• پنجشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 92122214599
  • خبرنگار : 71061

/سفر روحانی به عمان/

روحانی: دانشگاه‌ها در ترسیم سیاست‌های آینده کشور و جهان نقش دارند

روحانی: دانشگاه‌ها در ترسیم سیاست‌های آینده کشور و جهان نقش دارند

رئیس‌جمهور گفت: امروز هیچ راهی برای امنیت و توسعه پایدار نداریم مگر آن‌که امنیت خود را، امنیت همسایگان بدانیم و توسعه خود را، توسعه همسایگان.

رئیس‌جمهور گفت: امروز هیچ راهی برای امنیت و توسعه پایدار نداریم مگر آن‌که امنیت خود را، امنیت همسایگان بدانیم و توسعه خود را، توسعه همسایگان.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اعزامی به عمان، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در جمع دانشگاهیان عمان نقش مهم دانشگاهیان را در عرصه‌های مختلف جامعه یادآور شد و گفت که همین دانشگاه‌ها هستند که مدیران آینده کشور را تربیت می‌کنند و بر این اساس به نحوی در ترسیم سیاست‌های آینده کشور و جهان نقش دارند.

وی اقتصاد امروز جهان را اقتصادی پویا و دانش بنیان برشمرد و گفت: بنابراین این دانشگاه‌ها هستند که روند آینده اقتصاد جهان را می‌سازند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «در مسائل فرهنگی باید اصول مورد توجه قرارگیرد و حفظ شود» گفت: اما باید نسل جوان را با زوایای دنیای امروز نیز آشنا کنیم.

روحانی اضافه کرد: منطقه ما یعنی منطقه خاورمیانه ضمن اینکه خیلی حساس است، اما در عین حال با مشکلات بسیار زیادی نیز مواجه است.

وی با یادآوری این‌که «زمانی وقتی بحث تروریسم مطرح می‌شد یاد خمرهای سرخ و ببرهای تامیل می‌افتادیم» افزود: اما امروز وقتی بحث تروریسم مطرح می‌شود نام گروه‌هایی مطرح می‌شود که به دروغ خود را مسلمان می‌نامند.

رئیس‌جمهور افزود: امروز متاسفانه با عده‌ای از جوانانی مواجه هستیم که به ظاهر فکر می‌کنند جهاد می‌کنند و در آستانه بهشتند ولی بدترین جنایت‌ها را انجام می‌دهند.

روحانی با یادآوری این‌که «امروز می‌بینیم عده‌ای چهره اسلام را در دنیا مخدوش می‌کنند» مبارزه با این مساله را یک رسالت و وظیفه برشمرد و گفت: بزرگان و علمای دینی باید واقعیت‌های اسلام را برای جوانان و مسلمانان تشریح کنند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت کشورهای اروپایی که یک اتحادیه برای همکاری ایجاد می‌کنند، گفت: ما در دنیای اسلام و در قرآن مجید و سیره پیامبر(ص) مشاهده می‌کنیم که ما را به همکاری دعوت می‌کنند.

روحانی با ابراز تاسف از اینکه این سرمایه‌های بزرگ اسلام مورد بی توجهی قرار گرفته است، گفت: اسلام سرمایه‌های بزرگی دارد که متاسفانه در رقابت‌های غلط و کشتار مصرف می‌شود و به هدر می‌رود.

رئیس‌جمهور در ادامه با منسوخ خواندن آنچه در گذشته در بحث عرب و عجم وجود داشت، گفت: امروز باید اختلافات را کنار بگذاریم.

وی با مروری بر اوضاع منطقه از یمن تا بحرین و سوریه گفت: در واقع مسلمانان به بهانه‌های مختلف رودرروی هم قرار گرفته‌اند و اصل مسئله که اسرائیل است فراموش شده است، پس از 60 سال فلسطینی‌ها که آواره هستند فراموش شده است و راه حلی که این مردم آواره به وطن شان بازگردند فراهم نشده است.

رئیس‌جمهور بار دیگر رسالت اساتید دانشگاه در آشنا کردن جوانان با مسائل دنیای اسلام و حل آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید باور کنیم مشکلی نیست که برای آن راه حلی وجود نداشته باشد. البته این راه حل، باید راه حلی مسالمت آمیز و با حداقل خسارت به ملت‌ها باشد.

روحانی با تاکید بر این‌که «جوانان و مردم باور کنند می‌توانند که فضا ایجاد کنند تا حکومت‌ها برای قدرت خود دنبال سلاح نباشند» گفت: ما هیچ راه حلی برای امنیت و توسعه پایدار نداریم مگر اینکه امنیت خود را امنیت همسایگان بدانیم و توسعه خود را توسعه آنها.

وی با تاکید بر این‌که «اگر مشکلی در منطقه پدید می‌آید باید از ابتدا جلوی آن گرفته شود تا به بخش‌های دیگر کشیده نشود» گفت: تروریسم‌هایی که امروز در سوریه جمع شده‌اند یک روز در کوه‌های افغانستان بودند، بعد از آنجا رفتند پاکستان و بعد وارد عراق شدند و از عراق به سوریه حرکت کردند و امروز می‌بینیم که از سوریه به سمت لبنان در حال حرکت هستند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر یک میکروب خطرناک مسری در شهر همسایه شما به وجود آمد شما نیز باید نگران شهر خود باشید.

روحانی در ادامه با اشاره به پیشنهاد خود در سازمان ملل که با رای قاطع کشورها به تصویب رسید، گفت: وقتی در سازمان ملل مقابله جهانی با افراطی‌گری را مطرح کردم و همه رای دادند معلوم شد موضوعی است که همه کشورهای جهان گرفتار آن هستند.

وی تاکید کرد: معتقدم امروز منطقه شرایطی دارد که قرابت‌ها و نزدیکی‌های کشورها در آن باید روز به روز بیشتر شود و اگر در جایی اختلاف نظر داریم باید آن را حل و فصل کنیم.

روحانی با اشاره به وضعیت پرونده هسته‌ای کشورمان یادآور شد: در مسئله هسته‌ای خود با کشورهای غربی 10 سال دچار اختلاف نظر بودیم اما با چند ماه مذاکره جدی رو در رو به حل موقتی دست یافتیم و امروز برای راه حل جامع و مسائل نهایی در حال گفت‌وگو هستیم، در حالی که کسانی که دنبال خشونت و افراط هستند از این روند خوشحال نیستند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: صهیونیست‌ها که می‌خواستند توهماتی را در قالب ایران هراسی در جهان دنبال کنند امروز نگران هستند.

وی با تاکید بر تقویت روابط دانشگاهی بین ایران و عمان گفت: مسلما شما تجربیات گران قیمتی دارید، در ایران نیز تجربیات گران قیمتی وجود دارد که خوب است منتقل شود.

روحانی در ادامه با برشمردن پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف علمی گفت: ما باید دستاوردهای علمی خود را به یکدیگر منتقل کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با مروری بر روابط تاریخی ایران و عمان تصریح کرد: امروز از طرف رهبری حکیمانه عمان اراده برای تقویت روابط مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به سفر پادشاه عمان در شهریور ماه سال جاری به ایران، سفر خود به این کشور را دلیلی برای عزم مسئولان دو کشور در جهت توسعه روابط برشمرد و گفت: آرزوی ما توسعه و پیشرفت عمان و سربلندی دو کشور است.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: آروزی ما پیشرفت و توسعه کشورهای همسایه خصوصا عمان و توسعه روابط دانشگاهی بین ایران و عمان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha