• یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93042916466

طراحی سیستم تولید برق و آب شیرین از منابع انرژی اتلافی در کشور

طراحی سیستم تولید برق و آب شیرین از منابع انرژی اتلافی در کشور

سیستم تولید برق و آب شیرین از منابع انرژی با دمای پایین توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی و تولید شد.

سیستم تولید برق و آب شیرین از منابع انرژی با دمای پایین توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی و تولید شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر مهدی کشمیری، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه سیستم ابداعی حاضر در خصوص روش و سیستمی برای تولید توان و حرارت و آب شیرین بطور همزمان از منابع انرژی با دمای پایین (شامل منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی و زمین گرمایی) و انرژی اتلافی از صنایع است، اعلام کرد: منابع انرژی تجدیدپذیر به سبب عدم آلودگی زیست محیطی و پایداری توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند.

وی افزود: کاربرد عمده این سیستم در بازیافت حرارت گازهای داغ خروجی از دودکش کوره‌ها، صنایع فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی‌، کارخانجات آجرپزی و صنایع مختلف است.

رییس این مرکز علم و فناوری اظهار کرد: از سوی دیگر این سیستم قابل راه‌اندازی با استفاده از هر نوع منبع حرارتی دیگر از قبیل منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و زمین گرمایی یا زیست توده است.

کشمیری به طور کلی دستاوردهای عمده این پروژه را اثبات فناوری و بومی‌سازی تکنولوژی مورد استفاده در طراحی و ساخت سیستم‌های بازیافت حرارت و ساخت اولین نمونه از توربین‌های بازیافت حرارتی دانست.

همچنین مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: فرآیند تحقیقات و ساخت نمونه اولیه سیستم تولید برق و آب شیرین از منابع انرژی با دمای پایین در این شرکت بیش از دو سال به طول انجامیده است و دو ثبت اختراع ملی و چندین مقاله در کنفرانس‌های داخلی و بین المللی حاصل پژوهش‌های مربوط به پروژه بوده است.

حمیدرضا عزیزیان افزود: قابلیت عملکرد با بازدهی بالا در دماهای پایین، گستره‌ی عملکرد وسیع (عدم محدودیت دمایی)، قابلیت استفاده از منابع انرژی حرارتی مختلف اعم از انرژی‌های تجدیدپذیر و حرارت اتلافی، قابلیت تولید همزمان برق و حرارت و آب شیرین و هزینه اولیه پایین تر نسبت به سیستم‌های مشابه از جمله مزایای این سیستم است.

به گفته وی، قابلیت کاربرد برای استحصال توان (الکتریکی و مکانیکی) از تمام منابع انرژی گرمایی با دمای پایین بدون محدودیت دمایی، قابلیت استفاده برای تولید توان از حرارت دریافتی از منابع تجدیدپذیر انرژی نظیر خورشیدی و زمین گرمایی و قابلیت استفاده در منازل و مجتمع‌های مسکونی جهت تامین انرژی الکتریکی و آب گرم مصرفی خانوار از طریق گرمای دریافت شده از خورشید از جمله کاربردهای مهم این سیستم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha