• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 92060603605

فعالیت 23 ساله فدراسیون نجات غریق و غواصی از دید میرسلیم

فعالیت 23 ساله فدراسیون نجات غریق و غواصی از دید میرسلیم

رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی فعالیت 23 ساله‌اش در راس این فدراسیون را تشریح کرد.

رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی فعالیت 23 ساله‌اش در راس این فدراسیون را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فدراسیون نجات غریق و غواصی فدراسیونی است که وقتی مردم در فصل گرما به دریا، دریاچه و یا رودخانه‌ها می‌روند، بیشتر در تیررس قرار می‌گیرد. سید مصطفی میرسلیم از ابتدای فعالیت این رشته در ایران و بعد از انقلاب بر مسند ریاست این فدراسیون بوده و هست. فدراسیون نجات غریق و غواصی تا به حال سه دوره مجمع انتخابات ریاست برگزار کرده که در هر سه دوره میرسلیم انتخاب شده است. میرسلیم در ادوار قبل ازاین انتخابات هم که روسای فدراسیون‌ها از سوی رییس سازمان تربیت بدنی منصوب می‌شدند، ریاست آن را بر عهده داشت.

سومین دوره مجمع انتخابات ریاست فدراسیون نجات غریق و غواصی چندی پیش برگزار و میرسلیم با اختلاف زیادی، برای سومین بار رییس فدراسیون شد. به بهانه‌ی این انتخابات سراغ سید مصطفی میرسلیم رفتیم و در مورد فعالیت 23 ساله‌اش ، مسائل و مشکلاتش در این فدراسیون صحبت کردیم.

گفت‌وگوی خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با میرسلیم را در زیر می‌خوانید:

ماهیت فدراسیون نجات غریق

" فدراسیون‌های ورزشی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول فدراسیون‌هایی هستند که کارشان ورزش است، فعالیت می‌کنند، باشگاه دارند و نتایج آن‌ها مشخص است مثل فوتبال، کشتی، والیبال و غیره. دسته دوم فدراسیون‌هایی هستند که جنبه خدماتی دارند مثل فدراسیون‌های نجات غریق و پزشکی ورزشی. این فدراسیون‌ها به جامعه ورزشی خدمتی را ارائه می‌کنند و در کنار آن، اقدامات ورزشی لازم با نیازها را برنامه‌ریزی می‌کنند."

وظیفه اصلی فدراسیون نجات غریق

" وظیفه اصلی ما آموزش دادن منجیان غریق برای خدمت رسانی در تمام استخرها و ایستگاه‌های ساحلی است. گستردگی این نیاز به تعداد استخرها و ایستگاه‌های ساحلی بستگی دارد.

این منجیان پس از آنکه آموزش دیدند باید آمادگی لازم برای خدمت‌رسانی را داشته باشند. ممکن است یک منجی بعد از آنکه آموزش دید، فعالیتی در این بخش نداشته باشد و آمادگی‌اش را از دست بدهد. به همین منظور هر منجی بعد از آنکه آموزش می‌بیند باید کاملا آماده باشد و بتواند به خوبی کمک کند.

منجیان ما به چهاربخش منجی دریایی، منجی درجه یک، منجی درجه دو و کمک منجی تقسیم می‌شوند. در این تقسیم‌بندی‌ها منجی دریایی کارش جدا است چرا که شرایط ایفای وظیفه در دریا با استخرها و دیگر مکانها متفاوت است. سازمان‌های دیگری هم ممکن است با آب سروکار داشته و به منجی نیاز داشته باشند اما متولی اصلی آموزش نجات غریق، فدراسیون ما است."

سید مصطفی میر سلیم

فعالیت 100 هزار منجی آموزش دیده

" از سال 68 که فعالیت در فدراسیون نجات غریق را آغاز کردیم تنها 6 هزار منجی آموزش دیده داشتیم که از این بین کمتر از 200 منجی خانم بودند. از همان زمان تلاش زیادی کردیم و برنامه‌های مختلفی اجرا شد تا اکنون به مرز 100 هزار منجی رسیده‌ایم، از این تعداد 16 هزار نفر خانم هستند که جوابگوی نیازهای کشور است. درست است این تعداد جوابگوی نیاز کشور است اما جوابگوی آرمانی که ما برای خودمان در نظر گرفته‌ایم نیست. آرمان ما این است که یک درصد کل افراد جامعه یعنی حدود 700 هزار نفر منجی داشته باشیم."

راه‌اندازی مدارس نجات غریق

" مدارس نجات غریق از سال 69 راه‌اندازی شد. این مدارس در دو رده سنی 12 سال و 16 سال فعالیتش را آغاز کرد که از مدیران کل آموزش و پرورش دعوت می‌کردیم ولی متاسفانه آن‌ها نمی‌آمدند. پایه و اساس کار ما همان مدارس دانش‌آموزی بوده و هست که کار امداد و نجات را آموزش دیده‌اند و کار می‌کنند."

منجی درست است، ناجی اشتباه!

" متاسفانه لفظی بین جامعه رواج پیدا کرده که اشتباه است. کلمه ناجی که به کار می‌برند اشتباه است چرا که معنی ناجی یعنی نجات یافته اما معنی منجی نجات دهنده است. ما به عنوان اعضای فدراسیون باید لفظ درست را بکار ببریم و بقیه هم با استفاده مکرر آن را رواج دهند تا روزی برسد که همه این لفظ درست را بکار ببرند."

تعداد زیاد غرق شده ها بعد از جنگ

" بعد از جنگ تحمیلی علی‌رغم اینکه دوران بازسازی بود اما به تدریج رفتن به دریا اوج گرفت و تعداد غرق شده ها در این سواحل افزایش داشت. در بررسی اولیه متوجه شدیم این غرق شده ها مربوط به ایستگاه‌های ساحلی نیستند و تقریبا 99 درصد آن‌ها در مناطق خطرآفرین و نقاط کور ساحلی غرق شده‌اند که هیچ نظارتی روی آن مناطق وجود نداشت. در چاره‌جویی اولیه به این نتیجه رسیدیم که هرچه ایستگاه‌های ساحلی بیشتر باشد مردم به آن‌ها مراجعه می‌کنند و کمتر به سراغ نقاط خطرآفرین می‌روند."

" همان زمان برنامه‌ای را تهیه کردیم و در آن ذکر کردیم که هرچه ایستگاه‌های ساحلی بیشتر شود مردم کمتر راغب می‌شوند که در نقاط خطرآفرین شنا کنند. اکنون تعداد این ایستگاه‌ها بد نیست اما با آنچه که مطلوب ما است فاصله زیادی داریم و این ایستگاه‌ها حداقل باید 10 برابر شوند. این ایستگاه‌ها باید از سوی مسئولان استانی حمایت شوند و هماهنگی‌ها و تضمین‌های لازم در این بخش صورت گیرد."

نجات جان 60 هزار نفر

" وقتی این میزان، ایستگاه ساحلی و کمبودها را دیدیم، کار را رها نکردیم و برای همین داشته‌ها برنامه‌ریزی کردیم. مناطق خطرآفرین در سواحل دریای خزر را شناسایی کرده و در همه آن‌ها منجی مستقر کردیم. حضور منجیان در این مناطق باعث شد تا تعداد مغروقان کاهش بسیار زیادی داشته باشد. این طرح از سال 85 شروع شد و امسال که این طرح 8 ساله شده، منجیان ما توانسته اند جان 60 هزار نفر را نجات دهند که موفقیتی بزرگ بود. "

قطع شدن حقوق منجیان

" این طرح از همان ابتدای کار سازماندهی شده پیش رفت و حق‌الزحمه منجیان در قالب برنامه‌ای مدون از طریق هلال احمر، سازمان بنادر و کشتیرانی و وزارت کشور پرداخت می‌شد. پنج سال از اجرای طرح گذشته بود که این دستگاهها‌ آرام آرام به این کار یعنی نجات مغروقان و حضور منجیان عادت کردند تا جایی که کمک مالی هلال احمر و سازمان بنادر و کشتیرانی به منجیان قطع شد. آن زمان سازمان گردشگری وارد ماجرا شد اما این سازمان هم نتوانست به خوبی از پس کار برآید. استانداران فکر می‌کردند که سازمان گردشگری حمایت‌های لازم در این بخش را دارد اما این وسط منجیان بودند که ضرر کردند و حقوق و حق‌الزحمه‌شان پرداخت نشد."

" پیامد این گونه برخوردها این بود که رغبت منجیان برای ادامه فعالیت در این بخش کم شد اما تعداد مراجعه مردم به سواحل کاهش نداشت. تعداد زیادی از منجیان به دلیل اعتقاد و اعتمادی که به فدراسیون داشتند به ما لطف کردند و با همه این کم‌لطفی‌ها کار کردند و جان مردم را نجات دادند. در همین مدت برخی منجیان ما به دلیل این کم‌لطفی‌ها سراغ کارهای جانبی در سواحل رفتند. وقتی از آن‌ها دلیل این کار را می‌پرسیدیم می‌گفتند حقوق یک ماه یک منجی را در چند روز درمی‌آورند پس برای چه باید این کار را ادامه دهند."

تدوین طرح جامع ساماندهی سواحل

" طرح جامع ساماندهی سه سال است تدوین شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. امیدوارم در دولت جدید، این طرح به مرحله اجرا برسد. در صورت به اجرا درآمدن این طرح، مشکل مناطق خطرآفرین و مغروقان در سواحل به صورت ریشه‌ای تا 5 سال آینده رفع خواهد شد. "

هزینه میلیاردی طرح

" برای اجرای این طرح در همه نقاط ساحلی هزینه‌ای 3 تا 4 میلیارد تومانی نیاز است اما اکنون نیمی از این هزینه را در نظر گرفته‌اند."

400 هزار تومان حقوق یک منجی

" حقوق منجیان بر اساس درجه آن‌ها، سال‌ فعالیت در این شغل و ساعات فعالیت روزانه متغیر است اما بر اساس جدول حقوقی سازمان تامین اجتماعی حقوق آن‌ها را می‌پردازیم. بر اساس همین جدول حداقل حقوق 400 و حداکثر حقوق 800 هزار تومان است که به منجیان پرداخت می‌شود."

آموزش منجیان

" بخش آموزش اهمیت زیادی برای فدراسیون دارد. بحث آموزش ما را به سمت برگزاری مسابقه‌ها سوق داد. نجات دادن یک نفر به زمان و ثانیه‌ها بستگی دارد و اگر این ثانیه‌ها را از دست بدهیم فرد غرق می‌شود و موفقیت ما زیر سوال می‌رود. منجی موفق کسی است که به موقع خودش را به فرد در حال غرق شدن برساند و جان او را نجات دهد. در برگزاری مسابقه‌های خود رشته‌هایی را تعریف کردیم که بتواند توانمندی و ورزیدگی منجیان را نشان و ارتقا دهد."

نجات غریق

انتخاب منجی قهرمان

" در نجات غریق تنها بحث قهرمانی در مسابقه‌ها مطرح نیست. خیلی از منجیان ما در مسابقه‌ها شرکت نمی‌کنند اما منجیان با وجدانی هستند و در طول سال‌ها جان افراد زیادی را نجات داده‌اند. برای این که بتوانیم مقام منجیان را بیشتر گرامی بداریم از استان‌ها خواسته‌ایم بر اساس ضوابط، نام بهترین منجیان خود را برای ما بفرستند. از بین منجیان معرفی شده 10 نفر را به عنوان منجی قهرمان انتخاب و معرفی می‌کنیم. این کار به نوعی قدردانی از زحمات منجیان است."

عدم آگاهی عمومی نسبت به نجات غریق

" عدم آگاهی عمومی در مورد فعالیت‌های نجات غریق و نحوه برخورد با آب مشکل اصلی ما است. مردم ما فکر می‌کنند آب برای بازی کردن است اما نمی‌دانند که آب بسیار خطرناک است. آن‌ها راه‌های استفاده از آب را نمی‌دانند. برای اینکه مردم را با نوع صحیح استفاده از آب آشنا کنیم برگه‌هایی را به هر یک از مسافران سواحل دادیم و گفتیم که این مسئله را ساده نگیرند."

منجیان مرد برای نجات جان خانم‌ها

" در سال‌های اولیه فعالیت نجات غریق که مصادف با سال‌های جنگ تحمیلی یا سال‌های ابتدایی بعد از جنگ بود منجیان خانم کمی در اختیار داشتیم و برای نجات جان هموطنان‌مان دچار مشکل بودیم. در آن سال‌ها در برخی سواحل منجی خانم داشتیم ولی آنجا‌ها که منجی زن نبود، منجی مرد در بخش مردان مستقر بود و اگر در بخش بانوان نیاز به حضور منجی بود صدا می‌کردند و این منجی مرد برای کمک به بانوان می‌رفت. این مسئله از نظر شرعی مشکلی نداشت و ندارد اما از نظر عرفی پذیرفته نبود و نیست. البته خدا را شکر در سال 69 – 70 این مشکل هم حل شد و تعداد منجیان خانم بیشتر شد. دفتر مقام معظم رهبری در مورد سوال آیا نجات دادن زن نامحرم برای منجی مرد در صورتی که منجی زن در دسترس نباشد، جواب داده در فرض سوال اشکالی ندارد بلکه واجب است."

شنا در ماه رمضان

" مشکل بعدی ما مربوط به شنا کردن در دریاها در ماه مبارک رمضان است. بسیاری از مسئولان استانی فکر می‌کنند که وقتی ماه رمضان می‌شود مسافرت کردن و شنا کردن هم تعطیل است، اما این باور اشتباهی است. حال یک منجی اگر روزه باشد و برای نجات آن هموطن به دریا برود شرایط چه می‌شود و حکم شرعی آن چیست؟ برای روشن شدن این موضوعات سراغ مراجع محترم عظام و مقام معظم رهبری رفتیم و نظر آن عزیزان را جویا شدیم."

نجات غریق در بعد بین‌المللی

" فدراسیون نجات غریق در این سال‌ها فعالیتهای آموزشی خوبی داشته و در مجامع جهانی هم مطرح بوده است. بعد از فعالیت‌های خوب ما بود که فدراسیون جهانی از ما خواست چند دوره آموزش برای کشورهای همسایه برگزار کنیم. ما چندین دوره در کشورهای لبنان و امارات برگزار کردیم و موجب ارتقای سطح نجات غریق منطقه شدیم. با توجه به همین خدمات ما بود که مسئولیت توسعه نجات غریق در خاورمیانه را به ایران سپردند."

" کشورهای همسایه ما قبلا از منجیان اهل استرالیا، فیلیپین و یا اروپایی استفاده می‌کردند اما از زمانی که ما وارد معرکه شدیم آرام آرام به سمت ما سوق پیدا کردند. هم‌اکنون منجیان ایرانی زیادی در این کشورها حضور دارند."

پست‌های بین‌المللی نجات غریق

" در نجات غریق جهان افرادی به نام پاترون (حامی جهان نجات غریق) وجود دارند که بالاترین درجه در نجات غریق جهانی است. این افراد می‌توانند در تمام مصوبات فدراسیون جهانی نظر بدهند و دخالت کنند و عضو هیات رییسه هستند. ملکه الیزابت انگلیس، پادشاه کشور سوئد، پادشاه بلژیک، نلسون ماندلا و فرماندار ارشد استرالیا از جمله افرادی هستند که این سمت را دارند. از ایران هم بنده عضو این کمیته هستم. بهروز اسفندیاری نایب رییس فدراسیون ایران، به عنوان نایب رییس آسیا و اقیانوسیه و رییس منطقه غرب آسیا است و خانم مریم صاحب‌الزمانی عضو کمیسیون نجات جهانی و عضو کارگروه اخلاق، عدالت و تنوع فرهنگی را در جهان در اختیار دارد."

90 غرق شده در دو ماه

" در تازه‌ترین آماری که در اختیار ما قرار گرفته در مدت 62 روز یعنی از دهم خرداد تا دوازدهم مرداد در سواحل استان گیلان 21 نفر و در سواحل استان مازندران 69 نفر غرق شدند. سواحل استانی گلستان در این زمان مغروق نداشت که جای خوشحالی است. در این دو ماه 1460 نفر هم از سواحل نجات یافتند که کار بزرگ منجیان را نشان می‌دهد. 183 نفر از سواحل استان گیلان 963 نفر از سواحل استان مازندران و 314 نفر از سواحل استان گلستان توسط منجیان ما نجات یافتند."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha