• دوشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 92052816056
  • خبرنگار : 71420

آیا بهترین کمک داور ایران از لیست خط می‌خورد؟

معرفی داوران بین‌المللی فوتبال، چالش جدید کمیته‌ داوران

معرفی داوران بین‌المللی فوتبال، چالش جدید کمیته‌ داوران

اوایل شهریور ماه هر سال بحث انتخاب و معرفی داوران بین‌المللی فوتبال داغ می‌شود. 10 شهریور روزی است که کمیته‌ داوران فدراسیون فوتبال، فهرست جدید داوران بین‌الملل را به AFC اعلام می‌کند، اما این بار تعداد داوران "الیت" مساله حساسی است که روی فهرست داوران بین‌المللی سایه انداخته است.

اوایل شهریور ماه هر سال بحث انتخاب و معرفی داوران بین‌المللی فوتبال داغ می‌شود. 10 شهریور روزی است که کمیته‌ داوران فدراسیون فوتبال، فهرست جدید داوران بین‌الملل را به AFC اعلام می‌کند، اما این بار تعداد داوران "الیت" مساله حساسی است که روی فهرست داوران بین‌المللی سایه انداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اوایل شهریور موعد اعلام لیست داوران بین‌المللی فوتبال به کنفدراسیون فوتبال آسیاست. امسال هم مانند سال‌های قبل، داوران فوتبال چشم انتظار اعلام اسامی داوران بین‌المللی هستند. سال گذشته برخی از تصمیم و اعلام نام برخی از داوران در این لیست موجب دلخوری و گلایه جامعه داوری شده بود و حرف و حدیث‌های فراوانی را پیرامون آن مطرح کرده بودند. نکته حائز اهمیت در این میان، نقش داوران بین‌المللی در انتخاب داوران و کمک داوران "الیت" از سوی AFC است، نکته‌ای که سال گذشته پیرامون آن، انتقادهایی به کمیته‌ داوران مطرح شده بود.

مساله این است که هر سال، کنفدراسیون فوتبال آسیا داوران "الیت" یا به اصطلاح نخبه را از میان داوران بین‌المللی انتخاب می‌کند . این داوران باید شرایط ویژه‌ای داشته باشند که مهم‌ترین آنها سن داوران است که باید زیر 35 سال باشد. ایران پیش از این پنج داور "الیت" داشت که سال گذشته با خروج نام دو تن از آنها از لیست داوران بین‌المللی ، تعداد داوران الیت ایران به عدد "سه" رسید. خط خوردن نام یدالله جهانبازی و سعید بخشی زاده از فهرست داوران بین‌المللی انتقاد بسیاری از اعضای جامعه داوری را به همراه داشت، چون این کار باعث شد که سهم داوران الیت ایران کم شود و در نتیجه‌ ایران نتواند بیش از پنج کمک داور الیت داشته باشد و این در حالی بود که سال قبل آن ، ایران دارای پنج داور و هشت کمک داور الیت بود.

محمدرضا اکبریان و اشکان خورشیدی که هر دو زیر 35 سال سن دارند، دو داوری بودند که جای جهانبازی و بخشی زاده را در فهرست داوران بین‌المللی گرفتند. AFC هم بیشتر نظر دارد که داوران جوان‌تر به عنوان داوران بین‌المللی معرفی شوند، ولی این داوران جوان باید از تجربه لازم هم برخوردار باشند. دو داور بین‌المللی جدید ایران این شانس را دارند که در صورت داشتن عملکرد خوب، به عنوان داور الیت انتخاب شوند. در هفته‌ پنجم رقابت‌های لیگ برتر، ناظر AFC برای ارزیابی عملکرد خورشیدی بازی دقت تهران و استقلال خوزستان را از نزدیک تماشا کرد.

اکنون، محسن ترکی، سعید مظفری زاده و علیرضا فغانی، سه داور الیت ایران هستند که دیدارهای مهم لیگ قهرمانان آسیا، مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا را قضاوت می‌کنند. به دلیل این که سه داور الیت از ایران حضور دارند، کمیته‌ داوران می‌تواند پنج کمک داور را برای شرکت در دوره "الیت" معرفی کند. سال گذشته کمیته‌ داوران نام رسول فروغی، یکی از با تجربه‌ترین کمک داور ایران را از فهرست الیت خط زد و او را در رتبه هشتم فهرست داوران بین‌المللی قرار داد و در پنج نفر اول لیست را به عنوان کمک داوران الیت به AFC معرفی کرد. پس از این بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای جداگانه از کمیته‌ داوران ایران خواست تا رسول فروغی را به کلاس داوران الیت معرفی کند، چون به عقیده مسئولان داوری آسیا، فروغی یکی از بهترین‌های آسیا است.

به گزارش ایسنا، سال گذشته به دلیل خروج نام دو داور از لیست بین‌المللی و عدم موفقیت هدایت ممبینی در گذراندن تست آمادگی جسمانی، چند جای خالی در لیست بین‌المللی به وجود آمد. فغانی، مظفری زاده و ترکی سه داور اول فهرست بودند و اشکان خورشیدی، محمدرضا اکبریان جایگاه‌های بعدی را از آن خود کردند. کمیته‌ داوران در ادامه نام حسن اکرمی و موعود بنیادی فر 28 و 29 ساله را که تجربه زیادی در لیگ برتر نداشتند به عنوان نفرات ششم و هفتم وارد لیست بین‌المللی کرد. البته سید مهدی سیدعلی هم برای حضور در این فهرست شانس داشت، اما در رقابت با دو داور جوان دیگر مغلوب شد.

در فهرست کمک داوران بین‌المللی نیز، حسن کامرانی فر و رضا سخندان به عنوان نامزدهای حضور در جام جهانی بدون هیچ مشکلی در رده‌های اول و دوم قرار گرفتند.

ابوالفضلی و منصوری رتبه‌های سوم و چهارم فهرست کمک‌داوران بین‌المللی ایران را تصاحب کردند و جایگاه پنجم به بابک داوری رسید. داوری همان کمک داوری است که امسال به عنوان کمک داور برتر فصل انتخاب شد، اما مساله مهم درباره این کمک داور سن بالای اوست. بابک داوری 39 سال دارد و امکان این که به عنوان داور الیت پذیرفته شود، تقریبا غیر ممکن است. هفته‌ گذشته حسین عسگری به دعوت چین برای حضور در یک تورنمنت بین‌المللی به این کشور سفر کرد و بابک داوری و بنیادی‌فر را به همراه خود برد. شاید دلیل این کار رییس دپارتمان داوری دلجویی از داوری باشد که احتمالا آخرین سال حضورش در فهرست داوران بین‌المللی را تجربه می‌کند. با توجه به این که داوری شانسی برای "الیت" شدن ندارد، بسیاری از اهالی جامعه داوری اعتقاد دارند که کمیته‌ داوران با نگاه بین‌المللی باید یک کمک داور جوان را جایگزین او کند، یعنی همان کاری که درباره جایگزینی خورشیدی و اکبریان با جهانبازی و بخشی زاده صورت گرفت.

از سوی دیگر علیرضا کهوری کمک داور کرمانی فوتبال ایران به مرز 45 سالگی رسیده و به طور خودکار، امسال از داوری کنار خواهد رفت. بنابراین در صورت خط خوردن بابک داوری و بازنشستگی کهوری دو جای خالی در فهرست کمک داوران بین‌المللی به وجود خواهد آمد. حال باید دید که چه کسانی شایستگی حضور در این لیست را دارند.

سال گذشته سجاد طوری از خوزستان به فهرست کمک داوران بین‌المللی اضافه شد و این در حالی بود که بسیاری از اعضای جامعه داوری از این انتخاب تعجب کردند و از آن انتقاد کردند. از جمله داورانی که با این انتخاب مخالفت کرد، محمود رفیعی بود که خود نیز در میانه‌های فصل گذشته از داوری خداحافظی کرد. اکنون در جامعه داوری فوتبال ایران نام دو کمک داور بیش از سایرین به عنوان نفرات شایسته حضور در فهرست بین‌المللی مطرح است. علی میرزابیگی از تهران و آرمان اسعدی از سنندج؛ میرزابیگی که فرزند ابراهیم میرزابیگی، داور قدیمی فوتبال ایران است از مزیت تسلط بر زبان انگلیسی برخوردار است و جزو معدود داوران ایرانی است که مدرک تافل دارد .

در صورتی که اکبریان و خورشیدی نظر AFC را برای حضور در جمع داوران الیت آسیا جلب کنند، ایران می‌تواند هشت کمک داور الیت معرفی کند و در غیر این صورت ایران تنها پنج سهمیه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، کلاس و تست آمادگی جسمانی داوران بین‌المللی هر سال در مالزی برگزار می‌شود ، ولی چند سالی است که کشورهای غرب آسیا نظر AFC را برای برگزاری تست و کلاس داوران این منطقه در کشور امارات و شیخ نشین دوبی جلب کرده‌اند. داوران ایرانی هم که هر سال در کلاس و تست مالزی شرکت می‌کردند به احتمال فراوان امسال در کلاس دوبی شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha