والایی برای پیگیری نیازمندی‌ها، اولویت‌ها و دغدغه‌های نظام نیست؟ آیا اگر هر انجمن علمی را برای پاسخگویی علمی و ارائه راهبرد برای رفع یک نیاز کشور به میدان بیاوریم، یکی از جلوه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی نیست؟ آیا اگر هر انجمن علمی در هر سال فقط یک دغدغه را دنبال کند، انبوهی از مسائل مورد نیاز کشور حل نخواهد شد؟

وی به عنوان نمونه به انجمن‌های علمی حوزه علوم و فناوری‌های زیستی از جمله انجمن‌های ژنتیک، بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی اشاره کرد و گفت: بیش از سه هزار عضو فعال این انجمن‌ها، سرمایه‌ای قابل توجه برای اندیشه و تلاش در عرصه‌های مختلف پزشکی، بهداشت و سلامت، تولید داروها و واکسن‌های نسل جدید، بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی در حوزه‌های ناباروری، سرطان و...، افزایش راندمان تولید مولفه‌های منابع غذایی و گیاهان با بهره وری بالا و مقاوم به آفات و بی‌نیاز از مصرف سموم شیمیایی و خطرناک (که عامل اصلی بسیاری از سرطان‌ها در جوامع هستند)، سولفور زدایی و افزایش کیفیت استحصال و بهره برداری از منابع نفت، حل دغدغه‌های محیط زیستی از طریق بهیافت و بازیافت زیستی و حفظ ذخایر ژنتیکی و ارئه راهبرد در این زمینه‌ها هستند و از این مثال‌ها در حوزه تمام انجمن‌های علمی فراوان است. با این رویکرد، آیا انجمن‌های علمی نمی‌توانند مشاورانی امین برای وزرای کشور محسوب و برای رصد امور و انجام آسیب شناسی‌های کارشناسانه علل پیشرفت یا رکود در یک برنامه، مورد مشاوره قرار گیرند؟

رییس سازمان بسیج علمی کشور تصریح کرد: امروز اگر دشمن می‌خواهد با حربه تحریم مردم ما را خسته کند، آیا نمی‌توانیم علت یابی اینکه چرا باید از58 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور ما قریب به 40 میلیون هکتار زمین بایر بماند را به انجمن‌های علمی مربوط بسپاریم تا برای آن چاره اندیشی کنند؟ آیا نمی‌شود همچون سایر عرصه‌های پیشرفت علمی نظام، فناوری‌های نوین و بیوتکنولوژی را در عرصه‌های کشاورزی و تولید غذا به میدان بیاوریم؟

وی افزود: علت یابی اینکه در شرایطی که 160میلیون هکتار از اراضی جهان زیر کشت محصولات اصلاح شده ژنتیکی است و قسمت اعظم بازار محصولات کشاورزی وارداتی ما نیز در انحصار محصولات تراریخته (بامنشا تغییرات نامعلوم) است چرا با وجود این همه متخصص در عرصه بیوتکنولوژی کشاورزی، کشورمان را از دستاوردهای فناورانه و آگاهانه دانشمندان خود محروم کرده‌ایم، نمی‌تواند از جمله مباحثی باشد که باید توسط انجمن‌های علمی رصد و مورد آسیب شناسی قرار گرفته و نتایج آن به مسئولین ذیربط ارائه شود؟

رییس پژوهشکده فناوری‌های نوین بقیه الله‌الاعظم (عج) در ادامه به دولت پیشنهاد کرد: موضوعات و دغدغه‌های پیشرفت کشور را به انجمن‌های علمی بسپارد و آنها را به عنوان مشاوران تخصصی به وزارت خانه‌های مرتبط متصل کرده و فضای کار و ارائه خدمت برای آنها را بیش از پیش تسهیل کند.

تولایی در ادامه از دستگاه‌های دولتی خواست انجمن‌ها را که با حق عضویت اعضا اداره می‌شوند و اعضای هیات مدیره آن‌ها بدون هرگونه وجهی، فعالیت در پیشبرد حرکت علمی کشور را برای خود افتخار می‌دانند به عنوان بنگاه‌های اقتصادی تصور نکنند.

وی گفت: در سال‌های جاری دستگاه مالیاتی کشور با صدور مالیات‌های غیر قابل قبول و غیر قابل توجیه (تحت عنوان جریمه)، انجمن‌ها را دلخسته و ناراحت کرده در حالیکه بر مبنای ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره 1 آئین نامه اجرائی آن، انجمن‌ها از مالیات معاف شده‌اند.

تولایی با بیان این که همین تهدید که اعضاء هیات مدیره انجمن‌ها به دلیل بدهی مالیاتی ممنوع الخروج می‌شوند، برای تعطیلی انجمن‌های علمی کفایت می‌کند از نادیده گرفته شدن قانون در این زمینه ابراز تاسف کرد و رسیدگی رییس جمهور به این مشکل را خواستار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha