• جمعه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92061508852
  • خبرنگار : 71452

نقش مهم سلول های ستاره ای در تهیه نقشه عظیم مغز

نقش مهم سلول های ستاره ای در تهیه نقشه عظیم مغز

محققان مدعی هستند که پروژه عظیم نقشه برداری از مغز انسان بدون در نظر سلول های ستاره ای تکمیل نخواهد شد.

محققان مدعی هستند که پروژه عظیم نقشه برداری از مغز انسان بدون در نظر سلول های ستاره ای تکمیل نخواهد شد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروژه تهیه نقشه مغز انسان با بودجه 100 میلیون دلاری از اوایل سال 2014 میلادی آغاز خواهد شد.

در مقاله ای که به تازگی در مجله نیچر چاپ شده است، محققان تأکید می کنند که علاوه بر نقشه برداری از نورون ها– سلول های مغزی ارسال کننده سیگنال های الکتریکی – باید سلول های حمایتی در مغز موسوم به گلیا (glia) نیز در نظر گرفته شوند.

«داگ فیلدز» از عصب شناسان موسس ملی سلامت آمریکا و نویسنده این مقاله تأکید می کند: اسرار بیشتری در مغز وجود دارند که سلول های غیر عصبی در آن دخیل هستند؛ در حقیقت نورون ها تنها 15 درصد سلول های مغز را تشکیل می دهند.

هدف اسرارآمیز

درحالیکه نورون ها همه توجهات را به سمت خود جلب کرده اند، میلیون ها سلول دیگر با عملکردهای حیاتی در مغز وجود دارند؛ این سلول های حمایتی که گلیا نام دارند، اولین پاسخ دهندگان به آسیب های مغزی هستند.

تحقیقات نشان می دهد، گلیا نقش مهمی در میزبانی از بیماری های مختلف ایفا می کند؛ اختلال عملکرد گلیال باعث برود دردهای مزمن، بیماری های روانی مانند افسردگی، اسکیزوفرنی و اختلال وسواس، بیماری های تحلیل رونده مانند اسکلروز چندگانه (MS) و لو گرینگ (ALS)‌ می شود.

حتی زوال عقل مرتبط با HIV نیز زمانی رخ می دهد که ویروس بداخل سلول های گلیال نفوذ می کند.

نقشه مغزی ناقص، اما مهم

ابتکار جدید برای نقشه برداری از مغز دستاوردی بسیار مهم است که بدون در نظر گرفتن سلول های حمایتی گلیال، ناقص است.

تمرکز این تحقیق بر ارتباط بین نورون ها برای کشف اسرار مغز است، اما هیچ مطالعه ای در خصوص ارتباطات بین گلیا یا بین نورون ها و گلیا انجام نمی شود.

یک نوع از سلول گلیا موسوم به آستروسیت (astrocyte) با استفاده از مواد شیمیایی مغز، سیگنال های الکتریکی را به سلول های دیگر ارسال می کنند؛ همین مواد شیمیایی در اتصالات بین نورون ها نیز دیده می شوند.

آستروسیت ها قادر به حس کردن سیگنال های ارسال شده بین نورون ها و در نتیجه توقف یا تقویت این سیگنال ها هستند که نقش مهم این سلول ها در شکل گیری و نگهداری از حافظه را نشان می دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha