• چهارشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92080805060

چین و روسیه، شرکای ایران در ساخت هواپیمای مسافربری

پرواز نخستین هواپیمای 150 نفره ایرانی در سال 96

پرواز نخستین هواپیمای 150 نفره ایرانی در سال 96

معاون پژوهشی و فناوری سازمان صنایع هوایی با اشاره به مذاکرات و توافقات اولیه با روسیه و چین به منظور همکاری در ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره ابراز امیدواری کرد تا سال 96 شاهد تست‌های پروازی اولیه هواپیما باشیم.

معاون پژوهشی و فناوری سازمان صنایع هوایی با اشاره به مذاکرات و توافقات اولیه با روسیه و چین به منظور همکاری در ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره ابراز امیدواری کرد تا سال 96 شاهد تست‌های پروازی اولیه هواپیما باشیم.

دکتر هادوی در حاشیه گردهمایی طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره که صبح چهارشنبه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا خاطرنشان کرد: سرانه هواپیما در کشورهایی مثل آلمان و فرانسه حدود 8.4 فروند به ازای هر یک میلیون نفر است که این سرانه در ایران بر اساس آمار سال 1389 تنها 1.6 فروند است که با توجه به این فاصله چشمگیر و افزایش سالانه ترافیک هوایی منطقه افزایش ناوگان هوایی کشور ضرورت دارد.

وی با بیان این که با اتمام طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمایی مسافری 100 تا 150 نفره که طی چهار سال با همکاری دانشگاه‌های مختلف و صنعت هوایی کشور در حال اجراست، زمینه طراحی و ساخت این نوع هواپیماها در کشور فراهم می‌شود، اظهار داشت: مرحله بعد از کسب فناوری، تشکیل کنسرسیوم یا همکاری مشترک با طرف‌های خارجی برای تولید و تجاری سازی هواپیمای مسافربری است.

هادوی طی سخنانی در این گردهمایی تصریح کرد: توافقات اولیه با وزارت صنعت و تجارت روسیه برای طراحی مشترک هواپیمای مسافربری MS-21 و مذاکراتی با سازنده چینی هواپیمای C919 صورت گرفته همچنین مذاکراتی با برخی شرکت‌های خارجی فعال در زمینه ساخت موتور و دیگر اجزای هواپیما صورت گرفته است.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از حداکثر توان شرکتهای دانش بنیان ایرانی در طرح ملی طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری اظهار داشت: در این راستا پارک فناوری پارس تشکیل شده و قرار است طی نشستی در 22 آبان ماه با حضور مسوولان پارک‌های علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان، زمینه‌های همکاری در بخش‌های مختلف طراحی سازه، موتور، اویونیک، بال و ... به این شرکت‌ها معرفی و از توان آنها در پیشبرد پروژه استفاده شود.

هادوی در پایان از راه‌اندازی پژوهشکده‌های مشترک دانشگاهی از جمله پژوهشکده هوایی در دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده توربین‌های گازی در دانشگاه علم و صنعت، پژوهشکده فناوری‌های نوین هوایی دردانشگاه تهران و پژوهشکده طراحی هواپیما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای اجرای این طرح کلان ملی خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۸ ۱۳:۲۹

بلا به دور. جون مادرتون ماشين ميسازيد بسه، ديگه هواپيما نسازيد.

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۸ ۱۴:۲۴

خدا به داد برسه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۸ ۱۵:۳۲

بايد واقع‌بين بود. وقتي که نمي‌توانيد يک خودرو توليد کنيد چطور مي‌توانيد دست به ساخت هواپيما بزنيد؟ لطفا با مردم صادق باشيد.

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۸ ۱۹:۱۶

دوست عزيز با اين توجيه شما الآن در گندم مشکل داريم بايد برنج و کلا کشاورزي رو هم بذاريم کنار!! دوست عزيز اين استدلال شما اصلا درست نيست تمام دنيا جايي مشکل داره و عقب هست مسئله رو حل مي کنه نه صورت مسئله رو پاک. الان با اين توجيه‌ها اصلا صنعت و علم در ايران توجيه نداره و اقتصادي نيست! اينکه خودروسان ما به اعتراف خودشون خودروساز نيستن و مونتاژکار هستن و تعرفه‌هاي 100% گمرک براي آنها يک بازار انحصاري فراهم کرده که سود ان در مونتاژ هست که باعث شده يک محصول 5 ساله رو در ايران 40 سال مونتاژ کنن و دنبال تحقيق و توسعه و رقابت و لايسنس و پتنت محور بودن نرن نه ربطي به سازمان هوايي و فضايي و هسته‌اي ايران داره نه ربطي به گندم‌ها!