• سه‌شنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 93041005839
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/گزارش/

سود باقلاکاران نیشابور در کاسه دلالان

سود باقلاکاران نیشابور در کاسه دلالان

ایسنا/خراسان رضوی باقلای نیشابور شهرت زیادی دارد به طوری که کشت این گیاه را می‌توان انحصارا به شهرستان نیشابور نسبت داد و آمار و ارقام نیز این مهم را اثبات می‌کند زیرا از 318 تن تولید در استان 286 تن در شهرستان نیشابور کشت می‌شود و همین مورد نیشابور را در کشت این محصول پیشتاز کرده است.

باقلای نیشابور شهرت زیادی دارد به طوری که کشت این گیاه را می‌توان انحصارا به شهرستان نیشابور نسبت داد و آمار و ارقام نیز این مهم را اثبات می‌کند زیرا از 318 تن تولید در استان 286 تن در شهرستان نیشابور کشت می‌شود و همین مورد نیشابور را در کشت این محصول پیشتاز کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، باقلا، باقالی یا باقله گیاهی یک ساله از خانواده بقولات است. باقله منبع تامین فیبر و دارای کلسیم و پتاسیم است. این ماده خوراکی به شکل‌های مختلف در سبد غذای خانواده‌های ایرانی قرار می‌گیرد و البته تولید منحصر به فرد آن در شهرستان نیشابور موجب شده غذاهای محلی با باقلا در این منطقه پخته شود. این گیاه به صورت تازه و خشک شده به بازار مصرف عرضه می‌شود و بیشتر، باقلا را مانند حبوبات استفاده می‌کنند.

کشت محصول خوب نیازمند حمایت است

جعفر ابراهیمی یکی از کشاورزانی که این محصول را سالهاست که کشت می‌کند به خبرنگار ایسنا گفت: باقلا صادر نمی‌شود و قیمت تضمینی ندارد و کشاورز همیشه متضرر می‌شود، مخارج نگهداری مراحل کاشت، داشت و برداشت این گیاه برای کشاورز سنگین است. ما از مسئولین تقاضای رسیدگی داریم، جهاد کشاورزی و دولت باید فکری به حال کشاورز کنند.

وی ادامه داد: باقلای نیشابور به خاطر کیفیت خوبش شهرت زیادی دارد و علت آن بذر خاص و آب و هوای شهرستان و البته پرورش طبیعی این گیاه است اما متاسفانه کشاورز با وجود مراقبت‌های سخت و زحمت زیاد نه تنها سود نمی‌‎کند بلکه زیان هم می‌بیند.

ابراهیمی به مراحل پرورش این گیاه اشاره کرد و گفت: بذر این گیاه در آبان ماه کاشته می‌شود و در خرداد ماه برداشت می‌شود که بعد از برداشت حدود 15 روز روی زمین می‌ماند تا خشک شود سپس با دستگاه‌های مخصوص دانه از غلاف جدا می‌شود.

زحمت برای کشاورازن، سود به جیب دلالان

یکی دیگر از روستاییان به خبرنگار ایسنا گفت: کشت باقلا بسیار برای کشاورز سنگین تمام می‌شود، هزینه کود دو سال پیش 7 هزار تومان بوده و حالا به 36 هزار تومان رسیده، هزینه آب، اجاره زمین و دستمزد کارگران برای کشاورزان بسیار سنگین است و این رغبت کشاورز را برای تولید کم می‌کند، این در حالی است که به خاطر نبود مدیریت متاسفانه سود در کاسه دلالان و واسطه‌هاست و برای کشاورزان تنها زحمت می‌ماند.

نیشابور سهم بزرگی در کشت باقلای خراسان دارد

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی نیشابور تصریح کرد: سطح زیر کشت این گیاه در استان 91 هکتار است که از این میزان 80 هکتار سهم شهرستان نیشابور است و میزان تولید باقلا در نیشابور 286 تن از 318 تن تولید استان را به خود اختصاص داده است.

لیلا نورمحمدی در گفت گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به دلیل اینکه بیشترین سطح زیرکشت در نیشابور در قطعات کوچک و درحاشیه قطعات و کشتهای دیگر انجام می‌شود، بنابراین سالانه تفاوت قابل ملاحظه در آمار سطح زیرکشت را شاهد نیستیم.

وی افزود: مهیا نبودن بستر صادرات حبوبات یکی از مشکلاتی است که کشاورزان در این زمینه با آن روبرو هستند و البته از سوی دیگر عدم رغبت کشاورزان به کشت در سطح وسیع به دلیل سنتی بودن کشت‌ها، نبود ماشین آلات تخصصی، بالا بودن هزینه کارگر و استراتژیک نبودن تولید حبوبات در سطح کشور و عدم تنظیم قیمت‌های تضمینی مانند محصولات استراتژیک از دیگر مشکلات موجود است.

انتهای پیام

برداشت باقلا در نیشابور

برداشت باقلا در نیشابور

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha