• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۱ / ۱۸:۲۵
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91102716632

نخست‌وزیر سوریه:با گروه‌های مسلحی که تمایل دارندسلاح خود را زمین بگذارند گفت‌وگو می‌کنیم

نخست‌وزیر سوریه:با گروه‌های مسلحی که تمایل دارندسلاح خود را زمین بگذارند گفت‌وگو می‌کنیم

معاون اول رییس جمهور و نخست‌وزیر سوریه در همکاری‌های بیشتر بین این دو کشور تاکید کردند.

معاون اول رییس جمهور و نخست‌وزیر سوریه در همکاری‌های بیشتر بین این دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از امضای قرارداد همکاری در زمینه انتقال نیرو بین ایران و سوریه، با حضور معاون اول رییس جمهور، رحیمی اظهار کرد: بسیار خوشبختم که ظرف دیروز و امروز میزبان نخست وزیر دولت دوست و برادر سوریه و همراهان عزیزشان بودیم.

وی افزود: طی دو جلسه و نشست، مذاکرات عمده‌ای بین بنده و نخست‌وزیر محترم سوریه راجع به مسائل گوناگون فی‌مابین از جمله مسائل اقتصادی، سیاسی، تجاری، فرهنگی، بهداشتی و درمانی انجام شد و در کلیه موارد کارشناسان و وزرای دو طرف به توافق مطلوب رسیدند.

رحیمی با بیان اینکه ما با کشور سوریه رابطه‌ای دیرینه و ریشه‌دار داریم ،افزود: عمق رابطه دو کشور در حدی است که دو ملت ایران و سوریه بر آن شهادت می‌دهند.

معاون اول رییس جمهور ضمن اینکه رابطه بین ایران و سوریه را بسیار دوستانه و صمیمی دانست، افزود: ما امیدوار هستیم که هرچه زودتر مناقشات گرفتاری و کشتاری که دشمنان سوریه در این کشور به راه انداخته‌اند، به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: پایان آنچه که در سوریه رخ داده، فقط راه‌حل سیاسی دارد و در این مسیر جمهوری اسلامی ایران پیوسته به مذاکره و برخورد مسالمت‌آمیز دعوت داشته و دارد.

رحیمی گفت: آن چیزی که ملت سوریه را به رنج و زحمت انداخته، موجب تاسف و تاثر جمهوری اسلامی و نطق و بیانی که جناب آقای بشار اسد به عنوان مواضع اخیر دولت سوریه اعلام کرده‌اند، مورد حمایت جمهوری اسلامی است. و اگر دشمنان صلح و آشتی و آرامش و رفاه مردم سوریه اجازه دهند، مردم سوریه و کسانی که در کسوت تعارض هستند، از این طریق می‌توانند به نتیجه برسند.

وی با بیان اینکه ما از گذشته‌های دور در کنار سوریه و سوریه در کنار ایران بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حادثه تلخ انفجار در دانشگاه حلب شما را متاثر کرده، من از طرف دولت و ملت ایران این حادثه تاسف‌بار را به جنابعالی و ملت سوریه تسلیت عرض می‌کنم و توفیقات جنابعالی و آرامش دولت سوریه را از خداوند خواستارم.

در ادامه وائل نادر الحلقی نخست وزیر سوریه نیز ضمن تشکر از ملت و دولت ایران گفت: طی این دو روز که من اینجا بودم، نشست‌ها و جلسات بسیاری برگزار شد و طی دیدارها و ملاقات‌هایی که صورت گرفت، توافقات و موافقتنامه‌های زیادی را با همتایان خود داشتیم که این توافقنامه‌ها توسط کارشناسان دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ما توانستیم در زمینه‌های برق، بهداشت و امور بانکی و خدمات به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این توافقنامه‌ها تاثیر بسزایی در حمایت و پشتیبانی از اقتصاد ملی سوریه خواهد داشت، گفت: چنین توافقنامه‌هایی در حمایت از اقتصاد ملی و ملت کشور سوریه تاثیرگذار خواهد بود و همچنین از ذخیره بانک مرکزی ما حمایت می‌کند.

نخست‌وزیر سوریه همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اقتصاد ملی ما تحت تاثیر و مورد تعرض اقدامات جنایت‌کارانه برخی دسته‌جات تروریستی قرار گرفته است، این موافقتنامه‌ها تاثیر بسزایی در پشتیبانی از زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری سوریه خواهد گذاشت.

نادر الحلقی اقتصاد ملی سوریه را اقتصادی قوی خواند و خاطرنشان کرد: اقتصاد ملی سوریه جوانب مختلف مثبتی را در بر دارد، ولی هنگامی که دوستان و برادران ایرانی ما در راستای حمایت از اقتصاد ما در بخش مالی و بانکی در کنارمان قرار می‌گیرند، این اقتصاد، از قدرت روزافزونی برخوردار خواهد شد.

وی با مورد توجه قرار دادن پشتیبانی مالی ایران از سوریه تصریح کرد: ما از همان فشارها و چالش‌هایی رنج می‌بریم که دشمنان مشترک ما از جمله ایالات متحده آمریکا و دشمن صهیونیستی آن را علیه ما تحمیل کرده‌اند. همانطور که مستحضرید، سوریه در شرایط فعلی در تحمیل همه جانبه‌ای در جنگ است، اما کشور من توانسته است طی دو سال گذشته در برابر چنین توفان‌های سختی مقاومت کند.

وی گفت: باید به برادرانمان در ایران اطمینان دهم که ما گسترش امنیت و ثبات را در سرتاسر سرزمین خودمان دنبال می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد که همه نیازهای ملت خودمان را برآورده کنیم و همینطور در راستای بحث آشتی ملی که همه طبقات کشور هم از آن حمایت می‌کنند، گام برداریم.

وی با مورد توجه قرار دادن بحث آشتی ملی در سخنان اخیر بشار اسد، گفت: ما در دولت برای این طرح سیاسی تلاش و اقدام کرده‌ایم و گفت‌وگوی میان همه دسته‌جات و گروه‌های سیاسی و احزاب و نیروهای موجود در کشور را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دولت آغوش خود را برای گفت‌وگو با تمام گروه‌های موجود در داخل و خارج باز می‌کند، افزود: ما دست خود را به سمت کسانی که به ثبات ملی در کشورمان ایمان دارند و تمایل دارند به ما کمک کنند، در مسیر ساخت کشوری آزاد و همراه با دموکراسی باز می‌کنیم و هرگز از این تصمیم خود پشیمان نخواهیم شد.

وی تاکید کرد: ما حتی با گروه‌های مسلح که تمایل دارند، سلاح خود را بر زمین بگذارند هم گفت‌وگو خواهیم کرد، چراکه اینها از فرزندان ملت سوریه هستند که در نتیجه توطئه‌های دشمنان گمراه شده‌اند و تلاش ما در جهت بازگرداندن آنها به جامعه ملی خودمان است.

وی همچنین با تشکر از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ایران، اظهار کرد: به نظر ما تمام این توافقنامه‌هایی که امروز مورد توجه قرار گرفت، قابل اجرا خواهد بود، تا اینکه آرزوها و درخواست‌های برادر خود را محقق کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه ایران بتواند ایفاگر نقش اساسی در جامعه بین‌الملل باشد، گفت: همچنین لازم است از رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و آقای احمدی‌نژاد رییس جمهور کشور ایران و همین‌طور از همه کسانی که برای اجرای این اهداف تلاش کرده‌اند، تشکر کنم.

معاون اول رییس جمهور نیز پس از پایان صحبت‌های سخنان نخست‌وزیر سوریه اظهار کرد: دعای خیر ما و همه ملت ایران بدرقه راه شما و همراهان شما و همچنین پیروزی و آسایش ملت سوریه است. ما دستانمان را بالا می‌بریم و از خداوند آسایش تمام ملت‌هایی که بر روی کره خاکی زندگی می‌کنند را مسالت داریم.

وی همچنین گفت: از خداوند می‌خواهیم شر شرورین و بدکاران عالم که آسایش را از ملت‌ها گرفته‌اند کوتاه کنند تا همه امت‌های اسلامی در کنار هم با آسایش و آرامش قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: پیام ملت‌های اسلامی صلح و آشتی است و این پیام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تا امروز بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha