• شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92071308297

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت:

بودجه تحقیقات پزشکی باید حداقل یکهزار میلیارد تومان شود

بودجه تحقیقات پزشکی باید حداقل یکهزار میلیارد تومان شود

مراسم تودیع دکتر قانعی، معاون سابق و دکتر ملک‌زاده معاون جدید تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز با حضور دکتر هاشمی، وزیر بهداشت،‌ برگزار شد.

مراسم تودیع دکتر قانعی، معاون سابق و دکتر ملک‌زاده معاون جدید تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز با حضور دکتر هاشمی، وزیر بهداشت،‌ برگزار شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در این مراسم گفت: برای تقویت برنامه های قبلی و شروع کارهای جدید بودجه 100 میلیاردی بخش پژوهش علوم پزشکی باید حداقل یکهزار میلیارد تومان شود.

وی با اشاره به موفقیت های خوب سالهای اخیر در بخش پژوهش پزشکی گفت: البته چالش‌هایی نیز داریم که باید برای آنها چاره‌اندیشی کرد که اولین چالش کمبود بودجه های تحقیقاتی در عرصه علوم پزشکی است.

ملک‌زاده بودجه تحقیقات علوم پزشکی را بسیار ناچیز دانست و گفت: در این سال ها تعداد مراکز تحقیقاتی به 500 مرکز رسیده و بودجه کنونی کفاف اداره این مراکز را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: اینکه صرفاً به رشد مقاله های علمی در نمایه های بین المللی برای ارتقای رنکینگ ها اکتفا کنیم پسندیده نیست زیرا توانایی بالقوه 50 دانشگاه علوم پزشکی و 500 مرکز تحقیقاتی پزشکی بسیار بیش از این میزان است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: متاسفانه گاهی حتی نویسنده یک مقاله به مقاله خود رجوع نمی‌کند و از آن به عنوان رفرنس نیز بهره نمی‌گیرد که این روند اصلاً خوب نیست.

برنامه پزشک خانواده محققانه اجرا نشد

ملک زاده افزود: چرا نباید برنامه های کلان و اساسی چون پزشک خانواده قبل از اجرا در یک یا دو منطقه به روش علمی و پژوهشی پایلوت شود تا عیب و ایرادات آن مشخص شده و سپس اجرا شود؟

وی با اشاره به ظرفیت های نهفته پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: عدم انجام چنین پایلوت هایی نشان می دهد از ظرفیت های پژوهشی دانشگاه ها درست استفاده نشده است وگرنه اینهمه مشکلات برای برنامه پزشک خانواده رخ نمی داد.

ملک زاده اظهار داشت: بیشترین مشغلۀ فکری من تربیت نیروهای کارآمد در دانشگاه ها و حفظ آنها برای موجودیت علوم پزشکی در کشور است به نحوی که هر مرکز پژوهشی ما دارای یک مدیر راهنمای خوب باشد.

وی توجیه مسئولان برنامه ریز کشور برای ارتقای بودجه های پژوهشی را ضروری دانست و گفت: خوشبختانه توجه به علم و پژوهش توصیه رهبر معظم انقلاب است و دولت و مجلس باید به کمک این بخش بیایند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تصریح این نکته که اخلاق نشر گاهی در ارائه مقالات علمی رعایت نمی شود، اظهار کرد: هم اکنون تعداد زیادی نشریات داریم که خواننده ندارند، بنابراین باید طوری برنامه ریزی کنیم که منابع محدود را بهینه مصرف کنیم.

ملک‌زاده به تاثیر تحقیقات در سلامت افراد و جوامع اشاره کرد و گفت: تحقیقات ما در این زمینه کمتر جنبه کاربردی داشته است و در این راه اصلاح زیرساخت ها، ارزیابی کیفی پژوهش ها، تولید فناوری و محصول از تحقیقاتی که انجام می گیرد مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha