• جمعه / ۴ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 93070402138
  • خبرنگار : 90089

عضو کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد کرد

توان اقتصادی مردم مبنای تعیین دوره بازپرداخت اقساط وام 80 میلیونی باشد

توان اقتصادی مردم مبنای تعیین دوره بازپرداخت اقساط وام 80 میلیونی باشد

یک عضو کمیسیون عمران مجلس راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن را پیشنهاد خوبی دانست مشروط بر این که توان اقتصادی مردم مبنای تعیین دوره بازپرداخت اقساط این وام تعیین شود.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن را پیشنهاد خوبی دانست مشروط بر این که توان اقتصادی مردم مبنای تعیین دوره بازپرداخت اقساط این وام تعیین شود.

سید احسن علوی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: صندوق پس‌انداز مسکن باید با هدف تقویت بنیه مالی اقشار آسیب‌پذیر راه‌اندازی شود. باید مراقبت کرد تا با تعیین وام 80 میلیون تومانی مسکن طرف تقاضا تحریک نشود بلکه موجب افزایش ساخت و ساز شود.

نماینده مردم سنندج در عین حال خواستار اختصاص وام مسکن به تناسب قیمت مناطق مختلف در ابرشهر تهران، کلان شهرها و شهرستانها شد و افزود:‌ 80 میلیون تومان در شهرستان‌ها اگر مبلغ قابل توجهی از خرید یک ملک را شامل شود در تهران بیش از 30 - 40 درصد قیمت یک آپارتمان در حد الگوی مسکن را پوشش نمی‌دهد بنابراین بهتر است این تسهیلات در تهران و کلان شهرها به صورت منطقه‌ای تعیین شود.

وی خواستار تعیین مدت زمان طولانی با اقساط ماهیانه معقول برای بازپرداخت وام 80 میلیون تومانی شد و افزود:‌ اگر مدت زمان بازپرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن طولانی و اقساط آن سنگین باشد طبیعتا این تسهیلات از دسترس اقشار آسیب پذیر خارج شده و موجب تحریک طرف تقاضا و گران‌تر شدن قیمت خانه می‌شود. اما اگر مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات 20 سال و مبالغ اقساط بازپرداخت آن منطقی و معقول تعیین شود اقشار آسیب پذیر می‌توانند از این تسهیلات برای خرید یک آپارتمان در حد الگوی مصرف که 75 متر است، استفاده کنند.

علوی تصریح کرد: البته وزارت راه و شهرسازی با راه‌اندازی صندوق‌های پس انداز مسکن سیاست آزمون و خطا را در پیش گرفته است و گریزی از این کار نیست اما مسئولان این وزارت خانه باید توجه داشته باشند که اکنون خط فقر در تهران دو میلیون تومان است، اگر بنا باشد پس اندازی برای خرید مسکن شود با این درآمد مردم در تهران چطور از پس هزینه‌های سنگین خانواده و اجاره بها برآیند؟

نماینده مردم سنندج بی توجهی به موارد فوق‌الذکر را موجب به حداقل رسیدن آثار مثبت صندوق پس‌انداز مسکن دانست و افزود: اگر دولت با همکاری انبوه سازان حداقل سالی 500 تا 600 هزار واحد را بسازد و در قالب طرح اجاره به شرط تملیک واگذار کند یقینا صندوق پس‌انداز مسکن به نفع اقشار متوسط و ضعیف جامعه تمام می‌شود در غیر این صورت بهره‌مندی بیش از پیش اقشار ثروتمند، قطعی است.

وی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا به کمک وزارت راه و شهرسازی بیاید و فکری برای جامعه بزرگ کارگران که بزرگترین قشر آسیب پذیر جامعه هستند و نوعا با مشکل مختلف در حوزه مسکن روبرو هستند، بیندیشد.

وی در پایان گفت: اقشار آسیب پذیر به دلیل توان مالی ضعیف و به دلیل ناتوانی در بازپرداخت اقساط وام 25 میلیون تومانی مسکن مهر مجبور شدند این مسکن را زیر قیمت به دلالان و واسطه ‌ها بفروشند و خود به بازار اجاره خانه رجوع کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha