• سه‌شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92091208337

در جلسه کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی

گزارش چرایی و چگونگی ایجاد فناوری‌های همگرا ارائه شد

گزارش چرایی و چگونگی ایجاد فناوری‌های همگرا (شزان)، در جلسه 185 کمیسیون علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.

گزارش چرایی و چگونگی ایجاد فناوری‌های همگرا (شزان)، در جلسه 185 کمیسیون علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در این جلسه که در محل دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی برگزار شد، دو تن از اعضای هیات علمی دانشگاه فضایی سازمان فضایی ایران به ارائه گزارش چرایی و چگونگی ایجاد فناوری ‌های همگرا (شزان) پرداختند.

«شزان» عبارتست از همگرایی چهار دانش علوم شناختی، فناوری اطلاعات، زیست‌-فناوری و فناوری نانو که با توجه به ضرورت درک جدیدی از جهان ایجاد شده است.

در قسمت دیگری از این گزارش، فهم طبیعت به عنوان کلیتی واحد، نیاز به نگرش کلی‌نگر در توسعه، بروز مسائل پیچیده در زندگی بشر و نیاز به ابزارهای متناسب برای برخورد با این مسائل و شکاف میان علم و فناوری از جمله بسترهای دیگر ایجاد این فناوری‌های همگرا معرفی شده است.

گزارش مزبور با طرح این سوال خاتمه یافت که فناوری‌های همگرا به عنوان موج چهارم پیشرفت - پس از سه موج قبلی یعنی کشاورزی، صنعتی و اطلاعاتی- چه نسبتی با اخلاق دارد، به عبارت دیگر توانایی دستکاری در بخشهایی از هستی که تاکنون غیر قابل تغییر تصور می‌شدند، تا چه حد مجوزی برای تغییر در ذات طبیعت محسوب می‌شود.

در ادامه این جلسه، اعضا به ارائه نظرات خود پرداختند که اهم آن شامل «تاکید بر نگارش پیوست فرهنگی بر فناری‌های همگرا»، «ایجاد تمهیداتی برای توجه جدی و مستمر به ابعاد این مساله در نهادهای تصمیم گیر بخش علم و فناوری»، «ایجاد فضای کسب و کار مرتبط با فناوری‌های نوین برای تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به این بخش»، «رویکرد انسان مدارانه به فناوری و رد توجه صرف به توسعه تکنولوژیک جامعه»، «درهم‌تنیدگی علوم مختلف ازجمله علوم انسانی و فناوری‌های نوین در جهان جدید»، «ظرفیت‌های اسلام فقه پویای شیعه برای همراهی با پیشرفت علوم مختلف در مقایسه با دیگر مذاهب» و «پرهیز از نگاه بدبینانه به فناوری‌های جدید در عین توجه به وجوه آسیب‌زای آن» است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha