• جمعه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91122516279

نایب رییس انجمن بیوتکنولوژی:

مخالفت با تولید گیاهان تراریخته به رغم تولید داروهای نوترکیب تعجب برانگیز است

مخالفت با تولید گیاهان تراریخته به رغم تولید داروهای نوترکیب تعجب برانگیز است

نایب رییس انجمن بیوتکنولوژی با اشاره به تولید داروها و فرآورده‌های نوترکیب متعدد در کشور، جلوگیری از تولید گیاهان تراریخته که از حساسیت بسیار کمتری نسبت به داروها برخوردارند را عجیب و فاقد توجیه علمی عنوان کرد.

نایب رییس انجمن بیوتکنولوژی با اشاره به تولید داروها و فرآورده‌های نوترکیب متعدد در کشور، جلوگیری از تولید گیاهان تراریخته که از حساسیت بسیار کمتری نسبت به داروها برخوردارند را عجیب و فاقد توجیه علمی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیروس زینلی که در نشست خبری هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی سخن می گفت، خاطرنشان کرد: به عنوان نایب رییس انجمن بیوتکنولوژی این سوال برای من مطرح کرد که چرا در زمینه محصولات زیست فن‌آوری پزشکی و دارویی که مستقیما وارد بدن می‌شود نگرانی کمتری داریم تا محصولات بیوتکنولوژی کشاورزی که حداقل مستقیما وارد خون نمی‌شوند و حتی اغلب ابتدا به مصرف دام‌ها می‌رسند. این مخالفت‌ها و ایجاد نگرانی‌ها در مورد محصولات زراعی تراریخته درحالی است که هیچ مستند علمی درباره عوارض این محصولات وجود ندارد و در سند ملی زیست فن‌آوری و سایر مصوبات بر ضرورت تولید این محصولات در کشور تاکید شده است.

وی با ابراز تاسف از این که هیچ محصولی تراریخته ملی در سفره مردم نیست، اظهار داشت: این درحالی است که هر ساله انبوهی از محصولات تراریخته وارداتی به کشور وارد می‌شود بدون این که هیچ گونه کنترلی بر آن‌ها صورت بگیرد. درحالی که در زمینه دارو همان طور که از داروهای غربی استفاده می کنیم از داروهای نو ترکیب مشابه داخلی هم با اطمینان استفاده می‌کنیم، چرا به رغم واردات گسترده محصولات کشاورزی تراریخته اجازه تولید آنها به محققان داخلی داده نمی شود؟

این محقق حوزه بیوتکنولوژی پزشیکی با بیان این‌که ساخت داروهای نوترکیب و جلوگیری از کشت محصولات کشاورزی تراریخته با توجه به تفاوت چشمگیر استانداردها و حساسیت‌های ایمنی آن‌ها همان قدر عجیب است که مثلا کشوری توانمندی تولید موشک و جت را داشته باشد ولی از ساخت خودرو ناتوان باشد، اظهار داشت: قانون ایمنی زیستی چند سال پیش تصویب شده ولی آیین نامه اجرایی که آن باید ظرف شش ماه تدوین می‌شد هنوز تصویب نشده و همین مساله مستمسکی برای جلوگیری از تولید محصولات تراریخته در کشور قرار گرفته است.

نایب رییس انجمن ایمنی زیستی خاطرنشان کرد: بحث محصولات تراریخته، بحث انجمن نیست بلکه مساله این است که کشور ما در مقطع حساسی از تاریخ در عرصه کشاورزی از فن‌آوری‌های نوین محروم می‌شود. اگر در مقابل چنین روندی اقدامی موثر نکنیم نمی توانیم پاسخگوی عقب ماندگی کشور در زیست فن‌آوری کشاورزی در مقابل نسل‌های آینده باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha