• سه‌شنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 93041005826
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

اجرای 24 راهکار احیای دریاچه‌ی ارومیه

اجرای 24 راهکار احیای دریاچه‌ی ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: 24 راهکار برای احیاء دوباره‌ی دریاچه‌ی ارومیه تصویب و با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: 24 راهکار برای احیاء دوباره‌ی دریاچه‌ی ارومیه تصویب و با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌غربی، دکتر «هادی بهادری» با اعلام خبر فوق افزود: با دستور دکتر روحانی رئیس‌جمهور در 6 ماه گذشته جلسات فشرده‌ای در ستاد ملی و کارگروه‌های استانی احیاء دریاچه ارومیه برگزار شد که نتایج این بررسی‌ها در قالب 25 راهکار به هیئت دولت پیشنهاد شد.

وی اظهار کرد: از مجموع راهکارهای 24 گانه مصوب هیئت دولت 18 مورد پروژه‌ی اجرایی و 8 مورد نیز طرح مطالعاتی است که بدستور ریاست جمهوری مراحل اجرایی آنها بطور هم‌زمان اجرا می‌شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این پیشنهادات حاصل مطالعه و بررسی و جمع‌بندی نظرات بیش از 500 متخصص و کارشناس داخلی و خارجی است، افزود: با اجرای این پروژه‌ها سطح آب دریاچه‌ی ارومیه در مدت کمتر از 10 سال به شرایط اکولوژیکی باز می‌گردد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: امسال برای اجرایی شدن این طرح‌ها از منابع ملی 12070 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

بهادری خاطرنشان کرد: لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه و انتقال آب رودخانه‌ها به پیکره آبی دریاچه، شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد و تثبیت‌ آنها، مطالعه و اجرای برنامه‌ی حفاظت اکولوژیک پارک ملی دریاچه‌ی ارومیه با اولویت منطقه‌ی جنوبی آن هم‌چنین تسهیل و تسریع در اجرای قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه به‌ویژه چاه‌های اثرگذار بر آب‌های سطحی از مصوبات این جلسه بوده است.

وی تسریع در اجرای طرح انتقال آب از مخزن سد ارس در محدوده‌ی آذربایجان‌غربی، ایجاد مرکز آینده‌پژوهی دریاچه‌ی ارومیه، آسیب‎شناسی اثرات سلامتی، بهداشتی، اجتماعی و زیست‌محیطی ناشی از خشک شدن بخشی از دریاچه‌ی ارومیه، تهیه‌ی برنامه‌ی افزایش اشتغال و معیشت جایگزین توسط دستگاه‌های ذی‌ربط را از دیگر راهکارهای نجات این تالاب بین‌المللی برشمرد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی افزود: استفاده از فنآوری‌های نوین در راستای احیای دریاچه‌ی ارومیه، ممنوعیت هرگونه افزایش برداشت از منابع آب حوضه نظیر توقف عملیات اجرای پروژه خط دوم انتقال آب رودخانه‌ی زرینه‌رود به شهر تبریز و جلوگیری از توسعه‌ی جدید به‌ویژه در بخش کشاورزی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز از آب‌های سطحی از دیگر موارد مصوب در هیئت دولت برای نجات دریاچه‌ی ارومیه است.

بهادری هم‌چنین توقف همه‌ی طرح‌های سدسازی در دست مطالعه و اجرایی به همراه طرح‌های شبکه‌های آبیاری و آبرسانی پائین‌دست در حوضه‌ی آبریز دریاچه‌ی ارومیه، تأمین اعتبار مورد نیاز و تسریع در انتقال آب طرح انتقال آب از رودخانه‌ی زاب به حوضه‌ی آبریز دریاچه‌ی ارومیه و اجرای برنامه‌ی جامع آموزش، اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و جلب مشارکت عمومی و جوامع محلی در راستای مدیریت مصرف منابع آبی و کمک به احیای دریاچه‌ی ارومیه را از مصوبات این جلسه به ریاست دکتر روحانی رئیس‌جمهور برشمرد.

وی ساماندهی چاه‌های حوضه‌ی آبریز دریاچه‌ی ارومیه و نصب کنتورهای هوشمند و حجمی برای کنترل برداشت در راستای افزایش میزان جریان ورودی از رودخانه‌ها به دریاچه‌ی ارومیه، انتقال پسآب تصفیه‌خانه‌های حوضه‌ی آبریز به دریاچه و کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، تهیه‌ی کاداستر اراضی حوضه‌ی آبریز دریاچه‌ی ارومیه و اجرای طرح‌های مصوب توسط دستگاه‌های اجرایی، نظارت و پایش اجرای طرح‌ها توسط ستاد احیای دریاچه‌ی ارومیه و طراحی و استقرار سامانه‌ی تصمیم‌یار مدیریت جامع (یکپارچه) حوضه‌ی آبریز دریاچه‌ی ارومیه را از پروژه‌های 24 گانه مصوب در هیئت دولت اعلام کرد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: مطالعه و بررسی اثرات جاده‌ی میان‌گذر شهید کلانتری بر اکوسیستم دریاچه‌ی ارومیه و ارائه‌ی راهکارهای اصلاحی و ارزیابی و امکان‌سنجی بهر‌ه‌برداری صنعتی از املاح دریاچه‌ی ارومیه با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی نیز از طرح‌های مطالعاتی تصویب شده است.

بهادری در خصوص طرح اجاره‌ی اراضی زیرکشت در حاشیه‌ی جنوب دریاچه از کشاورزان نیز گفت: براساس تصمیم دولت این طرح پیش از اجرا توسط استانداران آذربایجان‌غربی و شرقی همه‌ی ابعاد اجتماعی، اقتصادی آن بررسی می‌شود.

وی افزود: در صورت اجرای این طرح 45 هزار هکتار از زمین‌های آبی کشاورزی واقع در جنوب دریاچه به مدت 3 سال بصورت آیش می‌ماند و از این طریق سالانه افزون بر 500 میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه و با هدف حفظ وضعیت کنونی دریاچه و کمک به احیاء آن جاری می‌شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با تأکید بر ضرورت نقش مشارکت مردم در احیاء دریاچه‌ی ارومیه گفت: با وجود تلاش‌های گسترده‌ی دولت برای نجات این زیست بوم با ارزش در صورت عدم همراهی و مشارکت مردم در مدیریت منابع آب و کاهش میزان مصرف آب در همه‌ی بخش‌ها دستیابی به نتایج پیش‌بینی شده میسّر نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha